سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۳
کد مطلب: 14074
۰

وضعيت نا به سامان مدارس به دليل نظام3-3-6

معاون ابتدايي آموزش و پرورش استان: اگر قرار نبود نظام 3-3-6 اجرا شود تمام مدارس يک نوبته مي شد


تا چند روز ديگر نظام 3-3-6 در مدارس ابتدايي رونمايي خواهد شد.

با اين حال مشاهدات خبرنگار خراسان از برخي مدارس ابتدايي در فاصله 4 روز مانده به آغاز سال تحصيلي جديد حکايتگر نا به ساماني هايي است که ريشه آن را بايد در يک چيز جست وجو کرد؛ تعجيل هاي ناخواسته !

«تعجيل» از اين باب که هنوز مشخص نيست اين همه اصرار براي اجراي طرحي که نظام آموزشي کشور را تا مدت ها تحت تاثير قرار خواهد داد براي چيست؟ و اصولا درحالي که هنوز برخي کارشناسان و دلسوزان درباره اين نظام اما و اگر هايي دارند چرا بايد در سراسر کشور شيوه آموزشي آن هم در سطحي گسترده تغيير کند؟ اما «ناخواسته» از اين جهت که نبايد نابه ساماني هاي اين روزها و شايد روزهاي آينده برخي مدارس را به گردن مديران و مسئولان استاني و شهري انداخت، چرا که شايد اگر اصرارها از سوي وزارتخانه نبود اين مديران هم بهتر مي توانستند شرايط را مديريت کنند. اين نکته ظريف را مي توان در توضيحات معاون ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوي هم يافت: در صورتي که نياز به استقرار پايه ششم در مقطع ابتدايي نبود در سال تحصيلي جديد تمامي مدارس را يک نوبته مي کرديم.

همچنين گزارش ميداني ما نشان داد که گرچه طي سال هاي اخير جمعيت متوسط کلاس ها متناسب با کاهش تعداد دانش آموزان، کاهش يافته بود اما امسال با وجود اين که سقف کلاس هاي مدارس 35 نفر تعيين شده است شاهد هستيم که گاه اين تعداد به 39 نفر و شايد بيشتر هم رسيده است. نکته ديگري که در جريان گزارش پيش رو به آن رسيديم اين بود که در برخي مناطق روستايي تعدادي از مدارس مقطع راهنمايي حذف و دانش آموزان به اجبار به دليل کاهش تعداد دانش آموزان اين مدارس(پس از حذف پايه اول و تبديل آن به پايه ششم ابتدايي) به مدارس شبانه روزي منتقل شده اند. در اين گزارش ميداني تلاش کرديم به بررسي اين موارد بپردازيم.
رنگ  آميزي کلاس ها و آسفالت حياط مدرسه

دبستان پسرانه دکتر يوسفي را به عنوان اولين مدرسه براي بازديد انتخاب مي کنم. کارگران در حال ريختن آسفالت در قسمت هايي از محوطه مدرسه هستند. يکي از آن ها هم صندلي هاي بتني را رنگ مي کند. وارد سالن مدرسه که مي شوم تعداد انبوهي از نيمکت هاي روي هم انباشته شده توجه ام را جلب مي کند. موضوع را که از مدير مدرسه جويا مي شوم مي گويد تا چند روز پيش تمامي کلاس ها براي استقرار زائران و مسافران موکت شده بود و به همين دليل نيمکت ها اين جا انباشته شده است. طالبي ادامه مي دهد: با تمام توان در حال نظافت و رنگ آميزي مدرسه هستيم و شرايط را براي استقبال از دانش  آموزان فراهم مي کنيم.

يک نوبت دخترها، يک نوبت پسرها

به دبستان شهيد افشاري سري مي زنم تا اوضاع اين مدرسه را بررسي کنم. تعداد انبوهي از نيمکت هاي مدرسه در وسط حياط چيده شده و يک نقاش در حال رنگ آميزي آن هاست. با مدير اين مدرسه که گفت وگو مي کنم مي گويد اين مدرسه ۲ نوبته است.يک نوبت دخترانه و نوبت ديگر پسرانه. از کريمي درباره چگونگي آماده شدن براي داير کردن کلاس هاي پايه ششم ابتدايي سوال مي کنم و او پاسخ مي دهد:در اين مدرسه ۳ دفتر براي مدير و معلمان داشتيم که يکي از آن ها را به کلاس تبديل کرديم و براي تامين کلاس ديگر هم ناگزير به حذف کلاس  پيش دبستاني مدرسه شديم. کريمي مي افزايد: براي سال تحصيلي جديد ۶۶ دانش آموز براي پايه ششم ثبت نام کرده اند که آن ها را به ۲ کلاس ۳۳ نفره تقسيم کرده ايم. او ادامه مي دهد: امسال در نوبت پسرانه حدود ۴۱۲ و در نوبت دخترانه حدود ۲۳۰ دانش   آموز ثبت نام کرده اند. وقتي از او درباره مشکلات ۲نوبته بودن مدرسه آن هم دخترانه و پسرانه مي پرسم مي گويد: طبق توافقات قرار بر اين بود که طي ۳ سال نوبت دخترانه به مدرسه ديگري منتقل شود اما با توجه به پياده سازي نظام ۳-۳-۶ و کمبودهايي که در تعداد کلاس هاي درس برخي مدارس ايجاد شده بود فکر مي کنم شرايط انجام اين جابه جايي سخت تر از قبل شده باشد.

کلاس هاي تميز اما ۳۴ نفره

در بازديد از دبستان دخترانه حاتمي حدس مي زنم که از اين مدرسه براي اسکان زائران استفاده نشده است. زيرا تقريبا همه کلاس ها مرتب و تميز است. براي گفت وگو با مدير مدرسه و سوال درباره تعداد کلاس ها و دانش  آموزان پايه ششم وارد دفتر او مي شوم. مدير مدرسه ارائه اين توضيحات را به مسئولان اداره آموزش و پرورش ناحيه واگذار مي کند اما در همان دقايق کوتاهي که در دفتر حضور دارم متوجه مي شوم که معلمان و معاونان مدرسه درباره تعداد دانش آموزان پايه چهارم، عدد ۳۴ را بر زبان مي آورند.

معاون مدرسه و لباس هاي خاکي

به دبستان دخترانه فرزانگان که سر مي زنم متوجه مي شوم در پشت حياط مدرسه ساختمان جديدي احداث شده است. هنوز گرد و خاک و گچ و سيمان روي در و ديوار اين ساختمان جديد به چشم مي خورد. معاون مدرسه که لباس هايش به دليل همکاري در نظافت اين ساختمان خاکي شده است مي گويد براي تامين کلاس هاي پايه ششم ابتدايي اين ساختمان را احداث کرده ايم.

شريعت مي افزايد: خوشبختانه کادر آموزشي مورد نيازمان هم از سوي اداره آموزش و پرورش تامين شده است و کمبودي در اين زمينه نداريم. در همين حال تلفن مدرسه به صدا درمي آيد. مادر يکي از دانش آموزان تماس گرفته است تا زمان تحويل گرفتن کتاب هاي درسي فرزندش را جويا شود. معاون مدرسه در پاسخ به اين تماس مي گويد: کتاب ها را از اداره تحويل گرفته ام اما دوم يا سوم مهر توزيع خواهيم کرد. شايد علت اين تاخير در توزيع کتاب ها را بشود حدس زد هنوز سالن ها و کلاس هاي مدرسه پر از خاک و آلودگي است و نمي توان انتظار داشت در اين شرايط کتاب درسي هم توزيع شود.

۱۴۰ دانش آموز پايه ششم

شايد مدرسه ابتدايي پسرانه قدس يکي از پرازدحام ترين مدارس براي پايه ششم باشد زيرا آن طور که مدير مدرسه مي گويد ۱۴۰دانش  آموز براي اين پايه ثبت نام کرده اند که در ۴ کلاس ۳۵ نفره تقسيم شده اند. اين مدرسه ابتدايي هم در هر ۲ نوبت صبح و بعدازظهر پذيراي دانش آموزان اين مقطع است با اين تفاوت که هر ۲ نوبت آن پسرانه است. به گفته مدير مدرسه در يک نوبت ۲۷۰ دانش آ موز و در نوبت ديگر ۳۰۵ دانش آموز ثبت نام کرده اند.

يک مدرسه با نظام جديد ۳-۳

در بازديد از مدرسه ابتدايي شهيد رزاقي متوجه موضوع جالبي مي شوم. مدير مدرسه ابتدايي مي گويد اين مدرسه در سال هاي قبل در نوبت صبح و بعدازظهر فعاليت مي کرده اما با تغيير نظام آموزشي دانش آ موزان پايه هاي اول، دوم و سوم ابتدايي در نوبت صبح ساماندهي شده اند که تاکنون ۴۲۰ نفر ثبت نامي داشته اند. با شنيدن اين حرف اين گونه تصور مي کنم که پايه هاي چهارم، پنجم و ششم هم در نوبت بعدازظهر ساماندهي شده باشند اما آن طور که مدير مدرسه مي گويد اين دانش آ موزان به مدرسه ديگري منتقل شده اند که يک نوبت آن ابتدايي و نوبت ديگر آن راهنمايي است.

۳۹ دانش آموز در کلاس پايه ششم ابتدايي

در يکي از مدارس ابتدايي، هنگامي که خودم را به عنوان خبرنگار معرفي کردم، مدير مدرسه واکنش نامناسبي نشان داد و ادعا کرد که شما خبرنگاران براي ما مديران دردسر درست مي کنيد. او گفت در يک گزارش تلويزيوني نبودن مدير مدرسه را به چالش کشيده اند و مشخص شد که او براي انجام کار بانکي از مدرسه خارج شده در صورتي که اين موضوعات به شما خبرنگاران ارتباطي ندارد. اين مدير از پاسخ به خبرنگار ما خودداري کرد اما اين جواب را از او گرفتم که در پايه ششم ابتدايي آن ها ۳۹ دانش آموز ثبت نام شده اند.

اگر پايه ششم را نداشتيم تمام مدارس يک نوبته مي شد

در گفت وگو با معاون ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش استان اين سوال را مطرح مي کنم که چه تعداد از مدارس ابتدايي استان دو نوبته هستند. عرفانيان در پاسخ مي گويد: امسال در کل استان  خراسان رضوي ۵۳۶ مدرسه ابتدايي دو نوبته داريم که اين تعداد در سال گذشته 509مدرسه بود و ما نيز از اين موضوع ناراضي هستيم. او مي افزايد: در صورتي که نياز به استقرار پايه ششم در مقطع ابتدايي نبود، در سال تحصيلي جديد تمامي مدارس را يک نوبته مي کرديم اما با توجه به اين که اولين سال تحصيلي بر پايه نظام آموزشي ۳-۳-۶ را پيش رو داريم قطعا با مشکلاتي اين چنيني مواجه خواهيم بود.

به گفته وي بر اساس تاکيدات وزارتخانه در سال گذشته85درصدمدارس استان يک نوبته شده بود. عرفانيان ادامه مي دهد: بسياري از مدارس دو نوبته استان به طور مشترک براي مقطع ابتدايي و راهنمايي استفاده مي شود که به دليل کمبود فضاي آموزشي ناگزير به انجام اين کار شده ايم.

گاهي ممکن است ظرفيت کلاس ها بيش از حد مجاز باشد

معاون ابتدايي اداره کل آموزش و پرورش استان درباره ثبت نام از ۳۷ تا ۳۹ دانش آموز در برخي کلاس ها نيز مي گويد: امسال به دليل جابه جايي و تجميع کلاس ها در مدارس ابتدايي براي فراهم کردن فضاي آموزشي پايه ششم، سبب شده است تا تعداد دانش آموزان يک کلاس افزايش يابد. او مي افزايد: سقف تعداد دانش آموزان را ۳۵ نفر در نظر گرفته ايم اما گاهي در برخي مدارس به دليل تقاضاي ثبت نام چند دانش آموز ممکن است تعداد افزايش يافته باشد که چاره اي نداشته ايم و نمي توانستيم آن ها را ثبت نام نکنيم.

سال آينده و نظام ۳-۳-۳-۳

عرفانيان به اين نکته نيز اشاره مي کند که سياست اداره کل آموزش و پرورش استان اين است که بتوانيم از سال آينده تحصيلي نظام آموزشي ۳-۳-۳-۳را در مدارس اجرا کنيم که امسال نيز در برخي مدارس اين کار انجام شده است اما براي اجراي آن به فضاهاي آموزشي بيشتري نياز داريم که بايد به کمک ادارات دولتي فراهم شود.

همچنين دبير شوراي معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان درباره زمان پايان يافتن ميزباني از زائران و مسافران فرهنگي در مدارس استان مي گويد: همه ساله طبق قانون تا اول شهريور ماه اين کار ادامه مي يافت تا مديران فرصت کافي براي آماده سازي مدارس تا اول مهر ماه داشته باشند اما امسال با موافقت ستاد اسکان فرهنگيان همه مدارس استان خراسان رضوي تا بيستم شهريور ماه براي اسکان همکاران فرهنگي مورد استفاده قرار گرفت.

حاشيه

*سرويس هاي بهداشتي و آبخوري هاي مدارس چندان مطلوب نبود اما در مقايسه با سرويس هاي بهداشتي عمومي ادارات، مساجد و ساير مکان هاي شهر تفاوت محسوسي نداشت!

*در يکي از مدارس ابتدايي هنگامي که مدير مدرسه تعداد دانش آموزان پايه ششم ابتدايي را اعلام مي  کرد با نگاهي زيرچشمي به معاون خود لبخند زد که به نظر مي رسيد تعداد دانش  آموزان هر کلاس در مدرسه آن ها بيش از تعداد مجاز باشد.


منبع: خراسان

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد