چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۷
کد مطلب: 14836
۲
۲۴

اتوبوسی به نام مرگ/ اسامی دانش آموزان فوت شده

رفته ‌بودند تا از 8 سال دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان ایرانی چیزی بیاموزند اما 26 نفر از آنها فرصت استفاده از این آموزه‌ها را به دست نیاوردند. دو حادثه در دو نقطه متفاوت. یكی در چهارمحال و بختیاری و دیگری در كرمانشاه. 25 دانشجو از دانشجویانی كه از همدان راهی كرمانشاه شده بودند در محدوده سرپل‌ذهاب اتوبوس‌شان خاطره یك تصادف را از اردوی راهیان نور برایشان به جا گذاشت. اما حادثه دیگر همه نگاه‌ها را به خود خواند.

به گزارش اعتماد ؛ 44 دانش‌آموز 15 ساله سوار بر یكی از 10 اتوبوسی بودند كه برای تجربه اردوی راهیان نور به خوزستان رفته بودند. هوا تاریك شده بود. 10 دقیقه از 8 شب، بیست و هشتمین روز سال تحصیلی 92- 91 سپری شده بود كه ناگهان همه چیز به هم ریخت.

بچه‌ها نمی‌دانستند كه جاده خوزستان به چهارمحال و بختیاری و به وی‍ژه همان جاده‌یی كه از آن در حال بازگشت به خانه بودند به «جاده مرگ» معروف شده است. جاده‌یی كه طبیعت آن و درختان گردو و بلوطش لذتی وصف‌ناپذیر را در خود گنجانده و وجود دو سد كارون 3 و 4 و پل‌های معروف آن ویژگی آن شده، از لحاظ استانداردهای تردد حداقل‌ها را داراست.

مردمی كه از آن مسیر به خوزستان رفته‌اند به خوبی می‌دانند كه از رامهرمز تا باغملك چه جاده‌یی پیش روی آنهاست. از باغملك تا ایذه و سپس تا لردگان هم وضع جاده، مناسب سفرهای سنگین نیست؛ سفرهایی كه معمولا قرار است در یك فاصله كوتاه‌مدت انجام گیرد یا سفرهایی كه اردوی دانش‌آموزان و دانشجویان را شامل می‌شود.

سرهنگ صمد اسفندیاری، معاون عملیات پلیس راه كشور صبح روز شنبه، آخرین شنبه مهرماه امسال را با این خبر آغاز كرد كه این حادثه در كیلومتر 185 محور ایذه به لردگان رخ داد و در آن 26 نفر جان سپردند و 18 تن دیگر مجروح شده‌اند. وی همچنین گفت: تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده علت این حادثه گزارش شد اما كارشناسان در حال جست‌وجو برای یافتن سیستم جی. پی. اس اتوبوس هستند تا اطلاعات دقیق‌تری از این ماجرا به دست آورند.

تا صبح دیروز جسد 23 نفر از اردوی دانش‌آموزی شناسایی شد و منصور فیروز بخت، مدیركل پزشكی قانونی استان چهارمحال و بختیاری به ایسنا گفت كه در حال بررسی برای شناسایی سه جسد دیگر هستند. از این تعداد كشته 22 نفر دانش‌آموز مدرسه پاسداران عفت، 2 نفر مدیر و معاون مدرسه و 2 تن دیگر راننده و مسوول اردو بوده‌اند.

سرهنگ قاسم قدرتی، فرمانده پلیس راه خوزستان نیز به ایرنا گفت: با توجه به اینكه جاده با بارش كم باران دچار لغزش شده بود راننده با بی‌احتیاطی قادر نبوده وسیله نقلیه را به خوبی كنترل كند. 20 آمبولانس از چهارمحال و بختیاری راهی محل حادثه شدند. 14 دانش‌آموز مصدوم به اهواز و بیمارستان گلستان سپرده شدند و 4 تن دیگر را در بیمارستانی در ایذه تحت درمان قرار دادند.رییس ستاد بحران دانشگاه علوم پزشكی اهواز هم به ایرنا گفت: 11 مصدوم سانحه تصادف در بیمارستان گلستان بستری شده‌اند و از این تعداد حال یكی وخیم است.

سه روز عزای عمومی در چهارمحال و بختیاری اعلام شد

به دنبال وقوع حادثه واژگونی اتوبوس، در چهار محال و بختیاری سه روز عزای عمومی اعلام شد. مدیركل پزشكی قانونی استان چهارمحال و بختیاری اسامی فوت‌شدگان حادثه واژگونی اتوبوس راهیان نور را كه جمعه شب در محور ایذه به شهركرد اتفاق افتاد، اعلام كرد.

به گزارش خبرآنلاین نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهركرد و استاندار این استان در پیام مشتركی اعلام كردند: بار دگر اندوه و غم بر سر و روی ما نشست و استان قهرمان‌پرور چهارمحال و بختیاری را در غم جمعی از بهترین‌های خود عزادار كرد.

همچنین به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، دكتر منصور فیروزبخت با اشاره به 26 كشته و 18 مجروح این حادثه، اسامی فوت‌شدگان را به شرح زیر اعلام كرد.

رویا عسگری،پریسا رضایی،فاطمه شمس،الهام حسن‌زاده،هانیه انتظامی،شبنم مقدسی،محدثه مهدوی‌نیا،مرضیه احمدی،زهرا عباسیان،پریسا زندیان،مژگان هادی‌پور(معاون دبیرستان عفت)،مرضیه سلیمی،مائده فرهمندیان،فاطمه كریمی،زهرا عرب،زهرا غفاری،مریم خاقانی،ماندانا الهیان(مدیر دبیرستان عفت)،فائزه شبانیان،آمنه خاكسار،نرگس كوهی‌كمالی،مینا ربیعی،ریحانه شریفی‌ریگی،حجت‌الله‌ مرادی (كمك‌راننده) ،رحمان جهان‌پناه: (مسوول كاروان) مسافران این اتوبوس دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دبیرستان عفت و ساكن شهرستان بروجن بودند و همچنان هویت یكی از دانش‌آموزان تا وصول اوراق هویتی وی توسط خانواده‌اش ناشناس است.   هویت آخرین دانش آموز حادثه اتوبوس راهیان نور فارس: در پی واژگونی اتوبوس راهیان نور دانش آموزان بروجنی، 26 نفر از سرنشینان فوت شدند که هویت 25 نفر شناسایی و یک نفر ناشناس باقیمانده بود. که پس از شناسایی هویت این دانش آموز، وی را آسیه ابوالحسنی معرفی کرد.
همچنین در بین متوفیان این حادثه، ماندانا الهیان، مدیر مدرسه، مژگان هادی پور، معاون مدرسه و زهرا عرب، راوی بودند.

پزشکی قانونی اعلام کرد در خبر قبلی، دو نفر از کشته شدگان، کمک راننده (حجت اله مرادی) و دیگری مدیر کاروان (رحمن جهان پناه) معرفی شده بودند که با اضافه شدن مدیر مدرسه، معاون مدرسه و راوی کاروان، تعداد دانش آموزان متوفی در این حادثه 21 نفر اعلام ‌شد.

شب جمعه بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس راهیان نور در محور ایذه ـ شهرکرد، 26 نفر از سرنشینان آن که شامل دانش آموزان دختر بودند کشته و 18 نفر زخمی شدند.



حاجی‌‌بابایی در واکنش به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان: از مسوولانش بپرسید

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران درباره حادثه اخیر اتوبوس راهیان نور و کشته شدن 26 نفر از دانش‌آموزان به این جمله بسنده کرد: از مسوولانش بپرسید.حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه «همایش تبیین جایگاه دانشگاه فرهنگیان» که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران که بیش از یک ساعت منتظر بودند تا سوالات خود را از وی بپرسند، به گفتن جمله «از مسوولانش بپرسید» اکتفا کرد.

گفتنی است، شب گذشته اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر بروجنی که از اردوی راهیان نور مناطق عملیاتی بازمی‌گشتند، به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه از سوی راننده اتوبوس دچار سانحه شد که طی آن 26 تن کشته و 18 نفر مجروح شدند.

واكنش معاون حاجی‌بابایی به مرگ 26 دانش‌آموز بالاخره سانحه است، پیش می‌آید

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش در واكنش به مرگ 26 دانش‌آموز در اثر واژگونی اتوبوس راهیان نور گفت: دوستان برای پیشگیری از هر گونه حادثه‌یی برنامه‌ریزی كردند اما بالاخره این حادثه پیش آمده اما به طور حتم كسی مایل نبود كه این اتفاق رخ دهد.ابراهیم سحرخیز درگفت‌وگو با ایلنا در این باره گفت: باید از آقای هژبری معاونت محترم پرورشی در این زمینه سوال كنید‏ زیرا اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور كاری پرورشی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینكه هم‌اكنون در بروجن برای تشییع جنازه دانش‌آموزان هستم‏، افزود: هزار و یك اقدام برای جلوگیری از وقوع حادثه می‌شود اما متاسفانه حادثه اتفاق می‌افتد و نمی‌شود گفت كه این اتفاق معلول این است كه برای اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور برنامه‌ریزی نشده است.

وی در واكنش به این پرسش كه اگر همه امكانات و برنامه‌ریزی‌ها برای سلامت دانش‌آموزان شده است، پس چرا امسال همانند سال گذشته شاهد كشته شدن دانش‌آموزان هستیم، گفت: بالاخره سانحه است گاهی فردی از پله برقی می‌افتد و دچار سانحه می‌شود وگاهی فردی درخیابان، اما این مساله به این معنی نیست كه نباید دقت‌های بیشتری صورت بگیرد.سحرخیز همچنین درباره موضع‌گیری وزیرآموزش و پرورش نسبت به این حادثه مبنی بر اینكه از مسوولانش بپرسید، گفت: به هرحال اردوی راهیان نور با همكاری بسیج انجام می‌شود اما بهتر است از آقای هژبری در این زمینه بپرسید زیرا ایشان اطلاعات بیشتری دارند.

كمیسیون آموزش حاجی‌بابایی را به مجلس فراخواند

همچنین رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واكنش به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور كه به موجب آن 44 نفر كشته و مجروح شدند، گفت: امروز حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش را برای توضیح به مجلس خواسته‌ایم.

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با «اعتماد» افزود: درباره این حادثه ما به عنوان كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز تاسف خود را اعلام می‌كنیم و پیام تسلیت‌مان را به خانواده‌های بازماندگان و نماینده شهر آنها اعلام كردیم. وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ما كه لزوم برگزاری چنین اردوهایی با توجه به ناایمن بودن جاده‌ها كه كارشناسان بارها بر آن تاكید كرده‌اند چیست، گفت: ما وزیر را درباره پاسخ به این سوالات امروز به مجلس دعوت كرده‌ایم و قرار است طی جلسه فوق‌العاده‌یی پیرامون این اتفاق و سایر حوادث مشابهی كه جان دانش‌آموزان را می‌گیرد از ایشان سوال شود.

در واژگونی اتوبوس دانشجویان دختر 25 نفر مجروح شدند

در حالی كه بروجن عزای عمومی اعلام شد، رییس مركز كنترل ترافیك پلیس راهور گفت: بر اثر واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دختر، 25 نفر مجروح شدند.سرهنگ رضا سلبی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بعدازظهر روز جمعه ماموران پلیس راه با اعلام خبری مبنی بر واژگونی یك دستگاه اتوبوس در محور اسلام‌آباد غرب - كرمانشاه، بلافاصله اكیپی از ماموران پاسگاه «حسن‌آباد» شهرستان اسلام‌آباد غرب عازم محل حادثه شدند.

وی ادامه داد: با حضور ماموران در محل مشخص شد یك دستگاه اتوبوس حامل 40 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه ملایر استان همدان، حین بازگشت از غرب كشور به دلایلی از جاده منحرف و واژگون شده است. به گفته رییس مركز كنترل ترافیك پلیس راهور، در این حادثه 25 نفر از دانشجویان دختر دچار جراحت شده بودند كه توسط تیم‌های فوریت‌های پزشكی به مراكز درمانی اعزام شدند. بر اساس اطلاعات رسیده وضعیت عمومی مصدومان حادثه مساعد گزارش شده است.سرهنگ سلبی افزود: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است.

نماینده بروجن: مسوولیت این ماجرا بر عهده مسوولان است

امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار اعتماد گفت: از 10 اتوبوسی كه به اردوی راهیان نور رفته بودند هنگام بازگشت به بروجن در راه یكی از اتوبوس‌ها به دلیل نقص فنی و سهل‌انگاری، ترمز اتوبوس عمل نكرده و بالاخره اتوبوس با كوه برخورد می‌كند و از 43 نفر دانش‌آموز دختر در این اتوبوس26 نفر از این دانش‌آموزان كشته شده‌اند. وی همچنین درباره قربانیان این حادثه توضیح داد: حدود 2 نفر هم هنوز قابل شناسایی نیستند و 2 نفر از این دانش‌آموزان در كما به سر می‌برند و بقیه دختران دبیرستان عفت پاسداران بروجن در بیمارستان گلستان اهواز بستری هستند. این نماینده عضو كمیسیون انرژی در تحلیل این ماجرا گفت: آنچه مسلم است دو سال قبل هم 2 نفر از فرهنگیان این شهرستان در همین جاده كشته شدند و حتی در این رابطه رییس‌جمهور باید جوابگو باشد نه اینكه پس از گفت‌وگو با وزیر آموزش پرورش هم وی از مسوولیت شانه خالی می‌كند، به طور كامل تمام مسوولان باید جوابگو باشند و این جریان یك سهل‌انگاری از طرف مسوولان است كه به دلیل همین سهل‌انگاری و كشته شدن دختران معصوم در یك شهرستان تمام مردم شهر را عزادار كرده‌اند و تمام عواقب آن به طور خاص برای مسوولان است و در این رابطه باید كمیته‌یی مخصوص تشكیل و موضوع را به صورت كاملا تخصصی مورد بررسی قرار دهد نه اینكه از آن شانه خالی كنند و حتی ممكن است در آینده این مساله دوباره اتفاق بیفتد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: این موضوع از طرف مجلس هماهنگ شده است تا موضوع در هر سطحی كه باشد كاملا بررسی شود و با مسوولان كاملا برخورد شود و تمام مسوولان مربوطه باید در رابطه با این موضوع توضیح دهند و این در حالی است كه مسوولان مربوط تمام این قضایا را به گردن هم می‌اندازند و به ریشه‌یابی در این موضوع نمی‌پردازند. سلطانی در بررسی ریشه‌های وقوع چنین حوادثی گفت: بنده نیز شخص رییس‌جمهور را مقصر در این ماجرا می‌دانم. برای مثال ایشان حتی مسكن مهر را به حال خود رها كرده‌اند و حتی جاده‌های كشور را كه به بدترین حالت ممكن به حال خود رها كرده‌اند به طوری كه این جاده از شهریورماه تا به حال 35 كشته داشته است و در سال گذشته به عنوان پرحادثه‌ترین و پرتلفات‌ترین جاده كشور بوده است و هیچ شخصی هم در این رابطه جوابگو نیست و رییس‌جمهور یكی از مقصرین اصلی این حادثه است. این عضو كمیسیون انرژی همچنین تصریح كرد: حتی كمیته آموزش و نمایندگان كمیته‌یی مخصوص در این رابطه تشكیل خواهند داد از طرف دیگر هم مجلس و آقای لاریجانی هماهنگی‌هایی انجام داده‌‌اند و این در حالی است كه وزیر آموزش و پرورش در این باره گفته كه این موضوع هیچ ارتباطی با ما ندارد.

سلطانی همچنین توضیح داد متاسفانه راننده و كمك راننده هم با این منطقه آشنایی نداشته‌اند و مطقه، منطقه پرتگاهی است و راننده باید به طور با این منطقه آشنایی كامل داشته باشد و تمام این عوامل به علاوه سوءمدیریت و سهل‌انگاری باعث شد تا دانش‌آموزان و گل‌های مردم پرپر شوند. این در حالی است كه حتی مردم نیز این سوال را دارند كه این موقع از سال چه ضرورتی برای رفتن به اردو بوده و این در حالی است كه هیچ‌كس جوابگو نیست.

دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای رسیدگی به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان

آیت‌الله آملی‌لاریجانی رییس قوه قضاییه، رییس كل دادگستری استان‌ خوزستان را مامور رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی كرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در نامه‌یی خطاب به رییس كل دادگستری استان خوزستان ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه خواستار رسیدگی سریع‌تر به علل وقوع این حادثه شده است. وی همچنین خواستار پیگیری‌های قضایی در این‌باره شد و تصریح كرد: با توجه به وقوع حوادث مشابه و آمار دور از انتظار تصادفات رانندگی كه متاسفانه سالانه منجر به كشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز می‌شود، باید اقدامات عاجل و مناسب به منظور كاهش تصادفات از سوی مسوولان ذی‌ربط صورت گیرد.   آنچه در مجلس درباره واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی گذشت
48 ساعت پس از حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی و مرگ 26 نفر بر اثر آن، کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس جلسه فوق العاده ای را با حضور وزیر آموزش و پرورش و سردار فضلی برگزار کرد.به گزارش خبرآنلاین؛ دیروز صبح محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خبر از حضور وزیر آموزش و پرورش و درخواست توضیح از او درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان در کمیسیون داده بود. (اینجا را بخوانید)

علیرضا سلیمی، دبیر اول کمیسیون‌ آمورش و تحقیقات مجلس درباره این جلسه به خبرآنلاین گفت: "جلسه امروز بحث درباره حادثه تلخی بودی که در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد.

به گفته او در این جلسه، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش و سردار فضلی، جانشین رئیس سازمان بسیج دانش آموزی و تعدادی دیگر از مسوولان حضور داشتند: "فضای این جلسه تحت تاثیر این حادثه قرار داشت."

پیش از این گفته شده بود سردار نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، در مجلس حاضر می شود. اما به جای او، سردار فضلی حضور یافت.

نماینده مردم محلات و دلیجان درباره نتایج جلسه هم گفت: " این جلسه جند نکته داشت؛ اول اینکه اردوی راهیان نور منشا ترویج ارزش های دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب است و در آن شکی نیست. نکته دوم رعاثت ضریب امنیتی و ایمنی در این اردوهاست که باید بالا برود. باید برای برگزاری این اردوها تمام احتیاط لازم به کار برده شود و مقدمات کار فراهم باشد تا این حوادث را شاهد نباشیم."

به گفته او دلیل حادثه، خطای انسانی و نقطه حادثه خیر در جاده بوده است: "در این جلسه تاکید شد باید بر بهبود و رفع نقاط حادثه خیز جاده ها تاکید شد. اصلاح شو و از افرادی استفاده شود که توان بیشتری برای رانندگی دارند. البته این حادثه نشان داد با وجود کارهایی که در سال های گذشته برای توسعه جاده ها و بهبود آنها انجام شده است، اما هنوز کارهای بسیاری برای استانداردسازی جاده ها باید انجام شود."

همچنین دراین باره قاسم جعفری، دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت: "بازدید از مناطق جنگی از جمله اقدامات بزرگی است که گاهی ناخواسته و به طور طبیعی درگیر حوادث ناگواری می‌شود که ممکن است در هر جا و هر فضایی چنین اتفاقی به وقوع پیونند، بدین ترتیب نمی‌توان آن را تنها منوط به اعزام کاروان راهیان نور دانست.

او گفت: این حادثه برای ما بسیار دردناک بود اما نباید واقعیت‌های بزرگی چون جنگ تحمیلی را قربانی چنین حوادث غیر مترقبه‌ای کرد.

جعفری با تاکید بر اینکه این‌گونه اتفاقات ناخوشایند نیاز به پیگیری اساسی دارد گفت: متاسفانه برخی حرف و حدیث‌ها مبنی بر اجباری بودن این سفرها صحت نداشت و دور از واقعیت بود در حالی که رضایت‌نامه والدین جزء شروط این سفر بود.
نماینده مردم بجنورد با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در عملکردش کوتاهی نکرده است، گفت: با بررسی‌های انجام شده قرار است تمهیداتی با کمک دست‌اندرکاران مسئولان کشور انجام شود تا بتوان از بروز این‌گونه حوادث جلوگیری کنیم، مثلا اگر عامل جاده‌، از دلایل واژگونی وسایل حمل و نقل محسوب می‌شود وزیر مسکن و شهرسازی نیز باید وارد عمل شود.


حاج بابایی راضی می شود جسد بچه خودش را تحویل بگیرد؟ سردارنقدی پاسخگوی این حوادث جانگذار هستند؟

سلامت نیوز : نماینده بروجن از عدم پاسخگویی مسئولان در مورد حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان عازمی به راهیان نور، انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بازتاب ؛ حمیدرضا عزیزی فارسانی نماینده بروجن در تذکری با اشاره به حادثه جان باختن 26 دانش آموز و معلم این شهر در مسیر بازگشت از مناطق جنگی جنوب کشور گفت: جای تاسف است که در کشور ما نخبگان مانند گل پرپر می شوند و کسی پاسخگو نیست، سال گذشته نیز تعدادی از دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در این مسیر جان خود را از دست دادند ولی نتیجه چه شد؟ هیچ مدیر یا مسئولی تذکر نگرفت و پاسخگو نبود.


وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ مسئولی عذرخواهی نمی کند و مسئولیت را بر عهده نمی گیرد، وزیر آموزش و پرورش بگوید آیا راضی می شود بچه خودش در این مسیر از دست برود و جسد او را تحویل بگیرد، سردار نقدی بگویند آیا پاسخگوی این حوادث جانگذار هستند؟! آقای نیکزاد و نامجو پاسخ دهند چرا قبل از ایجاد جاده و پل به آب گیری سد اقدام می کنند که موجب گسیل شدن بار ترافیکی به این جاده ها می شود.


وی با تاکید براینکه هیچ کس در نفس مفید بودن سفر راهیان نور شکی ندارد، خاطرنشان ساخت: باور کنید شهدای ما هم راضی نیستند که این بچه‌ها اینگونه پرپر شوند.همچنین احمد علی مقیمی نماینده بهشهر نیز با اشاره به وقوع سیل در حوزه انتخابیه و بالا بودن حجم آسیب ها و آسیب دیدگان، گفت: اگر مسئولان دیروز به وظیفه خود عمل می کردند امروز شاهد بروز چنین حوادثی نبودیم، پیش از این دو بار هشدار داده شد، سیل‌های کوچک آمد اما توجهی نشد و نتیجه آن سیلی شد که زندگی مردم را فلج کرد.وی خواستار جلوگیری از برداشت بی رویه از جنگل‌های این منطقه شد و تاکید کرد: عدم لایروبی رودخانه‌ها، برداشت بی رویه از جنگل‌ها و عدم وجود سد و آبخیزداری مناسب در این منطقه به مشکلات دامن زد.از این رو باید نسبت به فراهم سازی امکانات برای حل این معضل اقدامات سریعی صورت گیرد.   احمدی مقدم: راننده مقصر حادثه مرگ دانش آموزان است
فرمانده نیروی انتظامی گفت: راننده مقصر واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان شناخته شد و با شرکت متخلف نیز برخورد شد.

به گزارش مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم در جمع خبرنگاران در حاشیه تودیع و معارفه رئیس پلیس پیشگیری اظهار داشت: بحث راهیان نور همچنان ادامه دارد و پلیس کنترل سختی را روی رانندگان دارد. موافقتنامه ای برای رعایت استانداردها بین پلیس راهور و ستاد برگزاری راهیان نور موافقتنامه هایی امضا شده است و در مرحله اول با نوسازی ناوگان حمل و نقل دیگر خبری از اتوبوسهای فرسوده سالهای گذشته نیست.

وی ادامه داد: هیچ اجباری برای بردن دانش اموزان و دانشجویان به اردوهای راهیان نور وجود ندارد و این افراد داوطلبانه به مناطق جنگی اعزام می شوند. البته همانگونه که حفظ فرهنگ جبهه و جنگ الزامی است، رعایت نکات ایمنی ضروری بوده و باید قانون در برگزاری اینگونه اردوها رعایت شود.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی در 7 ماهه نخست امسال بیش از 12 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

وی با اظهار تاسف مجدد از مرگ دانش آموزان افزود: وقتی یک حادثه رخ می دهد همه نگاهها به سمت آن جلب می شود، در حالیکه باید سرمایه‌گذاری زیادی را به منظور رفع این مصیبت انجام دهیم. می شود گفت که این مصیبت یک درس عبرتی است تا به قانون و ایمنی توجه کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی از اعزام تیم فنی پلیس راهور به محل حادثه خبر داد و افزود: تیم فنی به محل حادثه اعزام شده است اگرچه براساس اعلام نظر اولیه راننده مقصر اصلی این حادثه است ضمن اینکه با شرکت متخلف نیز برخورد شده است.   روایت بازمانده های تصادف اتوبوس دانش آموزان از حادثه: اتوبوس از ابتدا نقص فنی داشت
ایسنا نوشت:ساعت 20 جمعه‌شب، 28 مهرماه؛ اتوبوس دختران دبیرستانی از اهواز به بروجن برمی‌گردد. دانش‌آموزان کلاس‌های دوم ریاضی و دوم تجربی دبیرستان پاسداران عفاف شهرستان بروجن برای گذراندن دوره عملی واحد درسی "آمادگی دفاعی" به همراه مدیر و معاون دبیرستان، مربی واحد درسی و مشاور تحصیلی‌ در قالب کاروانی با 10 اتوبوس دانش‌آموزی به مناطق عملیاتی جبهه‌های خوزستان اعزام شده بودند.
آنها پس از گذراندن دوره چند روزه در شلمچه و دهلاویه، عصر جمعه اهواز را به مقصد خانه ترک می‌کنند. در راه، اتوبوس اسکانیا که به صورت اتوماتیک کنترل می‌شد، دچار نقص فنی می‌شود، درست مثل وقتی که از بروجن به مقصد خوزستان در راه بودند. کنترل از دست راننده خارج می‌شود و راننده به مدیر دبیرستان که در اتوبوس حضور دارد می‌گوید که نمی‌تواند ترمز بگیرد. اتوبوس با سرعت زیاد و مهارنشدنی در جاده شلوغ و ترانزیتی از بین خودروهای سنگین می‌گذرد، دختران دانش‌آموز جیغ می‌کشند و ناگهان با برخورد شدید با تپه‌ای خاکی همه چیز می‌ایستد. همه این‌ها تنها در 5 دقیقه برای دختران دبیرستانی اتفاق افتاد و 26 کشته و 18 زخمی پایان ماجرای اتوبوس اسکانیای کاروان دانش‌آموزی بود.

مریم اشراقی، یکی از بازماندگان حادثه واژگونی اتوبوس اکنون با شدت جراحات بسیار زیاد در بخش ICU بیمارستان گلستان اهواز بستری است و به سختی ناله می‌کند. پدر مریم کنار تخت او با گریه توضیح داد: “کسی از وقوع حادثه به ما خبر نداد. ساعت 18:30 دیشب با او تماس گرفتم و حالش خوب بود. بعد ساعت 21 دوستش به خانه ما زنگ زد و گفت نگران مریم هستم. ما گفتیم مریم به اردو رفته است و بعد دوستش به ما گفت که این حادثه اتفاق افتاده است.

ما به سپاه بروجن مراجعه کردیم و دیدیم که روبه‌روی درب سپاه شلوغ است و همه خانواده‌ها آمده‌اند. بعد هم که فهمیدیم مریم جزو زخمی‌هاست خودمان را به اهواز رساندیم.“

الناز علایی یکی دیگر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده است، الناز وضعیت عمومی بهتری دارد و در بخش بستری شده و پدر و مادرش با چشمان آرام و مشتاق به دخترشان که از فاجعه زنده بیرون آمده نگاه می‌کنند.
الناز می‌گوید: “برای شام نزدیک سد کارون سه پیاده شدیم و بعد از شام دوباره حرکت کردیم. راننده آرام رانندگی می‌کرد و سرعت زیادی نداشت ولی ناگهان دیدیم که کنترل اتوبوس را از دست داد. ما ردیف آخر بودیم، همه جیغ می‌زدند، بعد از ماشین پرت شدیم بیرون، من چشم‌هایم را که باز کردم دیدم روی یک تپه خاکی افتاده‌ام. من و مهسا عبدالهی‌نیا و فاطمه آقایی و محدثه زمان‌پور کنار هم نشسته بودیم و می‌دانم که آنها هم زنده هستند.“

قربان عبدالهی‌نیا، پدر مهسا که اکنون در بخش بستری است و از ناحیه مهره‌های کمر و گردن دچار آسیب‌دیدگی شدید شده است، بسیار نگران و ناراضی است، می‌گوید: “من در ساعت 20:08 با دخترم تماس گرفتم، مهسا تلفنش را جواب داد و من از پشت تلفن می‌شنیدم که دوستان دخترم فریاد می‌کشند، از او پرسیدم چه شده؟ و مهسا گفت، راننده نمی‌تواند ترمز بگیرد و اتوبوس نمی‌ایستد. من 23 ثانیه با دخترم صحبت کردم و ناگهان موبایلش قطع شد.“

وی که از وضعیت پیش آمده بسیار ناراحت است، می‌گوید: بچه‌ها برای درس "آموزش دفاعی" از طرف مدرسه به شلمچه اعزام شده بودند. چرا باید چنین درسی برای بچه‌ها بگذارند و آنها را به راه دور بفرستند و بگویند اگر به این اردو نروید 10 نمره از این واحد درسی شما حذف می‌شود؟“

نادر آقایی، پدر فاطمه آقایی، هم که در راهرو در حال انتقال دخترش به بخش بود، گفت: “ساعت هشت و نیم دیشب از حادثه خبردار شدیم. هنوز جواب قطعی از وضعیت فاطمه به ما نداده‌اند و گفته‌اند شکستگی‌هایش زیاد است و باید عمل شود.“

ایران مقدسی، مربی درس آمادگی دفاعی دبیرستان دخترانه پاسداران عفاف بروجن، هم که اکنون از بازماندگان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان است، با تشریح وضعیت اتوبوس از بدو حرکت از بروجن، توضیح داد: “از بروجن که به مقصد خوزستان حرکت کردیم اتوبوس مشکل فنی داشت، اتوبوس اسکانیا اتوماتیک بود و با هر نقصی بین راه نگه‌می‌داشت و باز حرکت می‌کرد. خانم هادی‌پور، معاون دبیرستان و خانم الهیان، مدیر دبیرستان مدام به راننده تذکر می‌دادند ولی راننده می‌گفت که اتوبوس اتوماتیک است و مشکلش را پیدا نکرده‌ایم و از دست من کاری برنمی‌آید. وقتی به اهواز رسیدیم راننده رفت و برگشت و به ما گفت که نقص ماشین را درست کرده و تنها یک مشکل کوچک از یک شیلنگ بوده و برطرف شده است.
بعد هم که از اهواز به شلمچه و دهلاویه رفتیم اتوبوس مشکلی نداشت ولی در راه بازگشت، دوباره مشکل پیدا کرد و راننده هم از ماشین‌های سنگین سبقت می‌گرفت و ما حرص و جوش می‌خوردیم. تا این که بعد از شام و تقریبا بعد از منطقه دهدز دوباره اتوبوس پیام ایست داد و راننده گفت که نمی‌تواند ترمز بگیرد. جاده خیلی شلوغ بود و متاسفانه یکباره دیدیم که کنترل ماشین از دست راننده خارج شد و حادثه اتفاق افتاد.
سال گذشته هم برای همین واحد درسی، دانش‌آموزان را به مناطق عملیاتی آوردیم و مشکلی پیش نیامد. امسال هم یک کاروان با 10 اتوبوس عازم شدیم که تنها اتوبوس ما دچار حادثه شد. این اتوبوس از ابتدای حرکت و از بروجن نقص فنی داشته است.“

زینب خدادادی، طلبه و مبلغ همراه کاروان نیز جزو زخمی‌شدگان است، او از ناحیه دست و پا مجروح شده و منتظر نهایی شدن وضعیتش است.

خدادادی هم گفت: “ترمز ماشین خراب بود و ماشین نمی‌ایستاد. ما فقط جیغ می‌کشیدیم. اتوبوس از کنترل خارج شده بود و از بین ماشین‌های سنگین می‌گذشت و نمی‌ایستاد. ترمز اتوبوس از بروجن خراب بود.“

مریم باباخانیان، آخرین دانش‌آموزی است که میان بازماندگان حادثه دیشب شناسایی‌ شده است. مریم در کما به سر می‌برد و به دلیل بیهوشی آخرین دانش‌آموزی است که هویت او تایید و شناسایی شد. پزشک او می‌گوید که حد نصاب هوشیاری برای هر فرد زنده 15 است که مریم اکنون در وضعیت 5 قرار دارد و حال او اصلا خوب نیست. مریم اکنون در بخش ICU بیمارستان گلستان اهواز بستری است و تلاش برای بهبود وضعیت او ادامه دارد.

محمدرضا باباخانیان، پدر مریم از وضعیت فرزندش اطلاع دقیقی ندارد. او که با در دست داشتن شناسنامه مریم برای تایید هویت دخترش به اهواز آمده است از زنده ماندن فرزندش خوشحال است. وی گفت: “صبح از حادثه‌ای که برای دخترم و دوستانش پیش آمده خبردار شدیم و خودمان را به اهواز رساندیم. به ما می‌گویند حالش خوب است. صورتش هم زیاد مشکلی ندارد و فقط خراشیدگی دارد.“

اسماعیل پاکروان، مشاور تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه پاسداران عفاف، هم از بازماندگان حادثه است و در بیمارستان گلستان بستری است. پاکروان هم توضیح داد: “دومین بار بود که همراه بچه‌های این دبیرستان برای واحد درسی آموزش دفاعی به خوزستان آمدم و اتوبوس ما از ابتدای سفر و هنگام حرکت از بروجن مشکل داشت.“

مرضیه امانی، تنها دانش‌آموزی است که می‌تواند به راحتی حرف بزند و کمتر درد دارد، او با وجود آسیب‌هایی که دیده وضعیت خوبی دارد و به تشخیص پزشکش مرخص شده ولی به درخواست خانواده‌اش برای مراقبت بیشتر امشب هم در بیمارستان گلستان اهواز می‌ماند و فردا به خانه برمی‌گردد.

مرضیه تعریف کرد: “راننده گفت نمی توانم ترمز بگیرم، به ما گفت کمربندهایتان را ببندید. او هر چه کرد نتوانست ترمز بگیرد و اتوبوس واژگون شد. من بین صندلی‌ها گیر کرده بودم و وقتی با جرثقیل تکه‌های اتوبوس را از هم جدا کردند توانستند مرا از زیر صندلی‌ها بیرون بکشند. صبح الناز و محدثه را دیدم که زنده بودند ولی از بقیه بچه‌ها خبری ندارم...“

هرچه که بود، اگر اتوبوس اسکانیا از ابتدای سفر نقص فنی داشت، اگر لزومی به حضور دانش‌آموزان برای گذراندن دوره عملی واحد درسی‌شان در خوزستان نبود، اگر هنگام اعزام بچه‌های دبیرستانی رسیدگی بیشتری شده بود، اگر در طراحی این واحد درسی بیشتر دقت شده بود، اگر هر چه که بود، رویا عسگری، پریسا رضایی، فاطمه شمس، الهام حسن‌زاده، هانیه انتظامی، شبنم مقدسی، محدثه مهدوی‌نیا، مرضیه احمدی، زهرا عباسیان، پریسا زندیان، مژگان هادی‌پور، مرضیه سلیمی، مائده فرهمندیان، فاطمه کریمی، زهرا عرب، زهرا غفاری، مریم خاقانی، ماندانا الهیان، فائزه شبانیان، آمنه خاکسار، نرگس کوهی‌کمالی، مینا ربیعی و ریحانه شریفی‌ریگی دیگر هرگز به خانه بازنگشتند.

تصاوير ناراحت كننده تشييع جنازه اين عزيزان / کلیک مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان بروجنی در بیمارستان اهواز بستری هستند.
واقعا جای تاسف است که جکرکوشه های مردم این گونه پرپر شدند فقط برای کار تبلیغی به اسم فرهنگی به کجا می خواهید برسید؟کی راضی به این کاره؟ شهداء ؟جمع کنید این ادا و اصولها رو ... من این مصیبتو به همون شهداء تسلیت می گم. بچه های مردم تیکه پاره شدن ... کی می خواد جواب بده .. تو رو خدا کسی جواب بده ... داغ دل این مادران رو کی پاسخ میده؟؟؟ شهداي مظلوم خون خود را نثار کردند که حريم اين غنچه هاي پرپر امن بماند و خداي نکرده طعم جنگ را نچشند و راحت درسشان را بخوانند.آنوقت ما ... خداوند به بازماندگان صبر وبه مسئولین بصیرت!!!
قطعا همه از این حادثه ناگوار ناراحتند اما ای کاش حداقل از شهدا مایه نمی گذاشتند!این اتفاق می توانست در هر اردوی دیگری بیافتد! این همه اردوی علمی!این دنیا محل امتحان است باید مواظب بود که چه بر سر زبان می آوریم! خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند!درود بر روح خانم الهیان بهترین مدیر بروجن و خانم هادی پور بهترین مربی ورزش بروجن!
در گورستانهاي پيردختران جوان را دفن كرده اند .و عشقوحشت بر بام مي خواندو آواز به چاه پناه برده است .قفل بر دهانو فرياد بر ديوارو شبيخونِ رنگ در كوچهو مرگ به ضيافت نشسته است.به باشكوه ترين نامها بيانديشمو به عاشق ترين خشم ها .باران در صبحو كينه در خفيه گاه .من در كدام گورستانمن بر كدام جنازه بخوانم :" بدرود اي چكاوك خونينبدرود دخترم " .
به چی میخواید برسید با این راهیان نورتون؟ دنیا داره تو سیارات دیگه زندگی کشف میکنه شما گروه گروه میبرین جبهه تا چی بشه؟
United States
همین ؟؟؟ سه روز عزای عمومی این بچه هارو بر میگردونه . مسدولین دنبال مقصر تو غیر از خودشون میگردن ؟ چرا این اردو باید اجباری باشه . چی میخواین از جون جنگ و مناظق جنگی بعد از این همه سال . بابا به خدا بدون این همه تبلیغات همه میدونن چی به سر این مملکت اومده تو هشت سال چنگ همه میدونن ما چقد کشته دادیم بسه دیگه . برای نشون دادنش بیشترشون جون آدمای بیشتری رو نگیرین
خوبه ديگه راننده هم كه فوت شده خوب ميشه گردنش انداختتو تمام دنيا مردم براي دفاع از وطنشون ميجنگن..تو ايران هم اين موضوع با ارزش و مقدسهاما نه به قيمت ديد و بازديد هايي كه جون بچه هاي مردم گرفته شه..هر چيزي حدي داره... تو كجاي دنيا مناطق جنگيشونو وسعت ميدن براي ديد و بازديد تازه من دختري رو ميشناسم كه با رفتن به اين اردو ها دچار مشكل تنفسي مناطق آلوده شيميايي شده
Iran, Islamic Republic of
کسی میرزا بنویس نیست .همه واقعیات را به خوبی میدانند و درک می کنند فقط همه ما نسبت به سرنوشت خود وآ یندگان خود در این مملکت بی مسئولیت شده ایم.عده ای تشنه قدرت و کسب مقام به هر وسیله ای از من نوعی تا شما! تا بالاتر گرفته و عده ای غرق در تجملات و چشم هم چشمی های پوچ زندگی و عده کثیری غرق در بد بختی های چگونه گذراندن زندگی روزمره خود هستند .وقتی در روز تشییع این نوگلان پر پر شده سربازان آماده دست به ...در ماشین را می بینیم که برای برای دلداری و استقبال از این مردم داغدار آماده به خدمتند!!! باید بدانیم آینده این مردم به کجا سوق داده خواهد شد؟!باید بدانیم که مسئولان ما تا چه اندازه دلسوزاین ملتند! وقتی ارگانهایی با بودجه های کلان تشکیل می شود به بهانه حفظ آرمانهای اسلامی و دزدی های کلانی که عده ای به این بهانه در جیب خود می کننددیگر جای چه سخنی می ماند.تنها می دانم که ای کاش مرگ عزیزم و عزیزان از دست رفته ماکه هیچ چیزی دیگر جبران عزیزان از دست رفته مان را نمی کند درس عبرتی می شد که از این خواب برخیزیم .
جناب آقای وزیر شما را به اشک های این مادران و خواهران داغدیده فقط یک لحظه خود را جای آنها قرار دهید تا بدانید چه مصیبتی جانکاه است هر چند که حقیقتی ازلی است پس این طرحی را که کمترین آثار مثبت آموزشی و فرهنگی را دارد با جرات و جسارت متوقف کنید تا حرمت مقام والای شهیدان دفاع مقدس را نیز پاس داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
من خودم سال دومم ولی عمرا برم راهیان نور که چی خاک دیدن داره؟؟؟؟الکی بچه های مردمو کشتن حالا بیچاره خانئاده هاشون
سلام دلم اونقد گرفته فقط می خوام های های گریه کنم واسه پدر ومادرایی که با هزار زحمت و آرزو بچه هاشون و بزرگ کردن تا عروسیشون رو ببینن آخ خیلی سخته حالا بعد از اینکه مراسم ختمشون تموم شد خاطراتشون خندیدناشون دیونشون میکنه پدر و مادر های عزیز بهتون تسلیت میگم واقعا متاسفم همین و بس .........
Iran, Islamic Republic of
من هم سال دومی هستم حالا خدا رو شکر میکنم که شلمچه نرفتم بالاخره 10 نمره کم شدن بهتر از مردن است.....
Iran, Islamic Republic of
باعرض تسلیت از مسئولین خواهش میکنم تن شهدای مارو تو گور به خودشون نلرزونید بذارید روحشون تو آرامش باشه
مریم
واقعا متاسفم واسه این حادثه واقعاتلخ.من خودمم سال دومی بودم دقیقا گروه بعدی این سانحه بودیم ولی خداروشکرسالم برگشتیم خونه.ولی هروقت یاد این هم سن وسالام میفتم سریع اشکام سرازیرمیشن الانم دارم باکلی گریه وگلودردشدید ازشدت بغض اینو مینویسم.خدابیامرزتشون خدایه صبری به خانواده هاشون و فک وفامیلاشون بده منکه یه غریبه بودم اینقدزجرکشیدم چه برسه به اونا..هعی خداااا...
کم کم تعداد شهیدان راهیان نور داره بیشتر از شهیدان جنگ می شه.دست مسولان درد نکنه که در پی حفظ فضای شهادت هستند
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم این اردوها بره ما اجباری نبود، از کی تا حالا اجباری شده نمی دونم!!!!
سلاماز صحبتهای این پدر داغدار درس بگیرید. و بدانید بصیرت این است نه حرفهای بی اساس و مغرضانه شما:در یکی از دانش آموزان حادثه دیده به نام "مریم باباخانیان" که بدحال ترین مجروح حادثه دیده کاروان راهیان نور است و هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان گلستان اهواز بستری است، گفت: من برای رسانه‌ها و رادیوهای بیگانه پیام دادم و امیدوارم آنها این پیام را منتشر کنند.محمدرضا باباخانیان اظهار کرد: آنها باید بدانند که ما از خط شهدا خارج نمی‌شویم و پشتیبان نظام و مملکت هستیم؛ بچه‌های ما برای نمره به اردوی راهیان نور نرفتند، آنها با میل و اشتیاق رفتند و در حال برگشت از خوزستان بودند که این سانحه به وجود آمد و قبل از آمدنشان هم دخترم مریم مرتب تلفنی با من در تماس بود و خیلی خوشحال و راضی بود. دخترم به من می‌گفت که در سرزمین‌های دفاع مقدس حال خوشی داشته و خیلی راضی بود و او به شهدا علاقه زیادی داشت.این هم لینکش: http://www.khabaronline.ir/detail/252688/society/events
Iran, Islamic Republic of
اي قوم به حج رفته كجائيد كجائيد ...............................معشوق همين جاست بيائيد بياييد
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره این مسًولا باید خجالت بکشن .اگه جای این بچه ها بچه ها و جگرگوشه های خودتون بودن اونوقت چیکار میکردین ؟پس وجدانتون کجاست؟چقدر میخواین به زور و اجبارتون رو ادامه بدین.(( خدایا به دل پدرو مادرای داغدار صبر بده))
Iran, Islamic Republic of
salam faghat mishe goft sakhte adam jigar gooshehasho be khater hemaghat chand ta masoole ahmagh az dast bede va kasi eyne khialesham nabashe be khodam va hame daghdar ha tasliat migam ???????
Iran, Islamic Republic of
چرا باید اینگونه اردو ها برگزار بشه ؟اگه دانش آموزا از مناطق جنگی دیدن نکنن چی میشه؟ واقعا ارزش جون دادن داره این اردو ها؟
روژین
Iran, Islamic Republic of
من خوم تازه از راهیان نور برگشتم واقعا یرای راننده این اتوبوس متاسفم که اصلا حواسش نبوده که 40 نفر دانش آموز 15 ساله باهاش بوده باید راننده رو مجازات کرد.به خانواده این شهدا ی15 ساله هم تسلیت میگم.یا حق
Iran, Islamic Republic of
واقعا نمی دونم چی بگم هنوز که هنوزه باورم نمی شه که اون اتفاق واسی دخترای عزیز افتاده باشه باور کردنش خیلی سخته نمی دونم اشکامو پاک کنم یا پیامرو واستون بنویسم به جز گریه هیچی ندارم بگم هیچ
زهرا
واقعا متسفام نمی دونم چی بگم منم می خوام برم اردو ولیی خیلی تر سیده ام
زهرا
نمیدانم چی بگم گریه نمیزاره چیزی بنویسم واقعا متسفم
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .