جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۵
کد مطلب: 13110
۰

جزييات و نحوه انتخاب رشته كنكور سراسري اعلام شد

معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به آغاز مهلت انتخاب رشته مجازين كنكور از فردا سه‌شنبه 17 مرداد ماه، گفت: مجازين كنكور تا دوشنبه 23 مرداد براي انتخاب رشته مهلت دارند. سيد جلال طباطبايي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه داوطلبان قبل از مراجعه به سايت سازمان سنجش بايد فرم پيش‌نويس انتخاب رشته را تكميل و عناوين رشته و دانشگاه‌هايي را كه انتخاب كرده‌اند را به صورت دقيق نوشته و از صحت آنها اطمينان يابند، اظهار كرد: با توجه به زمان محدود انتخاب رشته براي هر داوطلب، تهيه پيش‌نويس به انتخاب رشته دقيق و با سرعت بالا كمك مي‌كند. وي با تاكيد بر اينكه داوطلبان بايد در انتخاب رشته بر اساس وضعيت مجاز به انتخاب رشته بودن كارنامه اوليه خود اقدام كنند، تصريح كرد: بنابراين از انتخاب رشته گروه‌هاي آزمايشي و دوره‌هايي كه اجازه انتخاب رشته داده نشده است، خودداري كنند، چراكه انتخاب رشته از گروه‌هاي آزمايشي و دوره‌هايي كه بر اساس كارنامه اوليه اجازه انتخاب رشته داده نشده است، باطل است.

طباطبايي در خصوص نحوه انتخاب رشته نيز، گفت: انتخاب رشته داوطلبان فقط از طريق اينترنت امكان‌پذير است، بنابراين داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بايد با مراجعه به سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org نسبت به وارد كردن كد رشته‌هاي انتخابي بر اساس تقدم علاقه اقدام و سپس يك نسخه از كد رشته‌هاي انتخابي خود را پرينت و بعد از كنترل مجدد كد رشته‌هاي انتخابي،‌ پرينت نهايي را نزد خود نگهداري كنند. وي با تاكيد بر اينكه در انتخاب رشته آزمون سراسري سال91، محدوديتي براي انتخاب رشته‌هاي نيمه متمركز از نظر تعداد وجود ندارد، اظهار كرد: داوطلبان مي‌توانند در صورت تمايل به تعداد دلخواه، كد رشته نيمه متمركز كه واجد شرايط و ضوابط آن باشند را انتخاب كنند. وي افزود: با توجه به ضوابط و كسب حد نصاب نمره علمي لازم، هر داوطلب در هر گروه يا دوره، حداكثر در دو كد رشته نيمه متمركز با توجه به اولويت‌هاي انتخابي براي انجام آزمون عملي، مصاحبه و يا معاينه معرفي خواهد شد.

به گفته معاون سازمان سنجش به همه داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند اعم از اينكه در يك يا چند گروه آزمايشي شركت كرده باشند و در يك دوره يا همه دوره‌ها مجاز به انتخاب رشته شده باشند، فقط يك فرم انتخاب رشته اينترنتي كه حداكثر 100 كد رشته در آن قابل درج است، ارائه مي‌شود و داوطلبان تنها يك‌بار اجازه انتخاب رشته دارند.

وي با تاكيد بر اينكه در گزينش نهايي داوطلبان، نمره كل اكتسابي آنان در زيرگروه مربوط به رشته يا رشته‌هاي انتخابي ملاك است، خاطرنشان كرد: رتبه كل مندرج در كارنامه اوليه به هيچ وجه در گزينش موثر نيست، بنابراين داوطلبان بايد در زمان انتخاب رشته، فقط به رتبه‌هاي خود در زيرگروه‌ها توجه كنند. طباطبايي درباره عوامل تاثيرگذار بر انتخاب رشته تحصيلي داوطلبان، گفت: اين عوامل، شامل عوامل بيروني و دروني مي‌شود كه مهمترين عوامل بيروني تاثيرگذار عبارتند از خانواده، محيط آموزشي، افراد تاثيرگذار در زندگي فرد، گروه‌هاي همسالان و رسانه‌ها و عوامل دروني تاثيرگذار نيز عبارتند از علاقه، ارزش‌ها، اعتقادات، توانايي‌ها و مهارت‌ها، ويژگي‌هاي شخصيتي، اهداف و تجربيات است.

وي در توصيه به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، اظهار كرد: داوطلبان بايد براي انتخاب رشته صحيح و آگاهانه تنها از نظرات افرادي استفاده كنند كه داراي اطلاعات كافي باشد . همچنين مي‌توانند از منابعي كه جهت بالا بردن آگاهي در اين زمينه توسط سازمان منتشر شده است، بهره‌برداري كنند. وي افزود: همچنين داوطلبان بايد محدوديت‌ها و شرايط خاص خود را در نظر داشته باشند و پس از انجام مشورت‌هاي لازم، جمع بندي و بر اساس نتايج حاصله تصميم گيري كنند، همچنين در كنترل كد رشته‌هاي انتخابي مورد علاقه خود، بايد به اولويت انتخابي، مقطع تحصيلي رشته‌ها، دانشگاه محل رشته‌ها، شهرهاي محل دانشگاه‌ها و دوره‌هاي تحصيلي رشته‌ها، دقت كافي داشته باشند.

معاون سازمان سنجش با بيان اينكه پس از دريافت كامل اطلاعات، سيستم يك رسيد 15 حرفي كد رهگيري به عنوان رسيد دريافت انتخاب رشته به داوطلب مي‌دهد، تصريح كرد: اين رسيد پس از انجام كامل مراحل و ارسال اطلاعات، در يك صفحه مجزا ارائه مي‌شود و تا زماني كه اين رسيد به داوطلب ارائه نشده انتخاب رشته پايان نيافته است. طباطبايي با تاكيد بر اينكه فقط يك بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده مي‌شود، خاطرنشان كرد: در صورت انتخاب رشته و دريافت رسيد 15 حرفي به هيچ عنوان اجازه تصحيح و يا انتخاب رشته مجدد را ندارند. معاون سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به تسهيلات سازمان سنجش براي انتخاب رشته كنكوري ها،‌ گفت:‌ علاوه بر فعال شدن سامانه انتخاب رشته مجازي كنكور بر روي سايت سازمان سنجش، كتاب "انتخاب رشته، انتخاب آينده" براي افزايش آگاهي مجازين كنكور نيز منتشر شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.