سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۳:۵۹
کد مطلب: 13555
۲

گزارشي از رواج مصرف لوازم آرايش درميان برخي مردان ايراني

  در هر ثانیه در جهان ۲۲ رژلب به فروش می‌رود. می‌توان مطمئن بود که دست‌کم یکی از این روژلب‌ها در ایران فروخته می‌شود، زیرا ایرانی‌ها یکی از رکوردداران مصرف لوازم آرایش‌اند. نه تنها دخترها ظاهرا پسرها هم بی‌علاقه نیستند. ايران در ميان کشورهايي که از لوازم آرايشي استفاده مي‌کنند بين کشورهاي آسيايي مقام دوم و ميان کشورهاي دنيا مقام هفتم را دارد و همانگون‌ که طي مدت اخير آمارها اعلام کرده‌اند شاهد پايين آمدن سن استفاده از لوازم آرايشي نسبت به دو دهه قبل هستيم و سن استفاده از اين مواد آرايشي و در عين حال شيميايي در کشور و بين دختران به 17 سال رسيده است ضرورت استفاده از لوازم آرايشي در دنياي مدرن و کنوني و تهيه آسان و به نسبت ارزان آن با انواع و اقسام مارک‌هاي مختلف تجاري و تبليغ بعضي از مارکها حتي با استفاده از مواد گياهي در ساخت آنها نه تنها در قشر پر درآمد و مرفه جامعه به چشم مي خورد بلکه حتي به جرات مي توان گفت:استفاده از اين مواد در قشر پايين و ضعيف جامعه به دليل جلب توجه بيشتر و پوشاندن کمبودهاي زندگي‌شان بيشتر به نظر مي آيد.

«دوره زمانه عوض شده است» اين جمله تمام توجيه برخي پسران جواني است که هر روز قبل از خروج از منزل با موچين زير ابرو برمي دارند و ساعتي پاي آينه سرخاب و سفيداب مي کنند. اگر در گذشته پسر بچه ها در بازي هاي کودکانه خود قطعه زغالي را برمي داشتند و براي اين که بيشتر شبيه پدرشان شوند يا مردبودن خودشان را نشان دهند براي خود سبيل مي کشيدند، امروزه برخي از پسران جوان و نوجوان همچون بسياري از زنان مشتري پروپاقرص فروشگاه هاي لوازم آرايش هستند. حتي در برخي از آرايشگاه هاي مردانه با وجود سخت گيري هاي اتحاديه مربوطه شاهد اين هستيم که علاوه بر پيرايش مو، آرايش صورت از قبيل برداشتن ابرو، مش و رنگ مو و ... نيز انجام مي شود. مدتهاست که دیگر تنها زنان موهای سفیدشان را با رنگ مشکی نمی‌پوشانند، بلکه این کار برای مردان هم امری عادی شده است و خیلی‌ها تمایل دارند تارهای سفید و خاکستری سرشان را در زیر لایه‌ای از رنگ‌ مشکی پنهان کنند. طبیعی است که مردان پا به سن گذاشته، از هواخواهان این روش به حساب می‌آیند و پسران جوان به یمن نیروی طبیعت، تن به رنگ کردن موهایشان نسپرده‌اند.     در اين گزارش به برخي از آرايشگاه هاي مردانه و فروشگاه هاي لوازم آرايشي رفتيم تا با پسراني که نقابي زنانه بر چهره مردانه خود کشيده اند گفت وگو کنيم.   علی ۱۸ ساله بوده که برای اولین بار ابروهایش را برداشته است، البته خود او اعتقاد دارد که در واقع آنها را "تمیز" می‌کند، چون از مرتب بودن خوشش می‌آید. حالا ۴ سال از آن زمان می‌گذرد، مادرش اوایل کمی مخالفت می‌کرد، اما حالا انگار کم‌کم به "مرتب بودن" پسرش عادت کرده است. علی برای تمیز کردن ابروهایش خودش دست به کار شده و به روش آزمون و خطا جلو رفته است: اوایل که می‌خواستم ابروهایم را درست کنم، بلد نبودم،  برای همین ابروهایم خیلی به هم ریخت، خیلی نازک شد. بعد رویم نمی‌شد اصلا بیرون بروم.
دائم کج و کوله در می‌آمد و می‌خواستم صافش کنم، بعد دیگر از آن حالتش دیگر خارج شده بود.

البته او قویا تأکید می‌کند که برخلاف پسرهای دیگری که ابرویشان را بر می‌بردارند، نمی‌خواهد که از این طریق دل دخترها را به دست آورد. تنها دلیلش برای این کار علاقه‌ شخصی او به تمیز بودن است و اینکه داشتن موی اضافی را در صورتش نمی‌تواند تحمل کند.

نکته دیگری که در صورت علی نیاز به سامان دادن دارد، به گفته‌ خود او، مژه‌هایش هستند. البته برای این کار هم راه چاره را مدت هاست که پیدا کرده است: من مژه‌هایم خیلی بلند هستند و می‌شکنند. به همین دلیل از فر مژه استفاده می‌کنم، البته چیزی هم نیست که عین ریمل باشد. خشک است. فقط حالت چرخش به مژه‌هایم می‌دهد. بعد از آن استفاده می‌کنم، وقتی که مژه‌هایم خیس هستند که آن حالت عادی خود مژه را حفظ کند. یعنی نه اینکه کامل بخواهد بر گردد، بالا برود یا پایین بیاید.
علی تا به حال سایه‌ چشم، کرم پودر یا مواد آرایشی دیگری استفاده نکرده است، اما از بعضی دوستانش می‌گوید که یک روز مثلا رنگ پوستی تیره‌تر از همیشه دارند یا اینکه رد خفیفی از سایه را در پشت چشمانشان می‌توان دید. بعد هم به گفته‌ علی، وقتی در برابر این پرسش قرار می‌گیرند که آیا سایه زده‌اند یا کرم پودر به صورتشان مالیده‌اند، هزار "بهانه" می‌آورند که خود را توجیه کنند.

اما دراین میان هنوز یک قلم دیگر باقی مانده و آن هم راهی برای خلاص شدن از رنگ  تیره‌ لب هاست که ارمغان سیگار کشیدن چند ساله است: من یکی، دوبار از برق لب استفاده کرده‌‌ام، آن هم در خانه و شب، به خاطر اینکه سیگار می‌کشم و لبهایم سیاه می‌شود، به خاطر
همین مثلا شبها که می‌خواهم بخوابم، بعضی مواقع استفاده کرده‌ام که آن هم فقط به این خاطر که آن رنگ سیاهی که سیگار به لب می‌دهد را بگیرد. بعد فردا صبحش هم شستم و از خانه بیرون رفتم.» علی اضافه می‌کند که حتی جلوی در خانه هم دیگر برق لب نداشته است. ● رصد کردن صورت پسران

بیشتر دختربچه‌ها عاشق این هستند که لب‌هایشان را با روژلب‌های مادرهایشان قرمز کنند.
ستاره به خاطر می‌آورد که جشن تولد نه سالگی‌اش با جشن فارغ‌التحصیلی خاله‌اش همراه شده بوده است. با دیدن دوستان خاله، که همه آرایش کرده به مهمانی آمده بودند، ستاره هم تهدید می‌کند که اگر مادرش برای او رژلب نزند، به مهمانی تولد نخواهد آمد. به این ترتیب
نه سالگی، سن اولین تجربه‌ دست به ‌آرایش شدن او می‌شود و بعدها هم با ورود به  دبیرستان این تجربه عمق بیشتری پیدا می‌کند.

او صادقانه اعتراف می‌کند که عاشق آرایش کردن است. نه تنها آرایش کردن خودش را دوست دارد بلکه یکی از کارهای مورد علاقه‌اش آرایش کردن دیگران است، هرچند که این دختر ۲۷ ساله آرایشگر نیست و در رشته‌ی مامایی در دانشگاه تحصیل کرده است.

آرایش، گاهی اوقات برای ستاره تسلی‌بخش است. او می‌گوید: وقتی در خانه هستم، مواقعی که حالم مثلا خیلی خراب است، روی صورتم آرایش ندارم یا افسرده می‌شوم و در فکر فرو می‌روم، بلند می‌شوم و آرایش می‌کنم. اصلا روحیه‌ام را عوض می‌کند.
حتی وقتی لباس نو می‌خرم برای پوشیدن آن اول از همه آرایش می‌کنم. حالا ستاره به اندازه‌ای در این کار مهارت پیدا کرده که می‌تواند در یک نگاه تازه‌کاران را از حرفه‌ای‌ها تشخیص دهد. آنهایی که انگار تازه به صرافت "خط چشم کشیدن" افتاده‌اند و هنوز آن‌قدر دستانشان ورزیده نشده تا بتوانند دو خط صاف و هم‌اندازه رابر پشت چشمانشان بکشند.
البته چشمان تیزبین ستاره، تنها صورت دختران را رصد نکرده، بلکه او از کشفیاتش از صورت برخی از پسرها هم می‌گوید: ابروهای خیلی باریک بود و دیده بودم که زیر چشمانشان مشکی شده، رنگ لب‌ها خیلی فرق داشت. زیاد جذاب نیست، به هرحال آرایش برای مردها نیست. اصلا همه چیز قاطی پاتی شده است. مثلا دخترها با رفتارهای مردانه می‌خواهند جای مردها باشند و پسرها با رفتارهای زنانه، جای زنان. خیلی از این چیزها می‌بینیم، برای همین اصلا دارد عادی می‌شود.
● مرد هست و ابرویش

دوستان بابک، او را جز پسران تمیز و آراسته می‌دانند، از آنهایی که اهل کرم و عطر هستند و موهایشان همیشه مرتب است و صورتهایشان اصلاح‌شده. بابک اهل آرایش هست اما به قول خودش آرایش مردانه. به عبارتی زیر ابرو برداشتن، در دایره واژگان او جایی ندارد و به نظرش برای چند دختر نباید شخصیت و اصالت مردانگی را زیر سؤال برد. اعتقاد او در یک جمله خلاصه می‌شود: مرد هست و ابرویش و حالا به قول
قدیمی‌ها سبیل و ریش و از این صحبت‌ها. اگر این کارها را نکند که با زن فرقی ندارد.

دور و بر بابک هستند دوستان پسری که اهل آرایشند، البته او به گفته‌ خودش با آنها رفیق است و اهل رفت و آمد، اما این دلیل نمی‌شود که دل پری از دستشان نداشته باشد: خیلی از دوستانم هستند که زیر ابرو بر می‌دارند، خیلی کارهای زنانه می‌کنند، مثلا کرم‌های مخصوص می‌زنند. ولشان کنید، لاک و رژلب و این‌ها را هم می‌زنند. بعضی‌ها هم که از این چیزهایی هست که می‌زنند به لب، براق می‌شود، از آنها هم می‌زنند. یا موهای آنچنانی! موهایشان مثلا یک متر بالاتر از سرشان است، انگار با ادیسون دست داده‌اند یا مثلا هر روز برق می‌گیردشان بعد از خانه بیرون می‌آیند.

اگر به بابک پیشنهاد کنند که به عنوان فروشنده در یک مغازه لوازم آرایشی کار کند، هیچ مخالفتی با این موضوع ندارد و به راحتی آن را قبول می‌کند: چرا قبول نکنم.
لوازم آرایش برای خانم‌ها خیلی هم خوب هست. اصلا می‌گویم خانم‌ها اگر آرایش نکنند که اصلا نمی‌شود. زن هست و آرایشش.

چند سال پیش بود که یکی از مجریان معروف مرد تلویزیون ایران، در یکی از برنامه‌هایش به ناگاه با ابروهایی تمیز شده ظاهر شد. بعد از آن هم می‌شد در گوشه و کنار، عکس هنرپیشگان مرد سینما یا تلویزیون را دید که پوست تیره‌رنگ و ابروهای  به خط شده‌شان روی جلد مجلات خودنمایی می‌کرد.

اگر آرایش کردن و ساعتها در جلوی آیینه به خود رسیدن، کاری بود که اغلب زنانه به حسابش می‌آوردند، این روزها پسرانی را هم می‌توان دید که برای بیرون رفتن از خانه از ساعتها قبل به تکاپو می‌افتند.

رفته رفته نمی‌توان آرایش را تنها مختص زنان دانست و مردان را هم باید به این جمع اضافه کرد. شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی از مدتها پیش محصولات آرایشی ویژه‌ی مردان را هم روانه بازار کرده‌اند. در هر حال خانم‌ها باید از این به بعد به یاد داشته‌باشند که در هنگام خرید کرم‌های ضدچروک، ژل‌های دور چشم یا تونیک‌های ترمیم‌کننده‌‌ پوست، حتما از فروشنده سؤال کنند که آیا این محصول نسخه‌ زنانه آن است یا مردانه.  
نگاهی به رواج آرایش در میان مردان ایرانی... به گزارش ايسنا، شمار پسران و مردان زن نمايي كه با بحران هويت شديد مواجه هستند در ساليان اخير فزوني يافته است آنگونه كه دكتر مجيد ابهري – آسيب شناس و پژوهشگر اجتماعي – مي‌گويد: هفت درصد از كساني كه از لوازم آرايشي استفاده مي‌كنند پسران و مردان هستند و اين در حالي است كه حتي بعضي از لوازم آرايشي مانند كرم، ژل مو و اسپري هاي خوش بو كننده جزو لوازم آرايشي به حساب نمي‌آيند و منظور ريمل، كرم پودر و ... است.   پدرم مرا به خانه راه نداد
تبليغات مندرج بر در و ديوار آرايشگاه و حتي بروشورهاي روي ميز لحظه اي شما را نگران مي کند که شايد به يک آرايشگاه زنانه آمده ايد. اصلاح صورت و ابرو، انواع مش و رنگ مو ، نقاشي روي دست و ... از جمله اين تبليغات است که در کنار پوسترهاي بزرگ رنگي از خوانندگان غربي و هنرپيشگان هاليوود نصب شده است.

از زمان ورودم به اين آرايشگاه حدود ۳۰دقيقه مي گذرد، در اين مدت آرايشگر با اسپري مشغول حالت دادن به موهاي يک پسر جوان حدود ۲۲ساله است.

مي گويم: به سلامتي شب داماديتان است؟!

پسر و دو جوان ديگري که به اتفاق او به آرايشگاه آمده اند با شنيدن اين سوال بلندبلند مي خندند و يکي شان مي گويد: نه آقا دامادي کيلويي چند است؟

و دوباره غرق خنده مي شوند جمله آرايشگر که مي گويد: «عزيزم سر تو تکون دادي موهات خراب شد» خنده آن ها را بند مي آورد. از لابه لاي صحبت هاي اين جوان متوجه مي شوم که او در هفته حداقل ۲بار براي درست کردن مدل موهايش به اين آرايشگاه مراجعه و هر بار ۱۰ تا ۱۵هزار تومان بسته به نوع مدل نيز هزينه مي کند.

آرايشگر سپس بدون اين که از مشتري سوالي بپرسد با تيغي که در دست دارد به جان ابروهاي او مي افتد. در انتهاي کار هم به پيشنهاد يکي از دوستانش بخشي از ابروي سمت چپ او را با تيغ خالي مي کند! بعد دو سه نفري چهره پسر را از آينه نگاه مي کنند و مي گويند: واي چقدر شيک شدي پسر!

نوبت به نفر بعدي مي رسد و حالا مي توانم چند دقيقه اي با اين جوان صحبت کنم، مي گويم: ابروي سمت چپت مثل آن هايي شد که ابرويشان شکسته و بخيه خورده است. او در پاسخ، با اشاره به اين که مدل ابرويش را از يک شبکه ماهواره اي تقليد کرده است مي گويد: آرايش صورت و استفاده از لوازم آرايش به من اعتماد به نفس مي دهد و بهتر مي توانم در جمع هم سالانم حضور و فعاليت داشته باشم. او خودش را نويد معرفي مي کند و ادامه مي دهد: ۲سال پيش وقتي براي اولين بار ابروهايم را برداشتم پدرم مرا به خانه راه نداد ولي حالا ديگر کاري به کارم ندارد.   الگوهاي رنگارنگ
در مقابل برخي از مردان که حاضر نيستند تحت هيچ شرايطي از لوازم آرايشي و بهداشتي استفاده کنند و حتي استفاده از کرم هاي ضد آفتاب بدون رنگ را هم ناپسند مي دانند برخي از پسران هم هستند که تمايل زيادي به استفاده از انواع لوازم آرايش دارند پسري حدود ۱۹ساله که براي خريد لوازم آرايش به يکي از فروشگاه هاي لوازم آرايشي مراجعه کرده است درباره علت استفاده اش از لوازم آرايش توضيحي ارائه نمي دهد و تنها مي گويد: به نظرم تميز و زيبا بودن هيچ اشکالي ندارد! فروشنده اين فروشگاه لوازم آرايشي نيز با بيان اين که در روز ۲ يا ۳ مشتري مرد دارد مي گويد: وقتي جوان و نوجوان در تلويزيون مي بيند که مثلا بازيگر يا ورزشکار مورد علاقه اش که محبوب هم هست از لوازم آرايش استفاده مي کند، کاملا طبيعي است که او هم اين کار را مي کند.


مي خواهم جذاب باشم
در يکي ديگر از آرايشگاه هاي مردانه با جواني برخورد مي کنم که به تعبير خودش براي جذاب تر شدن از لنزهاي رنگي چشم استفاده مي کند. صرف نظر از اين که خريد لنز رنگي از آرايشگاه چه قدر با اصول بهداشتي مطابقت دارد و آيا تهديدي براي سلامت مصرف کننده به شمار مي آيد يا خير از اين جوان علت استفاده از لنز را مي پرسم که پاسخ مي دهد: پوست صورت من کمي سبزه و رنگ چشم هايم تيره است وقتي از سفيد کننده استفاده مي کنم ديگر چشم هايم زيبا نيست و به نظرم بايد از لنز آبي يا سبز استفاده کنم! مي پرسم وقتي دوستان يا همکارانت مي دانند که چشم هاي تو رنگي نيست، احساس نمي کني استفاده از لنز براي آن ها کمي تعجب آور باشد، پاسخ مي دهد: اتفاقا من پيش از اين اصلا تمايلي به استفاده از لوازم آرايش نداشتم ولي از وقتي در اين محله زندگي مي کنيم براي هم رنگ شدن اين کار را مي کنم.


چند درصد پسران آرايش مي کنند؟
به گزارش ايسنا، شمار پسران و مرداني که با بحران هويت مواجه هستند در ساليان اخير فزوني يافته است آن گونه که دکتر مجيد ابهري؛ آسيب شناس و پژوهشگر اجتماعي، مي گويد: ۷ درصد مصرف کنندگان لوازم آرايشي مردان هستند و اين در حالي است که حتي بعضي از لوازم آرايشي مانند کرم، ژل مو و اسپري هاي خوش بو کننده جزو لوازم آرايشي به حساب نمي آيند و منظور ريمل، کرم پودر و... است.

مهدي آقاپور؛ پژوهشگر فرهنگي و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران نيز ضمن تأکيد بر ناهنجار بودن پديده استفاده از لوازم آرايشي در بين پسران و مردان و استفاده از اين لوازم در خانواده هايي که پيوند اجتماعي ضعيف تري دارند، اظهار مي کند: migna.ir  استفاده از لوازم آرايشي بين پسران جوان و نوجوان در بين سنين ۱۵ تا ۲۵ سال بيشتر است؛ يعني هنگامي که فرد کم کم از دوره نوجواني فاصله مي گيرد وارد مرحله اول جواني مي شود.

اما فلور رضايي کارگر؛ روان شناس، مشاور و استاد دانشگاه با اشاره به اين که نوجواني اول از حدود ۱۱ سالگي شروع و تا ۱۶-۱۵ سالگي ادامه مي يابد و نوجواني دوم نيز از ۱۶ سالگي شروع مي شود و تا ۱۸ سالگي ادامه مي يابد، معتقد است: بروز اين پديده در نوجواني دوم بيشتر است.

فرد در نوجواني اول در پي کسب هويت فردي است و به تدريج با وارد شدن به نوجواني دوم هويت اجتماعي اش شکل مي گيرد. مهم ترين موضوع در استفاده از لوازم آرايش بين پسران و مردان، علت استفاده از اين لوازم و همچنين افزايش روز افزون آن است و همچنين تهديدي که فضاي هنجار و ارزش هاي جامعه را هدف قرار داده است.

فلور رضايي پديده استفاده از لوازم آرايشي در بين پسران و مردان را از جنبه هاي مختلف رواني بررسي مي کند و مي گويد: اگر در اين سنين الگوهاي نامناسب و يا رفتارهاي مغاير با سن به فرد داده شود جنسيت او به همان گونه شکل مي گيرد و هويت جنسي اش دچار اختلال مي شود مثلا دختراني که لباس هاي پسرانه مي پوشند و يا دختراني که ظاهري پسرانه براي خود مي سازند. رضايي نيز يکي از علت هاي اصلي پيدايش اين پديده را تغيير معيارهاي زيبايي مي داند و اذعان مي کند: معيارهايي که يک زماني براي جنس زن زيبايي محسوب مي شد امروزه پسران آن معيارهاي زيبايي را براي خودشان انتخاب مي کنند که علت اين اتفاق هم اشتباه در يادگيري از روي مدها و الگوهاي نامناسبي است که به افراد داده مي شود و همين امر سبب شده شاهد از بين رفتن تفکيک ارزش ها و ادغام معيارهاي زيبايي باشيم. مروري بر تبليغات مندرج بر در و ديوارهاي آرايشگاه‌هاي مردانه از تغيير رفتار حكايت دارد تبليغاتي با ادبيات آرايشگاه‌هاي زنانه؛ اصلاح صورت و ابرو؟ مش و رنگ مو و ... مهمترين موضوع در استفاده از لوازم آرايش بين پسران و مردان، علت استفاده‌ از اين لوازم و همچنين افزايش روز افزون اين قشر و خطراتش براي فضاي بهنجار و ارزشي جامعه است.   ماهواره، رسانه ها، فضاي مجازي و حتي گوشي تلفن همراه از عوامل اصلي الگو دادن به افراد و انتقال سبک جديد زندگي در جامعه است. آقاپور نيز برخورد قهري و تنبيهي با اين افراد و اين پديده را نادرست ارزيابي مي کند و مي افزايد: ما در درجه اول بايد الگوهاي مناسب بدهيم، الگوهايي که از نظر فرهنگ ارزش جامعه خود مناسب هستند.       ظريفي كه مي گفت: به سلامتی بچه های قدیم که با زغال سبیل می کشیدن تا شبیه باباشون بشن نه بچه های امروز که ابرو بر میدارن تا شبیه مامانشون بشن....     گزارش از : ايران سلامت و خبرگزاري ايسنا  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی