جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۶:۳۴
کد مطلب: 13702
۰

نظرات موافقان و مخالفان تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس

گزارشي از نظرات موافقان و مخالفان تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس
از "پایان دادن به تبعیض کاری" تا "خستگی زودهنگام دانش‌آموزان"
اردیبهشت ماه امسال وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی تمام مدارس کشور در روزهای پنج‌شنبه خبر داد اما این روزها برخی نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفند و طرح دوفوریتی را نیز آماده کرده‌اند. طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس‌ در ابتدا برای دبستانی‌ها اجرا شد و بر اساس مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» رسمیت یافت؛ البته این طرح از تاریخ 20 فروردین سال 90 در مدارسی که امکان تعطیلی در روزهای پنج‌شنبه را داشتند، اجرایی شد و در مهر ماه 90 در تمام دبستان‌های کشور اجرای سراسری شد. تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری فزون‌تر، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان، انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، تقویت ارتباط مدرسه و خانواده و تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده خویش و تقویت انگیزش و فراهم‌آوردن زمینه ارتقای تحصیلی و شایستگی‌های حرفه‌ای، شغلی و پژوهشی معلمان از جمله مهمترین اهداف این طرح در که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در همان زمان مطرح شد. در آن زمان وزیر آموزش و پرورش طی گفت‌وگوهای مختلف اعلام کرد که می‌توان روز پنج‌شنبه را "روز خانواده" نامید و عنوان شد که قرار نیست درهای مدرسه در روز پنج‌شنبه بسته باشد اما در ادامه اجرای این طرح، چنین نشد. در سال 90، تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یک‌نوبته بوده و امکان تعطیلی پنج‌شنبه مدارس را داشتند، به این کار اقدام کردند، البته در این مدت، طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس، موافقان و مخالفان زیادی را در میان کارشناسان و نمایندگان مجلس داشت. اردیبهشت ماه امسال وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی تمام مدارس کشور در روزهای پنج‌شنبه خبر داد که این موضوع هم‌اکنون مورد نقد و بررسی کارشناسان مختلف است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل عدم آمار و ارزیابی از یک سال اجرایی شدن طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از سوی آموزش و پرورش، به این نتیجه رسیده است که این طرح از پشتوانه کارشناسی ضعیفی برخوردار است؛ اعضای این کمیسیون بر این قضیه تأکید دارند که دوره‌های راهنمایی و دبیرستان در روزهای پنج‌شنبه تعطیل نشوند و از این فرصت برای مباحثی که نیاز است در سند تحول اجرایی شود، استفاده کنند؛ این اعضا با ارائه طرح دو فوریتی، خواستار توقف اجرای این تعطیلی هستند که بلافاصله بعد از آغاز به کار مجلس، این طرح در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و در صورت تصویب نهایی از مهر امسال اجرایی خواهد شد.   ***نظر موافقان طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس * تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تبعیض ساعت کاری معلمان ابتدایی را برطرف کرد جعفر شهامت‌نادری، 43 ساله دارای مدرک کارشناسی تربیت معلم و مدیر مدرسه ابتدایی می‌گوید: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در حقیقت به دلیل افزایش ساعات کاری معلمان ابتدایی که 6 روز هفته را باید به مدرسه می‌رفتند، ایجاد شد ولی به دلیل سرایت این تعطیلی به مدارس راهنمایی و دبیرستان علناً این تبعیض از بین رفت. وی با بیان اینکه این تعطیلی برای معلمان و دانش‌آموزان مناسب است، ادامه می‌دهد: با افزایش ساعات روزهای دیگر هفته، کمبود ساعات روزهای پنج‌شنبه جبران می‌شود، ضمن اینکه دانش‌آموزان در کنار خانواده هستند و معلمان نیز به امورات اداری، آموزش ضمن خدمت و تحصیل می‌پردازند. این مدیر مدرسه ابتدایی با بیان اینکه از معیار و هدف آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس راهنمایی و دبیرستان اطلاعی ندارم، می‌گوید: برگزاری همایش‌، جلسات گروه‌ها و برنامه‌های فوق‌برنامه از جمله مواردی است که در روزهای پنج‌شنبه برنامه‌ریزی می‌شود. خانم رحمتی، 45 ساله دارای تحصیلات راهنمایی و خانه‌دار بیان می‌کند: به دلیل برنامه‌ریزی برای کارهای هفته، دو روز تعطیلی را مناسب می‌دانم و با برنامه‌های فوق‌برنامه برای دانش‌آموزان موافق نیستم. وی که دخترش در مدرسه دولتی به کلاس سوم راهنمایی می‌رود، در خصوص افزایش ساعات روزهای معمول هفته به دلیل تعطیلی روزهای پنج‌شنبه، می‌گوید: این مدرسه دو ساعت افزایش ساعات کلاس‌ها  را در دو روز هفته داشته است یعنی 4 ساعت روز پنج‌شنبه در 2 روز هفته تقسیم شده است. این مادر با بیان اینکه افزایش ساعات کلاس‌ها و فشردگی دروس، موجب خستگی دانش‌آموزان و معلمان می‌شود، می‌افزاید: در سال گذشته به دلیل فشردگی دروس، اکثر دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شدند که مسئولان مدرسه با برگزاری کلاس‌های جبرانی موجب تقویت و جبران این مشکل شدند.   * تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای مطالعه جانبی معلمان مناسب است خانم هراتی، 37 ساله، دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی و معلم دبیرستان دولتی که به تدریس زبان انگلیسی می‌پردازد و فرزند وی در سال دوم دبیرستان مشغول به تحصیل است، در این باره می‌گوید: این تعطیلی برای خودآموزی و مطالعه جانبی معلمان مناسب است. وی به مدرسه‌ای که خود در آن مشغول به تدریس است، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: ساعات روزهای زوج به 14 و 30 دقیقه افزایش یافته‌ است و اکثر مدارس درس‌های نسبتاً سبک را به زنگ‌های آخر انتقال داده‌اند تا موجب خستگی زودرس دانش‌آموزان نشود. این دبیر زبان انگلیسی می‌افزاید: معمولاً اکثر معلمان در روزهای پنج‌شنبه نمی‌توانند در مدارس حضور داشته باشند و این مسئله یکی از اختلافات برخی از معلمان دوره راهنمایی و دبیرستان بود که این تعطیلی موجب حل این اختلاف شد.   ***نظر مخالفان طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس خانم محجوب، 42 ساله با تحصیلات دیپلم در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس می‌گوید: موافق این تعطیلی نیستم، این خانم خانه‌دار که فرزندش در مدرسه دولتی به کلاس ششم ابتدایی می‌رود، ادامه می‌دهد: اضافه شدن نیم ساعت به ساعات روزهای دیگر هفته دلیل مناسبی نیست که بر اساس آن، پنجشنبه‌ها تعطیل شود.   * معلمان و دانش‌آموزان در طرح تعطیلی پنج‌شنبه زود خسته می‌شوند «م،ه» معلم مقطع راهنمایی اظهار می‌دارد: این تعطیلی برای معلمان دوره ابتدایی و کادر اجرایی مدارس راهنمایی و دبیرستان مناسب است ولی برای دبیران دوره‌های راهنمایی و دبیرستان تفاوتی ندارد زیرا آنها چهار روز در هفته تدریس می‌‌کنند. وی که 33 ساله بوده و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ریاضی کاربردی است، می‌افزاید: حجم کتاب‌های درسی با این تعطیلات همخوانی ندارد؛ هر چند معلمان تا پایان دوره آموزش، کتاب‌ها را به اتمام می‌رسانند اما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. این معلم به تدریس در مناطق محروم و مدارس دوشیفته اشاره می‌کند و‌ می‌گوید: این تعطیلی برای این مناطق و مدارس اصلاً مناسب نیست، به دلیل اینکه با کمبود وقت و جبران ساعات تعطیلی روزهای پنج‌شنبه، زنگ تفریح ندارند بنابراین معلمان و دانش‌‌آموزان زود خسته می‌شوند. وی با بیان اینکه اجرای اینگونه طرح‌ها توسط آموزش و پرورش موجب سردرگمی معلمان و دانش‌آموزان شده است، ادامه می‌دهد: معقتدم بسیاری از این طرح‌ها کارشناسی شده نیست؛ مناسب است قبل از هر تغییر و تحولی چند سالی به طور آزمایشی بر روی این طرح‌ها کار شود تا به نتیجه مطلوب برسد. این معلم در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزش‌های ضمن خدمت برای معلمان، بیان می‌کند: برخی کلاس‌ها از جمله محتوای الکترونیک برای هوشمندسازی مدارس، در روزهای پنج‌شنبه برای معلمان برگزار شد ولی این آموزش‌ها، همیشه و فراگیر نبوده است.   * نباید دانش‌آموزان را به حال خود رها کرد احمد سبزی،41 ساله و دیپلم که دارای سه فرزند محصل است، اظهار می‌دارد: موافق تعطیلی روزهای پنج‌شنبه مدارس نیستم؛ به دلیل اینکه این تعطیلی برای دانش‌آموزانی که نسبت به درس و تکالیف خود کوتاهی می‌کنند، مناسب است. وی ادامه می‌دهد: معتقدم در تمام ایام هفته باید از نظر آموزشی روی دانش‌آموزان کار و برنامه‌ریزی شود و نباید دانش‌آموزان با اضافه شدن یک روز تعطیل، به حال خود رها شوند. این کارمند با بیان اینکه اکثر طرح‌های آموزش و پرورش کارشناسی شده نیست، می‌گوید: مناسب است این طرح‌ها در شهرها و استان‌های کوچک اجرا شود و پس از بازدهی و نتیجه مثبت، در استان‌ها و شهرهای بزرگ به اجرا درآید. وی در خصوص دلایل حذف این روز تعطیل، اضافه می‌کند: اولاً این تعطیلات برای برخی اولیا که شاغل بوده و روزهای پنج‌شنبه باید در محل کار خود حضور داشته باشند، مناسب نیست؛ ضمن اینکه آموزش و پرورش با ارائه اینگونه طرح‌ها، برنامه‌ریزی‌های برخی خانواده‌ها را به هم می‌زند. این پدر سه دانش‌آموز می‌افزاید: با توجه به دو شیفته بودن برخی مدارس، آموزش و پرورش موظف است در ابتدا مشکلات و نیازهای مدارس را برطرف کند، سپس اینگونه طرح‌ها را بر اساس مبنای کارشناسی درست به اجرا درآورد.   * تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و کیفیت نامناسب تدریس دروس خانم سهرابی، 33 ساله، کارمند و دارای تحصیلات کارشناسی ادبیات بیان می‌کند: موافق این تعطیلی نیستم؛ به دلیل اینکه با توجه به اشتغال خود و همسرم در شرکت خصوصی،‌ روزهای پنجشنبه جزو ساعات کاری محسوب می‌شود و باید در محل کار خود حضور داشته باشیم. وی که فرزندش در مدرسه نمونه دولتی مشغول به تحصیل است، اضافه می‌کند: با توجه به حجم کتب درسی، ارائه دروس از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و به این دلیل مدارس با برگزاری کلاس‌های تقویتی و دریافت هزینه از اولیا، این عدم کیفیت را جبران می‌کنند. خانم احمدی، 40 ساله، خانه‌دار، دارای تحصیلات ابتدایی که فرزندش به کلاس سوم دبیرستان می‌رود،  می‌گوید: مخالف تعطیلات روزهای پنج‌شنبه مدارس هستم، به دلیل اینکه ساعات روزهای هفته به ساعت 16 افزایش یافته است و این امر موجب خستگی، فشردگی و کیفیت نامناسب دروس شده است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به حجم کتاب‌های درسی، برخی معلمان نمی‌توانند دروس را به موقع به اتمام برسانند بنابراین با برگزاری کلاس‌های تقویتی و دریافت هزینه، شرکت اختیاری در این کلاس‌ها به اجباری شدن تبدیل می‌شود.   *** موافقان و مخالفان طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس خانم صفایی، 36 ساله دارای فوق‌دیپلم حسابداری که پسرش امسال به کلاس ششم ابتدایی می‌رود، اظهار می‌دارد: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به این دلیل که دانش‌آموزان بیشتر در کنار خانواده حضور دارند، مناسب است ولی به دلیل نداشتن کارهای فوق‌برنامه در این روز و مشغول شدن دانش‌آموزان به بازی و تفریحات، مناسب نیست. این کارمند می‌افزاید: با توجه به اینکه فرزندم در مدرسه غیرانتفاعی مشغول به تحصیل است و ساعات روزهای دیگر هفته به ساعت 14 افزایش یافته است، از نظر جبران کمبود وقت مشکلی وجود ندارد. فریبا سیرت، 40 ساله دارای دیپلم که فرزندش در مدرسه هیئت امنایی نمونه دولتی مشغول به تحصیل است و به کلاس دوم راهنمایی می‌رود، می‌گوید: تعطیلی پنج‌شنبه مدارس بنا به برخی دلایل هم خوب و هم بد است؛ با توجه به بحث نظافت، استراحت و رسیدگی به تکالیف و برنامه‌های خانواده، این تعطیلی مناسب است. وی با اشاره به افزایش 2 ساعت و 45 دقیقه‌ای به ساعات روزهای دیگر هفته و فشردگی دروس، ادامه می‌دهد: این امر موجب خستگی دانش‌‌آموزان می‌شود. خانم سیرت بیان می‌کند: هیچ کار فوق‌برنامه‌ای برای دانش‌آموزان در روزهای پنج‌شنبه پیش‌بینی نشده است.   * عضو کمیسیون آموزش مجلس: اعضای این کمیسیون هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند محمود نگهبان‌سلامی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص طرح دو فوریتی طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در صحن علنی مجلس،‌ اظهار می‌دارد: دیدگاه‌های متفاوتی با یک سال اجرا شدن این طرح وجود دارد، ضمن اینکه ارزیابی و جمع‌بندی کاملی از اثرات اجرای آن بر دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه در کمیسیون آموزش مجلس نسبت به حذف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس راهنمایی و دبیرستان بحث‌هایی مطرح است، می‌افزاید: اعضای کمیسیون آموزش مجلس هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده‌اند و در تلاشند که با یک نظر منسجم این موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از دلایل پیشنهاد حذف این تعطیلی را با توجه به بازتاب و نظرات معلمان و اولیا، عدم اتمام کتب درسی با کیفیت مناسب اعلام می‌کند و می‌گوید: ارائه دروس به صورت کیفی نیاز به وقت بسیاری دارد که با این تعطیلی، اتمام دروس به صورت فشرده صورت می‌گیرد. وی از دیگر دلایل پیشنهاد حذف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس را، فاصله زمانی دو روز از چهارشنبه تا روز شنبه عنوان می‌کند و می‌افزاید: این فاصله زمانی موجب بی‌میلی و عدم رغبت به خواندن کتاب و دروس توسط برخی دانش‌آموزان می‌شود. نگهبان سلامی ادامه می‌دهد: یکی از اهداف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، افزایش اوقات فراغت معلمان و دانش‌آموزان برای مطالعات جانبی بود اما در عمل مشخص شد که چنین امری اتفاق نیفتاده است. وی ضمن حمایت از مباحث کارشناسی شده در خصوص اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها ، اظهار می‌دارد: اگر این مباحث به صورت تحقیقات میدانی و به صورت آزمایشی انجام شود و از پشتوانه پژوهشی و استدلال نظری برخوردار باشد، به نتیجه مطلوب‌تری می‌رسد.   * عضو کمیسیون آموزش مجلس:برنامه‌های اوقات فراغت جایگزین می‌شود حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، اظهار می‌دارد: این تعطیلی در مقطع ابتدایی انجام شده است و از همان ابتدا مبنا بر این بود که تعطیلی صددرصد وجود نداشته باشد. وی با بیان اینکه این تعطیلی توجیهات خوبی هم می‌تواند داشته باشد، می‌افزاید: به عنوان نمونه ارتباط دانش‌آموزان با خانواده بسیار مهم است و روز پنج‌شنبه می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرین باشد. این نماینده مجلس تصریح می‌کند: این تعطیلی بیشتر برای استان تهران کارآیی دارد، به دلیل اینکه ادارات سایر شهرها در روزهای پنج‌شنبه باز است و مدارس نیز اگر تعطیل شوند، دانش‌آموزان در خدمت خانواده نیستند. حجت‌الاسلام سلیمی یکی از اهداف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس را اجرای کارهای فوق‌برنامه عنوان می‌کند و می‌گوید: با برنامه‌ریزی در این روز در حقیقت به جای تعطیل، تبدیل صورت می‌گیرد و اکنون بحث تعطیلی برای دوره‌های راهنمایی و دبیرستان مطرح است. وی  ادامه می‌دهد: اگر در این روز به برنامه‌های تقویتی، معنوی،‌ فوق‌برنامه و به خصوص مهارت‌آ‌‌موزی که خلاء آن در کشور به طور جدی احساس می‌شود، پرداخته نشود، نوجوانان مورد هجمه دشمنان عرصه فرهنگی قرار می‌گیرند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هدف اصلی دشمنان در جنگ فرهنگی، نوجوانان و جوانان هستند، اظهار می‌دارد: اگر در رابطه با تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس ساماندهی و جایگزینی صورت نگیرد، مسئولان با دست خود زمینه و ابزار فعالیت حمله‌کنندگان عرصه فرهنگی در جنگ نرم دشمن را فراهم کرده‌اند. وی می‌افزاید: با توجه به اجرای یکساله طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، اعضای این کمیسیون به طور جدی پیگیر ارزیابی و اهداف محقق شده این طرح هستند.   * بلاتکلیفی در آستانه اول مهر این روزها که در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم، هنوز معلوم نیست که آیا در نهایت مدارس در روزهای پنج‌شنبه تعطیل می‌شود یا خیر؟ مسئولان آموزش و پرورش و مجلس باید برای حل مشکلات تعطیلی مدارس به راه‌حلی دست یابند و این موضوع تا زمان بازگشایی مدارس به سرانجام برسد تا این موضوع، برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش را تحت‌الشعاع قرار ندهد.   خبرگزاري فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!