جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
کد مطلب: 14555
۰

مغز انسان به خودروها هم مانند چهره‌ها واکنش نشان می‌دهد

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند تحقیقات آنان نشان داده است که مغز علاقه‌مندان به خودرو با دیدن یک اتومبیل مورد علاقه همان واکنشی را نشان می‌دهد که با دیدن چهره‌ای آشنا. در این هنگام جزئیات فراموش می‌شوند و مغز تنها بر تصویر کلی متمرکز می‌شود.

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله، به محض این‌که یک اتومبیل خارق‌العاده در میدان دید قرار می‌گیرد، توجه علاقه‌مندان به سرعت به آن جلب می‌شود. مغز این افراد به سرعت شروع به تجزیه و تحلیل می‌کند: این چه مدل خودرویی است؟ چه سالی تولید شده است؟

مجله‌ی تخصصی آکادمی ملی علوم ایالات متحده به نقل از پژوهشگران آمریکایی می‌نویسد:«در این هنگام ظاهرا همان بخشی از مغز فعال می‌شود که وظیفه‌ی شناسایی چهره‌ها را بر عهده دارد. این بخش از مغز در لوپ گیجگاهی واقع شده است.»

البته در مورد این که آیا این بخش از مغز اساسا به دیدن اشیاء هم واکنش نشان می‌دهد یا نه، نظر واحدی وجود ندارد.

محققان در این پژوهش به ۲۵ مرد و زن تصاویر مختلفی از چهره انسان و اشیایی مانند هواپیما، خودرو و حیوانات را نشان دادند. آزمایش شوندگان باید پیش از انجام آزمایش می‌گفتند که اطلاعات‌شان از خودرو چقدر است. پژوهشگران برآورد افراد از میزان اطلاعات‌شان در این زمینه را نیز آزمایش می‌کردند.

یافتن روش‌های درمانی نوین

دانشمندان با یک دستگاه “ام آر آی” بسیار حساس واکنش مغز آزمایش‌شوندگان آشنا به خودرو را زیر نظر گرفتند. تصاویر مغز این افراد حاوی لکه‌های کوچکی بودند که با دیدن یک خودرویی خارق‌العاده یا چهره‌ای آشنا، به صورت یکسان پدیدار می‌شدند.

علاقه‌مندان به اتومبیل با دیدن خودرویی خارق‌العاده با استفاده از الگویی کلی به دنبال تشخیص دوباره این “چهره” می‌روند

پژوهشگران می‌گویند: «ما مغز را آنچنان دقیق پرتونگاری کردیم که مطمئن هستیم بخش مورد آزمایش فقط مختص تشخیص چهره‌ها نیست».

دانشمندان امیدوارند با این دستاورد بتوانند به کسانی کمک کنند که در تشخیص دوباره‌ی چهره‌های آشنا مشکل دارند.

تیم محققان با آزمایش بالا همچنین به این نتیجه رسید که مغز انسان برای تشخیص دوباره‌ی یک سوژه، معمولا بر روی بخش‌هایی از آن متمرکز می‌شود و نه تمام جزئیات.

اگر انسان‌ها در یک زمینه کارشناس باشند، مغز آنان الگویی کلی را مبنا قرار می‌دهد تا به کمک آن اشیاء را بهتر و سریع‌تر بازشناسی کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند