جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۷
کد مطلب: 14842
۰

عنصر گمشده در عشق‌های امروزی

آوازه عشق لیلی و مجنون را کمتر کسی است که نشنیده باشد. عشقی که نماد وفاداری و تعهد به معشوق است. داستانی که هر کسی را شیفته خود می کند.


طبیعتا هر کسی دوست دارد در زندگی اش عشقی شبیه لیلی و مجنون را تجربه کند. فرض کنید کل افراد جامعه شبیه لیلی و مجنون به یکدیگر عشق بورزند. آیا دیگر طلاق وجود خواهد داشت؟ آیا خیانتی در جامعه صورت خواهد گرفت؟


متاسفانه نه تنها هیچ نشانی از عشق لیلی و مجنون در جامعه وجود ندارد بلکه قلب های جوانان تبدیل به ترمینال عشق شده است و روابط عشاقانه افراد مدام تغییر می یابند.


چه بسا افرادی هستند که همزمان با چند نفر رابطه عاشقانه داشته و زندگی شان داستانی شبیه به عشق لیلی و مجنون که هیچ، بلکه عشق مغموم است.


غریزه جنسی خصیصه ذاتی ما آدم هاست. این غریزه در سال های بلوغ کم کم شدت می یابد و گرایش آن بیشتر به سمت جنس مخالف است. اوایل غریزه جنسی به صورت مرورهای ذهنی، خیالات و کنجکاوی ها درذهن نوجوان نمایان می شود و بعد از مدتی نوجوان تصمیم می گیرد دست به تجربه عملی ذهنیات خود بزند.


نوجوان اولین تجربه عاطفی و احساسی خود را به دور از چشم والدین و با کمی ترس و ابهام شروع می کند و رابطه رمزآلودی را رقم می زند.


حالا نوجوان هنگام صحبت کردن بین دوستان، برگ برنده ای دارد و همه مجذوب صحبت های عاشقانه او می شوند. حالا دیگر پوشش ظاهری و رسیدن به تیپ و قیافه، وقت زیادی از او می گیرد.


بیشتر وقت خود را با کسانی سپری می کند که هم فکر وی هستند و آن ها هم از رابطه او حمایت می کنند و یا مثل خودش با جنس مخالف رابطه دارند و یا بدشان نمی آید که از این روابط داشته باشند.


بلاخره مدتی چند ماهه از رابطه عاطفی وی می گذرد و گویی غبار عادت بر رابطه شان نشسته است و رابطه وی با دوستش(جنس مخالف) دیگر برایش لذت بخش نیست. کم کم رابطه شان سرد می شود و دعوا و قهرها شروع می شود.


نوجوان در ذهن خود این احتمال را می دهد که نمی توان به آینده این رابطه امیدوار بود، پس بهتر است جایگزینی را فراهم کند. مقدمات دوستی دیگری شکل می گیرد و باز این سیکل تکراری اتفاق می افتد.


بعد از مدتی انگار خود نوجوان به این درک رسیده است که رابطه عاطفی وی مدت زمان خاصی دارد و به همین دلیل هم خیلی حاضر نیست از خودش مایه بگذارد و بیشتر تلاش خود را صرف کسب لذت می کند و طرف مقابل را عروسکی چند ماهه می بیند.


هر از چند گاهی گذشته را مرور می کند و شمار کسانی که با آن ها دوست بوده است دقیقا نمی داند. بعضی وقت ها وی از خیانت هایی که در حق دوستانش کرده است احساس عذاب وجدان می کند و بعضی وقت ها هم از بلاهایی که سر عشق های قدیمی اش آورده است دلش خنک می شود.
در بعضی موارد هم هنوز بدلیل جدایی از دوستانش افسوس می خورد.
متاسفانه فرایند بیان شده قسمت بسیار کوچکی از روند زندگی بسیاری از نوجوانان و جوانان ما است. نوجوان و جوانان باید بدانند که عشق تنها شهوت یا صمیمیت نیست.


فاکتورهای تکمیل کننده عشق شامل صمیمیت، شهوت و تعهد است. متاسفانه در بیشتر مواردی که افراد درگیر مسائل عاطفی می شوند عنصر شهوت و در بعضی موارد صمیمیت بر عامل تعهد چیره می شود و رابطه از سیر طبیعی خود خارج می شود.


قطعا تعدد تجربه اینگونه روابط، اثرات نامطلوبی در زندگی آینده فرد به جا می گذارند که می توان به بی اعتمادی، لذت طلبی، دروغ گویی، خیانت، طلاق عاطفی، بیماری های افسردگی و .... اشاره کرد.   امیر مغنی باشی منصوریه مددکار اجتماعی--سایت فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم