کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلایل گرایش دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور

6 آبان 1391 ساعت 15:51


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: راهیان نور از جمله اردوهایی است که خیلی جاذبه دارد؛ یقین دارم اگر محدودیتش را برداریم، از تمام پایه‌های تحصیلی چند میلیون نفر طالب راهیان نور می‌شوند.
حسین هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه یکی از پرجاذبه‌ترین و پرتأثیرترین برنامه تربیتی اردوهاست، اظهار داشت: یکی از معاونت‌های پرورشی استان‌ها پژوهشی انجام داده است که بر اساس این پژوهش مشخص شد 80 درصد دانش‌آموزان محبوب‌ترین برنامه پرورشی‌‌شان را اردو اعلام کردند.

وی ادامه داد: در مجموعه آموزش و پرورش برای اردو یک حساب ویژه باز کردیم و در کشور هم استانی نیست که اردوگاه دانش‌آموزی نداشته باشد.

* فعالیت 400 اردوگاه دانش‌آموزی در کشور

هژبری به تعداد اردوگاه‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: حدود 400 اردوگاه خرد و کلان در کشور داریم و در سال 4 میلیون دانش‌آموز را به اردو می‌بریم.

وی افزود: تقریباً می‌توانم بگویم تمام دانش‌آموزان حداقل سالی یکبار اردو می‌روند که ممکن است اردوی یک‌روزه مانند بازدید از موزه یا چند روزه باشد.

* دلایل گرایش دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک میلیون نفر از این دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور می‌روند، ادامه داد: به چند دلیل اردوی راهیان نور جاذبه دارد؛ اولین دلیلش این است که از نظر دانش‌آموزان سفر به حساب می‌آید زیرا از شهر خارج می‌شوند و در مسیر سفر از شهرهای مختلف عبور می‌کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دانش‌آموزان، شنیده‌هایی از دوران دفاع مقدس دارند که در اردوهای راهیان نور، شنیده‌ها به دیده تبدیل می‌شود و از نزدیک با فضای آن دوران آشنا می‌شوند.

هژبری با بیان اینکه هزینه‌های سفر اردوهای راهیان نور توسط  آموزش و پرورش و بسیج پرداخت می‌شود، گفت: دانش‌آموزان برای این سفر هیچ هزینه‌ای نی‌دهند.

وی اضافه کرد: در اردو، دانش‌آموزان در گروه همسالان چند روز با هم هستند؛ ضمن اینکه کلاس درس هم تعطیل است.

* وقتی راهیان نور  این همه مشتاق دارد، چرا اجبار شود؟

این مقام مسئول در آموزش و پرورش اظهار داشت: راهیان نور از جمله اردوهایی است که خیلی حاذبه دارد؛ یقین دارم اگر محدودیتش را برداریم، از تمام پایه‌های تحصیلی چند میلیون نفر طالب راهیان نور می‌شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در آموزش و پرورش و بسیج بحث بود که این اردو برای چه گروه سنی برگزار شود، چرا که دانش‌آموزان تمام پایه‌ها علاقه‌مند به حضور در این اردوها هستند.

هژبری اضافه کرد: بنابراین تصمیم گرفته شد که به بهانه درس آمادگی دفاعی که در سال دوم دبیرستان است، اردوی راهیان نور برگزار شود.

وی افزود: پس اینکه مطرح می‌شود این اردو اجباری است و نمره‌ای به آن اختصاص داده می‌شود، درست نیست زیرا وقتی این همه مشتاق دارد، چرا اجبار شود؟

*‌ چرا سفر اردویی با اتوبوس انجام می‌شود؟

هژبری به دلایل انتخاب اتوبوس به عنوان وسیله سفر دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور اشاره کرد و گفت: سه وسیله برای اردو بیشتر نداریم که شامل هواپیما، قطار و اتوبوس است؛ استفاده از هواپیما به دلیل قیمت، شرایط و نگرانی‌هایی که از سفر هوایی وجود دارد، ممکن نیست.

وی ادامه داد: در بخش ناوگان ریلی نیز محدودیت وجود دارد و آنها نمی‌توانند تمام سفرهایشان را به راهیان نور اختصاص دهند؛ ضمن اینکه در قطار با شرایط کوپه و جدا بودن هر چند دانش‌آموز، آن بحث فرهنگی و تربیتی که در اردو می‌خواهیم پوشش بدهیم، نمی‌توانیم پیاده کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اتوبوس مانند یک سالن مجازی سیار محسوب می‌شود و می‌توان دانش‌آموزان را از لحظه حرکت تحت پوشش برنامه‌های فرهنگی و تربیتی قرار داد، افزود: در حال حاضر نیز در ترمینال‌ها شاهدیم که مردم از اتوبوس استفاده می‌کنند و چیزی نیست که فقط در اردوی دانش‌آموزی به آن توجه شود.

*‌سخت‌ترین مقررات انضباطی در اردوی راهیان نور

هژبری اظهار داشت: در اردوی راهیان نور سخت‌ترین انضباط و مقررات انضباطی برای استفاده از وسیله نقلیه رعایت شده است ضمن اینکه آیین‌نامه اردویی داریم که با امضای وزیر آموزش و پرورش به دست همه مدیران رسیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این آیین‌نامه، رضایت والدین در برنامه‌های اردویی باید کسب شود، ادامه داد: سه بیمه در اردوی راهیان نور شامل بیمه دانش‌آموزی، بیمه بسیج و بیمه شخص ثالث اتوبوس برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است.     دشمن از حضور دانش‌آموزان در مناطق جنگی وحشت دارد
وزیر آموزش و پرورش گفت: دشمنان نسبت به اردوهای راهیان نور حساس هستند و از حضور دانش‌آموزان در این مناطق که یادآور دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام است، وحشت دارند.
به گزارش فارس از خرمشهر، حمیدرضا حاجی بابایی پیش از ظهر امروز در همایش دانش‌آموزان سراسر کشور در یادمان شهدای شلمچه که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره 40 هزار شهید دانش‌آموز و معلم سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: راهیان نور جمله‌ای با مسما بوده چرا که نور راه شهیدان است، شهیدانی که در این سرزمین خون را نثار کردند.

وی با اشاره به اینکه راهیان نور حرکت در مسیر شهیدان است، افزود: خون شهیدان، رهبری امام و اسلام دلیل محدثه انقلاب و نظام جمهوری بوده و همین امر انقلاب را با همراهی مردم، پایدار نگاه داشته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای جاودانه ماندن انقلاب باید راه شهیدان را استمرار بخشید چرا که دشمنان کینه‌توزانه برای این حضور پرشور مردم در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در حال برنامه‌ریزی هستند.

وی تصریح کرد: دشمنان نسبت به اردوهای راهیان نور حساس هستند و از حضور دانش‌آموزان در این مناطق که یادآور دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام است، وحشت دارند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در ملاقاتی که در روزهای اخیر با دانش‌آموزان حادثه دیده بروجنی داشتم یکی از این دختران به من گفت که به رهبر بگویید ما تا آخر با شما ایستاده‌ایم.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دانش‌آموزان حادثه دیده نیز به من گفت که به محض مرخص شدن از بیمارستان و در نخستین فرصت دوباره به مناطق عملیاتی دفاع مقدس می‌آید.

وی خطاب به دانش‌آموزان شرکت کننده در این تجمع گفت: شما دانش‌آموزان با غیرت نسل شهیدان هستید و راهیان نور نیز برای بیمه کردن جوانان و صلابت هر چه بیشتر آنها در برابر دشمنان باید ایمان و اراده خود را تقویت کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر دشمن علیه نظام کوچک‌ترین حرکتی کند دانش‌آموزان دختر و پسر ما در مقابل آن ایستاده و مقاومت می‌کنند.

وی گفت: همه دانش‌آموزان ایران اسلامی همگام با رهبر معظم انقلاب هستند و دست در دست یکدیگر راه امام و شهدا را ادامه می‌دهند.


کد مطلب: 14944

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/14944/دلایل-گرایش-دانش-آموزان-اردوهای-راهیان-نور

میگنا
  https://www.migna.ir