جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ / ۰۴:۵۷
کد مطلب: 14508
۰

رابطه استرس با تنبلي معده چيست؟

به گفته يك فوق تخصص گوارش، استرس زياد باعث تنبلي معده مي‌شود.
دكتر سيامك خالقي عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه تنبلي معده اختلال در حركت و تخليه معده است، افزود: تنبلي معده به علت عدم هماهنگي عضلات معده به وجود آمده و با نفخ شكم، سنگيني، پيري زودرس و تهوع همراه است و معمولا اين بيماري علامت سندرم سوء هاضمه است.

وي ادامه داد: عوامل عصبي و روحي، نوع تغذيه و ساختار فيزيولوژيك در ابتلا به تنبلي معده بر اساس سن بيمار متفاوت عمل مي‌كند و اگر افراد زير سن 45 سالگي با اين مشكل روبرو شوند بايد حتما آزمايش‌هاي مختلفي بدهند تا از لحاظ عفوني بررسي شوند.

خالقي بر ضرورت انجام اندوسكوپي هنگام كاهش وزن، تهوع و كم‌خوني تاكيد كرد و افزود: همچنين اگر افراد سابقه خانوادگي سرطان داشته باشند، حتما بايد آندوسكوپي شوند تا از بروز بدخيمي در بدن خود آگاه شوند.

وي با بيان اينكه مهم‌ترين راه براي درمان تنبلي معده استفاده از رژيم غذايي صحيح است، افزود: كساني كه به اين بيماري مبتلا هستند بايد حجم مواد غذايي خود را كم كرده و از غذاهاي پرچرب و گوشتي كه هضم سنگين‌تري دارند، كم‌تر استفاده كنند. همچنين مصرف ميوه و حبوبات را در وعده‌هاي غذايي خود كاهش دهند.

وي ادامه داد: در درمان دارويي اين بيماري معمولا از داروهايي استفاده مي‌شود كه باعث توليد آنزيم‌هاي گوارشي شوند.

به گفته وي، معمولا افرادي دچار تنبلي معده مي‌شوند كه انواع مختلف غذا را در يك وعده مصرف كرده و مواد گوشتي و مايعات را با هم در يك وعده مصرف مي‌كنند. همچنين اين بيماري در كساني كه از فست‌فودها و غذاهاي حاوي ادويه فراوان استفاده مي‌كنند، بسيار شايع است.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران در ادامه اظهار كرد: تنبلي معده ممكن است بر اثر بيماري‌هايي همچون زخم معده، زخم اثني‌عشر، عفونت معده يا بيماري‌هاي عصبي به وجود بيايند كه با درمان اين بيماري‌ها تنبلي معده نيز درمان مي‌شود.

وي تاكيد كرد: اگر تنبلي معده با نفخ طولاني تول كردن (گير كردن غذا در گلو) همراه باشد، ممكن است به علت مشكلات روده‌اي و صفراوي باشند كه بايد با آزمايش‌هاي مختلف شناسايي شوند.

وي در پايان اظهار كرد: اگر پس از درمان با رژيم غذايي صحيح، فرد رژيم غذايي قبلي خود را ادامه دهد، بيماري‌اش بازگشته و دوباره با مشكلات تنبلي معده مواجه مي‌شود.   ایسنا

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.