پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۸
کد مطلب: 13545
۰

آيين‌نامه كارداني و كارشناسي دانشگاه‌ها تغيير كرد

كاهش طول دوره و تسهيل تغيير رشته
مديركل برنامه‌ريزي آموزشي وزارت علوم از نهايي شدن آيين‌نامه آموزشي دوره‌هاي كارداني و كارشناسي پيوسته و ناپيوسته خبر داد و گفت: اين آيين‌نامه براي سال تحصيلي 91-92 به دانشگاه‌ها ابلاغ مي‌شود.


به گزارش ايسنا، دكتر سعيد قديمي امروز در نشست مطبوعاتي معاونت آموزشي وزارت علوم افزود: ارتقاي كيفيت در دوره‌هاي كارداني و كارشناسي پيوسته و ناپيوسته، كاهش ماندگاري دانشجويان و تسهيل در تغيير رشته دانشجويان از يك گروه به گروه ديگر و يا از يك دانشگاه به دانشگاه ديگر از اقدامات مهمي است كه در آيين نامه جديد مورد بررسي قرار گرفته است.

وي افزود: آيين نامه آموزشي كارداني و كارشناسي پيوسته و ناپيوسته حدود 15 سال بود كه از تدوين آن مي‌گذشت كه خوشبختانه در حال حاضر مورد بازنگري قرار گرفته است.

قديمي در خصوص تغييرات صورت گرفته در بحث كاهش ماندگاري دانشجويان در دانشگاه گفت: در اين آيين‌نامه سعي شده است كه ميانگين دوره كارشناسي، يك ترم كاهش يابد به نحوي كه سقف دوره كارشناسي به 4،5 سال كاهش يافته است. این مقام مسئول در وزارت علوم با اشاره به نحوه کاهش ماندگاری دانشجو در مقطع لیسانس تاکید کرد: هر دانشجو در مقطع لیسانس باید بین 132 تا 140 واحد درسی را بگذراند، این آیین نامه به دانشجو کمک می کند که با افزایش سقف واحدها بتواند طول دوره لیسانس را به 3 یا 3.5 سال کاهش دهد.

قدیمی تاکید کرد که در این فرایند هیچ تغییری در واحدهای درسی به وجود نمی آید بلکه سقف دریافت واحد در هر نیمسال افزایش می یابد.

به گفته دبیر شورای عالی برنامه ریزی برای به اتمام رسیدن دوره لیسانس در دانشگاه این اجازه که دانشجو می تواند حداکثر تا 5 سال در دانشگاه تحصیل کند، محدود می شود و در ترمهای تابستان اجازه انتخاب واحد به خصوص در دروس مهارتی داده خواهد شد.



وي با بيان اينكه اگر يك دانشجوي كارشناسي در هر ترم 15 تا 17 واحد درسي را پاس كند مي‌تواند به راحتي 9 ترمه درس خود را به پايان برساند.

مديركل برنامه‌ريزي آموزشي وزارت علوم خاطر نشان كرد:‌ در راستاي بحث كاهش ماندگاري دانشجويان، شرايط ارائه واحدها در طول ترم افزايش يافته است و همچنين در ترم تابستان نيز تلاش شده است كه بيشتر دروس مهارتي به دانشجويان ارائه شود.

وي در خصوص تسهيلات صورت گرفته مبني بر تغيير رشته دانشجويان، تصريح كرد: در اين راستا سعي شده است كه تسهيلاتي جهت تغيير رشته دانشجو از يك گروه به گروه ديگر و از يك دانشگاه به دانشگاه ديگر ايجاد شود و در صورتي كه دانشجو شرايط لازم آيين نامه را داشته باشد در كليه رشته‌ها امكان انتقال براي وي فراهم است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد