پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۷:۲۷
کد مطلب: 13453
۰

تاثير زمان بر رشد موها


جام جم - آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد، چرا براي موهايي كه روي سر رشد مي‌كند، هيچ محدوديتي وجود ندارد، اما موهايي كه در ديگر قسمت‌هاي بدن رشد مي‌كند، معمولا از حد معيني بلندتر نمي‌شود؟ بهتر است ابتدا ويژگي موهاي سرتان را با موهايي كه روي دست يا پا رشد مي‌كند، مورد مقايسه قرار دهيد.
بدون ترديد اين موها، ويژگي‌هاي مشترك بسياري دارد. اگر موهاي سر و دست و پا را به عنوان دوگروه مجزا در نظر بگيريد، مي‌توانيد بگوييد اين دو گروه در يك دوره زماني خاص بسرعت رشد مي‌كند، به گونه‌اي كه رشد موها در اين مدت كاملا محسوس است و مدتي پس از توقف رشد، متصل به فوليكول‌هاي مو باقي مي‌ماند و در نهايت مي‌ريزد و موهاي جديدي جايگزين آنها مي‌شود. با وجود اين شباهت‌ها يك تفاوت مهم در اين گروه وجود دارد و اين تفاوت همان طول مدت دوره رشد موهاست.

رشد موهاي روي دست‌ و پاها تنها براي مدت زمان چند هفته و حداكثر چند ماه ادامه دارد، اما دوره رشد موهاي سر در مقايسه، طولاني‌تر است و افزايش طول موها مي‌تواند براي مدت زمان چند سال ادامه داشته باشد، اما از آنجا كه هر تار مو دوره رشدي متفاوتي دارد، به نظر مي‌رسد موها به طور دائم و با سرعتي كم و بيش ثابت در حال رشد است. در حقيقت طول مو از طريق طول مرحله آناژن در چرخه رشد مو كنترل مي‌شود و طول اين مرحله از رشد مو نيز تحت تاثير عوامل ژنتيك، هورمون‌هاي ترشح شده در بدن و استرس و فشارهاي روحي و رواني است. كاتاژن مرحله ديگري از رشد مو است كه پس از مرحله آناژن قرار دارد.

با آغاز اين مرحله ارتباط ميان بخش بيروني ريشه مو با منبع تغذيه و سلول‌هايي كه در رويش مو نقش دارد، قطع و موها آماده ريزش مي‌شود. معمولا اين مرحله حدود دو هفته به طول مي‌انجامد. پس از آن مرحله سوم رشد مو يعني تلوژن آغاز مي‌شود. در اين مرحله فوليكول مو در استراحت است و مو به صورت يك بافت مرده روي بدن قرار دارد.

در اين مرحله موها از طريق شانه كردن يا شستن براحتي مي‌ريزند و چنانچه در برابر ريزش مقاومت كند با جوانه زدن موهاي جديد به ناچار از بدن جدا مي‌شود و مي‌ريزد. از آنجا كه طول مرحله آناژن در موهايي كه روي دست‌ و پاها رشد مي‌كند، در مقايسه با موهاي سر بسيار كوتاه‌تر است، بنابراين هيچ گاه اين موها به اندازه موهاي سر بلند نمي‌شود و رشد كمتري دارد. مرحله آناژن در موهاي سر حدود 2 تا 7 سال به طول مي‌انجامد در حالي كه اين دوره براي موهاي دست و پا تنها 30 تا 45 روز است.
مترجم: مريم وكيلي

منبع: Howstuffworks

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند