جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۹:۲۵
کد مطلب: 13624
۰

روش صحیح جراحی بینی چیست؟

برترین ها: در جراحی‌های بینی كه پیش از این انجام می‌شدند، عملكرد تنفسی بینی كمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و به همین دلیل بسیاری از بیماران بعد از عمل جراحی زیبایی بینی  دچار مشكل تنفسی می‌شدند. علاوه‌ بر این در بسیاری از بیماران بخشی از غضروف‌های بینی (و حتی قسمت استخوانی بینی) بیش از حد لازم برداشته می‌شد كه نتیجه آن ایجاد بینی «عروسكی» یا «سربالا بودن» بیش از حد بینی بود. بدیهی است كه هركدام از نتایج فوق علاوه براینكه به ظاهر بینی آسیب می‌رساندند موجب اختلال عملكرد تنفسی بینی نیز  می‌شدند. منظور از روش‌های امروزی و روش صحیح این است كه فقط آن قسمت از غضروف یا استخوان كه موجب مشكل تنفسی یا ناهماهنگی ظاهری آن می‌شود برداشته شود و بقیه قسمت‌ها حفظ شوند تا نتیجه مطلوب هم از نظر زیبایی و هم از نظرعملکرد تنفسی حاصل شود. برای درک بهتر مطالب توضیحات دکتر بنیادی متخصص گوش، حلق و بینی را در زیر می‌خوانیم:

اصولا بینی ایده‌آل چه شكلی باید باشد و آیا بعد از عمل باید ظاهر عمل شده داشته باشد یا نه؟

زیبایی صورت در هماهنگ بودن اجزای آن است و به همین دلیل هدف از انجام این عمل باید ایجاد این هماهنگی باشد. البته قسمت‌هایی از بینی كه بیش از حد بزرگ یا عریض شده باشند یا زاویه نامتناسب داشته باشند باید اصلاح شوند ولی فرم نهایی بینی بعد از عمل نباید حالت عمل شده داشته باشد. این مسئله را شاید بتوان با هنر???یش چهره ماهرانه مقایسه کرد.  شاید دقت کرده باشید اکثر هنرپیشه‌ها طوری آرایش و گریم میشوند که زیبایی آنها کاملا طبیعی ولی در عین حال چشمگیر است. اگر عمل جراحی بینی نیز ماهرانه انجام شود یک تحول دلنشین درصورت ایجاد میشود و تنها عکس‌های قبلی است که  فرد  را به یاد بینی قبلی‌اش می‌اندازد و نه ظاهر عمل شده آن!

میزان تورم و كبودی بعد از عمل چقدر است و حدودا چه مدت بعد از عمل بیمار می‌تواند به فعالیت اجتماعی سابق خود برگردد؟

اگر عمل جراحی به‌طور صحیح انجام شود و بیمار، بیماری زمینه‌ای خاصی نداشته باشد یا داروی خاصی (منظور داروهایی كه موجب كبود شدن سریع و شدید پوست شوند) را مصرف نکند، حداقل تورم و كبودی به وجود می‌آید و بیمار ظرف چندروز می‌تواند به فعالیت‌های قبل از عمل برگردد منتهی تا چندهفته بایستی از انجام فعالیت‌های شدید ورزشی و هرنوع اقدام كه موجب تورم بینی شود، خودداری كند تا بینی وی در سریع‌ترین زمان ممكن به فرم نهایی و مطلوب خود برسد.

عوارض شایع عمل ترمیمی‌بینی چیست؟

از شایع‌ترین عوارض این عمل تورم و كبودی پوست اطراف بینی است كه با تكنیك‌های امروزی به حداقل رسیده و قسمت اعظم آن ظرف یك هفته تا 10 روز بعد از عمل برطرف می‌‌شود.

احتمال خونریزی یا عفونت (كه در هر نوع عمل جراحی ممكن است ایجاد شود) در این عمل بسیار نادر بوده و در كمتر از یك درصد بیماران دیده می‌شود.همچنین بعد از عمل جراحی مختصر گرفتگی بینی ممكن است وجود داشته باشد که به علت تورم مخاط داخل بینی بوده  و ظرف چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود.چسبندگی مخاط داخلی بینی بعد از جراحی نیز از عوارضی است كه در كمتر از نیم‌درصد موارد دیده می‌شود.

درد بیماران بعد از عمل چقدر است؟

اگر از روش‌های مناسب استفاده شود درد بعد از عمل یا بسیار جزئی بوده یا اینكه اصلا وجود ندارد. یکی از علل شایع درد بعد از جراحی بینی گذاشتن پانسمان ( مش یا تامپون) داخل بینی بود که با استفاده از روش‌های جراحی  امروزه دیگر نیازی به قرار دادن تامپون نبوده و لذا درد بعد از عمل به حداقل ممکن رسیده است به‌طوری‌که در بسیاری از بیماران استفاده از مسكن بعد از عمل ضرورت پیدا نمی‌كند.

آیا می‌توان بدون قراردادن مش داخل بینی این عمل را انجام داد؟

بله، در 99درصد موارد قرار دادن مش داخل بینی (پانسمان داخل بینی) ضرورتی ندارد و این نکته از نظر راحتی بیمار بعد از عمل اهمیت زیادی دارد زیرا وجود مش در داخل بینی علاوه براینکه ایجاد  گرفتگی و درد بینی می‌کند به علت تنفس از راه دهان خشكی دهان و لب‌ها ایجاد شده و ضمنا خواب وی (به علت بسته بودن بینی) مختل می‌شود و مهم‌تر اینکه بیماران موقع خارج كردن مش بینی احساس  درد زیادی می‌کنند.  طبیعتا  با حذف مش دوران بعد از جراحی بسیار راحتتر بوده و مشکلات مربوط به آن وجود نخواهد داشت.

بعضی از افرادی كه مبادرت به جراحی زیبایی بینی كرده‌اند از گرفتگی بینی ابزار نارضایتی می‌كنند. آیا با روش‌های فعلی می‌توان جلوی این عارضه را گرفت؟

البته. در روش‌های امروزی با توجه به اینكه عملكرد بینی در تنفس و بویایی  مدنظر قرار می‌گیرد این  عارضه ایجاد نمی‌شود. در واقع بسیاری از افرادی كه قبل از عمل، گرفتگی بینی دارند، همزمان با جراحی زیبایی بینی مشكل تنفسی آنها نیز برطرف می‌شود.

چه  کسانی کاندید خوبی برای عمل جراحی بینی نیستند؟

انجام این عمل برای افرادی كه بیماری زمینه‌ای مهمی‌دارند مثل گرفتگی عروق قلبی، نارسایی قلبی، كلیوی، كبدی، تنفسی، بیماری‌های بدخیم، بیماری‌های خونریزی دهنده یا مصرف داروهای ضدانعقادی و همچنین در افراد با بیماری‌های روحی روانی توصیه نمی‌شود مگر اینكه بیمار توسط پزشك متخصص مربوطه كاملا کنترل و بلامانع بودن عمل جراحی کتبا اعلام شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود