پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۱
کد مطلب: 14101
۰

آگاه سازي جوان از خطرات جامعه ؛مانعي دربرابر اعتياد

خلاءهاي عاطفي و رواني خانواده يکي از عوامل گرايش به روانگردان هاست


روانگردان ها همان مخدرهاي صنعتي است که از چند سال پيش وارد کشور شده است و عده اي از جوانان اين مرز و بوم را تهديد مي کند. در گذشته مخدرهايي مانند هروئين، ترياک و حشيش وجود داشت اما با گذشت زمان سوداگران اقدام به تهيه و ارائه مخدرهاي جديد کردند تا بتوانند جوانان بيشتري را ترغيب به مصرف موادمخدر کنند. اين مخدرها ويژگي هايي مانند سهولت دسترسي، حجم بسيار اندک، ايجاد سرخوشي ناگهاني، افزايش ميل به انجام کارهاي خطرناک و... دارد که تبعات ناشي از آن بسيار نگران کننده است.بنا براين خانواده ها بايد بيشترمراقب فرزندان خودباشند زيرا هيچ جواني از خطر اعتياد مصون نيست . بايد گفت آگاه سازي جوانان از خطرات اجتماعي مانع از گرايش آن ها به روانگردان ها مي شود. آمارهاي ستاد مبارزه به موادمخدر نشان مي دهد که هم اکنون حدود ۲ ميليون معتاد در کشور وجود دارد و مصرف مواد روانگردان حدود ۴۰ درصد در نوجوانان و جوانان افزايش يافته است. اين خبر ايرنا بايد زنگ خطر جدي براي همه سياستگذاران و دست اندرکاران اين حوزه باشد و نقش رسانه ها را در زمينه اطلاع رساني و بررسي دلايل گرايش نوجوانان و جوانان به موادمخدر يک بار ديگر گوشزد مي کند.   وجود خلاءهاي عاطفي و رواني در خانواده يکي از مهم ترين دلايل گرايش نوجوانان به مصرف مواد روانگردان است. نوجواناني که به دلايلي تنها هستند و ارتباط خوب و سازنده اي با والدين ندارند، بيشتر از ديگر همسالان خود در معرض سوءمصرف مواد روانگردان قرار مي گيرند. حسين سليمان پور مقدم روان شناس تربيتي با بيان اين مطلب که نوجوانان درونگرا، منزوي و احساساتي در معرض خطر هستند، به خراسان مي افزايد: والدين بايد با رصد کارها و فعاليت هاي نوجوان، تلاش کنند ارتباط مفيد و محکمي با وي برقرار سازند. همچنين خانواده هايي که به فرزندانشان آزادي هاي بيش از حد مي دهند و سعي مي کنند رفاه کامل فرزند خود را فراهم آورند، به خاطر داشته باشند که آزادي و رفاه بيش از حد يکي از زمينه هاي گرايش نوجوانان به مواد روانگردان است. آزادي به نوجوان بايد حتما تحت نظارت والدين داده شود و پولي که براي وي در نظر گرفته مي شود نيز بايد به صورت مشخص و در جاي معين خرج شود. پول بي حساب و کتابي که به نوجوان داده مي شود ممکن است زمينه گرايش او به خريد مخدرهاي روانگردان را ايجاد کند. بيشتر نوجوانان قشر مرفه فقط به صرف تجربه دست به مصرف مواد مي زنند، گاهي نوجوان به علت نداشتن مهارت نه گفتن، تفکر نقادانه و حل مسئله، قادر نيست در برابر پافشاري گروه همسالان براي مصرف مواد روانگردان مقاومت کند.به نوجوانان بايد آموخت همواره درباره پيامد رفتار خود با جمله «اگر... آنگاه» بينديشند و از خود بپرسند اگر دچار مشکلي شدم آنگاه چگونه بايد آن را حل کنم. همچنين در خانواده هايي که والدين با هم و يا با فرزندان رابطه مناسبي ندارند مي توان پيش بيني کرد که نوجوان به مصرف مواد روانگردان گرايش پيدا کند.



باورهاي غيرمنطقي

سليمان پور با اشاره به اين که متاسفانه باورهاي غيرمنطقي زيادي درباره مصرف مواد روانگردان وجود دارد، تصريح مي  کند: يکي از شايع ترين اين باورها که نوجوانان را به مصرف اين مواد ترغيب مي کند، اين است که مواد روانگردان باعث افزايش انرژي شخص مي شود و بازده جسمي وي را بالاتر مي برد. طبيعي است که ماهيت اين مواد همين است که باعث فوران ناگهاني انرژي در فرد مي شود اما در درازمدت و پس از مدت زماني وقتي که فرد به مواد وابسته شد، نياز به مصرف بيشتر ماده پيدا مي کند. گفته مي شود ممکن است اين مواد در افزايش ميل جنسي و درمان اختلالات جنسي نقش داشته باشد. پاسخ اين است که اين مواد نه فقط باعث درمان اختلالات جنسي نمي شود، بلکه باعث بروز برخي اختلالات در افراد مي شود. گاهي نوجوان تشويق مي شود مواد روانگردان را به صورت تفنني مصرف کند. وي تصور مي کند اين مواد اعتيادآور نيست و او هر زمان که بخواهد مي تواند آن را ترک کند. دسته زيادي از قربانيان موادمخدر افرادي هستند که مصرف را به صورت تفنني آغاز کرده و سپس به دام اعتياد افتاده اند.گاهي نوجوان احساس مي کند با بقيه فرق دارد و به علت تغذيه مناسب و قدرت جسمي مصرف مواد روانگردان به او آسيب نمي رساند. در صورتي که اين مواد سن و جنس نمي شناسد و فردي که به دام افتاده از مضرات آن مصون نمي ماند زيرا پس از وابستگي عوارض مصرف آشکار مي شود.



راهکارها

در برخي موارد بي حوصلگي والدين و نبود برنامه مشخص براي غني کردن اوقات فراغت نوجوانان باعث مي شود آنان جذب جمع هاي دوستانه شوند و به مصرف مواد روانگردان روي آورند. يکي از عوامل اصلي گرايش نوجوانان به موادمخدر نداشتن ارتباط خوب و سازنده با والدين است. محمدحسين غلامي پژوهشگر اعتياد در اين باره به ايرنا مي گويد: والدين در بيشتر موارد به احساسات نوجوانان خود بي توجهند و به صحبت هاي آنان با دقت گوش نمي دهند. درصورتي که آنچه براي بزرگسالان جزئي و بي اهميت است، ممکن است براي نوجوانان بسيار مهم باشد. غلامي ادامه مي دهد: اجازه دهيد فرزندتان، حرف دلش را به طور کامل بازگو کند زيرا بسياري از آسيب هاي اجتماعي مانند فرار از منزل، اعتياد و گرايش به بزه نتيجه کاهش رابطه فرد با اطرافيان و به ويژه خانواده است بنابراين سخن گفتن با نوجوانان و جوانان از سر مهر و دوستي و نه از روي تحميل و تهديد از راهکارهاي ساده پرورش انسان هاي سالم و موفق است. میگنا دات آی آر. والدين بايد هميشه به خاطر داشته باشند که احتمال گرايش فرزندشان به مصرف موادمخدر وجود دارد و هيچ جواني از خطر اعتياد مصون نيست. اين نکته بسيار ساده را برخي از والدين دست کم مي گيرند و به هنگام درگير شدن با مشکل سردرگم و مبهوت هستند که چگونه جوانشان به اعتياد گرفتار شده است.

همچنين بايد دانست نصيحت، تذکر، تهديد و سخنراني در برخورد با نوجوان حداقل کارايي را دارد و بهتر است والدين تلاش کنند چنان دوست خوبي براي فرزند خود باشند که او پذيراي حرف آنان باشد. اگر ارتباط صحيحي بين نوجوان و والدين برقرار نشده باشد، بايد و نبايدها براي نوجوان سنگين و دشوار به نظر مي رسد. در واقع والدين بايد زمينه هاي ارتباط سالم با نوجوان را از سال هاي کودکي فراهم کرده باشند و بتوانند در سايه اين ارتباط سالم او را از خطرات محيط پيرامون مصون نگه دارند. همچنين نتايج تحقيقات نشان مي دهد که سن اعتياد کاهش پيدا کرده بنابراين بايد آموزش را از سنين مهدکودک و مدارس آغاز کنيم و نسبت به مضرات مصرف اين مواد به کودکان و نوجوانان اطلاع رساني کنيم.

سليمان پورمقدم با بيان اين که مشکلات و اختلالات رواني کودکان را بايد جدي بگيريم، تصريح مي کند: بيش فعالي، اختلالات رفتاري، اختلالات اضطرابي و اختلال سلوک اختلالاتي است که والدين بايد آن ها را جدي بگيرند و کودک را تحت درمان قرار دهند زيرا اين اختلالات زمينه گرايش به اعتياد را افزايش مي دهد.  
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/06/30 شماره انتشار 18222
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين