جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۳:۲۷
کد مطلب: 14043
۰

توصیه های روانشناسی برای والدین کلاس اولی

عکس مادر در کیف دانش آموز
کارشناس اداره روان وزارت بهداشت،‌ در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و به منظور کاهش استرس دانش آموزان کلاس اولی، توصیه های ارائه داد.
به گزارش مهر، شهناز باشتی اظهار داشت: برای پایین‌آوردن استرس کودکانی که ترس جدایی از مادر دارند این بچه‌ها می‌توانند یک عکس کوچک از مادر را همراه خود داشته باشند و در کیف مدرسه بگذارند. مادرها در این مواقع باید به بچه‌ها تأکید کنند زمانی که احساس دلتنگی کردند عکس را از کیف در بیاورند و به آن نگاه کنند.

وی افزود: همراه داشتن عکس مادر کمک بسیار بزرگی برای رفع دلتنگی کودکان در طول ساعاتی است که در مدرسه به سر می‌برند. نگاه کردن بچه‌ها به عکس مادر کافی است تا استرسی که در آن لحظه آنها را آزار می‌داده فروکش کند.

این کارشناس اداره روان وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات و نگرانیهای دانش آموز در نخستین روزهای سال تحصیلی چگونگی برقراری ارتباط با همکلاسیها بوده که بهتر است در خصوص ویژگیهای بغل دستی او در کلاس توضیح داده و اگر کودکی خجالتی است با تمرین کردن قصه های کوتاه یا اجرای نمایش او را بیشتر با فضای کلاس آشنا کنید. به کودک باید آموزش داد برای ارتباط با هم کلاسیهای خود از چه عباراتی استفاده کند.

باشتی ابراز داشت: ‌کودک بطور حتم میداند که با عده زیادی کودک هم سن و سال خود آشنا خواهد شد، ولی اینکه با چه کسی می تواند رابطه عمیق تر و صمیمانه تری ایجاد کند قدری دلهره و اضطراب در او به وجود می آورد.

وی تأکید کرد: اگر روز اول مدرسه با فرزندتان به مدرسه می روید مجدداً آموزگارش را به او معرفی کنید و به کودک نیز اجازه دهید تا خودش را به آموزگارش معرفی کند. سعی کنید با رفتار و عمل خود، اعتمادتان را نسبت به معلمان و مربیان مدرسه نشان دهید تا از این طریق کودک احساس امنیت لازم را به دست آورد.

باشتی افزود: چنانچه در لحظه آخر فرزندتان به شما چسبید و از رفتن به کلاس امتناع کرد اصلاً نگران و دلگیر نشوید، زیرا عکس العمل شما تأثیر منفی بر کودک می گذارد و او را بیشتر ناراحت می کند. در چنین شرایطی می توانید از مربیان و مشاوران مدرسه که در این باره با تجربه اند کمک بگیرید و به آنها اجازه دهید با شیوه خود، کودک را به کلاس درس راهنمایی کنند.

این کارشناس اداره روان وزارت بهداشت خاطرنشان ساخت: بعضی از والدین قبل از ترک کودک یک داستان یا یک شعر کوتاه برای فرزندشان می خوانند. این کار موجب می شود که کودک رنج جدایی را بهتر تحمل کند. گروهی از معلمان نیز اول صبح برنامه روزانه کلاس را مرور می کنند و با توضیح و تشریح فعالیتهای آن روز نگرانی و اضطراب را از دل کوچک بچه ها دور می کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...