پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۲
کد مطلب: 13093
۰

دلایل تیرگی پوست زیر بغل و کشاله ران؟!

تغییرات در رنگ پوست می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. تراکم سلول های حاوی رنگدانه های پوست یکسان نبوده و در برخی از نقاط بدن بیشتر می باشد. تغییرات در رنگ پوست می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از مهم ترین آنها می توان عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی را نام برد. تراکم سلول های حاوی رنگدانه های پوست یکسان نبوده و در برخی از نقاط بدن مانند نوک پستان ها ، صورت و ناحیه تناسلی و همچنین نقاطی که در معرض تابش نور قرار دارند بیشتر می باشد.

اکثر تیرگی لب داخلی دستگاه تناسلی بانوان((Labia Minoraبه دلیل تغییرات هورمونی،تحریک پوستی و بارداری می باشد، این تیرگی بعد از سن بلوغ ممکن است بیشتر شود. لکه های قهوه ای رنگ می تواند بر اثر آلرژی تماسی یا قارچی نیز باشد.



علل مختلفی می تواند باعث تیرگی پوست زیر بغل و کشاله ران گردد،که مهم ترین آن عبارتند از:


آکانتوزیس نیگریکانس:
باعث تغییر رنگدانه های پوست در نواحی چین های پوستی می گردد و غالباَ با خال گوشتی پوست همراه است. این مشکل غالباَ در افراد جوان تر از 40 سال دیده می شود و معمولا بصورت ژنتیکی منتقل می شود. این مشکل اغلب با چاقی یا اختلالات غدد درون ریز از جمله هیپرتیروئیدیسم ،آکرومگالی، بیماری پلی کیستیک، دیابت و کوشینگ همراه است. اگر این مشکل در افراد بالای 40 سال دیده شود،معمولا با بدخیمی همراه است.



اریتراسما:
یک عفونت سطحی مزمن در نواحی که روی هم قرار می گیرد از جمله زیر بغل،زیر سینه ها و کشاله ران می باشد. عامل ایجاد کننده آن نوعی کورینه باکتریوم است که در پوست نرمال دیده می شود. بروز این بیماری با افزایش سن بیشتر می شود ولی در هر سنی قابل رویت است. علایم به صورت تیرگی چین های بدن که بیشتر مرطوب می مانند، دیده می شود.



ممکن است عفونت غیر علامت دار باشد و دوره بیماری ها ممکن است از چند ماه تا چند سال به طول بیانجامد. گسترش عفونت به تنه و بازو امکان پذیر است. بیشتر بصورت لکه های قهوه ای و گاهی قرمز دیده می شود و ممکن است دارای پوسته نیز باشد. بیشتر در نواحی کشاله ران زیر بغل و زیر سینه دیده می شود.



اینترتریگو:
یک مشکل التهابی چین های پوستی است که با گرما ، رطوبت،اصطکاک و عدم عبور جریان هوا بدتر می شود. ممکن است بر روی آن باکتریها ،قارچ یا ویرس سوار شوند و باعث ایجاد عفونت شوند. این مشکل اغلب در نواحی تناسلی،کشاله ران و چین های شکمی دیده می شود. همچنین بیشتر در افراد چاق و دیابتی شایع می باشد. این بیماری با خارش و سوزش چین ها همراه است و معمولا بصورت فصلی است و با عدم رعایت بهداشت بدتر می شود.



تینه آورسیکالر:
این بیماری نوعی عفونت قارچی سطحی و خوش خیم است که با ضایعات لکه ای تیره یا روشن بر روی سینه و پشت مشخص می شود. در افراد مستعد، عودهای مجدد پس از درمان دیده می شود. عامل ایجادکننده آن مالاسزیافوفور است که نوعی فلور نرمال پوست است و در همه افراد بالغ دیده می شود . بیشتر در آب و هوای گرم و مرطوب دیده می شود. ممکن است بر سطح ضایعات پوسته های ریزی مشاهده شود و معمولا فرد خارش بسیار مختصری دارد.



کاندیدیاز:
عفونت قارچی پوست که معمولا توسط کاندیدیاآلبیکنس ایجاد می شود. که پوست و گاهی غشا مخاطی را درگیر می کند.در افرادیکه دچار بیماری های داخلی از جمله دیابت،سندرم کوشینگ،هیپوتیروئیدیسم هستند،عفونت شدیدتر خواهد بود. از طرفی تغییرات هورمونی می تواند با تغییر رنگدانه پوست همراه باشد.



با توجه به اینکه علل تیرگی یسیار متعدد است بررسی و معاینه دقیق جهت تشخیص علت بسیار مهم است. روشن کننده ها با کاهش سرعت تولید ملانین قسمت ها ی تیره پوست را روشن و کمرنگ نموده و به تدریج آن را به رنگ اولیه اش بر می گردانند.

"صدف نیوز"

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ