جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۸
کد مطلب: 13182
۰

تغییر 400 سرفصل و برنامه درسی و ایجاد 10 دانشگاه دختران

وزیر علوم در جمع اعضای شورای مرکزی تشکل‌های اسلامی استادان با اشاره به دستاوردهای علمی کشور در حوزه‌های هوافضا، هسته ای ، نانو فناوری و ... گفت : دشمن از تقویت علم بومی کشور می‌هراسد.

به گزارش  ايسنا، دکتر کامران دانشجو اظهار كرد: با همت، تلاش و حرکت جهادی جامعه دانشگاهی کشور و به برکت خون شهدا و نعمت ولایت فقیه دانشگاه‌های ما دستاوردهای مهمی را تقدیم جامعه کرده‌اند و قطعا اگر دانشگاه‌های ما از ابتدا جهت گيري بومي داشتند، شاهد پیشرفت ها و دستاوردهای بیشتری بودیم .

وي تغییر 400 سرفصل و برنامه درسی دانشگاه‌ها، ایجاد 10 دانشگاه ویژه دختران، بازگشت گفتمان انقلاب، اصرار برجاری و ساری کردن احکام شرع مقدس اسلام، حرکت به سوی علم تواًمان با دین و تولید علم جهت دار را ازجمله اقدامات وزارت علوم عنوان کرد که با حمایت بی دریغ دولت دهم و رئیس جمهور، مراجع عظام و حوزه های علمیه ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مردم شریف ایران اسلامی و جامعه ولایتمدار دانشگاهی در راستای حرکت به سوی دانشگاهی اسلامی _ایرانی صورت گرفته است.

دانشجوبا تاکید برضرورت اسلامی شدن دانشگاه‌ها، گفت: اگر ايجاد دانشگاه به سبک غربی را گسترش دهیم، هیچ مخالفتی از سوی دشمن ابراز نمی‌شود، زیرا با سرمایه خودمان فرهنگ غرب را در کشور خودمان گسترش می دهیم و مشکل اساسی دانشگاه‌های ما این بوده است که هم در محتوا و هم در شکل و مناسبات در زمانی که غرب گرایی به غرب ستایی تبدیل شده بود یعنی در زمان رضاخان عینا از غرب کپی داری شد. باید به دنبال دانشگاهی باشیم که در آن اخلاق وعلم و احکام شرع مقدس اسلام جاری و ساری باشد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز با تحقق دانشگاه اسلامی فاصله زیادی داریم، با اشاره به ضرورت تحول در علوم انسانی دانشگاهها گفت : بخش غالب متون درسی علوم انسانی در دانشگاهها نظریات 50 سال گذشته اندیشمندان غربی است که تحول این متون درجهت استفاده از آموزه های اسلامی، بومی سازی و روزآمد سازی ضروريست. البته کسی به دنبال حذف نظریات و تئوریهای غربی نیست بلکه باید به صورت تطبیقی عمل نمود و نظریات و جهان بینی توحیدی و زیربنای اسلامی در متون علوم انسانی در کنار نظریات مادی_غربی جای مناسب خود را بیابند .

دانشجو در این دیدار با اشاره به دو اقدام مهم وزارت علوم در برگزاری سراسری و نیمه متمرکز آزمون دکتری و جذب نیمه متمرکز اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، گفت: با توجه به سابقه بسیار کم ونوپا بودن این اقدامات شاهد برخی اشکالات نیز بودیم که با گذشت زمان و رسیدن این اقدامات به حالت تثبیت، اجرای بهتری خواهیم داشت.

وزیر علوم تغییررویکرد ازتولید علم صرف و انتشار مقالات به توجه به حوزه های کاربرد را از سیاست‌های حوزه پژوهش و فناوري در وزارت علوم در دولت دهم عنوان و اظهار كرد: در جهت تقویت رویکرد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به سمت طرح‌های کاربردی آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی تغییر یافت و در کنار امتیاز ویژه انتشار مقاله در نمایه‌های بین المللی به انجام طرح‌های تحقیقی برای رفع نیاز حوزه‌های کاربرد امتیاز بالاتری تعلق گرفت.

دانشجو افزود: با تلاش وزارت علوم 38 پروژه کلان ملی با 2500 میلیارد تومان اعتبار کل براي مدت سه تا پنج سال و 60 میلیارد تومان اعتبار اولیه در شورای عالی عتف تصویب شد که با اجرایی شدن این پروژه‌ها دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف در سراسر کشور و در جهت حل مشکلات مشخص حوزه کاربرد زنجیره همکاری با صنايع و حوزه هاي كاربرد ايجاد می كنند.

وي افزود: البته این طرح‌ها این ویژگی را دارند که ضمن رسیدن به هدف مشخص فناوری‌های متعددی را در سطح بالا در کشورنهادينه خواهند نمود.

وزیرعلوم در ادامه سخنان خود گفت: دشمن از پیشرفته‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها عصبانی است و به همین دلیل در رسانه‌های استکباری از جمله صدای آمریکا و بی بی سی فارسی هرروز آموزش عالی کشور را زیر سئوال برده و مورد حمله قرار می دهند ، البته بنا به فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی، عصبانیت غرب، درستی کار جامعه دانشگاهی اعم از اساتید گرامی، دانشجویان عزیزو کارمندان شریف دانشگاهها را نشان می دهد و به گفته شهید مظلوم بهشتی غرب می تواند از این عصبانیت بمیرد.

وی افزود: اقدامات وزارت علوم در همه زمینه ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی با حمایت همه مجموعه دولت اتفاق افتاده است ،همچنین اسلامی شدن دانشگاهها که مورد حمایت بخش اعظم جامعه است باید یک مطالبه فراگیر و عمومی شود تا کاملا تحقق یابد.

در اين ديدار كه نمايندگان 17 تشكل اسلامي استادان حضور داشتند ، تعدادي از اعضاي تشكل‌هاي استادان به نمايندگي نظرات خود را درخصوص مسايل آموزش عالي و حوزه علم و فناوري بيان كردند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...