چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۹
کد مطلب: 13529
۱

اولين بانک اطلاعات آسيب هاي اجتماعي درکشور راه اندازي شد

اولين بانک اطلاعات آسيب هاي اجتماعي در کشور با هدف رصد آسيب هاي اجتماعي راه اندازي شد. سيدحسن موسوي چلک مدير کل دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اين مطلب به خراسان گفت: اولين بانک اطلاعات آسيب هاي اجتماعي در کشور راه اندازي شد و آخرين وضعيت اطلاعات آسيب هاي اجتماعي در حوزه طلاق، فرار، اقدام به خودکشي، خشونت هاي خانگي، سالمند آزاري، کودکان خياباني، فضاي مجازي، ونداليسم، آسيب هاي نوپديد، مواد مخدر و روانگردان ها و ايدز در اين بانک جمع آوري شده است.

وي افزود: اطلاعات درباره آسيب هاي اجتماعي مذکور در حوزه هاي قوانين، مقررات و مصوبات، وظايف سازمان ها در حوزه آسيب هاي اجتماعي، منابع اجتماعي، پايان نامه ها، گزارش ها و فصل نامه ها در حوزه آسيب هاي اجتماعي و اسناد بالادستي به ويژه سياست هاي کلي برنامه هاي توسعه به ويژه برنامه پنجم توسعه در اين سايت گردآوري شده است.


امکان نظرسنجي در اين بانک وجود دارد
بنا به گفته موسوي چلک براي دسترسي به اطلاعات و اخبار مربوط به آسيب هاي اجتماعي مي توان وارد اين بانک اطلاعاتي شد علاوه بر اين به صورت مستمر اخبار و آمارهاي مربوط به آسيب هاي اجتماعي به روز مي شود.

وي افزود: يکي از امتيازات اين بانک اين است، امکان نظرسنجي در اين بانک نيز گذاشته شده است و به اين وسيله مي توان از افکار عمومي و نظرات کارشناسان در حوزه آسيب هاي اجتماعي اطلاع يافت.

مدير کل آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به اين که اين بانک اطلاعاتي مي تواند در حوزه خانواده و مسائل اجتماعي مبناي برنامه ريزي ها قرار گيرد، گفت: بانک اطلاعات آسيب هاي اجتماعي يک مرجع براي آسيب هاي اجتماعي در کشور است که دسترسي مسئولان، نمايندگان و کارشناسان و در مجموع افرادي را که دغدغه مسائل اجتماعي دارند به اطلاعات و آمارهاي آسيب هاي اجتماعي آسان مي کند.بنا به گفته اين مسئول در حال حاضر درباره آسيب هاي اجتماعي چه در زمينه آمار و اطلاعات و چه در زمينه منابع پراکندگي وجود دارد و آمارهاي متفاوت، امکان برنامه ريزي دقيق را با مشکل مواجه کرده است.


جلوگيري از پراکندگي اطلاعات و آمار آسيب هاي اجتماعي
وي افزود: اين بانک از پراکندگي آمار و منابع اطلاعاتي در زمينه آسيب هاي اجتماعي جلوگيري مي کند و يکي از اهداف راه اندازي بانک اطلاعات آسيب هاي اجتماعي نيز جلوگيري از پراکندگي ها و موازي کاري ها در اين زمينه بوده است.

موسوي چلک گفت: به عنوان مثال در حوزه طلاق در اين بانک تمامي گزارش ها، پايان نامه ها و مقالاتي که در اين زمينه تاکنون ارائه شده همچنين قوانين و مقررات مربوط به آن و همچنين آمار و تحليل هاي آماري از وضعيت طلاق در کشور وجود دارد بنابراين افرادي که در اين حوزه فعاليت مي کنند مي توانند با مراجعه به اين بانک به نشاني که داده شد، به تمام اطلاعات و آمار و تحليل هاي مورد نظر درباره طلاق دسترسي داشته باشند.


اطلس آسيب هاي اجتماعي به بانک افزوده مي شود
وي افزود: يکي از اقداماتي که قرار است با راه اندازي اين بانک انجام شود طراحي اطلس آسيب هاي اجتماعي به تفکيک توزيع و پراکندگي آسيب هاي اجتماعي در هر استان است که به تدريج به اين بانک اطلاعاتي اضافه مي شود.

موسوي چلک تصريح کرد: اطلاعات برخي از آسيب هاي اجتماعي به طور کامل در بانک وارد شده است و بقيه نيز در حال تکميل است.وي افزود: بانک اطلاعات آسيب هاي اجتماعي تا پايان شهريور رونمايي مي شود.

اين مسئول در پاسخ به اين که آيا در ديگر کشورها نيز چنين مرجعي براي رصد وضعيت آسيب ها وجود دارد، گفت: تا آن جا که مطالعات نشان مي دهد چنين مرجعي که داراي اطلاعات و آمار آسيب هاي اجتماعي باشد در هيچ کشوري ايجاد نشده است و اولين بار است که در کشور ما چنين بانکي که وضعيت آسيب ها را رصد مي کند و چشم انداز دقيقي از آن همراه با راهکارهاي پيشگيري در اختيار مسئولان، کارشناسان قرار مي دهد، راه اندازي شده است.

بنا به گفته اين مسئول اين بانک تنها در حوزه آمار آسيب ها نيست بلکه مجموعه کاملي از دلايل، عوامل، راهکارهاي پيشگيري و نظرات کارشناسي است و آمارها نيز جزئي از آن محسوب مي شود.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "