کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آسیب های اجتماعی تالارهای گفتگو

20 مهر 1391 ساعت 13:52


نگاه
دختر جوان بعد از مخالفت والدینش برای ازدواج با خواستگار اینترنتی خود از خانه فرارکرد. زندگی پسری که با دختر مورد علاقه اش از طریق چت ازدواج کرده بود، با خودکشی پایان یافت. ازدواج اینترنتی و طلاق غیابی؛ سرنوشت دختر ۱۸ساله. اینها مطالبی است که شاید هرروز در رسانه ها اعلام مي گردد. تا چندسال پیش فراوانی این مطالب تا این حد نبود اما با گسترش وسایل ارتباطی و بخصوص اینترنت و افزایش دوستی از طریق تالارهای گفتگو یاهمان چت روم ها دوستی های اینترنتی نیز افزایش پیدا کرده است و تبعات سوء ناشی از این ارتباطات مجازی نیز بیشتر شده است.

مقدمه:
یکی از معضلاتی که جامعه امروزی به آن دچار شده است بحث دوستی ها و ازدواج های اینترنتی است . افرادی که از طریق چت روم باهم آشنا می شوند اگر هم جنس باشند ممکن است مشکلاتی برایشان پیش آید اما این مشکلات زمانی تشدید می شود که دو جنس مخالف از این طریق با یکدیگر دوست شوند زیرا در اکثر مواقع بحث ازدواج یکی از داغ ترین مسائلی است که بالاخره یکی از دوطرف مطرح می کند که طبق آمار ارائه داده شده ۹۰درصد این ازدواج ها به طلاق می انجامد. در حالی که خانواده مقدس ترین نهاد از دیدگاه دینی و اجتماعی است و نباید نسبت به آن بی تفاوت بود. اگرچه شرایط زندگی در جامعه کنونی تغییر کرده است و زمینه های گوناگونی برای اشنایی دختران و پسران بایکدیگر برای ازدواج فراهم شده و برای بسیاری از افراد این برداشت وجود دارد که دوستی قبل ازدواج نوعی آشنایی و تضمین کننده دوام زندگی زناشویی محسوب می شود اما این برداشت اشتباه نه تنها موجب ایجاد شک و تردید بین طرفین و ازهم پاشیده شدن زندگی می شود بلکه در محیط اینترنت که به غیر از تعدادی جمله که مشخص نیست نویسنده آنها حتی زن است یا مرد بسیار خطرناک تر بوده و نمی تواند موجبات آشنایی و ازدواجی سالم را فراهم بیاورد. اما نکته مهم اینجاست که در این میان مقصر کیست؟ آیا خانواده ها باید بیشتر مراقب فرزندان و جوانان خودباشند؟ آیا خود جوانان مقصرند؟ نقش رسانه ها و آموزش در این میانه چیست؟

آسیب های اجتماعی چت روم ها و دلایل بروز این آسیب ها
در جامعه کنونی که ارتباطات دوستانه افراد در قالب پیامک، ایمیل و چت خلاصه شده است و مانند زمان قدیم نیازی به دیدن یکدیگر نیست چت روم ها فضای بسیار مناسبی برای آشنایی با افراد جدید، ارائه نظر و مطرح شدن، در برخی مواقع شغل یابی و در بسیاری از مواقع حتی همسریابی می باشند که شخص با نشستن پشت یک رایانه و تنها فشار دادن چند دکمه بتواند دنیای دیگری را تجربه کند. جذابیت ها و قابلیت هایی که برای تالارهای گفتگو ایجاد شده است و آشنا شدن با افراد جدیدی که در این فضا با یکدیگر به گفتگو می پردازند باعث می شود فرد بدون اینکه متوجه شود ساعت ها در این فضا به گفتگو با افرادی بپردازد که حتی از هویت واقعی آنها اطلاعی ندارد و این مساله باعث بوجود آمدن مشکلات فراوانی می شود که برای پسران و دختران مشکلات خاصي ایجاد می کند ازجمله:

هدر دادن وقت و هزینه: اولین مشکل هدر دادن هزینه و وقت مفید شخص می باشد. افراد بجای اینکه به کارهای روزمره خود مانند درس بپردازند وقت و هزینه خود را ساعتها پای اینترنت و در چت روم ها صرف می کنند و در پایان انقدر انرژی مصرف کرده اند که دیگر توانی برای انجام کار دیگری ندارند زیرا در تمام این مدت به فکر این بوده اند که پاسخ فلان مخاطب را چگونه بدهند که کاملا ایده آل جلوه نمایند.

اعتیاد به اینترنت: آسیب بعدی ایجاد وابستگی به اینترنت است که همان اعتیاد خوانده می شود .متاسفانه در فضای مجازی چت کردن یکی از لذت بخش ترین کارها برای جوانان محسوب می شود و این لذت باعث جذب چندین باره جوان به فضای مجازی و در اخر وابستگی شدید او به اینترنت می شود.

افزایش دوستی های خیابانی: یکی از دلایل افزایش دوستی با جنس مخالف در جامعه همین دوستی های اینترنتی است. دوطرف در اینترنت با یکدیگر آشنا می شوند و در فضای واقعی با یکدیگر قرار ملاقات گذاشته و دوست می شوند .از طرف دیگر این ارتباطات مجازی در اینترنت باعث تبدیل شدن دوستی دو جنس مخالف به یک فرهنگ شده است و جوانان با خود می پندارند همانطور که در فضای مجازی آزادانه با یکدیگر گفتگو می کنند در دنیای بیرون نیز می توانند بدون وجود هیچ گونه محدودیتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

عضویت در شبکه های فساد : عضویت در باندهای فساد و کلاهبرداری از معضلات بزرگی است که در بسیاری از مواقع از طریق همین تالارهای گفتگو صورت می پذیرد. اشخاصی که در این باندها هستند بعد از ارتباط با برخی از جوانانی که در فضای مجازی در حال چت هستند و ایجاد یک حس اعتماد در انها سعی می کنند جوانان و افراد بیکار را با چرب زبانی و وعده های دروغ در این باندها عضو کنند و مشکلات ناشی از این اتفاق را نمی توان در جامعه نادیده گرفت.

ازدواج اینترنتی: متاسفانه یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی ناشی از آشنایی در فضای مجازی ایجاد وابستگی کاذب و ازدواج اینترنتی است که زندگی دختران و پسران زیادی را به تباهی کشانده است زیرا دوطرف بدون هیچگونه شناخت واقعی از یکدیگر به هم وابسته می شوند و در آخر متوجه می شوند که هیچ یک از آن حرفهایی که در چت روم با هم ردوبدل می کرده اند صحت نداشته است. این مساله حتی زندگی هایی را از هم پاشیده که ممکن است ۲۰سال از تشکیل آن گذشته باشد و دختران و پسران آن خانواده خود هم اکنون در حال ازدواج باشند اما پدر خانواده از طریق چت روم با شخصی اشنا شده و به زندگی خود پشت پا می زند.

راهکارهای جلوگیری از آسیب های تالارهای گفتگو
پیشگیری از بروز آسیب هایی که در تالارهای گفتگو جوانان را تهدید می کند کاری دشوار نیست. این وظیفه بر دوش والدین ، مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی، رسانه ها و البته خود جوانان است.در اینجا به بررسی نقش هریک از این نهادها و افراد در پیشگیری از بروز این مشکلات می پردازیم.

خانواده : در این جا خانواده دو نقش مهم را ایفا می نماید؛ ایجاد ارتباط دوستانه و بها دادن به جوان خود و آگاه سازی وی در خصوص مشکلاتی که ممکن است برای وی ایجاد شود. یکی از عوامل مهمی که باعث جذب جوانان به چت روم می شود احساس کمبود توجهی است که ممکن است در خانواده برای آنها ایجاد شود. در فضای مجازی وی حق اظهار نظر دارد و در بسیاری موارد دیده می شود و با افراد مختلفی دوست می شود اما متاسفانه به علت نااگاهی برخی والدین درخصوص چگونگی رفتار با جوان و نوجوان خود این حس در جوان بوجو می آید که خانواده به او توجه نمی کنند لذا به دنبال براهی رای ازبین بردن این حس می گردد و به فضای مجازی پناه می برد زیرا تنها جایی است که بدون محدودیت زمانی و مکانی می تواند به راحتی ساعتها به گفتگو بنشیند و به او توجه شود.

مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی: مراکز آموزشی نیز در آگاه سازی نسبت به خطرات چت روم ها نقش مهمی دارند.متاسفانه در مدارس بجای اینکه به اینگونه آموزشها پرداخته شود فقط این دغدغه وجود دارد که دانش آموز یا گوشی موبایل همراه خود به دبیرستان نبر. در حالی که اینها مشکل اساسی نیست اگرچه اهمیت دارند و برای حفظ نظم در مدرسه نیاز است اما داشتن تلفن همراه، آن مشکل حادی را که نااگاهی نوجوان از دوستی های مجازی را داراست ایجاد نمی کند. مدارس باید نوجوانان را هشدار دهند و به طور دوستانه با انها به گفتگو بنشینند و برنامه هایی در همین راستا برای آنها برگزار کنند.هم چنین مراکز آموزش غیر رسمی مانند خانه های فرهنگ وفرهنگسراها نقش تاثیرگذاری ایفا می کنند.

رسانه ها: در اینجا مقصود از رسانه تنها روزنامه یا صداوسیما نیست.هر رسانه دیداری،شنیداری،مکتوب و مجازی در اطلاع رسانی به جوانان مفید هستند.خوشبختانه صداوسیما و رسانه های مکتوب تا کنون با انعکاس خطرات این ارتباطات مجازی توانسته اند تاثیر مطلوبی در این زمینه داشته باشند اما برنامه های صداوسیما باید بگونه ای باشد که مانع جذب جوانان به ماهواره شود چرا که متاسفانه برنامه های ماهواره ای از مهمترین دلایل جذب جوانان به دوست یابی اینترنتی هستند.

سخن پایانی
دنیای امروز روزبه روز در حال کوچک شدن است و فاصله افراد بایکدیگر در دهکده جهانی هر لحظه در حال کاهش است. ما نمیتوانیم جلوی این پیشرفت را بگیریم چرا که هر ملت باید مطابق تکنولوژی روز حرکت کند.اما موظفیم فرهنگ استفاده از این تکنولوژی را بیاموزیم و آن را به کار گیریم البته خود جوانان هم در این میانه بدون وظیفه نیستند ورفتار اگاهانه آنهاست که تمام این وقایع را رقم میزند. یک جوان می تواند با حضور در چت روم ها از اخبار و اطلاعات مفید بهره مند شود و در غیر این صورت با دوست یابی مجازی زندگی خود را تباه کند.     مهدی یاراحمدی خراسانی از سری یادداشت های بینندگان الف


کد مطلب: 14631

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14631/آسیب-های-اجتماعی-تالارهای-گفتگو

میگنا
  https://www.migna.ir