پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۶:۱۹
کد مطلب: 13154
۰

راز رنگين‌كمان‌هاي دوقلو كشف شد

تيمي بين‌المللي از دانشمندان با استفاده از شبيه‌سازي‌ رنگين‌كمان‌ها از راز پديده ناياب موسوم به «رنگين‌كمان دوقلو» پرده برداشتند.

به گزارش ايسنا، بر خلاف رنگين‌كمان‌هاي معمول كه از دو قوس رنگين‌كماني متراكم و جدا تشكيل شده‌اند، رنگين‌كمان دوقلوي گريزپا به عنوان دو قوس رنگين‌كماني پديدار مي‌شوند كه از يك قاعده مشترك برخاسته‌اند. گاهي اوقات اين رنگين‌كمان در تركيب با يك رنگين‌كمان دوگانه مشاهده مي‌شود.

رنگين‌كمان‌ها از تعامل نور خورشيد با قطرات كوچك آب در جو حاصل مي‌شوند. با اين حال با وجود مطالعه بيش از دو هزار ساله اين پديده‌هاي طبيعي رفتار پيچيده و كامل آن‌ها هنوز هم منشا معما هستند.

تيم بين‌المللي علمي رنگين‌كمان‌هاي مجازي را از طريق شبيه‌سازي مطالعه كردند. آن‌ها شكل فيزيكي قطرات آب و تعاملات پيچيده آن‌ها با هر دوي ماهيت موجي و ذره‌يي نور را بررسي كردند و دريافتند كه كليد معماي رنگين‌كمان دوقلو تركيب اندازه‌هاي متفاوت قطرات آب سقوطكننده از آسمان است.

شبيه‌سازي‌هاي پيشين قطرات باران را كروي نشان داده‌اند و اين امر به آساني رنگين كمان و حتي رنگين كمان دوگانه را توضيح مي‌دهد اما قادر به تشريح رنگين‌كمان دوقلو نيست.

قطرات باران واقعي به هنگام سقوط به دليل مقاومت هوا مسطح مي‌شوند، و اين فرايند در قطرات آب بزرگ‌تر غالب‌تر است. چنين قطرات بزرگي در نهايت به شكل همبرگر درمي‌آيند و بنابراين burgeroids خوانده مي‌شوند.

گاهي اوقات دو بارش باران با هم تركيب مي‌شوند. هنگامي كه دو بارش از قطرات باران با اندازه‌هاي مختلف تشكيل شده باشند، هر مجموعه از اين قطرات رنگين‌كمان‌ها تا حدودي از شكل افتاده توليد مي‌كنند. اين دو با هم تركيب شده و رنگين‌كمان دوقلوي گريزپا را تشكيل مي‌دهند.

تيم تحقيقاتي نرم‌افزاري را طراحي كردند كه از آن طريق توانستند اين شرايط را در قالب شبيه‌سازي بازتوليد كنند و نتايج حاصل براي نخستين بار با رنگين‌كمان‌هاي دوقلوي مشاهده شده در تصاوير مطابقت داشتند. اين تيم همچنين آرايش وسيعي از ساير رنگين‌كمان‌هاي مطابق با تصاوير را شبيه‌سازي كرد.

اين محققان بر اين باورند كه كاربردهاي گسترده‌تر شيوه آن‌ها فراتر از گرافيك رايانه‌يي بوده و اين كه در آينده مدل‌هاي دقيقي از پديده‌هاي جوي مانند رنگين‌كمان دوقلو داراي اثرات فراواني در حوزه هواشناسي براي استنتاج اندازه قطرات باران از ويديوها يا عكس‌ها خواهد بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند