پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۹:۴۰
کد مطلب: 14396
۰

کره زمین ضدآفتاب می شود!


محققان دانشگاه استرثکلاید ایده تازه ای برای مقابله با گرمایش زمین ارائه داده اند که طی آن باید سطح یک خرده سیاره را منفجر کرد تا ابر بزرگی از غبار ایجاد کرده و برای زمین به عنوان یک ضدآفتاب عمل کند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه استرثکلاید اعتقاد دارند که می توان یک خرده سیاره که در ابعاد و اندازه های مورد نظر باشد را به نزدیک زمین حرکت داد و پس از انفجار آن ابر غباری حاصل شده می تواند در محافظت از زمین در مقابل خورشید موثر باشد.

محققان همچنین اعتقاد دارند که یک خرده سیاره کشش گرانشی ایجاد می کند و این امر موجب می شود غبار به جای این که در فضا پراکنده شود در جای خود باقی می ماند.



محافظ خورشیدی: دانشمندان اسکاتلندی اعتقاد دارند که می توان یک خرده سیاره را نزدیک زمین منتقل کرد و با انفجار آن، ابر غباری ایجاد شده می تواند در برابر خورشید از زمین محافظت کند

این ایده درمیان آخرین سری از پروژه های بلند پروازانه‌ای است که از آن با عنوان مهندسی دوستدار محیط زیست یاد می شود، پروژه هایی که قصد دارند جو زمین را با انعکاس، انحراف یا جذب تشعشع خورشیدی تغییر دهند.

تحقیقات پانل بین دولتی سازمان ملل درباره تغییرات جوی اظهار می دارد که متوسط دمای جهانی تا آخر این قرن بین 1.1 تا 6.4 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

راسل بیویک یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی در دانشگاه استرثکلاید اظهار داشت: مردم گاهی ایده صفحات بزرگ که کل خورشید را مسدود کند ارائه می دهند، اما پروژه ما چنین ایده ای نیست، این ایده می تواند صرفا به عنوان یک سایه بسیار نازک یا فیلتر عمل کند.

وی تأکید کرد: من هرگز مهندسی دوستدار محیط زیست را به عنوان راه حلی برای کاهش انتشار کربن پیشنهاد نمی کنم، این راهکار صرفا برای ما زمان می خرد تا بتوانیم راه حل بلند مدتی برای تغییرات جوی پیدا کنیم. این ابر غباری یک درمان دائمی نیست، این راه حل تنها تا مدتی می تواند بر تغییرات جوی تأثیر بگذارد.

از دیگر پیشنهاداتی که در این رابطه صورت گرفته قرار دادن آینه های بزرگ در فضا بوده است، اما این ایده به علت هزینه سنگین ساخت آینه های بسیار بزرگ و انتقال آن به مدار زمین و یا حتی ساخت آن در فضا غیرعملی است.

درمیان ایده های دیگر می توان به لایه هایی از غبار درست شبیه عملکرد ابرها روی زمین، برای محوکردن تشعشعات خورشید اشاره کرد. اگرچه این ایده کم هزینه تر به نظر می رسد اما دانشمندان اعتقاد دارند که این غبار در نتیجه نیروی گرانشی خورشید، ماه و سایر سیارات در فضا پراکنده می شود.

بنابراین تیم اسکاتلندی این ایده جدید را در رابطه با نیروی گرانشی خرده سیاره ارائه داده است تا بتوان این ابر غباری را در فضا نگاه داشت و از پراکنده شدن آن جلوگیری کرد.

براساس این ایده خرده سیاره در نقطه لاگرانژی L1 مستقر می شود، نقطه ای که چهاربرابر فاصله زمین از خورشید است.

نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم همدیگر را خنثی می ‌کند. غالبا ماهواره‌های رصدی (تلسکوپ‌های فضایی) در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می ‌گیرند.

همچنین این خرده سیاره را باید با آهن رباهای مغناطیسی قوی و همچنین یک موتور مجهز کرد تا آن را به جایگاه مطلوب هدایت کنند، از سوی دیگر تجهیزات انفجار و ایجاد ابری از غبار خارج از سطح نیز باید فراهم شود.

محققان یک خرده سیاره نزدیک زمین را تحت عنوان 1036 Ganymed به عنوان یک نامزد مناسب این ایده درنظر گرفته اند؛ چرا که آنها اعتقاد دارند این خرده سیاره ها می تواند ابر غباری بزرگی برای مسدود کردن 6.58 درصد از تشعشع خورشید را که به زمین می رسد ایجاد کند که این میزان برای مقابله با سطح کنونی گرمایش زمین کافی و حتی بیشتر از آن است.

این غبار می تواند 5 کادریلیون ( عدد 5 با 15 صفر) کیلوگرم جرم و 2574 کیلوگرم وسعت داشته باشد.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.