سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۱ / ۱۹:۴۶
کد مطلب: 14646
۰

با مزاحمان تلفنی صحبت نکنید!


یک روانشناس صحبت کردن با مزاحمان تلفنی را یکی از بدترین حالات برخورد با این دسته از افراد می‌داند و می‌گوید: صحبت کردن با افراد مزاحم حتی اگر به منظور متقاعد کردن آنها باشد، به معنای پذیرفتن آنها است و مطمئنا هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.


به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ،حمید نصیری تلفن را یکی از کارآمدترین وسایل ارتباطی می داند که متاسفانه گاهی از سوی برخی افراد "آگاهانه و یا ناآگاهانه" به وسیله‌ای برای ایجاد مزاحمت تبدیل می‌شود و ایجاد هرگونه مزاحمت عمدی یا سهوی به وسیله تلفن از طریق هر فرد یا گروه و در هر رده سنی برای مشترکان دیگر، مزاحمت تلفنی نامیده می‌شود.
وی با بیان این‌که پدیده مزاحمت، پدیده‌ای است که در آن موازین و چهارچوب‌های جامعه زیرسوال برده می‌شود، می‌گوید: مزاحمت به معنای وارد شدن به حریم شخصی دیگران است و اصولا افرادی که حریم دیگران را نشانه می‌گیرند با چهارچوب‌ها و وقوانین جامعه مشکل دارند.
وی تصریح می‌کند: از نظر روانشناختی کسانی به این سمت و سو کشیده می‌شوند که ارزش‌ها و بایدها و نبایدهای محکم و درستی نداشته و غالبا از خانواده‌هایی می‌باشند که مشکل دار هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عدم یگانگی روابط پدر و مادر را نیز دلیلی بر عدم اتخاذ الگوهای صحیح از والدین عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: شخصیت کودکان این خانواده‌ها، آرام آرام به شخصیت‌های ضد اجتماعی تبدیل می‌شود.
این روانشناس متذکر می‌شود: این‌ افراد، افرادی هستند که به حقوق دیگران تجاوز کرده و الگوی تجاوز به حقوق دیگران، برای آنان الگویی نافذ است.
وی عدم تطابق با هنجارهای اجتماعی و عدم احترام به نیازهای دیگران را از دیگر ویژگی‌های این افراد که دست به مزاحمت تحت شکل‌های متفاوت می‌زنند عنوان و خاطرنشان می‌کند: این افراد مکررا اعمالی را انجام می‌دهند که زمینه‌ مجازات را برای‌شان فراهم می‌کند ولی متاسفانه این مجازات‌ها عامل بازدارندگی برای آنها نخواهد بود.
نصیری به رفتارهای فریبکارانه این افراد و استفاده از اسامی مستعار برای خود اشاره و یادآور می‌شود: این افراد از نظر شخصیتی تحریک پذیر بوده، ثبات روحی نداشته و از پذیرش مسوولیت خود سرباز می‌زنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براین‌که پشیمانی از کرده خود، هیچ‌گاه به سراغ این افراد نمی‌آید، اذعان می‌دارد: بستر این رفتار که در روانشناسی به آن "اختلال سلوک" می‌گویند، عموما از دوران کودکی آغاز می‌شود و تا دوران نوجوانی نیز ادامه خواهد داشت.
نصیری می‌گوید: اگر پدر و مادرها مهربان و دوست داشتنی نباشند و بچه‌ها را سرزنش و یا بیش از اندازه سرکوب کنند، آرام آرام بچه‌ها نسبت به آدم بزرگ ها و محیط جامعه بدبین می‌شوند و همین امر عاملی برای ورود به دنیای مزاحمت برای آنها خواهد بود.
این روانشناس خاطرنشان می‌کند: اگر این رفتارها درمان نشود و تا سنین بالاتر این افراد را همراهی کند، رفتارهای نامناسب تری را در بچه‌ها تولید خواهد کرد.
نصیری با بیان این‌که سن شروع این رفتارها که یک نمونه آن مزاحمت تلفنی است، در پسرها زودتر از دختران و به شکل‌های متفاوت تری است، می‌گوید: برخی از مزاحمت‌های تلفنی با رد و بدل کردن حرف‌های وقیحانه همراه‌ است که در اصطلاح به آن " تلفن اسکوتالوژیا" می‌گویند.
وی درمان افرادی که این گونه اقدام به مزاحمت می‌کنند را در اولویت قرار می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: این افراد به خیال خودشان با این کار به آرامش دست پیدا می‌کنند در صورتی که به یک نوع اختلال روانشناختی دچار شده‌اند.
نصیری صحبت کردن با مزاحمان تلفنی را یکی از بدترین حالات برخورد با این دسته از افراد می‌داند و می‌گوید: صحبت کردن با افراد مزاحم حتی اگر به منظور متقاعد کردن آنها باشد، به معنای پذیرفتن آنها است و مطمئنا هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جریان گذاشتن اعضای دیگر خانواده و حتی رجوع به مراجع مخابراتی و قضایی را بهترین راه حل ممکن عنوان می‌کند و خاطرنشان می‌سازد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌ها، والدین باید فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی را قبل از خرید و در اختیار گذاشتن آن، به جوانان و نوجوانان آموزش دهند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا