سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۷:۴۶
کد مطلب: 13979
۰

اگر می خواهید بدترین درد دنیا را تجربه نکنید...

        بيماري سنگ کليه از آن گروه بيماري‌هايي‌است كه ردپاي آن در تاريخ هم هست و از قرن‌ها پیش مردم را درگیر خود ساخته است، حتی گفته می‌شود فرعون نیز از این بيماری رنج می‌برده و يکی از ويژگی‌های طبيب مشهورش، سينوهه، توانايی درمان درد سنگ کليه بوده است. البته امروزه با پيشرفت علم پزشکی و استفاده از راه‌های درمانی پیشرفته، سنگ کليه دیگر بیماری پیچیده‌ای محسوب نمی‌شود. با این حال به گفته پزشکان و بیماران درد سنگ کليه يکی از بدترين دردهايی است که انسان تا به حال تجربه کرده است. این بیماری در ایران شیوع بالایی دارد، به طوري كه يك نفر از هر 15 نفر در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارد، پس بهتر است اطلاعات خود را در مورد این بیماری شایع بالا ببرید. سنگ کلیه معمولاً بزرگسالان بالای ۳۰ سال از هر دو جنس را مبتلا می سازد ولی در مردان شایع تر است.   علایم شایع سنگ کلیه

-دوره های درد شدید و پیچشی (متناوب ) به فاصله هر چند دقیقه . درد معمولاً ابتدا در ناحیه پشت ، درست پایین دنده ها، ظاهر می گردد. در طی چند ساعت یا چند روز، ناحیه درد از مسیر حرکتی سنگ از حالب به طرف کشاله ران پیروی می کند. با دفع سنگ درد بیمار متوقف می گردد.

-یکی دیگر از علائم سنگ کلیه تهوع مکرر است.

-دفع مقادیر اندک خون در ادرار نیز از دیگر علائم سنگ کلیه است. ادرار ممکن است کدر یا تیره به نظر برسد.



علل ایجاد سنگ کلیه


دفع مقادیر بیش از حد کلسیم از ادرار در اثر اختلال غده پاراتیرویید ـ که تنظیم متابولیسم کلسیم را به عهده دارد ـ یا در اثر مصرف بیش از حد کلسیم و ویتامین ـ د
نقرس (در مورد سنگ های اسیداوریکی )
انسداد ادراری به هر دلیل
عوامل افزایش دهنده خطر
کاهش حجم ادار ناشی از بی آبی یا آب وهوای گرم و خشک
رژیم غذایی نامتناسب (مصرف بیش از حد کلسیم )
سابقه خانوادگی سنگ کلیه
پرکاری پاراتیرویید
در بستر افتادن طولانی مدت به هر دلیل
سوء مصرف الکل     از مهمترین عواملی که امکان ابتلای فرد را به سنگ کلیه افزایش می‌دهد، عبارتند از:
- قرار گرفتن فرد در رده سنی ۲۰ الی ۴۰سال
- مصرف داروهایی از قبیل داروهای ادرارآور، داروهای مربوط به ضدترشی معده و ….
- داشتن یک کلیه
- مصرف رژیم‌های غذایی غنی شده در پروتئین ولی ضعیف از لحاظ تامین میزان فیبر مورد نیاز بدن
- کم شدن میزان آب موجود در بدن به دنبال عدم مصرف مایعات و سکونت در محیط‌های گرم
- و در نهایت، عدم تحرک و فعالیت
در بسیاری از موارد سنگ‌های کلیوی قادر به حرکت نمی‌باشند و به این ترتیب نمی‌توانند نشانه‌ای مبنی بر وجود این بیماری در فرد ایجاد کنند. ولی اگر این سنگ‌ها قادر به حرکت باشند، باعث بروز نشانه‌های زیادی در فرد می‌شوند، نشانه‌هایی از قبیل،
- احساس در دور عضلات کمر
- وجود خون و تیرگی در ادوار
- حالت تهوع و استفراغ
- احساس سوزش به هنگام خارج شدن ادرار از بدن
- تب و ….
راه‌های درمان سنگ کلیه، بسته به نوع سنگ و چگونگی متفاوت می‌باشد.
بیشتر سنگ‌های کلیه، بدون نیاز به جراحی قابل درمانند، یعنی در چنین مواردی نو شدن میزان زیادی مایعات و داشتن تحرک و فعالیت کافی است که بتوان به دفع سنگ از بدن کمک کرد. ولی زمانی هم هست که اگر سنگ کلیه به مدت طولانی در بدن باقی بماند، می‌تواند باعث بروز ایجاد عفونت‌ها و یا ناراحتی‌های حاد کلیوی شود، در چنین مواردی عمل جراحی توصیه می‌شود.   پیشگیری
مصرف روزانه حدود ۳ لیتر مایعات و عمدتاً آب خالص
اجتناب از مصرف شیر و فرآورده های لبنی در صورتی که سنگ کلیه از نوع کلسیمی ـ فسفری باشد.
خودداری از شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است .

عواقب مورد انتظار
سنگ های بزرگ معمولاً در کلیه مانده و بدون علامتند، هرچند که می توانند به کلیه آسیب بزنند. سنگ های کوچک به آسانی همراه ادرار از طریق حالب دفع می گردند. سنگ های بین این دو اندازه که از طرفی قابلیت ورود به حالب را داشته و از طرف دیگر به اندازه کافی کوچک نیستند تا عبور آنها از حالب به آسانی صورت گیرد باعث ایجاد درد شدید می گردند. این سنگ ها معمولاً در طی چند روز دفع می گردند. چنانچه حرکت سنگ متوقف شده و باعث انسداد ادراری گردد، برای پیشگیری از آسیب بیشتر کلیه باید خارج گردد.

عوارض احتمالی
عفونت دستگاه ادراری آسیب به کلیه به طوری که عمل جراحی را ضروری سازد. عود سنگ

براي آنكه اين درد وحشتناك را نگيريد


انسان هميشه از درد فراري بوده و اصلا پزشكي براي همين فرار و دور ماندن از دردها شكل گرفت و بعدها سلامت و تندرستي و طول عمر و فرار از مرگ به آن اضافه شد. در ميان دردهاي انساني، مي‌گويند درد زايمان، درد سنگ كليه و درد دندان سخت‌ترين دردها هستند. با چنين معياري مشخص است كه درد سنگ كليه تا چه حد وحشتناك است. اگر خودتان سنگ كليه داشته‌ايد يا يكي از نزديكانتان را در حال درد كشيدن ديده‌ايد قطعا مي‌دانيد كه بهترين راه براي فرار از چنين دردي، پيشگيري است. مصاحبه اصلي بخش سلامت خانواده اين شماره در مورد سنگ كليه است كه در آن دكتر ولي‌الله يمين، متخصص كليه و مجاري ادرار، به شما راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به سنگ كليه و روش‌هاي درمان اين بيماري، غذاها و مايعاتي كه بايد از آنها استفاده كرد تا خطر سنگ كليه‌ كاهش يابد توضيحات كاملي را ارائه داده است كه توصيه مي‌كنم حتما آن را مطالعه كنيد.

نكته مهم ديگر در مورد آزمايش‌ها و معايناتي است كه يك مرد بزرگسال بايد حتما انجام دهد. در واقع اين مطلب به درد پدرها و پدربزرگ‌ها مي‌خورد، زيرا معاينات و آزمايش‌هاي آزمايشگاهي و پاراكلينيكي را يادآوري كرده كه مي‌توانند ابتلا به بيماري‌هاي خطرناك مردان در سنين ميانسالي و كهولت را آشكار كنند. به كلام ساده، اين مطلب مثلا در مورد يك آزمايش خون است كه مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را مشخص كند، يعني شما با مراجعه به پزشك و سپس آزمايشگاه و يك آزمايش خون ساده، مي‌توانيد متوجه ابتلا به بيماري سرطان پروستات در مراحل اوليه شويد و اينگونه به درمان آن بپردازيد و اين بيماري خطرناك را در مراحل قابل درمان، درمان كنيد.

آخرين مطلبي كه توصيه مي‌كنم خواندن آن را از دست ندهيد، بيشتر به كار مادران خانواده و زنان خانه‌دار مي‌آيد. مطلبي در مورد خطراتي كه در خانه ما پنهان است و مي‌تواند به بيماري كل اعضاي خانواده بينجامد، اين مطلب را حتما با دقت بخوانيد و به نكته‌هاي آن عمل كنيد.



اگر می‌خواهید بدترین درد دنیا را تجربه نکنید...


درد سنگ کلیه یکی از بدترین دردهای دنیاست به‌خصوص زمانی که سنگ از نیم سانتي‌متر بزرگ‌تر و درحال حرکت از کلیه به حالب (لوله‌های عضلانی باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند) باشد تا در نهایت دفع شود.

در برخی از نقاط دنیا سنگ کلیه بسیار شایع است بنابراین ژنتیک مقدار کمی در ایجاد سنگ نقش دارد، اما شایع‌ترین علت ایجاد سنگ کلیه کم نوشیدن مایعات است. درواقع علت اصلی اینکه پزشکان همواره تاکید می‌کنند افراد آب فراوان بنوشند، برخورداری از کلیه‌های سالم است. یکی دیگر از علل ایجاد سنگ کلیه نگه داشتن ادرار است. ثابت شده در بيشتر موارد اولین رسوب سنگ زمانی اتفاق می‌افتد که فرد خوابیده است و حرکتی ندارد و در طول شبانه‌روز به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشد. اگر افراد عادت کنند قبل از خواب ادرار کنند و یک لیوان مایعات بنوشند و بخوابند و حدودا 3 تا 4 ساعت بعد، از خواب‌ بیدار شوند و مجددا ادرار کنند و یک لیوان آب بنوشند و بخوابند بعيد است دچار سنگ کلیه و مجاری ادراری شوند.

البته 5درصد از موارد سنگ کلیه در کودکانی اتفاق می‌افتد که مشکلات متابولیکی دارند و 15درصد دیگر هم در افرادی اتفاق می‌افتد که در ادرارشان ماده مورد نیاز برای جلوگیری از رسوب را ندارند. پرکاری غده پاراتیروئید نیز ممکن است باعث ایجاد مکرر سنگ‌های ادراری، زخم اثنی‌عشر و درد و پوکی استخوان شود. یکی از وظایف غده پاراتیروئید جذب کلسیم است. درمان سنگ کلیه

اصول کلی

- هنگام ادرار کردن از کاغذ صافی یا گاز استفاده کنید تا دفع سنگ مشخص شود؛ یا داخل یک ظرف شیشه ای ادرار کرده ، وجود سنگ را بررسی کرده و در صورت وجود آن را جدا کرده ، ادرار را دور بریزید. برای مشخص شدن ترکیب سنگ ، آن را نزد پزشک ببرید.   اندازه سنگ کليه با شدت علائم آن ارتباطی دارد؟

خير، هيچ ارتباطی بين اندازه و علائم سنگ وجود ندارد.

درد چه موقع ايجاد می شود؟

معمولا" سنگ وقتی می خواهد دفع بشود، درد ايجاد می کند و وقتی جايش ثابت شد، درد از بين می رود، به عبارتی وقتی درد سنگ کليه از بين رفت، مفهومش دفع سنگ نيست. يعنی وقتی درد شروع شد و بعد تسکين پيدا کرد، بايد تکليف سنگ مشخص شود و نبايد بيمار فکر کند که چون ديگر درد ندارد پس همه چيز خوب شد و سنگ از بين رفت. بايد به کمک سونوگرافی و عکس راديولوژی مخصوص کليه و مجاری ادرار، اين سنگ پيگيری شود و اگر پيدا نشد آن وقت بگوييم که سنگ افتاده است و يک نفس راحت بکشيم .




سنگ کلیه و روشهای درمان سنگ کلیه


درمان
اصول کلی
- هنگام ادرار کردن از کاغذ صافی یا گاز استفاده کنید تا دفع سنگ مشخص شود؛ یا داخل یک ظرف شیشه ای ادرار کرده ، وجود سنگ را بررسی کرده و در صورت وجود آن را جدا کرده ، ادرار را دور بریزید. برای مشخص شدن ترکیب سنگ ، آن را نزد پزشک ببرید.
- بررسی های تشخیصی ممکن است شامل آزمایش کامل ادرار و کشت ادرا، عکس شکم ، سونوگرافی کلیه ، سی تی اسکن ، و اُروگرافی وریدی (روشی برای بررسی کلیه ها و مجاری ادرار با تزریق یک داروی قابل شناسایی توسط اشعه ایکس به داخل جریان خون )
- در صورت وجود سنگ کوچک منفرد بدون عارضه انسداد و عفونت ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد.
- در مورد سنگ های بزرگتری که خودبه خود دفع نشده و باعث ایجاد عوراض ، عفونت یا درد شدید شده اند اقدامات درمانی به منظور حذف آنها لازم است . روش های مختلف درمانی در این زمینه عبارتند از: حل کردن سنگ به طریق شیمیایی ، در آوردن سنگ با آندوسکوپ ، خارج کردن سنگ از طریق پوست ، سنگ شکنی با کمک امواج ماوراء صورت از خارج بدن [ESWL] ، و به ندرت جراحی باز. سایر رویکردهای درمانی جدید نیز در دست بررسی است .
- سنگ های ناشی از بالا بودن میزان کلسیم بدن ممکن است نیازمند برداشت جراحی بافت پاراتیرویید غیرطبیعی باشند.
داروها
مسکن ها
داروهای ضداسپاسم برای شل کردن عضلات حالب و کمک به دفع سنگ
بسته به نوع سنگ (سنگ های حاوی کلسیم ، استروایت ، سیستینی ، اسیداوریکی یا سایر ترکیبات ) داروهایی به منظور متوقف کردن رشد سنگ های موجود یا تشکیل سنگ های جدید ممکن است تجویز شود. این نوع درمان مستلزم برنامه طولانی مدت بوده و پایبندی بیمار به اجرای آن در موفقیت آن مهم است .

فعالیت

اگر شما از ابتلای خود به سنگ کلیه مطلع هستید از موقعیت هایی که در آنها بروز درد شدید ممکن است خطر آفرین باشد، نظیر بالارفتن از نردبان و کار برروی پشت بام یا داربست دوری کنید.
طی حمله سنگ کلیه تا حد امکان به فعالیت های طبیعی خود ادامه دهید.
در بستر نمانید چرا که فعالیت به دفع سنگ کمک می کند.

  کدام درمان مناسب شماست؟


برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه لازم است در طول شبانه‌روز حداقل 8 لیوان مایعات مناسب برای کلیه مانند آب، چای کمرنگ، آبمیوه فصل و دوغ بنوشید. درمان سنگ كليه نیز بستگی به عوارض آن دارد. برای مثال اگر راه کلیه را ببندد حتما باید درمان شود. معمولا بر مبنای اندازه سنگ‌ها درمان‌های سه‌گانه پیشنهاد می‌شود. اولین راه، درمان دارویی است که برای سنگ‌های کوچک‌تر از 5 میلی‌متر یا 5/0 سانتی‌متر در قطر پیشنهاد می‌شود. به این صورت که دفع همراه با مواد ادرارآور و حل‌کننده سنگ‌ها و مایعات فراوان و تجويز ضد درد صورت می‌گیرد. اگر سنگ‌ها بین 5 تا 20 میلی‌متر یعنی بین 5/0 تا 2 سانتي‌متر باشند معمولا از طریق سنگ‌شکنی می‌توان آنها را دفع كرد. سنگ‌شکنی را می‌توان به صورت برون‌تنه‌ای یا درون‌تنه‌ای انجام داد. معمولا در مرحله اول از سنگ‌شکنی برون‌تنه‌ای استفاده می‌شود یعنی چیزی وارد بدن بیمار نمی‌شود و از بیرون بدن به وسیله یک دستگاه مخصوص امواج صوت به سنگ تابانده می‌شود و سنگ می‌شکند. اگر شکاندن سنگ از طریق برون تنه‌ای موفقیت آمیز نباشد باید از روش درون تنه‌ای استفاده كرد. به این صورت که دستگاه تولیدکننده صوت را به وسیله‌ای وارد بدن کرده و به طور مستقیم صوت روی سنگ تابانده می‌شود تا بشکند. در نهایت اگر سنگ‌ها از 2 سانت بزرگ‌تر و راه کلیه را بسته باشند باید از طریق جراحی آنها را خارج كرد.



آب شهری احتمال ایجاد سنگ را بالا نمی‌برد


نوشیدن ماءلشعير برای دفع سنگ بسیار مفید است. از طرف دیگر، بسیاری از افراد فکر می‌کنند مصرف آب شهری احتمال ایجاد سنگ را بالا می‌برد درحالی که چنین چیزی حقیقت ندارد. در واقع مصرف مکرر آب‌های معدنی به دلیل داشتن مقادیر زیاد املاح می‌تواند احتمال ایجاد سنگ کلیه را بالا ببرد، بنابراین در این مورد آب شهری بر آب معدنی ارجحیت دارد. تنها بیماری‌اي که استراحت در آن نقش زیادی ندارد، دفع سنگ کلیه است. اگر بیمار مبتلا به سنگ کلیه درد نداشته باشد، فعالیت‌هایی مثل بالا و پایین رفتن از پله، طناب‌بازی، دویدن و شنا می‌تواند در دفع سنگ به او کمک کنند. حمام آب گرم نیز برای مبتلایان به سنگ توصیه می‌شود زیرا گرما تا حدودی درد را کم كرده و به دفع سنگ کمک می‌کند، چون حالب را کمی گشاد می‌کند.




درد پهلوها و پايين شكم


اگر از هر 15 نفری که در خیابان راه می‌روند عکس کلیه بگیریم، مشخص می‌شود که يك نفر از 15 نفر سنگ دارد، اما پزشکان کلیه زمانی سنگ را درمان می‌‌کنند که یا آن سنگ حرکت کرده و درد شدید ایجاد کرده باشد یا اینکه اندازه‌اش بزرگ‌تر از حالب باشد و راه کلیه را بسته یا باعث عفونت‌های مکرر شده باشد. درمورد این سنگ‌ها اگر سریعا اقدام به درمان نشود ممکن است بعد از 2 ماه کلیه از کار بیفتد. درد سنگ کلیه معمولا در پهلو ظاهر می‌شود و در آقایان به طرف بیضه‌ها و در خانم‌ها به طرف تخمدان‌ها کشیده می‌شود. این درد معمولا پیچشی است و بیمار را بی‌طاقت می‌کند و در موارد شدید باعث استفراغ نیز می‌شود. بیمار ممکن است احساس ادرار مکرر داشته باشد اما با رفتن به دستشویی ادراری از او دفع نشود و اگر هم دفع شود خیلی کم باشد. اگر سنگ‌ها منشا عفونی داشته باشند و باعث عفونت ادراری شوند، دفع ادرار با سوزش همراه خواهد بود.   رژیم غذایی در افراد مبتلا به سنگ کلیه



-اگر نوع سنگ کلیه کلسیمی یا فسفری باشد، از مصرف فرآورده های لبنی ، شکلات و نارگیل خودداری کنید.

-اگر نوع سنگ کلیه فسفاته باشد، رژیم غذایی حاوی اسیدها به اسیدی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می کند.

-اگر نوع سنگ کلیه، اسیداوریکی یا سیستینی باشد، رژیم غذایی حاوی مواد قلیایی به قلیایی نگه داشتن مختصر ادرار کمک می کند.

-در مورد همه انواع سنگهای کلیه،نوشیدن روزانه حداقل ۱۳ لیوان مایعات (و بیشتر از همه آب خالص ) ضروری است.

رژیم غذایی کم چربی و پرفیر نیز توصیه می گردد.   جنس اين سنگ ها معمولا" چيست؟

شايع ترين نوع سنگ کليه ، سنگ های کلسيمی هستند. شايد حدود 80 تا 85 درصد از انواع سنگ های کليوی سنگ های کلسيمی هستند. اين سنگ های کلسيمی هم عموما" به صورت نمک های کلسيم هستند. يعنی مثلا" اگزالات کلسيم يا فسفات کلسيم، بعد از سنگ های کلسيمی، سنگ های عفونی، اسيد اوريکی و ساير انواع سنگ ها شيوع دارند. ولی اکثر افرادی که گرفتار سنگ کليه می شوند، در واقع گرفتار سنگهای کلسيمی هستند.  
اين کلسيمی که در کليه غلظتش بالا می رود و سنگ می شود، از کجا می آيد؟

اين کلسيم ممکن است ، بيش از حد از روده جذب شود. ببينيد ، ما در طول روز حدود هزار ميلی گرم کلسيم مصرف می کنيم که از اين مقدار چيزی حدود يک سومش جذب می شود. اگر اين ميزان جذب به هر دليلی افزايش يابد، مثلا" ميزان کلسيمی که مصرف می کنيم، زياد باشد،می تواند باعث تشکيل سنگ شود. ممکن است، ميزان کلسيمی که از طريق کليه دفع می شود، به دليل يک بيماری افزايش يابد. البته اين   بيماری ها عموما" بيماری های مربوط به استخوان و هورمون های مربوط به آن هستند. مثلا" در بيماری هيپرپاراتيروئيدی ، برداشت کلسيم از   استخوان ها افزايش می يابد و می رود که از کليه دفع شود و تبعا" غلظتش در ادرار افزايش يافته و باعث تشکيل سنگ می شود. در بعضی از موارد هم کلسيمی که به کليه می رسد زياد نيست ولی خود کليه به دليل مشکلی که دارد، بيش از حد کلسيم را دفع می کند. ماجرا از اين قرار است: حدود 95 درصد کلسيمی که در ابتدای واحدهای کليوی وارد ادرار می شود، دوباره در کليه باز جذب می شود. اگر کليه ای نتواند اين 95درصد کلسيم را باز جذب کند، مسلما" غلظت کلسيم ادرار بالا می رود و زمينه ساز تشکيل سنگ می شود.

به اين ترتيب، کسانی که کليه سنگ ساز دارند، بايد مصرف مواد غذايی کلسيم دار را کم کنند؟

نخير! تفکری که می گويد کسانی که کليه سنگ ساز دارند. نبايد لبنيات بخورند، کاملا" غلط است. چون اولا برخی افراد هستند که بدنشان به کلسيم اضافه نياز دارد.  مثلا" زنان باردار و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند. ثانيا" در برخی موارد سنگ کليه ،  ما به بيمار توصيه مي كنيم كه بيشتر كلسيم مصرف كند. مثلا" در سنگ های اگزالات کلسيم، اگر شما کلسيم بيشتری مصرف کنيد، اين کلسيم در روده به اگزالات متصل می شود و اصلا" از روده جذب نمی شود و به اين ترتيب ، يون اگزالات که افزايش آن در ادرار باعث تشکيل اگزالات کلسيم در کليه شده و رسوب می کرد و سنگ اگزالات کلسيمی تشکيل می داد، اصلا" وارد بدن نمی شود.

پس بيمارانی که کليه سنگ ساز دارند، بايد از چه غذاهايی پرهيز کنند؟

تقريبا" تنها چيزی که ما توصيه می کنيم که بيماران سنگ کليه از آن پرهيز کنند، نمک است . ببينيد، يکی از مواد غذايی که باعث توليد سنگ می شود، نمک است. البته ما سنگ نمک که نداريم ولی نمک عاملی است که به ساخته شدن سنگ های کلسيمی  کمک می کند. نمکی که از روده جذب می شود، از طريق کليه بايد دفع شود. اما مشکل همين جاست چرا که وقتی نمک می خواهد از کليه را وارد ادرار شود، با خودش کلسيم را وارد ادرار می کند و به اين ترتيب غلظت کلسيم ادرار افزايش می يابد. بنابراين همان نمکی که هنگام پختن غذا به آن زده می شود کافی است و افرادی که کليه سنگ ساز دارند، نبايد سرسفره به غذايشان نمک بزنند و مواد شور مثل خيار شور را مصرف نکنند.

کسانی که کليه سنگ ساز دارند، بايد چه مواد غذايی را بيشتر مصرف کنند؟

در ابتدا گفتيم که اگر غلظت مواد در ادرار زياد شود، زمينه های تشکيل سنگ کليه فراهم می شود. حالا می گوييم که برای جلوگيری از تشکيل سنگ بايد اين غلظت مواد را کم کنيم. به عبارتی بايد ادرار را تا می توانيم، رقيق کنيم. يعنی فردی که کليه سنگ ساز دارد، بايد آب و مايعات زيادی مصرف کند.

چقدر بايد آب و مايعات مصرف کرد؟

چقدر آب خوردن مهم نيست . چقدر ادرار داشتن مهم است. ممکن است فردی در محيطی گرم زندگی کند يا فعاليت روزانه اش زياد باشد، روزی 5 تا پارچ هم آب بخورد ، ولی باز کافی نباشد. چون همه اين 8 ليوان آبی که می خورد، عرق می شود و چيزی از آن به ادرار نمی رسد تا رقيق شود. اين فايده ای برای پيشگيری از سنگ کليه ندارد. برای همين بايد ملاک، ميزان ادرار باشد نه ميزان آبی که فرد می خورد. ما به بيماران توصيه می کنيم آنقدری آب بخورند که روزانه بيش از 2 ليتر ادرار داشته باشند. يا بعبارتی در طول خواب شبانه يک بار برای ادرار کردن به دستشويی بروند. بيماری که کليه سنگ ساز دارد، اگر احساس تشنگی کند و بعد آب بخورد، از قافله عقب مانده است. يعنی چنين بيمارانی نبايد هيچ وقت احساس تشنگی کنند و هميشه قبل از احساس تشنگی آب بخورند. اين بيماران بايد شب ها هنگام خواب يک ليوان بالای سرشان باشد، موقع کار روی ميزشان يک ليوان آب باشد . يعنی برای دسترسی به آب نبايد بيمار مشکلی داشته باشد.

اينکه برخی بيماران آب چشمه خاصی را مصرف می کنند، يا فقط آب معدنی می خورند، کار درستی است؟

اين سئوال شايعی در بين بيماران مبتلا به سنگ کليه است . اما ما اصلا" به چنين سئوالی اعتقاد نداريم. مگر تمام افرادی که از آب شهر استفاده می کنند، سنگ کليه توليد کرده اند که حالا اين بيماران آب شهر را استفاده نکنند. تازه برعکس وقتی بيماران خودشان را به يک نوع آب خاص مثلا" آب فلان چشمه محدود می کنند، وقتی به آن آب دسترسی ندارند، کمتر آب می نوشند و همين می تواند زمينه ساز توليد سنگ شود. اما اصل مصرف اب نوع آن نيست، بلکه حجم و مقدار آن است که بايد زياد باشد. آب هندوانه و ماءالشعير و از اين قبيل درمان های سنتی هم اشکالی ندارند ولی آنها هم اصولا" از طريق افزايش حجم ادرار از سنگ سازی کليه جلوگيری می کنند. ما توصيه می کنيم ، بيماران هر داروی سنتی که سهل الوصول است، خيلی هم گران نيست، ضرری هم ندارد و مورد تائيد پزشکان است مصرف کنند، ولی در کنارش آب و مايعات زيادی بخورند.

اگر کسی زياد آب بخورد و سنگ کليه اش دفع شود، چه بايد بکند؟

اگر کسی سنگش را انداخت دليل نمی شود که همين حالا سنگی در کليه اش وجود نداشته باشد. چنين بيماری وقتی به ما مراجعه می کند، اگر درد  داشته باشد، با مسکن دردش را ساکت می کنيم و بعد بررسی های خودمان را شروع می کنيم . معمولا" اين بررسی ها شامل عکس KUB و سونوگرافی کليه است. سپس بر اساس يافته های اين بررسی اوليه تصميم می گيريم. برای بيمارمان چه کار بکنيم. يعنی بر اساس جنس، اندازه و محل سنگ کليه تصميم می گيريم که برای بيمار چه روش درمانی اتخاذ کنيم. اما يک نکته مهم را بايد در مورد درمان سنگ کليه بگويم و آن اين که تقريبا" امروزه ديگر جراحی باز کليه در درمان سنگ کليه لزومی ندارد مگر در موارد بسيار خاص که خيلی هم نادر هستند. يعنی در حال حاضر در همين کشور خودمان به راحتی می توان سنگ های کليه را با روش هايی مثل سنگ شکن و جراحی مختصر يا همان PCN  درمان کرد. توصيه من به تمام بيماران سنگ کليه اين است که اگر جراحی به آنها گفت که بايد برای درمان سنگشان جراحی باز کليه شوند، حتما" با يکی دو جراح کليه و مجاری ادرار ديگر هم در اين مورد مشورت کنند.

لبنيات مصرف کنید اما به اندازه


رژیم غذایی افراد مبتلا به سنگ بستگی به نوع سنگ‌شان دارد، اما به طور کلی رژیم غذایی تنها 10 تا 15درصد در ایجاد سنگ دخیل است بنابراین تاثیر چندانی ندارد.

بیشتر سنگ‌ها از نوع کلسیمی هستند. افراد مبتلا به این نوع سنگ‌ها بهتر است که مواد کلسیمی مانند شیر، پنیر و ماست کمتری مصرف کنند نه اینکه اصلا مصرف نکنند زیرا کمبود کلسیم خود باعث پوکی استخوان می‌شود که عوارض آن بدتر از سنگ کلیه است، اما اگر فرد مبتلا همراه با مواد کلسیمی به اندازه کافی مایعات بنوشد مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.


برای مثال روزی که مواد کلسیمی یا  قرص کلسیم می‌خورند بهتر است 2 لیوان بیشتر از روزهای دیگر مایعات بنوشند. از آنجایی که ویتامین D جذب کلسیم را بالا می‌برد این افراد نباید در مصرف این ویتامین افراط کنند. از طرف دیگر برخلاف تفکر موجود، مصرف مکمل‌های پتاسیم و منیزیم تاثیر چندانی در جلوگیری از ایجاد سنگ ندارد. گاهی اوقات کمبود سیترات پتاسیم در خون و ادرار فرد باعث رسوب بیشتر در ادرار می‌شود، بنابراين برای این بیماران ماده ای به نام سیترات بدون سدیم یا سیترات پتاسیم تجویز می‌شود تا از این طریق بتوان جلوی رسوب را گرفت. البته این ماده تنها برای افرادی تجویز می‌شود که کمبود سیترات پتاسیم دارند. افراد سالم نباید برای پیشگیری از ایجاد سنگ آن را مصرف کنند.



مبتلایان به سنگ كلیه چای پررنگ نخورند


عباس بصیری، رئیس مركز تحقیقات بیماری‌های كلیوی و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به مبتلایان سنگ كلیه توصیه می‌کند از خوردن چای پررنگ اجتناب كنند. وی می‌گوید  مصرف چای كمرنگ ضرری برای آنها ندارد. چای پررنگ كه دارای اگزالات زیاد است منجر به ایجاد رسوب در كلیه می‌شود. اگزالات، اسیدهای ارگانیكي هستند كه به‌ طور طبیعی در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارند و بدن انسان مي‌تواند برخی از تركیبات شیمیایی مانند ویتامین C را تبدیل به اگزالات كند. اگزالات می‌تواند با چسبیدن به كلسیم، سبب تشكیل رسوبات و كریستال‌های سوزنی شكل شود. مبتلایان به سنگ كلیه باید تا حد امكان از خوردن قند و نوشابه پرهیز كنند، زيرا مصرف موادقندی و بی‌كربنات برای این دسته از بیماران مضر است. اهمیت مصرف آب برای جلوگیری از ایجاد سنگ كلیه ثابت شده، اما مهم‌تر از آن دفعات ادرار در این دسته از بیماران است؛ یعنی اگر بیمار مبتلا به سنگ كلیه در طول روز چندین بار آب مصرف كند اما تخلیه نكند، املاح در كلیه‌اش رسوب كرده و سنگ كلیه ایجاد می‌شود. علاوه براین مصرف آب سرد یا گرم تاثیری در ایجاد سنگ كلیه ندارد. افراد مبتلا به سنگ كلیه باید مصرف نمك را بسیار محدود كنند. همچنین این دسته از بیماران نباید در مصرف مواد پروتئینی، حیوانی و تخم‌مرغ زیاده‌روی كنند.

دکتر بصیری همچنین می‌گوید ایران در زمینه شيوع و بروز سنگ‌سازی كلیه بالاترین آمار بین‌المللی را دارد، به گونه‌ای كه آمار ایران در این زمینه بالاتر از كشورهای منطقه است. تحقیقات نشان داده سالانه 135 نفر از هر یكصد هزار نفر در فهرست بروز سنگ كلیه قرار می‌گیرند. از دلایل این امر مناطق جغرافیایی ایران، گرمای هوا، استعداد ژنتیك و الگوی تغذیه‌ای ایرانیان است. براساس بررسی‌ها، میزان نمك در ادرار ایرانیان بالاتر از استاندارد است. این نشان‌دهنده این است كه ایرانیان از مایعات كمتری استفاده می‌كنند. میزان شیوع سنگ كلیه به صورت سالانه در ایران بین 5 تا 10درصد است و این آمار در مردان بیشتر از زنان است. براساس تحقیق دیگری كه در بیماران مبتلا به سنگ كلیه انجام گرفت، مشخص شد سن ابتلا به سنگ كلیه در افرادی كه سابقه فامیلی داشته و تعداد بیشتری از افراد خانواده آنها به این بیماری مبتلا شده‌اند، كاهش می‌یابد و به همان نسبت هرچه تعداد كمتری از افراد خانواده به این بیماری دچار شده‌اند، سن ابتلا افزایش می‌یابد.   در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید:

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علایم سنگ کلیه باشید.

- اگر افزایش درجه حرارت تا 38/3 درجه سانتیگراد

- اگر بروز علایم عفونت کلیه (سوزش و ناراحتی هنگام ادرار کردن یا احساس مکرر نیاز فوری به ادرار کردن )

-اگر دچارعلایم جدید و غیرقابل توجیه شده اید.داروهای تجویزی ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند. یک سنگ کلیه ۹ میلی‌متری       91/6/25      23:40
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.