شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۹
کد مطلب: 13370
۰

آيين‌نامه انضباطي دانشجويان دانشگاه آزاد اصلاح شد: تغيير نحوه صدور و اجراي احكام دانشجويي

معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي از بازنگري آيين‌نامه انضباطي دانشجويان اين دانشگاه خبر داد و گفت: اين آيين‌نامه پس از تصويب به واحدهاي دانشگاه آزاد ابلاغ مي‌شود.

محمود رضا اسفنديار در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به بازنگري آيين‌نامه انضباطي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي پس از سه سال، گفت: با توجه به گذشت بيش از سه سال از تدوين آيين‌نامه انضباطي و مطرح شدن برخي سئوالات توسط مناطق و واحدهاي دانشگاهي، اين حوزه با هدف ارائه راه‌حل‌هاي سازنده در جهت كاهش تخلفات و جرائم و تفكيك جزئي‌تر تخلفات و ايجاد تناسب ميان تخلفات و تنبيهات و در نتيجه وحدت رويه در احكام صادره، نسبت به بازنگري آيين‌نامه انضباطي اقدام كرده است.


وي با بيان اينكه در بازنگري آيين‌نامه جديد موارد اختلاف در آيين‌نامه انضباطي دانشجويي وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامي مورد بررسي قرار گرفت و لحاظ شده است، اظهاركرد: نظرات و پيشنهادهاي تعدادي از واحدها و مناطق دانشگاهي در اين بازنگري دريافت شده است.


تشديد يا تخفيف آرا در برخي موارد تخلف


وي با بيان اينكه در اين آيين‌نامه، با توجه به تجربيات كسب شده تغييراتي در ذكر موارد تخلف و آراي صادره همچنين تشديد و يا تخفيف آراء داده شده است، تصريح كرد: بر اين اساس با در نظر گرفتن آيين‌نامه انضباطي وزارت علوم، در صورتي كه درج نمره 0.25 دليل افت معدل باشد و موجب مشروطي و يا عدم امكان فارغ‌التحصيلي دانشجو شود، در هر دوره از زمان تحصيل براي بار اول حكم تعليق نمره، صادر مي‌شود و نمره اصلي برگه و يا نمره قبولي اخذ شده در كارنامه درج مي‌شود در صورت تكرار تقلب علاوه بر صدور حكم جديد، حكم تعليقي نيز به اجرا درخواهد آمد، صدور اين حكم تنها در حيطه اختيار كميته انضباطي مركزي دانشگاه است.



صدور احكام انضباطي تنها از طريق كميته‌هاي انضباطي انجام مي‌شود

اسفنديار با تاكيد بر اينكه صدور احكام انضباطي در خصوص دانشجويان تنها از طريق كميته‌هاي انضباطي انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: ساير نهادها يا مسئولان دانشگاه جز در مقام اجراي احكام صادر شده از سوي كميته انضباطي مجاز به صدور يا اجراي مفاد هيچ يك از تنبيهات انضباطي نيستند.

وي با بيان اينكه پرونده انضباطي ابتدا در كميته بدوي طرح و با صدور حكم انضباطي، رسيدگي بدوي مختومه مي‌شود، اظهاركرد: دانشجو حق اعتراض داشته و در هر حال حكم انضباطي كميته بدوي پس از تاييد يا تخفيف در كميته تجديدنظر قابل اجراست.

وي افزود: چنانچه كميته بدوي پيشنهاد صدور حكمي خارج از حيطه اختيارات خود توسط كميته تجديدنظر را داشته باشد، حكم كميته تجديدنظر قابل اعتراض بوده و كميته مركزي نسبت به تجديدنظر اقدام مي‌كند.



نحوه اجراي حكم در صورت اصلاح تخلف دانشجو


معاون دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي ادامه داد: همچنين در صورت احتمال تصحيح رفتار، عدم تكرار تخلف، كميته انضباطي دانشجويي (اعم از بدوي و تجديدنظر) بنا به تشخيص خود مي‌تواند اجراي تمام يا بخشي از حكم را پس از اخذ تعهد كتبي به حالت تعليق درآورد و با توجه به تنبه و اصلاح رفتار دانشجوي متخلف پس از صدور حكم قطعي، در پايان تحصيل دانشجو، كميته انضباطي مي‌تواند نسبت به امحاء آثار تنبيهاتي كه جنبه قضايي نداشته باشند، اقدام كند.

وي با تاكيد بر اينكه اتخاذ شيوه‌هاي تربيتي و تذكرآميز در كنار صدور احكام مناسب و موثر، نيازمند ظرافت خاصي است، خاطرنشان كرد: كميته‌هاي انضباطي واحد و منطقه در موارد ضروري از جمله تخلفات اخلاقي،‌ با دعوت از مسئول مركز مشاوره دانشجويي واحد يا يكي از واحدهاي دانشگاهي منطقه، ضمن بهره‌مندي از نظرات مشورتي آن مركز، كليه حساسيت‌هاي لازم در زمينه روحيات فردي و مسائل خانوادگي و اجتماعي را معمول داشته و به تبعات مختلف احكام صادره توجه داشته باشند.




برخوردها توام با حفظ آبرو و حيثيت اجتماعي دانشجو باشد

اسفنديار در خاتمه، گفت: در هر حال كميته انضباطي به عنوان نهادي حساس در دانشگاه بايد ضمن انجام مسئوليت خود در رسيدگي به تخطي دانشجويان از منش دانشجويي و اخلاق متعالي، وظايف اساسي دانشگاه در راستاي رشد استعدادهاي دانشجويان و تقويت روحيه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و از هر گونه برخوردي كه موجبات تحقير و توهين به دانشجو را فراهم مي‌كند، اجتناب كند، بنابراين بايد برخوردها توام با حفظ آبرو و حيثيت اجتماعي دانشجو باشد كه اولين مراحل با تذكر و ارشاد آغاز شود و زمينه اجتناب از تخلف و ميل به اصلاح را در فرد خاطي و محيط ايجاد كند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!