جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۲
کد مطلب: 14226
۰

چرا نور تلويزيون هميشه آبي است؟

وقتي شب‌هنگام شب در يك خيابان تاريك به پنجره‌هاي منازل نگاه كنيد، علاوه بر نور آبي رنگ منعكس شده از صفحه تلويزيون، نور زرد رنگي نيز از لامپ‌هاي منازل ساطع مي‌شود كه باعث ايجاد يك سايه عميق زرد رنگ در اتاق مي‌شود، اما چشم قادر به ديدن اين رنگ نيست.


ایسنا:در زماني كه به صفحه تلويزيون نگاه مي‌كنيد، همه رنگ‌ها طبيعي هستند؛ اما رنگ ساطع شده از تلويزيون در هنگام شب هميشه آبي به نظر مي‌رسد.


دماي رنگ (Color temperature) اصطلاحي است كه عكاسان با آن آشنا هستند كه شامل تركيبي از طول موج‌هاي متفاوت نور از يك منبع نوري است؛ بطور مثال تركيب نور قرمز و سبز باعث ايجاد نور زرد مي شود؛ در حقيقت رنگي كه مي‌بينيم حاصل طول موج منعكس شده از رنگ است.


رنگ‌ها دارای مشخصه‌ای بنام سردی یا گرمی هستند؛ دماي پايين در محدوده دو تا سه هزار كلوين اصطلاحا رنگ هاي گرم ناميده مي شوند و در محدوده زرد و قرمز هستند؛ دماي بالاتر از پنج هزار كلوين نيز رنگ هاي سرد ناميده مي شوند و در محدوده آبي و سفيد قرار دارند.


وقتي شب‌هنگام شب در يك خيابان تاريك به پنجره‌هاي منازل نگاه كنيد، علاوه بر نور آبي رنگ منعكس شده از صفحه تلويزيون، نور زرد رنگي نيز از لامپ‌هاي منازل ساطع مي‌شود كه باعث ايجاد يك سايه عميق زرد رنگ در اتاق مي‌شود، اما چشم قادر به ديدن اين رنگ نيست.


چشم انسان خود را با اين شرايط تنظيم كرده و محيط سفيدتر ديده مي شود. گرماي لامپ ها در حدود سه هزار و 200 كلوين است، از سوي ديگر تلويزيون سايه‌هايي به رنگ‌هاي قرمز، سبز و آبي ساطع مي‌كند كه محدوده دمايي پنج هزار و 500 تا شش هزار و پانصد دارد؛ همين اختلاف دما باعث مي‌شود كه نور ساطع شده از پنجره براي افرادي كه در خيابان هستند و در مقايسه با نور لامپ منازل، آبي ديده شود.


نور تلويزيون تنها چيزي نيست كه به رنگ آبي در مي آيد؛ در تاريكي شب و پس از خاموش كردن چراغ ها نور آبي رنگ زيبايي نيز در آسمان ديده مي شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .