کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قبل از ساعت ۹ شام بخوريد/ فواید شام !

16 شهريور 1391 ساعت 16:37


خوردن شام خوب است یا بد؟
وعده شام نیز جزء وعده ‏های مهم در برنامه غذایی انسان است که بسیاری از افراد به خاطر افزایش وزن و چاقی این وعده را حذف می ‏کنند و بدون شام به رختخواب می ‏روند.
باید گفت حذف وعده شام از برنامه غذایی کار درستی نیست. افرادی که شام نمی ‏خورند، به مدت طولانی بدن خود را از مواد مغذی محروم می‏ کنند.

از مضرات این عمل آن است که:
* شخص به طبیعی‏ ترین نیاز خود یعنی غذا خوردن پاسخ نداده و با تحمل گرسنگی، در خود ایجاد استرس می‏ کند که این استرس شخص را دچار عصبانیت و پرخاشگری، خستگی، بی‏ حوصلگی و فشار عصبی کرده و قدرت تمرکز و حافظه او را نیز کاهش می ‏دهد.


* در این حالت اگر شخص نتواند گرسنگی را تحمل کند، به علت افت قندخون تمایل زیادی به مصرف مواد شیرین و پُر کالری پیدا کرده و در وعده عصرانه یا قبل از خواب از مواد چاق‏ کننده مانند انواع شیرینی، بستنی، شربت و نوشابه‏ های شیرین استفاده می ‏کند که این مواد، نه تنها قادر به تامین نیازهای تغذیه ‏ای فرد نیستند، بلکه موجب چاقی نیز می ‏شوند.


* از اشکالات دیگر نخوردن شام این است که شخص به علت گرسنگی نمی ‏تواند با آرامش به خواب رود و خوابی آرام و راحت داشته باشد که این امر خود موجب استرس و فشار عصبی می ‏شود.


* افرادی که شام میل نمی ‏کنند، صبح پس از برخاستن از خواب، به علت افت قندخون معمولا دچار خستگی، بی‏ حوصگی، افسردگی و سایر عوارض عصبی می ‏شوند. از طرفی تمایل زیادی به خوردن صبحانه چرب و شیرین و پُر کالری پیدا کرده و در نتیجه در مصرف صبحانه افراط می ‏کنند و یا در صبحانه از مواد پُر کالری استفاده می ‏نمایند که برای سلامتی مضر است.


* نکته مهم دیگر این که هر چه تعداد وعده‏ های غذایی بیشتر(یعنی سه وعده اصلی غذایی و دو میان وعده) و مقدار غذا در هر وعده مختصر و متعادل باشد، جذب مواد مغذی بیشتر خواهد بود. افرادی که تعداد وعده‏ های غذایی خود را کاهش داده و مقدار غذا را در هر وعده افزایش می ‏دهند، مقدار از مواد مغذی مصرفی، بدون استفاده از بدن شان دفع خواهد شد.


حال این سوال پیش می‏ آید که وعده شام را چگونه باید انتخاب نمود که موجب چاقی و عوارض مختلف نشود و بتواند نیازهای تغذیه‏ ای را نیز تامین کند و ضمناً به علت پُرخوری و انباشته شدن معده از غذا، موجب بدخوابی و یا بی ‏‏خوابی نگردد؟

در پاسخ باید گفت، استفاده از غذاهای سبک که حاوی مواد مغذی ضروری می ‏باشند برای شام مفید است.

همچنین استفاده از کربوهیدرات‏ های پیچیده، یعنی مواد نشاسته‏ ای، برای وعده شام مناسب است، زیرا قند حاصل از مواد نشاسته ‏ای به تدریج وارد خون شده و موجب گرسنگی سریع نمی‏ شود و سیری حاصل از مصرف مواد نشاسته ‏ای طولانی مدت ‏تر از مواد قندی است. نان، سیب‏زمینی، ماکارونی و یا سایر مواد نشاسته ‏ای لازم است به میزان متعادل در وعده شام گنجانیده شوند که موجب افزایش وزن و چاقی نشوند.

در فصل تابستان می‏ توان از غذاهای سبکی مانند نان و پنیر و یک نوع میوه فصل مانند هندوانه، طالبی، خربزه‏، انگور و یا نان و پنیر و گردو (به مقدار مختصر) به همراه خیار و گوجه‏ فرنگی استفاده نمود.

برای حفظ سلامت بیشتر و نیز پیشگیری از چاقی بهتر است از انواع پنیرهای کم کالری و کم نمک استفاده کرد(می‏ توان در منزل از شیر کم‏ چربی، پنیر کم کالری و کم نمک تهیه نمود).

ذکر این نکته ضروری است که افراط در مصرف میوه‏ هایی مانند خربزه، انگور، طالبی و هندوانه و یا گردو و سایر انواع مغز دانه‏ ها می ‏تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود؛ بنابراین باید آن ها را در حد تعادل و مناسب مصرف نمود.

بعضی افراد تصور می‏ کنند که منظور از شام، غذایی مفصل و پُرکالری، مثلاً یک نوع چلو خورش چرب و سرخ کرده و یا کوکو، کتلت، پیتزا و سایر غذاهای چرب و پُر روغن است. در این مورد باید گفت، نه تنها برای شام، بلکه در هیچ یک از وعده‏ های غذایی دیگر، مصرف مواد سرخ کرده و چرب، شیرین یا شور توصیه نمی ‏شود.

در فصل زمستان نیز می ‏توان ساندویچ‏ های سبک خانگی مانند ساندویچ تخم ‏مرغ آب‏ پز سفت، ساندویچ مرغ یا پنیر و گردو و خیار و گوجه‏ فرنگی یا عدسی، خوراک  لوبیا چیتی یا انواع لوبیا که در تهیه آن ها از انواع سبزیجات مانند گوجه‏ فرنگی، فلفل دلمه ‏ای، پیاز، سیب ‏زمینی و امثال آن استفاده شده شامی لذیذ با ارزش تغذیه ‏ای بالا تهیه کرد.     قبل از ساعت ۹ شام بخوريد
چند نكته در مورد شام! قبل از ساعت ۹ شام بخوريد و از مصرف غذاهاي حاوي چربي و کربوهيدرات خودداري کنيد. به گزارش وب دا، ناهيد برخورداري کارشناس تغذيه با بيان اين مطلب افزود: براي جلوگيري از اختلال در روند سوخت چربي ها، بايد شام را قبل از ساعت ۹شب ميل کنيد. بهتر است در اين وعده از سبزي هاي پخته يا خام استفاده کنيد و ميزان مصرف مواد پروتئيني را کاهش دهيد. وي افزود: هر نوع اختلال خواب، بي خوابي تلقي مي شود و براي پيش گيري از آن بايد از موادغذايي حاوي مقادير کم چربي استفاده کرد. موز، انجير، خرما و گوشت بوقلمون حاوي مقادير بالاي اسيدآمينه تريپتوفان است که در ايجاد خواب راحت موثر است. ماهي سالمون و ساردين، تخمه کدو و کتان نيز حاوي اسيدچرب امگا۳ و ۶ است که از بي خوابي پيش گيري مي کند.   آموزه های دینی در مورد شام
پبامبر اكرم (ص): "خوردن شام را ترك نكنيد اگرچه كم باشد... من از پيري زودرس امتم به خاطر ترك خوردن شام نگرانم چون كه شام خوردن نيروي پير و جوان است"

امام باقر (ع): " اولين چيزي كه موجب فساد بدن مي گردد ترك شام خوردن است . "

امام رضا(ع): "در بدن آدمي رگي است به نام " عشا" . وقتي انسان شام نمي خورد اين رگ تا صبح وي را نفرين مي كند و مي گويد : خدا تورا گرسنه و تشنه نگه دارد همانگونه كه مرا گرسنه و تشنه نگه داشتي.... پس هيچكس شام را ترك نكند گرچه يك لقمه غذا يا آبي باشد."



حضرت علي(ع):
" غذا خوردن پيامبران در شب پس از نماز عشاء بوده پس شما هم شام خود را ترك نكنيد زيرا ترك آن باعث خرابي بدن است"

(خصوصآ براي افراد مسن خوابيدن با معده خالي خيلي ضرر داره - البته منظور اين نيست كه با معده پر و سنگين بخوابين!)

الان هم به عقيده پزشكان بهترين زمان خوردن شام ...سر شب – كه ميشه همون وقت بعد از نماز عشاء – است.
حتمآ بايد بين خوردن شام و خوابيدن حداقل سه ساعت فاصله باشد.
حتمآ حتمآ اين فاصله زماني رو رعايت كنين!
توصيه اكيد شده كه حتمآ پس از مصرف شام چند قدم راه برويد.

انسان در 24 ساعت به دو وعده غذايي كامل ( صبحانه و ناهار) و يك وعده غذاي سبك (شام) نياز دارد.

غذاي شب به خصوص در فصل تابستان بايد ساده و سبك باشد.......در حد غذاي حاضري و ميوه! .

امام رضا(ع):
" اگر مي خواهي هميشه با نشاط و سر دماغ باشي تا مي تواني از شام شب بكاه و سبك به رختخواب برو! "

امام رضا(ع):
" عادت كنيد كه شب بعد از غذا 2 ساعت بيداري داشته باشيد"
كتاب " طب الرضا "

حالا مضرات خوابيدن با معده پر در شب:

شيخ الرئيس ابوعلي سينا اعتقاد داشت كه خوابيدن با معده پر در شب باعث ضعف بصر( بينايي )ا ست.

علامه حسن زاده آملي چنين نقل كرده كه: دانستن اين عقيده بوعلي باعث شد تا در شب حتي الامكان امساك كنم
از قضا شبي -كه پاسي هم از شب گذشته بود – مقداري غذا خوردم اما از بيم ضعف بينايي تا 12 شب خود را وادار كردم كه نخوابم و براي هضم غذا صبر كردم و قدم زدم. بعد روياي شيريني به من دست داد كه به حظور حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) مشرف شدم . امام (ع) به من فرمودند كه " ما ضامن چشم توايم" .... برايم يقين حاصل شد كه چون ضامن معتبري دارم تا آخر عمر بينا خواهم بود.
( هزار و يك نكته- نكته 766-علامه حسن زاده آملي)   - خوابيدن با معده پر در شب از قول بو علي سينا در كتاب قانون: "خوابيدن با شكم خالي هم بد است و نيرو را از بين مي برد در خوابيدن با شكم پر نيز طبيعت انسان از كاري كه در موقع خواب انجام مي دهد باز مي ماند هضم خوب انجام نمي شود . بهترين خواب آنست كه پس از سرازير شدن خوراك و آرامش گرفتن قسمت هاي بالاي شكم باشد اگر پيش از پيدايش چنين آرامشي در شكم بخوابي زيانها در پي دارد شخص مرتب پهلو به پهلو مي شود به پشت و شكم مي خوابد رنج مي كشد و ناگهان با وحشت از خواب مي پرد."



ابو علي سينا در كتاب قانون آورده كه :

" نوشيدن آب در حين غذا و بلا فاصله پس از غذا زيان آور ترين كارهاست زيرا آب خود سريع الهضم است و به آساني فرو مي رود و طعام را پيش از آ نكه از راه طبيعي هضم شود با خود پائين مي برد و سبب تعفن مي گردد! آب يا هر نوشيدني وقتي همراه غذا وارد معده شود بين غذا و ديواره معده جدايي مي اندازد و غذا را به صورت خام به پايين مي فرستد...اما اگر بسيار تشنه بود مي تواند مقداري آب سرد بمكد و از آن تجاوز ننمايد"

از بزرگان هم روايت شده كه نوشيدن آب در بين غذا و بلافاصله پس از غذا جايز نيست.اما مي توان پس از سرازير شدن غذا كه نشانه آن احساس سبكي روي معده است مقداري آب نوشيد.

-آنزيم هايي از ديواره معده ترشح ميشن كه حتمآ غذا بايد با ديواره معده تماس مناسب داشته باشه تا با اين آنزيمها و ترشحات به شكل مناسبي در بياد _ كيموس _ و براي رفتن به سمت روده ها و هضم راحت تر آماده بشه ... اما مصرف آب... نو شابه يا دوغ _ هر مايعي _ همراه غذا مانع از تركيب شدن و اثر بهينه اون ترشحات و آنزيم هاي معده روي غذا مي شود.

نوشابه كه عامل مهمي در افزايش خطر پوكي استخوان است!!
اين نوشابه هيچ خاصيتي نداره مقدار زيادي هم قند داره خطر پوسيدگي دندان و چاقي رو هم افزايش ميده.چاقي هم كه مادر همه مريضي هاست
پيامبر اكرم (ص):
"معده خانه همه بيماريهاست"


امام رضا (ع):

" تعجب ميكنم از كسي كه يك مشت غذا مي خورد ولي آب روي آن نمي خورد چطور معده او پاره نمي شود"

  تاکید بر خوردن شام
سعيد حسيني متخصص تغذيه در گفتگو با برنا؛ با بيان اينكه انرژي دريافتي در روز نبايد محدود به يك وعده غذايي باشد گفت: منظور از لاغر شدن و كم كردن ميزان دريافت كالري در روز به اين معني نيست كه يك وعده غذايي در طول روز حذف شود. به عنوان مثال برخي از افراد مي گويند كه براي لاغر شدن خود، وعده شام را از ليست غذايي خود حذف كرده و ديگر به جاي شام ميوه مي خورند. توجه به اين مسئله مهم است كه منظور از شام تنها غذاي گرم و پرچرب نيست بلكه بسياري از مواد خوراكي هستند كه نسبت به اين غذاها كالري بيشتري دارند.

اين پزشك در ادامه حذف شام را جهت لاغري كاري كاملا اشتباه بيان كرد و افزود: در حقيقت تنها راهكار موثر براي كاهش وزن، كم كردن ميزان دريافت انرژي است نه قطع كامل آن. حال اين انرژي هم از طريق ميوه مي تواند تامين شود و هم از غذاهاي سرد يا گرم. مهم كم كردن كالري يا سوزاندن آن است نه نوع ماده غذايي خورده شده.

وي خوردن سه الي چهار سهم ميوه در روز را براي هر فرد الزامي دانست و تصريح كرد: هر فرد به طور معمول بايد سه الي چهار سهم ميوه بخورد و زمان خوردن آن نيز فرقي نمي كند چه صبح باشد، چه ظهر يا چه شب.

حسيني در خاتمه ابراز داشت: فردي كه حدود 60 الي 70 كيلوگرم وزن دارد روزانه يه چيزي حدود 1700 الي 1800 كالري نياز دارد. درحقيقت اگر فردي مايل به ثابت نگه داشتن وزن خود باشد بايد روزانه 30 كيلو كالري به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن مصرف كند اما اگر شخصي مي خواهد وزن خود را كاهش دهد، بايد روزانه 20كيلو كالري به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن استفاده كند

تنها راهكار موثر براي كاهش وزن، كم كردن ميزان دريافت انرژي است نه قطع كامل آن. حال اين انرژي هم از طريق ميوه مي تواند تامين شود و هم از غذاهاي سرد يا گرم. مهم كم كردن كالري يا سوزاندن آن است نه نوع ماده غذايي خورده شده..       غذاي چرب وکم تحرکي زمينه ساز بروز سنگ کيسه صفرا

کيسه صفرا اندامي است در دستگاه گوارش که زير کبد و بعد از دوازدهه (اثني عشر) قرار دارد. وظيفه کيسه صفرا نگه داري مايع زردرنگ صفراست. اين مايع به هنگام ورود غذا به معده از طريق کبد ترشح مي شود، قسمتي از آن به روده ريخته مي شود و قسمتي به کيسه صفرا انتقال مي يابد. ترکيب اصلي صفرا کلسترول ، بيلي روبين و نمک هاي صفراوي است. گاه عملکرد کيسه صفرا به دلايلي دچار اختلال مي شود که از اين اختلالات مي توان به بروز سنگ کيسه صفرا، سنگ مجراي صفراوي و التهاب کيسه صفرا اشاره کرد که هر سال ميليون ها نفر را در جهان مبتلا مي کند. براي اطلاعات بيشتر درباره نحوه عملکرد کيسه صفرا و بيماري هاي آن با يکي از متخصصان گفت وگويي انجام داده ايم که از نظرتان مي گذرد.

سنگ هاي صفراوي


صفرا مايعي زردرنگ است که طعم تلخي دارد و گاه به دلايلي ته نشين مي شود و سنگ صفرا شکل مي  گيرد. در برخي موارد ممکن است تعداد اين سنگ ها به ۴۰ تا ۵۰ عدد برسد. گاهي اين سنگ ها جلوي مجراي ترشح آن را مي گيرد و ايجاد درد و ناراحتي مي کند. گاهي نيز ممکن است صفرا تنبل شود که در اين صورت بايد از موادي استفاده کرد که کيسه صفرا را منقبض کند تا ترشح آن بيشتر شود.به داروهايي که به اين منظور استفاده مي شود، «صفرا بر» مي گويند. در طب قديم موادي مانند سکنجبين، رب غوره، انار، تخم کاهو، گل نيلوفر آبي، زرشک، آلو بخارا، کاسني، نارنج و شربت ليمو جزو مواد صفرابر محسوب مي شد.بايد گفت سنگ هاي صفراوي بلورهايي است که حدود ۸۰درصد آن ها از نوع کلسترول و ۲۰درصد آن از نوع رنگدانه اي (پيگمانته) است.



بعضي از عوامل مستعدکننده ايجاد سنگ هاي صفراوي


۱ - چاقي ۲ - کاهش وزن سريع

۳ - هورمون هاي جنسي زنانه، استروژن (جنسيت)

۴ - بيماري هاي روده کوچک و کبد ۵ - افزايش سن ۶ - کاهش تحريک کيسه صفرا ۷ - کاهش ترشح اسيد صفراوي

۸ - رژيم غذايي پرچرب و يبوست ۹ - نداشتن فعاليت جسمي ۱۰ - داروهاي کاهش دهنده کلسترول

دکتر همايون واحدي فوق تخصص گوارش با اشاره به اين که وقتي غذاي چرب مي خوريم کيسه صفرا منقبض مي شود و صفرا را به داخل روده مي فرستد، به خراسان مي افزايد: پس از گذشت چند ساعت از مصرف غذا وقتي غذا از معده تخليه مي شود و داخل روده قرار مي گيرد، روند هضم آن به خصوص چربي ها از طريق صفرا ادامه مي يابد. عملکرد لوزالمعده باعث ترشح صفرا مي شود که اين امر در هضم چربي، پروتئين و قندها بسيار موثر است. در واقع ترشح صفرا براي هضم چربي الزامي است و در صورت بسته شدن مجراي صفرا و ريخته نشدن آن به داخل روده، چربي به خوبي جذب نمي شود.

وي مي افزايد: گاهي به دليل التهاب کيسه صفرا و ايجاد سنگ کيسه صفرا بايد آن را با عمل جراحي بيرون بياوريم.وي افزود: اين سنگ سازي تا حدي جنبه ارثي دارد. به عنوان مثال، ۴۰درصد از مردم آمريکاي جنوبي دچار سنگ صفرا مي شوند. به طور متوسط در اروپا و آمريکاي شمالي و ايران نيز ۱۰ تا ۱۲درصد مردم در سنين بالاي ۵۰سال، دچار سنگ صفرا مي شوند.اين اختلال صفراوي بيشتر در خانم ها ديده مي شود و هر چه وزن بيشتر باشد، احتمال ايجاد سنگ صفرا بيشتر است. به طور کلي در خانم ها، علت سنگ سازي بيشتر هورموني است، زيرا هورمون ها در ايجاد سنگ دخالت دارد. يک سري عوامل مانند عفونت، انگل يا هر نوع انسدادي در مجراي صفرا ممکن است باعث سنگ سازي  شود.وي گفت: به التهاب و عفونت در داخل کيسه صفرا، التهاب کيسه صفراوي گفته مي شود که در صورت تشخيص در مرحله اوليه با انجام عمل جراحي بيمار به سرعت بهبود مي يابد و تا ۹۵درصد موارد هم هيچ عارضه اي به همراه ندارد. بيماري خوني مانند سيروز نيز در ايجاد سنگ نقش دارد. اين فوق تخصص گوارش به علايم سنگ کيسه صفرا اشاره کرد و گفت: درد شديد در قسمت راست و بالاي شکم ممکن است از علايم سنگ کيسه صفرا باشد. بيمار ممکن است تب کند. در مواردي نيز فرد به خصوص اگر سنگ در داخل مجرا باشد، مستعد به يرقان خواهد بود. وي بر اهميت رعايت رژيم غذايي سالم و بدون چربي مضر، حفظ وزن و فعاليت جسمي تاکيد کرد و افزود: اين نکات را بايد جدي گرفت زيرا با بروز سنگ، ديگر رعايت نکات ياد شده موثر نخواهد بود. بروز اين مشکل در کودکان مي تواند به علت زمينه بيماري هاي خوني، همراه با سيروز ارثي يا کم خوني داسي شکل باشد.     خراسان


کد مطلب: 13771

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/13771/قبل-ساعت-۹-شام-بخوريد-فواید

میگنا
  https://www.migna.ir