شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۳
کد مطلب: 13959
۱

چگونه مطمئن باشیم، آپدیت های نرم افزاری کامپیوتر را دچار مشکل نکنند؟

شرکت ها به ندرت از اشتباهات، اشکالات نرم افزار و اینکه «بهتر است آپدیت جدید را نصب نکنید» می گویند. زمانی که مشکل بروز می کند، کاربران این اطلاعات را در فروم ها وارد می کنند. در بسیاری از موارد، خود شرکت تولید کننده نرم افزار، یک فروم پشتیبانی برای ورود ایرادات نرم افزارش دارد. جایی که کاربران سوالات و شکایات شان را از آپدیت جدید اعلام می کنند.

ما همیشه سعی می کنیم نرم افزارها و سیستم عامل مان را آپدیت (به روز) نگه داریم. اما گاهی، آپدیت جدید به ازای اضافه شدن چند امکان بی اهمیت، حجم حافظه، رم و CPU بیشتری را مصرف می کند. این ها به کنار، حتی به ندرت پس از آپدیت، نرم افزار از کار می افتد و دیگر نمی تواند با بعضی قسمت های سیستم مانند گذشته کار کند. چیزی که احتمالا برای شما هم رخ داده است. چند بار پیش آمده بعد از نصب یک آپدیت با ویندوز خداحافظی کرده اید؟

احتمال بروز این مشکل زمانی که نرم افزارهای زیاد و مختلفی روی سیستم داشته باشید، بیشتر است. پس بالاخره تکلیف چیست؟ آپدیت کنیم یا نه؟

جواب مثبت است اما با کمی احتیاط. توصیه می کنیم قبل از آپدیت کمی به سازگاری (compatibility) نرم افزارها با یکدیگر توجه کنید تا بتوانید یک توازن مناسب بین آنها ایجاد کنید. در ادامه مطلب راه هایی برای ارزیابی آپدیت های جدید و به حداقل رساندن موارد مشکل دار آورده ایم. البته هیچ یک از آنها نمی تواند شما را ۱۰۰ درصد از بدون مشکل بودن آپدیت مطمئن کند، ولی رعایت شان ضرری ندارد و مشکلات را به حداقل می رساند.

صبر کنید (تا ز غوره حلوا سازید)

در روزهای ابتدایی عرضه یک نرم افزار جدید، بسیاری آن را امتحان می کنند. دلیلی ندارد که شما هم جزو آنها باشید. آنها مشکلات را پیدا و گزارش می کنند. اگر مشکلات پیدا شده زیاد باشند، در ظرف چند روز خبرهایشان منتشر خواهد شد. بله قبول داریم، آخرین آپدیت ها می توانند بسیار جذاب باشند، خصوصا زمانی که دارای امکانات فوق تصور یا رفع کننده باگ (ایراد) های قبلی باشند. اما کمی صبر کردن ریسک نصب یک نسخه پر از اشکال را کاهش می دهد.

پیش نیاز های نرم افزارتان را پیدا کنید

مهمترین علت بروز مشکل در آپدیت، عدم سازگاری نسخه جدید با سایر نرم افزارها است. اپلیکیشن های صدا و تصویر که پلاگین های مختلفی روی شان نصب می شود، از مشکل سازگاری آپدیت ها رنج فراوانی می برند و اگر یک آپدیت هماهنگ، بین خود نرم افزار و پلاگین ها صورت نگیرد، بروز مشکل محتمل خواهد بود (مرورگرها نیز گاهی دچار چنین مشکلی می شوند و آپدیت خود مرورگر، بعضی افزونه (Add on) ها از کار می اندازد). البته سایر نرم افزارها به این شدت به پلاگین وابسته نیستند ولی اغلب وابستگی های اندکی وجود خواهند داشت.

برای جلوگیری از مشکلات سازگاری به داخل پوشه نرم افزار بروید. به دنبال فایل های متنی (مثلا با فرمت txt خصوصا ReadMe.txt) بگردید. آنها را از نظر ناسازگاری های احتمالی نرم افزار مطالعه کنید. اگر زیاد به نرم افزارتان وابسته هستید، برای اطمینان بیشتر در اینترنت نیز این مسئله را جستجو کنید.

اگر نرم افزارتان از پلاگین های زیاد و متفاوتی استفاده می کند. دقت جستجوی تان را نیز به همان نسبت افزایش دهید. شاید این همه جستجو به نظرتان غیرعادی و خسته کننده بیاید، اما این کار فقط ۱۰ دقیقه زمان می برد. در عوض دیگر دچار مشکلات پس از آپدیت نخواهید شد. مشکلاتی که زمان بسیار بیشتری می برند تا رفع شوند.

فروم ها و سایت های سازگاری را چک کنید

شرکت ها به ندرت از اشتباهات، اشکالات نرم افزار و اینکه «بهتر است آپدیت جدید را نصب نکنید» می گویند. زمانی که مشکل بروز می کند، کاربران این اطلاعات را در فروم ها وارد می کنند. در بسیاری از موارد، خود شرکت تولید کننده نرم افزار، یک فروم پشتیبانی برای ورود ایرادات نرم افزارش دارد. جایی که کاربران سوالات و شکایات شان را از آپدیت جدید اعلام می کنند.

اگر شرکت چنین فرومی را ارائه نمی کند، با یک جستجوی اینترنتی (گوگل!) می توانید محل اصلی بحث راجع به نرم افزار مورد نظرتان را پیدا کنید. در آنها به دنبال مشکل تان برگردید و اگر مشکل مشابهی ندیدید، خودتان آستین بالا بزنید و مشکل تان را بگویید و یک مقاله جدید در آنجا وارد کنید (شاید فکر کنید وارد کردن یک سوال که ممکن است ماه ها بعد، جواب داده شود، کمکی به شما نمی کند، اما این کار را بکنید حداقل برای رفع مشکل دیگران).

اگر به دنبال سازگاری های سیستم عامل می گردید، برای سیستم عامل مک به اینجا و برای ویندوز به اینجا مراجعه کنید. (برای لینوکس هم که بی شمار فروم وجود دارد.) (معمولا، به طور کلی و در تمام موضوعات، جستجوی گوگل سریع تر به جواب می رسد.)

پس از بروز مشکل غیر قابل حل، همه چیز را آپدیت کنید

این کار خطرناک است، مانند انداختن تیری در تاریکی (و شاید بهتر باشد بگوییم بومرنگی در تاریکی، چون ممکن است برگردد و به خودتان بخورد!).

پس از آپدیت و بروز مشکل، اگر نتوانستید مشکل را حل کنید، به این فکر کنید که آیا می توانید با مشکل فعلی بسوزید و بسازید یا نه. اگر نمی توانید زمان آن است که دست به دعا بردارید و دانه دانه، اول نرم افزارهایی که فکر می کنید مشکل سازگاری با آنها است را آپدیت کنید. اگر مشکل حل نشد، در نهایت خود سیستم عامل را آپدیت کنید. با این کار ممکن است مشکل آن نرم افزار اولیه حل شود ولی این احتمال هم وجود دارد که نرم افزارهای دیگر هم مشکلات خاص خودشان را پیدا کنند (به عبارتی می خواهیم ابرویش را درست کنیم و می زنیم چشمش را هم کور می کنیم).

علت این توصیه هم ساده است. می دانیم شرکت ها تلاش می کنند تا محصول شان (با نرم افزارهای جدید) کاملا سازگار باشد. پس گرچه نسخه جدید نرم افزارتان با نسخه های قدیمی سایر نرم افزارها سازگار نیست، اما احتمالا با نسخه های جدید آنها سازگار است و آپدیت همه آنها مشکل را حل کند.

آماده برگشت باشید (اگر مشکلات جدی داشتید)

به ندرت پیش می آید، اما گاهی یک آپدیت ساده، کامپیوتر را به آشوب می کشد. پس اگر به مشکلات جدی برخوردید، آماده برگشتن به نسخه قدیمی باشید. برای آمادگی همیشه قبل از آپدیت، از سیستم تان بک آپ (پشتیبان) تهیه کنید. گرچه مشکلات جدی برای نسخه آپدیت به ندرت پیش می آید اما پشتیبان گیری کار بسیار توصیه شده ای است و هیچ ضرری ندارد (و بسیار توصیه شده است که هر هفته از کل اطلاعات مهم تان پشتیبان بگیرید).


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود