جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ / ۲۰:۱۹
کد مطلب: 14562
۰

بايد و نبايدهاي استفاده كودكان از اينترنت

رضا دواسازايراني درباره استفاده كودكان از اينترنت و موبايل گفت: طبق قانون روان‌پزشكي كودكان، استفاده روزانه بيش از دو ساعت از اينترنت، موبايل، تلويزيون و وسايل مشابه اعتيادآور است. افسردگي از جمله نشانه‌هاي اختلالات رواني ناشي از استفاده موبايل و اينترنت است. در بحث اعتياد به موبايل و اينترنت، همان الگو و پديده‌اي كه موجب افزايش ميل فرد به استفاده از مواد مخدر مي‌شود، وجود دارد. اكنون در بحث اعتياد به اينترنت اصلي به نام فرار وجود دارد. فرد با استفاده بيش از حد از اينترنت از واقعيت زندگي كه داراي استرس و اضطراب است، فرار مي‌كند.
مدير گروه سلامت روان مركز بهداشت خوزستان در همايش روز جهاني كودك گفت: كودك آزاري چند نوع مختلف دارد كه جسماني، رواني، كلامي، بهداشتي، حقوقي، اقتصادي و به تازگي نيز كودك‌آزاري اينترنتي از جمله موارد كودك‌آزاري است. بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 13 درصد پسران و 9 درصد دختران در روز كتك مي‌خورند و 2 درصد نيز راهي بيمارستان مي‌شوند.

به گزارش ايسنا رضا دواسازايراني در اين همايش درباره مشكلات خاص كودكان اظهار كرد: تغذيه، آموزش، پوشش، بهداشت، احترام و محبت والدين نسبت به فرزند از جمله حقوق اوليه كودك است كه اگر هر كدام تحقق پيدا نكند، موجب كودك آزاري است.

وي ادامه داد: والدين وظيفه دارند تغذيه سالم و پوشش مناسب با توجه به فصول سال در اختيار كودكان قرار دهند. همچنين در زمينه آموزش بايد محيطي باكيفيت براي درس خواندن كودك فراهم شود.

مدير گروه سلامت روان مركز بهداشت استان خوزستان افزود: يكي از عوامل كودك‌آزاري بهداشتي مي‌تواند آگاهي پايين والدين از مسايل بهداشتي كودكان باشد زيرا حفاظت از خطرات از حقوق كودك است.

دواسازايراني ادامه داد: اگر والدين حقوق كودك را بشناسند مي‌توانند به مسايل مربوط به فرزند خود توجه درستي داشته باشند. از مسايل كودكان نبايد غفلت كرد و از لحاظ تربيتي لازم است والدين دوستان فرزند خود را بشناسند و در اين باره از فرزند خود سوال كنند.

وي درباره استفاده كودكان از اينترنت و موبايل گفت: طبق قانون روان‌پزشكي كودكان، استفاده روزانه بيش از دو ساعت از اينترنت، موبايل، تلويزيون و وسايل مشابه اعتيادآور است.

مدير گروه سلامت روان مركز بهداشت خوزستان بيان كرد: استفاده كودك از اين ابزار چند قانون و شراط دارد. سايت‌هاي غيرمجاز براي نوجوانان و جوانان زير 15 سال ممنوع است. محل رايانه و موبايل بايد در معرض ديد والدين باشد و اگر والدين قصد دارند وسيله‌اي براي فرزند خود بخرند ولي نمي‌توانند نحوه استفاده از آن را مديريت كنند، بهتر است خريداري نشود.

وي افزود: افسردگي از جمله نشانه‌هاي اختلالات رواني ناشي از استفاده موبايل و اينترنت است. در بحث اعتياد به موبايل و اينترنت، همان الگو و پديده‌اي كه موجب افزايش ميل فرد به استفاده از مواد مخدر مي‌شود، وجود دارد. اكنون در بحث اعتياد به اينترنت اصلي به نام فرار وجود دارد. فرد با استفاده بيش از حد از اينترنت از واقعيت زندگي كه داراي استرس و اضطراب است، فرار مي‌كند و بچه‌هاي بيش‌فعال نيز اعتيادشان به موبايل و اينترنت بيشتر از ديگر كودكان است.

دواساز ايراني خاطرنشان كرد: اصول استفاده از وسايلي مانند موبايل بايد به فرزند آموزش داده شود و زمان استفاده از آن را بايد والدين در نظر بگيرند.

وي ادامه داد: شاخص هر انساني ضعف و توانمندي او است. در سن 10 سال به بالا شرط آموزش مهارت خودآگاهي است ولي چگونه اين مهارت را به كودك خود آموزش دهيم؟ يك ورق كاغذ سفيد به كودك بدهيد تا تصوير يك درخت را نقاشي كند و در برگ درخت كارها و قانون‌هاي خانه را بنويسد و در برگ‌هاي پاي درخت ضعف‌ها را بنويسد و كاغذ را به ديوار بزند. با اين اقدام مشكلات يكي پس از ديگري حل مي‌شود. با اين روش و همچنين از طريق جداول رفتار، ظرف يك سال مي‌توان چند فاكتور مثبت در كودك ايجاد كرد.

مديرگروه سلامت روان مركز بهداشت خوزستان اظهار كرد: يكي از راه‌هاي پيشگيري از وقوع مشلات در سن كودكي اين است كه قوانين خانه كم و منصفانه باشد. در صورتي كه كودك رعايت نكرد او را با ذكر روشن دليل از ادامه فعاليتش منع كنيد و او را در اتاق نگه داريد. اين روش شرايطي دارد كه به ميزان هر سال از سن كودك يك دقيقه در اتاق نگه داشته شود به طور مثال كودك 4 ساله چهار دقيقه از فعاليتش محروم شود.

وي با تاكيد بر اين كه هرگز نبايد كودك را تهديد كرد، گفت: متاسفانه آزارهاي عاطفي در خانواده‌هاي ما بسيار زياد است.

دوساز ايراني اظهار كرد: بدترين زماني كه مي‌شود كودكان را از استفاده از وسايلي مانند اينترنت و تلويزيون و بازي‌هاي رايانه‌اي باز داشت زماني است كه مشغول استفاده است كه بايد توجه داشت در زمان استفاده كودك از اين امكانات با او برخورد نشود. براي اين كار لازم است با آرامش و صحبت با فرزند خود و ايجاد يك فعاليت همزمان او را از استفاده باز داشت.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.