کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشته بازیگری بدون کنکور

13 مهر 1391 ساعت 17:32


مصاحبه با سید محمدرضامیرحسینی پایه گذار رشته ی بازیگری در دانشگاه جامع علمی کاربردی
سید محمدرضا میرحسینی متولد 1355 و دارای مدرک کارشناسی بازیگری تئاتر و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است. وی از سال 1374 فعالیت هنری خود را بطور جدی آغاز کرده و تا سال 1386 همکاری با اساتید بزرگی چون دکتر قطب‌الدین صادقی، هادی مرزبان، شکرخدا گودرزی، و اکرم قاسمپور را تجربه کرد.
این هنرمند پرتلاش در حیطه تصویر در حوزه‌های بازیگری، دستیار اولی کارگردان، برنامه ریزی، بازیگردانی و انتخاب بازیگر فعالیت داشته و بازیگری در سریال "راه شب" به کارگردانی "داریوش فرهنگ" نیز یکی از ماندگاترین کارهای تلویزیونی اوست. محمدرضا میرحسینی از سال 1380 مشغول تدریس در آموزشگاههای مختلف سینمایی بوده و در سالهای اخیر به عنوان مدرس دانشگاه فعالیت مستمر داشته است.
وی در سال اخیر برای ارائه "رشته بازیگری" در دانشگاه علمی کاربردی تلاشهای بسیاری کرد و سرانجام موفق به دریافت مجوز تصویب آن شد. به این بهانه در فرصتی مناسب با ایشان به گفتگو نشستیم:  
س: انگیزه شما از به وجود آوردن رشته بازیگری در دانشگاه علمی- کاربردی با توجه به وجود رشته مشابه در دانشگاه ها و موسسات مختلف سینمایی چیست؟

انگیزه های خود را می توانم به چند دسته اساسی تقسیم کنم:

1- بیشتر بودن واحدهای تئوری نسبت به واحدهای عملی در رشته ای که نیاز بیشتری به کسب مهارت های عملی دارد و متاسفانه علیرغم وقوف اساتید بر این معضل بزرگ در چارت این رشته و سر فصل دروس هیچ گونه تغییری در جهت بروز رسانی سرفصل ها صورت نگرفته است.

یک جمله معروف است که می گوید: «جهان متغیر، انسان متفکر می خواهد نه انسان واپس گرا. بر این اساس هنرمندی که تغییرات جهان را احساس نکند، هنرش زودتر از خودش خواهد مرد.»

2- وجود سدی به نام کنکور برای پذیرش دانشجوی رشته ای که در آن باید توانایی ها و مهارت های عملی و هوش اجتماعی متقاضیان ورود به این رشته سنجیده شود نه اطلاعات تئوری که خوشبختانه در دانشگاه علمی کاربردی به دلیل عدم وجود کنکور، پذیرش دانشجو از میان متقاضیانی صورت می گیرد که مهارت های عملی لازم و علاقه کافی برای ورود به این رشته را داشته باشند.

3- سۆاستفاده بعضی موسسات و آموزشگاه ها از علائق هنرجویان به این رشته؛ که با گرفتن شهریه های هنگفت وعده های شیرین به افراد می دهند و پس از عملی نشدن این قول ها هنرجویان سرخورده و ناامید می شوند و این در صورتی است که با ورود به دانشگاه علمی- کاربردی دانشجویان پس از اتمام دوره، حداقل یک مدرک معتبر علمی در دست دارند و می توانند در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.


پس از یک سال پیگیری مستمر و گذشتن از موانع بسیار چارت این رشته مورد تأیید وزارت علوم قرار گرفت و از مهر ماه جاری این رشته دانشجو می پذیرد.


براساس گفته شما مبنی بر بروز نشدن سر فصل ها، آیا شما اقدامی در این خصوص انجام داده اید؟

بله، یک سری دروس برای اولین بار ارائه شده نظیر: تئاتر خیابانی، نمایش برای کودک، بیان بدنی، شناخت تاریخ سینما.

در ضمن واحدهای ارائه شده در مقطع کاردانی بازیگری به شکلی است که دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن، زمینه علاقه خود را شناسایی می‌کند و می تواند در مقاطع بالاتر در زمینه مورد علاقه خود به صورت تخصصی ادامه تحصیل دهد؛ به طور مثال واحدهایی نظیر نمایش عروسکی، نمایش رادیویی، بازی برای دوربین و حتی واحد کارگردانی که برای اولین بار در مقطع کاردانی ارائه می شود.

با توجه به عدم وجود کنکور در دانشگاه علمی- کاربردی ورود دانشجویان به این رشته چگونه خواهد بود؟

متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و در صورت داشتن شرط معدل، دفترچه مربوط را تکمیل نمایند، سپس دانشگاه با توجه به ظرفیت ها، از بین متقاضیان ورود به این رشته اقدام به پذیرش دانشجو می کند.

اکنون در چه مرحله ای از اجرایی کردن این طرح هستید؟

پس از یک سال پیگیری مستمر و گذشتن از موانع بسیار چارت این رشته مورد تأیید وزارت علوم قرار گرفت و از مهر ماه جاری این رشته دانشجو می پذیرد.


چه کسانی و چه منابعی در فرآیند تألیف رشته ها به شما کمک کرده اند؟

اساتیدی که مستقیماً از نظرات و حمایت ارزشمندشان بهره مند شدم دکتر قطب الدین صادقی، استاد نعمت اسداللهی (از گوهرهای هنر و تئاتر ایران که هم اکنون در بستر بیماری بسر می‌برند و نیازمند توجه جدی هستند) و سرکار خانم محبوبه بیات بودند. علاوه بر این جای دارد که از ریاست محترم واحد 35 جناب آقای فضلی بسیار تشکر کنم چون ایشان در مرحله حل مسائل چارت و تصویب طرح بسیار مرا همراهی نمودند، هم چنین جناب آقای دکتر کشاورز، سرکار خانم صادقی و سرکار خانم عضوی در زمینه مسائل اداری بسیار همکاری داشتند.

با توجه به باز شدن مسیر برای خلاقیت و ایده های نو، آیا طرح جدیدی در دست دارید؟

بله، ریاست محترم واحد 38، جناب آقای دکتر ایرج ایمانی ، تهیه و تدوین چارت، نمایش عروسکی و همچنین برای اولین بار رشته «دستیاری کارگردانی نمایش» را به اینجانب سپرده اند که هم اکنون با یک تیم متشکل از کارشناسان زبده در حال تهیه آن هستم و از بهمن آینده در این دو رشته پذیرش امید آن است دانشجو نماییم.

حرف آخر برای کاربران

من از علاقه مندان به این رشته خواهش می کنم که ابتدا ریشه های واقعی علاقه شون رو بررسی کنند و پس از این ریشه یابی از بهترین راه ممکن به پرورش این علاقه و استعدادهای خود بپردازند.  البته ما سعی کردیم یک بستر مناسب را در این رابطه در دانشگاه علمی و کاربردی فراهم آوریم.

و در آخر، کمال سپاس را از سایت موسسه فرهنگی تبیان دارم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند.      

مصاحبه: محمدرضا صامتی / تبیان


کد مطلب: 14455

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14455/رشته-بازیگری-بدون-کنکور

میگنا
  https://www.migna.ir