کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشنايي با دانشگاه شاهد

25 مهر 1391 ساعت 11:54

دانشگاه شاهد یکی از دانشگاه‌های دولتی تهران است. این دانشگاه در جنوب شهر تهران و در بزرگراه خلیج فارس واقع شده‌است.


دانشگاه شاهد در پي فرمان تاريخي ششم فروردين ماه 1365 حضرت امام خميني (ره) مبني بر لزوم رسيدگي به امور فرهنگي و تحصيلي فرزندان شهدا، آزادگان ،مفقودان و جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي براي ايجاد عرصه آموزشي و تحقيقاتي لازم در سطح عالي، درمهرماه 1369، با پذيرش 165 نفر دانشجو در 7 رشته تحصيلي (شامل: پرستاري، مامايي ،علوم تربيتي ،علوم اجتماعي، روانشناسي، رياضي و نقاشي) فعاليت خود را آغاز نمود.

اين دانشگاه درحال حاضر با 5929 دانشجو در 84 رشته (10 رشته در مقطع دکتراي تخصصي Ph.D، دو رشته در مقطع دكتراي حرفه اي ، 34 رشته در كارشناسي ارشد و 38 رشته در مقطع كارشناسي ) در 8 دانشکده: پزشکي، دندانپزشکي، پرستاري و مامايي، علوم انساني، علوم پايه، فني و مهندسي، علوم کشاورزي و هنر و يک مرکز آموزشهاي غير حضوري به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.  


اهداف کلی دانشگاه شاهد:
•تامین امکانات آموزشی و تربیتی برای فرزندان شاهد
•فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای تقویت بنیه علمی آن عزیزان
•افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه با تاکید بر تربیت کادر کارشناس و بالاتر
•توجه به تحقیقات و بخصوص تحقیقات کاربردی و سازماندهی مراکز تحقیقاتی خصوصا" در دوره های کارشناسی ارشد و بالاتر
•توسعه آموزش‌های آزاد، نیمه حضوری و آموزش‌های شبانه در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه

روسای دانشگاه از ابتدا تا کنون
دکتر نصرت الله ضرغام رئیس دانشگاه شاهد(۱۳۷۱-۱۳۶۸)
دکتر احمد علی نور بالا رئیس دانشگاه شاهد (۱۳۷۶-۱۳۷۱)
دکترمحمود نوری صفا رئیس دانشگاه شاهد (۱۳۸۳-۱۳۷۶)
دکتر سیدمسعود میرکاظمی رئیس دانشگاه شاهد(۱۳۸۴-۱۳۸۳)
دکتر علي محمد احمدوند رئیس دانشگاه شاهد(۱۳۸۵-۱۳۸۴)

حکم رسمی ریاست ایشان ازسوی شورای انقلاب فرهنگی صادر نشد
دکتر کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد (۱۵/۱۲/۱۳۸۵تا کنون)
دکتر کامیار ثقفی / رئیس دانشگاه عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی        





هیئت امناء دانشگاه
بر اساس اساسنامه دانشگاه شاهد هیات امناء این دانشگاه متشکل از ۹نفر از شخصیت های کشوری و اعضای هیات علمی دانشگاه ها ست ای افراد عبارتند از : ۱-رییس جمهور۲-رییس بنیاد شهید انقلاب اسلامی ۳-وزیرعلوم،تحقیقات و فناوری ۴-وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی ۵-وزیر آموزش و پرورش ۶-دونفر از اعضاءهیات علمی در مرتبه استادیاری و بالاتر با حداقل سه سال سابقه کار آموزشی که یکی از آنان به پیشنهاد وزیر بهداشت و دیگری به پیشنهاد وزیر علوم و پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند۷- یکی از شخصیت های فرهنگی به پیشنهاد رییس بنیاد شهید انقلاب اسلامی وتایید شورای عالی انقلاب فرهنگی ۸-رییس دانشگاه  

تفسیر آرم دانشگاه
محراب سبز که پیش از کتاب قرار گرفته است، نشان دهنده تزکیه قبل از تعلم است و به تنهایی هنر ومعماری اصیل و ارزشمند اسلامی (فرهنگ پرستش)را تداعی میکند. کتاب نشانه علم ومعرفت و فضای دانشگاهی، علمی و فرهنگی است و رنگ سرخ آن نشان گر فرهنگ شهادت ومصداق "مدادالعلماء افضل من دماءالشهداء"است.
از سوی دیگر کتاب در سایه محراب قرار دارد بدین معنی است که کسب علم و معرفت تحت الشعاع تزکیه و پرستش و دوشادوش آن است. محراب سرخ نشان گر تزکیه در تداوم تعلیم تا سرحد شهادت است. دو گوشه کتاب همراه راس محراب تشکیل دهنده گل لاله ای است که سمبل فرهنگ شهادت است . تلفیق دو محراب سبز و سرخ با توجه به زمینه سپید آن ،پرچشم سه رنگ نظام جمهوری اسلامی را تشکیل می دهد.  

اساسنامه دانشگاه شاهد
هر تشکیلات دارای شخصیت حقوقی دارای اساسنامه ای است که این اساسنامه بیانگر فلسفه وجودی آن تشکیلات و اهدافی است که آن مجموعه دنبال می نماید دانشگاه شاهد نیز دارای اساسنامه ای است که تا کنون دوبار مورد باز نگری قرار گرفته . از آن جا که در بدو تشکیل دانشگاه شاهد امکان ثبت دانشگاه دولتی در تهران از نظر قانونی وجود نداشت این دانشگاه به عنوان دانشگاه غیر انتفاعی (نوع اول_وابسته به سازمان یا نهاد دولتی) ثبت و آغاز به کار نمود .

در سال های اخیر اساسنامه ای با رویکرد حذف کلمه غیر انتفاعی از اساسنامه دانشگاه شاهد برای رفع معضلات این دانشگاه صورت پذیرفت که این کار با مد نظر قرار گرفتن دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ ارتباط دانشگاه شاهد با بنیاد شهید تنظیم شد. اساسنامه جدید پس از تصویب در هیات امناءدانشگاه برای تشویح وزیر علوم و وزیر بهداشت ارسال شد که در این میان وزیر بهداشت از امضاءآن خود داری نمود و این امر آینده شغلی اعضای هیات علمی و بخصوص کارکنان این دانشگاه را در هاله ای از ابهام باقی گذاشت .


دانشکده‌ها
در حال حاضر بالغ بر ۶۰۰۰ دانشجو در ۱۰۲رشته (۱۳رشته در مقطع دکتری تخصصی، دو رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای، ۶۱ رشته در کارشناسی ارشد و ۲۶ رشته در مقطع کارشناسی) در ۸ دانشکده: پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و هنر و یک مرکز آموزشهای غیر حضوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دانشکده علوم انسانی
دانشکده علوم انسانی از سال ۱۳۶۹ با هدف تربیت کارشناس در رشته‌های علوم انسانی برابر مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت رسمی خود را آغاز نمود و تاکنون ۱۹ دوره دانشجو از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته و ۱۵ دوره فارغ التحصیل داشته‌است دوره آموزشی این دانشکده ۴ سال بوده و حدود ۲۰۰۰ نفر دانشجو در سال تحصیلی ۸۷-۸۸ در رشته‌های روانشناسی بالینی، علوم تربیتی، حقوق، فقه حقوق اسلامی ، علوم کتابداری و اطلاع رسانی، الهیات و معارف اسلامی (با گرایش فلسفه و حکمت اسلامی، و علوم قرآن و حدیث)، مدیریت (باگرایش بازرگانی و صنعتی)، علوم اجتماعی (گرایشهای خدمات اجتماعی و پژوهشگری اجتماعی)، علوم سیاسی و تربیت بدنی مشغول به تحصیل می‌باشند و گروه‌های دروس عمومی زبان انگلیسی، معارف اسلامی، زبان فارسی و تربیت بدنی دانشکده مسئولیت ارائه دروس مربوطه را به کل دانشجویان دانشگاه بر عهده دارند.)

دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده فنی و مهندسی فعالیت خودرااز سال۱۳۷۳ باهدف تربیت نیروهای متخصص ومتعهدموردنیاز کشوردر زمینه‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوترو مهندسی پزشکی برابر مجوز وزارت علوم٬تحقیقات وفناوری آغاز نموده‌است در حال حاضر دانشکده در مقطع کارشناسی در رشته‌های مهندسی برق و گرایشهای الکترونیک مخابرات قدرت کنترل مهندسی پزشکی بالینی مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار مهندسی عمران و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی برق و گرایشهای الکترونیک مخابرات کنترل قدرت بیوالکتریک مهندسی آی تی و مهندسی صنایع و مهندسی عمران با گرایش مکانیک خاک و در مقطع دکتری در رشته‌های مهندسی برق و گرایشهای الکترونیک مخابرات قدرت بیوالکتریک دانشجو تربیت می‌کند. در سالهای اخیر بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشکده توانسته‌اند در دانشگاههای معتبرتر داخلی و دانشگاههای معتبر خارجی ادامه تحصیل دهند.

دانشکده علوم پایه
دانشکده علوم پایه، فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۹ با هدف تربیت نیروهای متعهد و متخصص در دو گروه ریاضی و زیست شناسی برابر مجوز وزارت علوم تحقیقات و فناوری آغاز نموده و با تشکیل گروه فیزیک در سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را گسترش داد. این دانشکده تاکنون ۱۷ دوره دانشجو از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفت و۱۳ دوره فارغ التحصیل داشته‌است.

دانشکده علوم کشاورزی
این دانشکده در سال ۱۳۷۰ تاسیس وهم اکنون در رشته‌های مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی با گرایش: زراعت واصلاح نباتات، علوم باغبانی، گیاهپزشکی و خاکشناسی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته زراعت، حشره شناسی و بیوتکنولوژی کشاورزی با پذیرش دانشجو فعالیت می‌نماید. این دانشکده از نطر علمی در سطح بالایی است و جز ۳ دانشکده برتر کشاورزی ایران است. تنها دانشکده‌ای در دانشگاه شاهد است که دانشجوی کارشناسی از سال ۱۳۹۰ به بعد نمی‌گیرد و فقط به تربیت دانشجویان کارشناسی ارشد می‌پردازد. اولین مرکز تحقیقات گیاهان دارویی ایران هم در این داشکده‌است و در سال بعد هم رشته‌های گیاهان دارویی و اکولوژِی کشاورزی و بیماری شناسی به رشته‌های ارشد افزوده می‌شود.

دانشکده پزشکی
دانشکده پزشکی شاهد از سال ۱۳۷۱ با هدف تربیت پزشک عمومی برابر مجوز وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی با پذیرش ۴۸ دانشجو فعالیت خود را آغاز نمود. در حال حاضر ۳۱۱ دانشجوی پزشکی در مقاطع علوم پایه و بالینی و۲۵دانشجو دردوره تحصیلات تکمیلی دررشته‌های کارشناسی ارشد اقتصاد بهداشت، میکروبیولوژی، فیزیولوژی وایمونولوژی و۲۶ دانشجودر رشته پی اچ دی طب سنتی مشغول به مشغول به تحصیل می‌باشند.
تا شهریور سال نود،۴۱۹ دانشجودر مقطع دکترای حرفه‌ای پزشکی و۲۸ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دانش آموخته شده‌اند. تاکنون۱۴۹ نفراز دانش آموختگان این دانشکده درآزمون پذیرش دستیارتخصصی وتحصیلات تکمیلی پذیرفته شده اند(۱۴۰ دانشجو درآزمون دستیارتخصصی و ۹دانشجو در مقطع PhD).دانشکده دارای دو مرکز آموزشی درمانی شهید مصطفی خمینی و حضرت زینب (س) می‌باشد.

دانشکده دندانپزشکی
دانشکده دندانپزشکی فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۰ به منظور تربیت دانشجویان دندانپزشک در زمینه پیشگیری ‏و درمان بیماریهای دهان و دندان در مقطع دکترای حرفه‌ای برابر مجوز وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آغاز ‏نموده و تا کنون ۱۸ دوره دانشجو از طریق سازمان سنجش و آموزش پزشکی کشور پذیرفته و ۱۲ دوره دانش آموخته ‏داشته‌است. ‏ دوره آموزشی این دانشکده ۶ سال بوده و تعداد دانشجویان آن تا سال تحصیلی ۸۸-۸۷ حدود ۱۹۷ نفر می‌باشد که از ‏تعدادفوق ۴۰ نفر در مقطع علوم پایه و ۱۵۷ نفر در کلینیک‌ها و پری کلینیک‌های دانشکده مشغول تحصیل می‌باشند و ‏تا کنون تعداد ۳۹۰ نفر دانش آموخته داشته‌است. ‏

تعداد ۳۱ نفر دانشجو در رشته‌های‌های تخصصی دندانپزشکی در دانشگاههای سراسری کشور پذیرفته شده‌اند. ‏همچنین همایش‌های متعدد دانشجویی در رشته دندانپزشکی توسط این دانشکده برگزار شده‌است. ‏

در حال حاضر با توجه به سابقه و کیفیت مناسب آموزشی این دانشکده دانشجویان با رتبه‌های بسیار خوب قادر به ‏ورود به این دانشکده می‌باشند. ‏ بطور معمول از هر دو نفر فارغ التحصیل علاقمند به ورود به دوره‌های تخصصی یکنفر در آزمون سراسری دوره‌های ‏تخصصی پذیرفته شده‌است. ‏ ‏ ‏ بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته در آموزش نظری و عملی فارغ التحصیلان این دانشکده جزء دندانپزشکان ماهر و ‏برتر کشور می‌باشند که در مؤسسات داخلی و خارجی بخوبی به ارائه خدمات علمی مشغول هستند. ‏

در حال حاضر این دانشکده در ۷ رشته تخصصی بیماریهای دهان، اطفال و ترمیمی، ارتودنسی، پریودنتولوژی، اندودانتیکز و پروتزهای دندانی مشغول به تربیت دانشجویان ‏دوره تخصصی می‌باشد.

دانشکده پرستاری و مامائی‏
دانشکده پرستاری و مامایی فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۹ با هدف تربیت کارشناس در زمینه پرستاری و مامایی برابر مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز نمود و تاکنون ۱۶ دوره دانشجو از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور پذیرفته و ۱۲ دوره فارغ التحصیل داشته‌است. دوره آموزشی این دانشکده ۸ نیمسال است که تعداد دانش آموختگان آن تاکنون ۵۸۶ نفر می‌باشد.

دانشکده هنر
دانشکده هنر از سال ۱۳۶۹ برابر مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور فعالیت خودرا باهدف تربیت کارشناس متخصص و متعهد مورد نیاز جامعه فرهنگی کشور با سیاست شناسایی و تجزیه و تحلیل هنر ایرانی اسلامی آغاز نمود و تاکنون ۱۵ دوره دانشجو پذیرش و ۱۲ دوره فارغ التحصیل نموده‌است. تعداد دانشجویان در حال حاضر حدود ۴۵۰ نفر می‌باشد. همچنین درحدود ۲۵% از فارغ التحصیلان این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد سایر دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند.
رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی عبارتند از: نقاشی – کتابت و نگارگری و ارتباط تصویری رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی عبارتند از: نقاشی – پژوهش هنر – تصویر سازی و ارتباط تصویری.
 

دانشگاه شاهد همچون دانشگاه های تربیت مدرس و... یک دانشگاه جامع است . بدین معنی که این دانشگاه متولی آموزش دانشجویان در رشته های وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است.

علیرغم اینکه این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه غیر انتفاعی در شورای انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده ،اما برای دانشجویان هردو گروه آموزشی بهداشت و علوم ازقوانین دانشجویان دانشگاه های دولتی وزارتین استفاده می شود. یعنی علیرغم ثبت این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه غیرانتفاعی، این دانشگاه در حوزه دانشجویی کاملا دولتی است . با این تفاوت که متقاضیان ورود به دانشگاه علاوه بر شرکت در آزمون های سراسری کارشناسی، کارشناسی ارشدیا دکتری تخصصی می بایست در گزینش دانشگاه شاهد(بررسی صلاحیت عمومی) شرکت و در این گزینش قبول شوند.


شیوه جذب دانشجو در دانشگاه شاهد
شیوه جذب دانشجو در دانشگاه شاهد نیمه متمرکز است اما این دانشگاه دانشگاه نیمه متمرکز به حساب نمی آید.

رتبه جهانی
رده بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در جهان که سالانه از طریق برخی مراکز معتبر مانند موسسه رده بندی سایماگو SRI وابسته به مرکز اسناد علمی Elsevier شاخص مناسبی است تا وضعیت دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور را بررسی نموده و از پیشرفت در عالم دانش و فناوری اطلاع یابیم.

در آمار رتبه بندی مربوط به سال 2010 میلادی ، 36 مرکز دانشگاهی و پژوهشی در میان 2800 دانشگاه برتر جهان وجود دارند که اگر چه تا جایگاه کشورهای بالای جدول مانند چین، آمریکا، آلمان، انگلستان و ژاپن راه بسیاری مانده است .در این رده بندی دانشگاه شاهد دررتبه36 ایران و رتبه 2793 جهان ایستاد.    


شرايط و ضوابط اختصاصي پذيرش دانشجو در دانشگاه شاهد
1- اعتقاد به دين مبين اسلام والتزام عملي به احكام
2- اعتقاد و التزام عملي به ولايت فقيه، نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي
3- عدم سابقه وابستگي تشكيلاتي، هواداري از احزاب و سازمان ها و گروه هاي غير قانوني
4- نداشتن سابقه محكوميت كيفري مؤثر
5- پايبندي كامل به ضوابط و مقررات دانشگاه
6- رعايت كامل ضوابط پوشش اسلامي و شؤنات اسلامي براي خواهران و برادران (اعتقاد و التزام عملي به چادر به عنوان حجاب برتر براي خواهران ضروري است)
- بديهي است در خصوص صلاحيت هاي عمومي متقاضيان دوره و احراز موارد فوق بررسي لازم از سوي هسته گزينش دانشگاه صورت پذيرفته و پذيرش نهايي داوطلبان منوط به تأييد هسته گزينش دانشگاه خواهد بود.


نشاني دانشگاه:
تهران، بزرگراه خليج فارس، روبروي حرم امام خميني (ره)
وب : 
www.shahed.ac.ir


کد مطلب: 14753

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14753/آشنايي-دانشگاه-شاهد

میگنا
  https://www.migna.ir