پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۰۲
کد مطلب: 14428
۰

سرطان هاي شايع در زنان

اطلاع رساني، غربالگري و بهبود روش هاي درماني ۳ عامل مهم براي کاهش آمار مرگ و مير ناشي از بيماري هاي سرطاني
پيشگيري از بيماري هاي ويژه زنان نه فقط در کشور ما بلکه در نظام بهداشتي بسياري از کشورها اهميت ويژه اي دارد. در واقع از آنجا که زنان جايگاه ويژه اي در خانواده دارند، سلامت جسمي و روحي آن ها بايد يکي از محورهاي مهم نظام سلامت تلقي شود.يکي از مهم ترين بيماري هايي که طي چند دهه اخير، سلامت زنان را تهديد مي کند، سرطان است. سرطان هاي ويژه زنان جزو آن دسته از بيماري هايي است که مي توان با اطلاع رساني و آموزش و اجراي غربالگري از بروز يا پيشرفت آن جلوگيري کرد. به عقيده متخصصان سرطان سرويکس (دهانه رحم) تنها سرطان در زنان است که با تزريق واکسن بين ۹۰ تا ۹۵ درصد قابل پيش گيري است. به دليل اهميت سلامت زنان سالانه کنگره هاي متعددي درباره سرطان هاي ويژه زنان در کنار ساير سرطان ها برگزار مي شود که يکي از آن ها کنگره بين المللي هم انديشي سرطان بود که چندي پيش در مشهد برگزار شد.

در اين کنگره سرطان هاي ويژه زنان و سرطان هاي دستگاه گوارش محور بحث صاحب نظران و کارشناسان قرار داشت و مباحثي نظير روش هاي نوين درمان، مباحث مولکولي سرطان، پاتولوژي سرطان، ژنتيک سرطان، کاربرد روش هاي نوين شيمي درماني و راديوتراپي توسط متخصصان ارائه شد.

دکتر فاطمه همايي استاديار راديوتراپي و آنکولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد و دبير علمي اين کنگره با بيان اين مطلب به خراسان مي گويد: قصد ما از برگزاري اين کنگره هم انديشي متخصصان و کارشناسان سرطان با يکديگر و ارائه جديدترين روش هاي درماني بود.چنان که مي دانيد سرطان در ايران بار سوم بيماري ها را به خود اختصاص داده است و يکي از اين سرطان ها که متاسفانه شيوع زيادي دارد، سرطان سينه است.ميزان شيوع و آمار مرگ و مير ناشي از اين نوع سرطان در ايران از کشورهاي ديگر بيشتر است و به همين سبب بحث غربالگري سرطان سينه يکي از مباحث مهم طرح شده در مبارزه با سرطان سينه است که در کنگره به بحث گذاشته شد. همچنين در کشور ما تشخيص ديرهنگام صورت مي گيرد و تلاش بر اين است که سعي کنيم بيماري را تا حد ممکن در مراحل اوليه تشخيص دهيم و به سمت غربالگري حرکت کنيم تا بتوانيم آمار مبتلايان را کاهش دهيم. درموارد بسياري بيماران با سرطان پيشرفته سينه مراجعه مي کنند، درحالي که اگر آموزش معاينه شخصي به فرد داده مي شد، وي مي توانست به راحتي سرطان را در مراحل اوليه شناسايي کند.دکتر همايي با اشاره به اين که با اطلاع رساني و آموزش معاينه سينه توسط فرد که بايد ماهانه انجام شود، در بسياري از کشورهاي جهان آمار مبتلايان به سرطان سينه کاهش يافته است، تصريح مي کند: يکي از دلايل کاهش مرگ و مير ناشي از سرطان سينه، غربالگري و در درجه دوم بهبود روش هاي درماني است.هر قدر در زمينه تشخيص زودهنگام سرطان سينه تلاش کنيم، شيوه هاي غربالگري را اجرا کنيم و روش هاي درماني را بهبود ببخشيم، خواهيم توانست آمار مبتلايان را کاهش دهيم.وي با بيان اين که براي درمان سرطان سينه، شيوه هاي درماني بسيار قابل قبولي عرضه شده است که به کيفيت زندگي و طول عمر مبتلايان مي افزايد: اظهار مي دارد: خوشبختانه بسياري از اين شيوه ها در کشور ما در دسترس است اما نکته اين جاست که سرطان، يک بيماري زمان بر است. به اين معنا که هم شکل گيري بيماري طي ساليان اتفاق مي افتد و هم درمان آن سال ها طول مي کشد.به علاوه سرطان يکي از پرهزينه ترين بيماري هاست و هزينه هاي درمان روي دوش بسياري از بيماران سنگيني مي کند. بنابراين هر قدر تلاش کنيم که سرطان را زودتر تشخيص دهيم، هزينه ها کمتر و درمان موفق تر خواهد بود.


انواع پيشگيري
پيشگيري سطوح مختلفي دارد، گاهي قرار است يک بيماري از ريشه نابود شود. به عنوان مثال اگر واکسن سل را بزنيم، هرگز به اين بيماري دچار نمي شويم. اما ماهيت برخي بيماري ها مزمن و غيرواگير است و پيشگيري در سطح اوليه يا همان تزريق واکسن در مورد آن ها امکان پذير نيست. پيشگيري در سطح دوم زماني است که بيماري در سطحي تشخيص داده شود که هنوز پيشرفت چنداني نکرده و يا علامت دار نشده است. غربالگري در واقع تشخيص بيماري به هنگامي است که هنوز علامت دار نشده است. اين امر در مورد بسياري از سرطان ها نظير سرطان سينه، روده بزرگ و دهانه رحم انجام مي شود و نتايج بسيار خوبي دارد. پيشگيري در سطح سوم زماني است که درمان به موقع بيماري انجام شده است و بيمار به موقع به پزشک مراجعه مي کند و درمان وي آغاز مي شود. در اين سطح پزشک تلاش مي کند از پيشرفت سرطان به ديگر اعضاي بدن جلوگيري کند و بيماري را تحت کنترل درآورد.

همچنين رئيس انجمن سرطان ايران از بهبود ۹۰درصد مبتلايان به سرطان آندومتر خبر داد و به ايسنا گفت: سرطان آندومتر، چهارمين سرطان شايع در زنان است و بيش از ۹۰درصد مبتلايان با عمل جراحي و راديوتراپي بهبود مي يابند. دکتر اعظم موسوي ادامه مي دهد: آندومتر، مخاط داخلي پوشاننده رحم است که به طور عمده پس از يائسگي به دليل تغييرات هورموني ممکن است ضخامت پيدا کند و اگر به موقع تحت درمان قرار نگيرد، به سرطان تبديل مي شود.

چاقي و اضافه وزن، مشکلات هورموني پس از يائسگي، ديابت کنترل نشده و برخي عوامل ژنتيکي از جمله عوامل مستعدکننده سرطان آندومتر است.اگر زنان در سنين جواني اختلالات هورموني داشته باشند و بدنشان در معرض هورمون استروژن بدون رقيب (پروژسترون) قرار بگيرد، همچنين دوره قاعدگي و تخمک گذاري نامنظم داشته باشند و پروژسترون در بدنشان توليد نشود، آندومتر در رحمشان ضخامت پيدا مي کند و اگر بدخيم شود به سرطان تبديل مي شود.

وي به راهکارهاي پيشگيري از اين سرطان مي پردازد و مي گويد: آندومتر، سرطاني است که بسيار زودتشخيص داده مي شود به اين دليل که فرد خونريزي غيرطبيعي پيدا مي کند و اين خونريزي به دليل مراجعه به پزشک علت يابي مي شود.     خراسان   / شماره انتشار 18233
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟