پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۷
کد مطلب: 14142
۰

اختياري بودن تعطيلي 5 شنبه هاي مدارس، بر خلاف توافق مجلس و آموزش و پرورش

عضو کميسيون آموزش: با آموزش و پرورش توافق شد در تمامي مدارس، روز ۵شنبه برنامه هاي پرورشي و فوق برنامه برگزار شود
«گزارش ها نشان مي دهد که تعطيلي روز پنج شنبه مدارس نه تنها منفعتي براي دانش آموزان و خانواده هايشان در برنداشته که باعث کاهش ساعت آموزشي در مدارس نيز شده است. اجراي اين طرح براي مدارس ابتدايي کم بود که امسال در مدارس راهنمايي و دبيرستان نيز به اجرا درمي آيد» اينها بخشي از گفته هاي يک عضو قديمي کميسيون آموزش است که سال ۸۹ وقتي اين طرح در مجلس بررسي شد او هم همانند ديگر اعضا و کارشناسان به آسيب زا بودن آن براي نظام آموزشي کشور اذعان داشت. اما آن زمان گوش شنوايي نبود و در نهايت شد، آنچه که نبايد مي شد. طرح، اول از ابتداي سال ۹۰ به صورت داوطلبانه در مدارس ابتدايي اجرايي شد و بعد هم از مهر ۹۰ در تمام مدارس ابتدايي و به صورت اختياري در بخشي از مدارس راهنمايي دبيرستان و حالا قرار است در تمام مدارس کشور اجرايي شود با پايان يافتن عمر مجلس هشتم و روي کارآمدن مجلس نهم، باز هم مجلسيان به تکاپو افتادند تا فکري به حال تعطيلي روز پنج شنبه ها بردارند تا آسيب هايش براي نظام آموزشي، به حداقل برسد.

به همين مناسبت طرح حذف تعطيلي روز ۵شنبه در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس کليد خورد و قرار شد هرچه سريع تر اين طرح به نتيجه برسد و از اول مهر ساعت درسي مدارس به روال سال هاي قبل برگردد يعني «آموزش ۶روز در هفته» طرح در جلسات کميسيون آموزش به پيش مي رفت و اين اميدواري ايجاد شده بود که بتواند بر حرف ها و اصرارهاي آموزش و پرورشي ها بچربد.اما خبرهاي بعدي مبني بر اين بود که قرار شده کميسيون آموزش و مسئولان آموزش و پرورش و برخي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مشهد گردهم آيند و تدبيري براي اين اختلاف نظر و مشکل بينديشند. پيگيري هاي خراسان از نتايج اين جلسه در گفت وگو با برخي اعضاي کميسيون آموزش نيز حاکي از آن بود که «با توافق آموزش و پرورش مقرر شده است که آموزش در ۵ روز هفته باشد و روزهاي پنج شنبه در تمامي مدارس به برنامه هاي پرورشي، تربيتي و کلاس هاي فوق برنامه اختصاص يابد» و چندي بعد دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش نيز با اشاره به اين مسئله که از اول مهر طرح ساماندهي زمان آموزش در مدارس اجرا مي شود گفت: تا سه ماه آينده آموزش و پرورش برنامه هاي خود را در خصوص کلاس هاي فوق برنامه و پرورشي در روز پنج شنبه به کميسيون آموزش ارائه مي کند. اين توافقات و وعده اي که مسئولان آموزش و پرورش درباره اختصاص پنج شنبه به کلاس هاي فوق برنامه و برنامه هاي پرورشي و ... دادندمنجر بر اين شد که مجلس طرح حذف تعطيلي روز پنج شنبه مدارس را از دستور کار خارج کند که خبر آن نيز منتشر شد. اما اکنون در حالي که اولين روزهاي بازگشايي مدارس است مسئولان آموزش و پرورش مکرراً اعلام مي کنند که «آموزش در ۵ روز هفته است» و «برگزاري کلاس هاي پرورشي و ... در روز پنج شنبه اختياري است» و «هيچ اجباري براي آمدن دانش آموزان به مدرسه در روزهاي پنج شنبه نيست» و اين گفته ها که به نوعي دور زدن مجلس توسط آموزش و پرورشي هاست دوباره اعتراض ها و مخالفت اعضاي کميسيون آموزش و پرورش را در پي داشته است.


يک هفته بعد از توافق: تا ۳ماه آينده برنامه هاي پرورشي روز پنج شنبه را اعلام مي کنيم
چند روز پس از همايش مشهد و توافق مجلس با آموزش و پرورش بر سر برنامه روز پنج شنبه مدارس مهدي نويد ادهم در گفت وگو با ايرنا گفت: در آموزش و پرورش قائل به تعطيلي مدارس نيستيم و به کاربردن عبارت تعطيلي براي اجراي مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش صحيح نيست. وي اضافه کرد: آنچه در شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيده براي ساماندهي زمان آموزش است که از اول مهر در تمام مدارس اجرايي مي شود.نويد ادهم درباره مخالفت برخي از نمايندگان با طرح تعطيلي روز پنج شنبه گفت: برخي از نمايندگان درباره اجراي اين طرح دچار ابهاماتي بودند که اين عده با برگزاري همايشي در مشهد و حضور اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات، موافقت خود را براي اجراي آن اعلام کردند.نويد ادهم تصريح کرد: در همايش مشهد توافق شد تا آموزش و پرورش طرح هاي خود را در زمينه کلاس هاي فوق برنامه تا سه ماه آينده به کميسيون آموزش و تحقيقات اعلام کند که هم اکنون آموزش و پرورش در حال طراحي اين برنامه هاست.وي گفت: آموزش و پرورش به زودي کلاس هاي فوق برنامه و نحوه اجراي آن در مدارس را اعلام مي کند.


چرخش ۱۰۰درصدي نظر آموزش و پرورش ۲هفته بعد از توافق
روز چهارشنبه هفته گذشته معاون آموزش و پرورش در گفت وگو با خراسان گفت: برنامه درسي براي ۵ روز بسته شده است و روز پنج شنبه تعطيل است.وي درباره برنامه هاي پرورشي در روز پنج شنبه افزود: برگزاري برنامه هاي پرورشي وکلاس هاي فوق برنامه در روز پنج شنبه اختياري است و هيچ اجباري در اين زمينه نبايد وجود داشته باشد.وزير آموزش و پرورش نيز ديروز با بيان اين که برنامه هاي رسمي آموزش و پرورش در ۵ روز تعريف شده است، گفت: هيچ کس نمي تواند برنامه رسمي و مصوب آموزش را پنج شنبه برگزار کند.حاجي بابايي در گفت وگو با فارس گفت: مصوبه ما از روز اول تا امروز اين بوده که کسي نمي تواند برنامه مصوب آموزشي را در روزهاي پنج شنبه برگزار کند؛ به اين معني که اگر پايه اول دبيرستان ۳۲ساعت در هفته درس دارد، يک ساعت آن را نمي توان، پنج شنبه گذاشت.وي تاکيد کرد: تمام ساعات درسي مصوب دانش آموزان بايد در روزهاي شنبه تا چهارشنبه برگزار شود.


حاجي بابايي: هيچ اجباري براي آمدن دانش آموزان به مدرسه در پنج شنبه نيست
حاجي بابايي افزود: برنامه تجميعي به اين معني است که مسئولان مدارس مي توانند دانش آموزان را به اردو ببرند يا برنامه هاي متنوع فرهنگي، تربيتي و تفريحي برگزار کنند؛ به عنوان مثال اوليا مي توانند يک روز در مدرسه جمع شوند و با فرزندانشان برنامه هاي شاد داشته باشند؛ برنامه هاي روزهاي پنج شنبه، جمعه و بعدازظهرهاي تمام روزها فوق برنامه و اردو خواهد بود.وي افزود: اجباري در اين برنامه ها نيست و هيچ کس نمي تواند دانش آموز را در روزهاي پنج شنبه و بعدازظهرهاي هفته مجبور کند به مدرسه بيايد و اين زمان ها در اختيار خانواده است.وزير آموزش و پرورش ادامه داد: مسئولان مدرسه مي توانند برنامه هايي را پيش بيني کنند و اگر خانواده ها راضي بودند فرزند خود را به مدرسه مي فرستند و هيچ اجباري در اين باره نيست؛ چرا که از نظر ما دقيقه اي براي تعليم و تربيت تعطيل نيست و تعليم و تربيت در کنار خانواده در روزهاي پنج شنبه، جمعه و بعدازظهرها هم هست، اما اين برنامه ها شکل ديگري پيدا مي کند.


گزارش فعاليت هاي پنج شنبه بايد به مجلس ارائه مي شد
در همين حال، مقتدايي، سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران درباره تعطيلي پنج شنبه هاي مدارس، گفت: روز پنج شنبه بايد در اختيار تعليم و تربيت قرار بگيرد و کميسيون آموزش با تعطيل بودن کامل اين روز موافق نيست. وي افزود: قرار بوده است آموزش و پرورش طرحي ارائه کند که فعاليت هاي دانش آموزان در تعطيلي روزهاي پنج شنبه مشخص شود و ظرف ۲ ماه آينده مديران مدارس برنامه هاي خود را در اين زمينه به آموزش و پرورش ارائه خواهند داد و پس از آن بايد گزارش اين برنامه به مجلس ارائه شود.


اختياري بودن برنامه هاي روز پنج شنبه مخالف توافقات است
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اين که اعضاي اين کميسيون به شدت با تعطيل شدن مدارس در روزهاي پنج شنبه مخالف هستند، گفت: اگر منظور وزير آموزش و پرورش از گفتن اين جمله که «هيچ اجباري براي آمدن دانش آموزان به مدرسه در روزهاي پنج شنبه نيست» اين باشد که به طور کلي مدارس در روزهاي پنج شنبه تعطيل شوند، به طور قطع خلاف آن چيزي است که در جلسه با اعضاي کميسيون توافق شده است. کوچکي نژاد در گفت وگو با خراسان با اشاره به اين که وزير آموزش و پرورش ممکن است گاهي اوقات مجلس را دور بزند، اظهار داشت: طرح تعطيلي روزهاي پنج شنبه ابتدا براي مدارس ابتدايي مطرح شد که از طرف معلمان، دانش آموزان و خانواده ها استقبال شد. البته اين تعطيلي هم به معني بسته شدن درهاي مدرسه نبود و هدف از اين کار ارائه برخي فعاليت هاي فرهنگي و برنامه هاي پرورشي و فوق برنامه بود. وي ادامه داد: اما چندي بعد رئيس جمهور خواستار اجرا شدن اين طرح براي مقاطع راهنمايي و دبيرستان هم شد و وزير آموزش و پرورش نيز اين طرح را اجرا کرد. عضو کميسيون آموزش افزود: اين مسئله باعث شد برنامه درسي دانش آموزان در روزهاي پنج شنبه به ديگر ايام هفته منتقل شود و دانش آموزان در ديگر روزهاي هفته تا ساعت ۲بعدازظهر در مدرسه حضور داشته باشند که بدون شک با توجه به خستگي راندمان تحصيلي نيز پايين مي آيد. وي افزود: اين اشکالات و همچنين اعتراض هاي مجلس باعث شد تا وزير آموزش و پرورش اعلام کند که مديران واحدهاي آموزشي درباره تعطيل کردن مدارس در روزهاي پنج شنبه مختارند، اما طبيعي است که آزاد بودن مدير مدرسه درباره تصميم گيري در اين موضوع نشان از تعطيل شدن مدارس دارد، چرا که بيشتر مديران و حتي معلمان موافق تعطيل شدن مدارس در روزهاي پنج شنبه هستند. وي گفت: قرار شد مدارس در روزهاي پنج شنبه به طور کلي تعطيل نشوند و فعاليت هاي فرهنگي و پرورشي به دانش آموزان ارائه شود، علاوه بر اين که قرار شد نوع فعاليت هايي را که بايد در اين روز به دانش آموزان ارائه شود، ظرف يک تا ۲ ماه تنظيم و به مجلس ارائه کند که حالا گفته هاي مسئولان آموزش و پرورش عکس اين توافقات را نشان مي دهد.     خراسان - مورخ شنبه / شماره انتشار 18223
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد