پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۵:۴۰
کد مطلب: 13884
۰

نظر وزير درباره اصلاح آزمون دكتري و دانشجويان ايراني كانادا

دانشجويان ايراني كانادا نگراني نداشته نباشند/برخورد با اردوهاي مختلط دانشگاه‌ها

وزير علوم، تحقيقات و فناوري درباره وضعيت دانشجويان ايراني دانشگاه هاي كانادا در پي بسته شدن سفارت اين كشور، گفت: دانشجويان ايراني كه در حال ادامه تحصيل در كشور كانادا هستند، نگراني نداشته باشند، چرا كه ما سابق بر اين نيز در مقابل اين گونه موارد قرار گرفته‌ايم.

دكتر كامران دانشجو امروز طي نشست مطبوعاتي كه در حاشيه مراسم نشست روساي دانشگاه‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري برگزار شد، همچنين افزود: در زمينه اينكه بخواهيم به كشور كانادا دانشجو اعزام كنيم يا نه بايد سياست‌هاي كلان لحاظ شود و ما در راستاي آن حركت خواهيم كرد.


برنامه‌اي درباره ازدواج موقت نداريم

وي همچنين در خصوص اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي در جمع روساي دانشگاه‌ها مبني بر اينكه مساله ازدواج موقت بايد راه افتد، گفت: وزارت علوم در اين زمينه هيچ سياست و برنامه‌اي ندارد.


دانشجو همچنين در ادامه در خصوص اين بحث كه با توجه به وجود 35 هزار عضو هيات علمي استاديار و استاديار به بالا مي‌توان 35 هزار دانشجو دكتري پذيرش كرد، گفت: در نظر داريم اين اقدام در يك برنامه درازمدت صورت گيرد كه در اين راستا بايد اول فضاي مناسب و امكانات لازم فراهم شود و اساتيد دانشگاه نيز به اين موضوع برسند كه بتوانند اين كار را انجام دهند.



اصلاح آزمون دكتري درصورت تضييع حقوق دانشجويان

وي همچنين در خصوص آزمون دكتري امسال و لحاظ نمره "صفر" توسط برخي دانشگاه‌ها نيز اين چنين توضيح داد: آزمون دكتري سال دوم است كه برگزار مي‌شود كه طي آن در سال اول آزمون دكتري يك آزمون عمومي گرفته مي‌شد و پس از يك غربالگري افراد انتخاب شده جهت مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفي مي‌شدند اما در اين زمينه دانشجويان نسبت به نحوه انتخاب دانشگاه اعتراض داشتند و بنابر اين شد كه اين روند را تصحيح كنيم.

وزيرعلوم ادامه داد: در سال دوم آزمون دكتري نمره مصاحبه دانشگاه‌ها را ضريب 2 و نمره آزمون را ضريب يك قرار داديم و در رتبه‌بندي نهايي نمره آزمون دخالت داده شد. در اين راستا 15 هزار نفر براي مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفي شدند كه پس از آمدن نمرات مصاحبه‌ها، گزارش‌هاي مكتوبي به دست ما رسيد كه نمره مصاحبه برخي داوطلبان صفر بود كه اين موضوع مورد اعتراض شديد دانشجويان قرار گرفت كه در اين زمينه برخي گروه‌هاي آموزشي و برخي دانشگاه‌ها همان اعمال سليقه‌اي را كه قبلا داشتند را در پذيرش دانشجويان انجام مي‌دادند و درواقع در نتايج نهايي سليقه اعمال مي‌شد تا دانشگاه‌ها بتوانند دانشجويان خودشان را پذيرش كنند.

دانشجو ادامه داد: موضوع ذكر شده در دست بررسي است كه اگر اشتباهي صورت گرفته باشد به دانشگاه‌ها تذكر مي‌دهيم ولي اگر رويه‌اي باشد تا حق دانشجو تضييع شود، در روند برگزاري آزمون تغيير ايجاد مي‌شود و شايد مجبور شويم در آزمون بعدي در وزن نمرات مصاحبه و آزمون تغييراتي را اعمال كنيم.

با اردوهاي مختلط دانشگاه‌ها برخورد مي‌شود

وي در خصوص برگزاري اردوهاي مختلط در برخي از دانشگاه‌ها نيز تاكيد كرد: اگر اين موضوع به بنده گزارش داده شود، بلافاصله برخورد مي‌كنيم، چرا كه سياست وزارت علوم، برگزاري اردوهاي مختلط نيست و همه دانشگاه موظف هستند كه بر اساس اين سياست‌ها عمل كنند.

وزير علوم ادامه داد: اگر بازديد علمي صورت گيرد، مختلط بودن ايرادي ندارد، اما در صورتي كه بحث اردوهاي مختلط باشد با اين موضوع برخورد مي‌شود.


دانشگاه جاي اساتيد مبلغ سكولار نيست

دانشجو در خصوص بحث وجود اساتيد سكولار در دانشگاه‌ها نيز تاكيد كرد: بنده نگفته‌ام كه اساتيد سكولار در دانشگاه نباشد، بلكه عنوان كرده‌ام اساتيد سكولاري كه ترويج ضد دين مي‌كنند، اگر در دانشگاه‌ باشند بايد بروند جاي ديگر كار كنند، چرا كه دانشگاه علاوه بر تعليم، محل تربيت و فرهنگ است و ما فرهنگ ديني را در جامعه مي‌خواهيم.


در مرز دانش نيز حرفي براي گفتن داريم


وزير علوم همچنين با بيان اينكه توليد علم پيش زمينه فناوري است، با اشاره به برخي پيشرفت‌هاي صورت گرفته در زمينه فناوري، گفت: به عنوان نمونه در حوزه انرژي‌هاي نو، از رتبه 34 در سال 84 به 12 در حوزه فناوري اطلاعات از رتبه 33 به 13، در حوزه سلول‌هاي بنيادي از رتبه 44 به 18، ارتقا يافته‌ايم و اين نشان مي‌دهد كه در مرز دانش نيز حرفي براي گفتن داريم.

دانشجو ادامه داد: برنامه‌هايي در زمينه ايجاد دانشگاه‌هاي علوم و مهندسي فناوري‌هاي نوين نيز در دست اقدام است و برخي از آنها نيز صورت گرفته است.


اجراي 400 سرفصل درسي جديد درصورت تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي


وزير علوم همچنين در خصوص بحث تحول در علوم انساني با بيان اينكه تحول در علوم انساني پروژه نيست بلكه يك پروسه است كه تا ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد، گفت: در اين زمينه سياست ما اين است كه هر سرفصلي را كه تغيير مي‌دهيم در دانشگاه آن را اجرايي كنيم.


وي گفت: 400 سرفصل بازنگري شده را تحويل شوراي تحول علوم انساني داديم كه اين شورا پس از بررسي نهايي آن را به شوراي برنامه‌ريزي درسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي جهت تاييد نهايي ارسال مي‌كند كه در صورتي كه اين بازنگري‌هاي صورت گرفته به ما سريعتر اعلام شود، ما نيز مي‌توانيم آن را زودتر در دانشگاه‌ها اجرايي كنيم.

دانشجو همچنين در خصوص بحث طرح‌هاي كلان ملي با بيان اينكه 38 طرح كلان ملي استخراج شده كه دو طرح مربوط به علوم انساني است، گفت: براي اين 38 پروژه كنسرسيوم‌هايي تشكيل شده است و حدود 58 دانشگاه در اين كنسرسيوم‌ها دخيل هستند و از مهرماه امسال بر روي اين پروژه‌ها كار خواهند كرد كه برخي از اين طرح‌ها سه ساله و برخي نيز پنج ساله هستند.


دانشگاه‌هاي تك جنسيتي تنها مربوط به دانشگاه‌هاي غيردولتي نيست

وزير علوم در خصوص دولتي يا غيردولتي بودن يا نبودن دانشگاه ويژه خواهران و برادران، گفت: دانشگاه‌هاي تك جنسيتي تنها مربوط به دانشگاه‌هاي غيردولتي نيست كه از جمله دانشگاه‌هاي تك جنسيتي دولتي مي‌توان به دانشگاه سمنان، البرز و رفسنجان اشاره كرد و برنامه اين است كه به اين دانشگاه‌ها به خوبي رسيده شود تا كيفيت در آنها اعمال شود.

اعطاي 4 ترم مرخصي زايمان به مادران دانشجو

وي با اشاره به بحث‌ آيين‌نامه مرخصي سنوات مادراني كه در دانشگاه و دانشجو هستند، گفت: اگر فردي بخواهد فرزنددار شود از شش ماه قبل و چهار ترم بعد مي‌تواند مرخصي زايمان داشته باشد كه اين موضوع از ترم گذشته تعيين و اعمال شد.   ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد