شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۹:۰۸
کد مطلب: 14821
۱
۱

مهارت هایی که به استخدام شما کمک می کنند

مهارت هایی که به استخدام شما کمک می کنند
از صف بیکارها بیرون بیایید!
نرخ بیکاری بالا است، پیدا کردن کار سخت است، خانم یا آقای X با وجود داشتن فوق لیسانس بیکار است... این جملات را از خیلی ها می شنویم و شاید تا حدی درست باشند. ولی باور کنید کارفرمایانی هم هستند که می گویند پرکردن جای خالی یک کارمند سخت است. چرا؟ چون نتوانسته اند کسی را پیدا کنند که توانایی های موردنظر آنها را داشته باشد.
وقتی می گوییم توانایی منظورمان لزوما مهارت های ریاضیاتی، فنی یا مهندسی نیست. گاهی مهارت هایی که به اشتباه در درجه دوم و سوم اهمیت قرار می گیرند، قدرتی فوق العاده در جلب نظر کارفرما دارند. مثلا نگرش حرفه ای، وقت شناسی، فن بیان و حتی توانایی برقراری یک مکالمه تلفنی مودبانه.

از همان لحظه ای که رزومه کاریتان را به کارفرما ارائه می کنید قضاوت راجع به شما شروع می شود و البته این قضاوت تنها با توجه به محتوای رزومه صورت نمی گیرد. مثلا اشتباهات تایپی ممکن است از نظر بعضی کارفرماها مهم نباشد، ولی به هرحال نشانه این است که شما به جزئیات دقت نمی کنید و ممکن است حرفه ای نباشید.

اما برای استخدام شدن، علاوه بر توانایی های تخصصی به چه مهارت های دیگری نیازمندیم؟

نگرش

شخصیت شما یکی از عواملی است که ذهنیت دیگران را نسبت به شما تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر از تجربه لازم و کافی برخوردار باشید، بی ادبی، گیجی و حواس پرتی و برخورد سرد و متکبرانه می تواند مانع استخدام شما شود.
به یاد داشته باشید رقابت در بازار کار آنقدر زیاد و بی رحمانه است که کسی به ما فرصت دوباره نمی دهد یا منتظر ما نمی ماند. سعی کنید با برخورد و نگرش مثبت نسبت به دیگران را تمرین کنید تا بتوانید تاثیری مثبت بر ذهن دیگران داشته باشید..

با رعایت نکات زیر خواهید توانست بر ذهن کارفرما تاثیری مثبت باقی بگذارید:

- برخوردی مودبانه و دوستانه داشته باشید.
- اشتیاق و انگیزه خود را برای شغل موردنظر نشان دهید.
- رفتار حرفه ای و سازمانی داشته باشید.
- به آنچه گفته می شود توجه و دقت کنید.
- اعتماد به نفس داشته باشید.
- نشان دهید که به اخلاق حرفه ای پایبندید.

ارائه

در طول فرایند استخدام، کارفرما فرصت های زیادی برای ارزیابی شما خواهد داشت تا بتواند شما را به عنوان یک کارمند در ذهن خود تجسم کند. پس سعی کنید خود را  آماده، مسلط و منظم نشان دهید.
- رزومه خود را درست و با توجه به قوانین رزومه نویسی بنویسید.
- به ظاهر خود دقت کنید و لباس های مناسب بپوشید. پوشیدن لباس های رسمی و مناسب نشان می دهد که شما معنای  قوانین محیط کار را می دانید.
- شفاف، مستقیم و بدون ابهام صحبت کنید و همه سوال ها را به طور کامل پاسخ دهید. با این کار نشان می دهید که توانایی برقراری مکالمه و بیان عقیده خود را دارید.
- وقت شناس باشید. اگر به موقع به محل مصاحبه نروید یا ای میل کارفرما را دیر جواب بدهید باعث ایجاد این تصور می شود که شما فردی بی تفاوت هستید یا به کار خود اهمیت نمی دهید.

مهارت های اولیه و اساسی
تصور کنید که شخصی در طی مصاحبه با کارفرما می گوید " من مسئولیت پذیر و قاطع هستم و همه مهارت هایی که می توان در مصاحبه شغلی به آن اشاره کرد را دارم." اگرچه این جملات ممکن است خودپسندانه به نظر برسند یا خسته کننده ترین روش تعریف از خود باشند، ولی ضروری است که به کارفرما بفهمانیم که آمادگی پذیرش شغل موردنظر را داریم.

اجازه بدهید کارفرما بداند که شما مهارت های زیر را دارید:

- توانایی مدیریت زمان
- توانایی حل مسئله
- مهارت کار گروهی
- پایبندی به اخلاق حرفه ای
- انتقادپذیری و درس گرفتن از اشتباهات
- انعطاف پذیری و سازگاری با شریط جدید
- توانایی کار خوب حتی وقتی تحت فشار هستید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که کارفرمایان می خواهند کارمندی داشته باشند که از تجربه کافی برخوردار بوده و شخصیت موردنظر آنها را داشته باشد. بد نیست اگر قبل از مصاحبه در مورد شرکت تحقیق کنید و در مورد روند کاری آن اطلاعاتی را به دست آورید.      
مهارت در مصاحبه که به استخدام کمک می‌کند

مصاحبه‌های شغلی یقینا یکی از مهم‌ترین دیدارهایی است که شما در طول زندگی‌تان باید انجام دهید. نتیجه مصاحبه می‌تواند اثری عمده بر مسیر حرفه‌ای شما داشته باشد، چه در مصاحبه پذیرفته شوید و مسیری را که برای آینده شغلی‌تان دارید، ادامه دهید، یا مسیر جدیدی را در پیش بگیرید تا حرفه‌ای رضایت‌بخش‌تر پیدا کنید.

بدون توجه به اینکه چه پستی را می‌خواهید بگیرید، مهم است که خودتان را کاملا برای مصاحبه آماده کنید. علاوه بر دانستن اینکه چرا برای این شغل مناسب هستنید، آگاهی از مهارت‌های پایه‌ای مصاحبه کمک زیادی به شما می‌کند. کارشناسان؛ تسلط بر این ۵ مهارت مهم را برای افزایش بخت‌تان برای گرفتن شغلی که می‌خواهید، را توصیه می‌کنند:

۱-  توضیح خواستن درباره پرسش‌های مصاحبه

اغلب افراد از این که از مصاحبه‌گر بخواهد پرسش‌هایش را روشن‌تر بیان کند، می‌هراسند. ممکن است نگران باشید که مصاحبه‌گر تصور کند که شما به او توجه کافی ندارید، اما اطمینان از اینکه شما سوال را به طور کامل فهمیده‌اید، می‌تواند به شما کمک کند که پاسخی کامل و متناسب به او بدهید. در مواردی که سوال را درست نفهمیده‌اید، برداشت خود از پرسش را برای مصاحبه‌گر بیان کنید و از او بپرسید آیا منظورش همین است یا نه.

۲- با صدای بلند فکر کنید

یک اشتباه که بسیاری از مصاحبه‌شوندگان مرتکب می‌شوند این است که هنگامی که پاسخی آماده برای پرسش مصاحبه‌کننده ندارند، ساکت می‌مانند یا می‌گویند: «نمی‌دانم.» در این مورد به اصطلاح با صدای بلند فکر کردن راهکار خوبی است. بهترین رویکرد در این موارد این است که از خود اطمینان خاطری همراه با فروتنی نشان دهید. پرسش مصاحبه‌گر را تکرار کنید، و در این حال روی فرآیند فکری‌تان کار کنید. اگر به جای خاموش ماندن با صدای بلند فکرتان را به زبان بیاورید، ممکن است مصاحبه‌گر اشاره‌ای کند که به پاسخ دادن شما کمک کند.

۳- به طور غیرکلامی ارتباط برقرار کنید

هنگامی دارید مصاحبه می‌کنید، و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهید آیا بی‌تاب هستنید و به زمین یا میز خیره شده‌اید؟ اگر اینگونه است حتی اگر کاملا شرایط گرفتن آن شغل را داشته باشید، ممکن است بخت خود در این مورد از دست بدهید. ارتباط درست غیرکلامی تاثیر بسیار زیادی بر مصاحبه‌‌گر خواهد داشت. اغلب افراد بر روی ارتباط غیرکلامی تمرین نمی‌کنند، اما هنگامی که عصبی هستید، میزان مهارت شما در این مورد خودش را نشان می‌دهد. توصیه‌ای که در این باره می‌توان کرد این است که مصاحبه‌های فرضی با یک دوست یا در جلوی آینه انجام دهید تا بتوانید بر روی تماس چشمی‌، وضعیت قامت و سایر شاخص‌های زبان‌ بدن‌تان که بیانگر میزان اعتماد به نفس شماست، تمرین کنید. دست دادن محکم با مصاحبه‌گر و برقراری تماس چشمی با او امکان موفقیت شما در مصاحبه را بالا خواهد برد.

۴- بر سابقه کاری‌تان مسلط باشید

شاید این موضوع بدیهی به نظر برسد، اما به یاد داشتن سابقه‌کاری‌تان و جزییات آن مانند زمان شروع و اتمام یک دوره کاری برای موفقیت در مصاحبه شغلی ضروری است. اگر مانند بسیاری از جویندگان کار در حال حاضرِ سابقه‌ کاری‌تان را طوری تنظیم کرده‌اید که با این شرکت یا پست خاص متناسب باشد، برای به یاد سپردن این نسخه خاص از سابقه‌کاری‌تان وقت بگذارید تا برای پاسخ دادن به هر پرسشی که استخدام‌کننده درباره آن از شما می‌کند، آماده باشید. اگر مصاحبه‌گر درباره موردی درباره شغلی در هشت سال پیش در سابقه کاری‌‌تان سوال کند، باید آن را بدانید، چرا که در سابقه کاری‌تان آن را نوشته‌اید.

۵- درباره شرکت و مصاحبه‌گر اطلاعات جمع کنید

هر جویای کاری می‌داند که باید تحقیق کاملی درباره شرکت و پستی که برای گرفتن آن مورد مصاحبه قرار می‌گیرد، انجام دهد، اما کار شما به اینجا ختم نمی‌شود. موضوعی که همین اندازه مهم این است که بدانید چگونه از این اطلاعات به نفع خودتان استفاده کنید. بنابراین نه تنها باید درباره خصوصیات شغل و سازمان عرضه‌کننده آن تحقیق کنید، بلکه باید درباره اجتماعی که این سازمان در آن قرار دارد، نیز اطلاع کسب کنید. اگر شما به عنوان نامزد یک پست سازمانی - علاوه بر عللی خود را برای این پست مناسب می‌دانید، صحبت می‌کنید - چیزهایی درباره اجتماعی که این شرکت در آن قرار دارد بگویید، این امر می‌تواند تاثیر مثبتی بر مصاحبه‌گر ایجاد کنید.
استفاده از شبکه اجتماعی لینکداین (Linkedin) که افراد حرفه‌ای را به هم ارتباط می‌دهد، نیز برای تحقیق درباره مدیری که می‌خواهد شما را استخدام کند و هر کسی دیگری که پیش از مصاحبه باید او صحبت کنید به شما کمک می‌کند تا با این ترتیب شناختی از سابقه هر یک از این افراد به دست آورید و احتمالا زمینه‌های مشترکی را پیدا کنید تا بحث با آنان را تسهیل کند.


برترین ها / همشهری

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محسن
ممنون مطالب بسيار اموزنده بود
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.