پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۱۷
کد مطلب: 13012
۰

ظلم به دانشجویان دختر در کنکور امسال

در کنکور امسال مورد نادر و عجیبی به وجود آمده و آن هم این است که دانشگاه‌های شهید چمران اهواز ، صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قم براي نخستين بار اقدام به " عدم پذیرش " دانشجویان دختر در رشته های تحصیلی برتر روزانه نظير فنی و مهندسی و علوم پايه كرده اند .
الف: دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 91 در تاریخ 8 مرداد منتشر شد و متعاقب آن در تاريخ چهارشنبه 11 مرداد، طبق وعده قبلی مسئولین سازمان سنجش نتایج آزمون سراسری سال 91 نیز اعلام گردید. چند سالی است که سهمیه‌هایی مانند سهمیه مناطق و سهمیه بومی استانی و .... در پذیرش داوطلبان کنکور لحاظ می‌شود که مثلاً مي‌توان براي داوطلبان شهرستانی امتیازاتی قائل شد تا امكان بيشتري براي حضور و فعاليت آنان در شهرستان محل سكونتشان پس از فارغ‌التحصيلي فراهم شود و مناطق محروم شكاف‌هاي توسعه‌نيافتگي خود را جبران كنند. يا مثلاً براي افراد فقيرتر و يا اقليت‌هاي قومي و كليه كساني كه به دليل سازوكار تبعيض‌آميز جامعه، قابليت پيشرفتشان كم مي‌شود، امتيازات و سهميه‌هايي قائل مي‌شوند كه اين نابرابري‌ها تا حدي جبران شود.

در کنکور امسال مورد نادر و عجیبی به وجود آمده و آن هم این است که دانشگاه‌های شهید چمران اهواز ، صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قم براي نخستين بار  اقدام به " عدم پذیرش " دانشجویان دختر  در رشته های تحصیلی برتر روزانه نظير فنی و مهندسی و علوم پايه كرده و فقط اقدام به پذیرش دانشجوي پسر کرده‌اند . اين اتفاق در حالي رخ داده كه پذيرش سهميه دختر در اين رشته‌ها در كليه دانشگاه‌های ديگر در مناطق غير محروم كشور نظير تهران، اصفهان، شيراز و نظاير آن‌ها ملحوظ شده است. اگر اين محدودیت‌ها سراسري بود به عنوان يك سياست كلي قابل بحث است اما ايجاد محدوديت براي يك استان با شرايط اقليمي نامناسب نظير خوزستان با شرايط راهبردي حساس يك تبعيض آشكار بوده توجيه پذير نيست.

ضمناً این‌گونه اختصاص رشته های تحصیلی در یک استان برای  پسران نه تنها موجب ظلم مضاعف به زنان خواهد شد، بلكه موجب كاهش كيفيت سطح آموزشي تحصيلات عالي هم مي‌شود. زيرا پسراني كه جايگزين دختران مي‌شوند، طبعاً به لحاظ آموزشي ضعيف‌تر خواهند بود، اما اين ضعف آنان ناشي از ظلم فرآيندهاي اجتماعي نبوده تا آن را در دانشگاه جبران كنند، بلكه ناشي از عدم پذیرش دختران با كيفيت علمي بالاتر در این دانشگاه‌ها می‌شود .

روشن است این‌گونه اقدامات غير منطقي و تبعيض آميز به وجهه آموزش عالي كشور صدمات جبران ناپذيري خواهد زد و حتی روحيه ياس و نارضايتي هائي در بين خانواده هاي داوطلبان اين مناطق ممكن است ايجاد كند.  این رویداد فقط در استان‌های خوزستان و دانشگاه صنعتی قم رخ داده و دانشگاه‌های این استان از پذیرش دانشجوی دختر سرباز زده‌اند .

بر اساس این تصمیم مسئولین اين دانشگاه‌ها و اعلام سازمان سنجش و وزارت علوم ، دختران دانش‌آموز خوزستانی برای ادامه تحصیل باید دانشگاه‌های سایر استان‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که عملاً در يك رقابت نابرابر سهمیه های مناطق و بومی استانی را از دست می‌دهند .

همچنين سال‌هاست که مسئولین در صدد آنند که دانشجویان و بالأخص دانشجوی دختر در استان و شهرستان محل زندگی خود تحصیل کنند اما این تبعیض قائل شدن در مورد دو استان مذکور و اجبار دانش آموزان دختر به انتخاب رشته در استان‌های خارج از محل سكونت دقیقاً خلاف اين سياست است كه مشکلات بسياري براي اين دانش آموزان و خانواده هاي آن‌ها ايجاد خواهد كرد.

دانشگاه‌های شهيد چمران و صنعت نفت سال‌هاست دانشجوي دختر پذيرش می‌کنند و امكانات لازم براي اسكان دختران را فراهم کرده‌اند لذا اگر فرض كنيم كمبود امكانات اسكان دختران در سال جاري علت اين تصميم بوده، می‌توانستند ضمن پذيرش دانشجوي دختر اعلام كنند امكانات اسكان ندارند يا فقط دانشجوي بومي می‌گیرند يا موارد ديگري نظير این‌ها نه اينكه سهميه دانشجويان دختر را کلاً حذف كنند

استان خوزستان ، که به لحاظ توانایی‌های بالقوه در صنعت نفت و پتروشیمی ، فولاد ، بنادر و دریا از استان‌های بسیار غنی کشور می‌باشد و زنان این استان كه پس از سال‌ها زندگي در شرايط سخت اقليمي منطقه این حق را دارند که از امتياز بومي بودن براي تحصیل در استان خود بهره‌مند شوند اما این بار این حق تحصیلی نیز از این بانوان گرفته شده است. ساكنين استان خوزستان خصوصاً شهرهاي خرمشهر، آبادان، اهواز، دزفول و سوسنگرد و ديگر نقاط اين استان كه سابقه پايداري در 8 سال جنگ تحميلي را دارند شايسته ان هستند كه به دانش آموزان آن‌ها امتيازي داده شود نه آنكه از حق مسلم خود محروم شوند.  با توجه به فرصت كوتاه انتخاب رشته، ضروري به نظر می‌رسد كه وزراي محترم نفت و علوم، تحقيقات و فنآوري قبل از پايان مهلت انتخاب رشته نسبت به حل اين موضوع و احقاق حق دانش‌آموزان اين مناطق محروم حساس و راهبردي كشور اقدام عاجل به عمل آورند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد