پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۸۹ / ۱۷:۲۱
کد مطلب: 1495
۰

مادران واقعا پسرها را بیش‌تر دوست دارند

همیشه این اعتقاد وجود داشته است که مادران جانب پسران خود را بیش‌تر از دخترانشان می‌گیرند و به آن‌ها توجه بیش‌تری دارند. اما نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد این اعتقاد نه تنها درست است بلکه درصد زیادی از مادران به آن اقرار هم می‌کنند. این نظرسنجی نشان داد اگرچه مادران چندان تمایل به اقرار به این واقعیت ندارند، اما آن‌ها بیش‌تر به فرزندان پسر خود توجه دارند و با آن‌ها رفتار متفاوتی نسبت به دختران خود دارند. محققان متوجه شدند مادران با احتمال بیش‌تری پسران خود را با لغاتی مانند بامزه، دوست‌داشتنی، بازیگوش و مانند آن توصیف می‌کنند.
اما زمانی که به دختران می‌رسد آن‌ها بیش‌تر حالت انتقادی به خود می‌گیرند و معتقدند آن‌ها جدی‌تر و بی‌ادب‌تر هستند و بیشتر با آن‌ها بگو مگو می‌کنند و بهانه می‌گیرند.
در حقیقت این مطالعات که توسط وب سایت netmoms انجام شده است نشان می‌دهد نزدیک به 88 درصد مادران اقرار کرده‌اند که با پسران خود به شیوه‌ای متفاوت رفتار می‌کنند و رفتار آن‌ها تبعیض‌آمیز است. بیش از 55 درصد از مادران اعلام کرده‌اند که راحت‌تر با فرزند پسر خود ارتباط دوستانه برقرار می‌کنند. هم‌چنین 7 درصد نیز اقرار کرده‌اند که با پسر خود بیش‌تر از دخترشان مهربانی می‌کنند.
این مطالعه با انجام نظرسنجی روی بیش از 2 هزار مادر انجام شد که هم دارای فرزند پسر و هم فرزند دختر بودند. در این نظرسنجی مشخص شد مادران با احتمال دو برابر بیش‌تر از فرزاندان دختر خود نسبت به پسرانشان انتقاد می‌کنند. میزان انتقاد کردن از دختران 21 درصد و از پسران نزدیک به 11.5 درصد است.
کریسی داف یک مشاور از netmoms هشدار داد این تبعیض‌ها می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی روی روحیه دختران داشته باشد. شاید به همین دلیل است که زنان بیش‌تر از مردان از خودشان انتقاد می‌کنند و نسبت به خود دید منفی دارند. این در حالی است که معمولا به دلیل تبعیض‌هایی که وجود دارد پسرها کم‌تر مورد انتقادات والدین و خصوصا مادر خود قرار می‌گیرند و اشتباهات آن‌ها نادیده گرفته می‌شود.
دختران معمولا بیش‌تر حس می‌کنند والدینشان آن‌ها را قبول ندارند و همین عامل باعث می‌شود روی کیفیت وظایفی که آن‌ها باید در آینده به عنوان مادر به دوش بکشند تاثیرگذار باشد. در صورتی که دختران بیش‌تر از مادران خود احساسات منفی دریافت کنند، این موضوع در آن‌ها به صورت باور در‌می‌آید و در آینده آن‌ها این طور تصور می‌کنند که نیاز به انتقاد شدن دارند.
بیش از یک پنجم مادران یا 21.5 درصد از آن‌ها اعتراف کردند که در صورتی که پسر آن‌ها شیطنت به خرج بدهد آن را نادیده می‌گیرند، اما این موضوع در مورد دختران فقط 17.8 درصد است.
مادران هم‌چنین بیش‌تر ویژگی‌های شخصیتی مثبت را به فرزند پسر خود نسبت می‌دهند و کم‌تر این کار را در مورد دختران خود می‌کند. نظرسنجی نشان می‌دهد نزدیک به 48 درصد از مادران پسر خود را با عنوان "پسر مامان" خطاب می‌کنند، اما فقط 35 درصد از دختران با عناوینی مانند "دختر بابا " خطاب می‌شوند.
سیوبهان فریگارد بنیانگذار نت‌مامز در این باره گفت: من خودم به عنوان مادر دو پسر و یک دختر اعتراف می‌کنم که رفتار کردن با تمام فرزندان به طور برابر کار بسیار مشکلی است. اما این تحقیقات شاید بتواند هشداری به مادران باشد که متوجه باشند به طور ناخودآگاه رفتارهای بسیار تبعیض‌آمیزی بین پسران و دختران خود قائل می‌شوند.
در نهایت این سایت به مادران توصیه می‌کند توجه بیش‌تری به دختران خود داشته باشند. هر زمان که آن‌ها را درگیر یک مشکل دیدند سریعا برای کمک به آن‌ها شتاب نکنند و به آن‌ها زمان و فضا بدهند تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند. به این ترتیب حس احترام به خود و استقلال در دختران بارور می‌شود و در آینده موفق‌تر خواهند بود. دیلی میل، 8 اکتبر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .