جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ / ۲۰:۰۶
کد مطلب: 15024
۲۱
۱۱۱

دژاوو یا آشنا پنداری / چقدر اين صحنه به نظرم آشناست!

دژاوو یا آشنا پنداری / چقدر اين صحنه به نظرم آشناست!
چقدر این صحنه برایم آشناست!
شما به شیراز سفر كرده‌اید و هنگام گشت و گذار در میان آثار تاریخی ناگهان احساس می‌كنید قبلا آنجا بوده‌اید. فردی را برای نخستین بار ملاقات می‌كنید ولی احساس می‌كنید قبلا او را جایی دیده‌اید یا او را می‌شناسید. در حال گفت‌و‌گوی عمیق با دوستی هستید و ناگهان احساس می‌كنید دقیقا همین مكالمه را قبلا داشته‌اید؛ این حسی كه تقریبا همه ما دست‌كم برای یك بار در زندگی‌ چنین تجربه‌ای را داشته‌ایم با كلمه‌ای فرانسوی توصیف می‌شود؛ دژاوو (Déjà vu ) كه به سختی به «آشنا پنداری» در فارسی ترجمه شده است؛ حسی عجیب و غریب كه در مواجهه با یك اتفاق، منظره یا حتی تجربه‌ای كاملا جدید به آن دچار می‌شویم و مدام با خودمان تصور می‌كنیم که در گذشته این اتفاق برایمان رخ داده است.
 
دژاوو چیست؟
همان‌طور كه گفته شد، به حالتی اطلاق می‌شود كه در‌ آن شخص احساس می‌كند، چیزی را كه در حال رخ دادن است، قبلا تجربه كرده است.

دژاوو (Déjà vu ) کلمه ای فرانسوی به معنای "پیش از این دیده شده" است . این همان حس غریب و وهمی است که در مواجهه با منظره، اتفاق یا تجربه ای کاملا جدید به آن دچار میشویم و تصور میکنیم این واقعه، در گذشته و کاملا به همین ترتیب برایمان رخ داده یا شاهد رخ دادن آن بوده ایم. به آن پاراآمنزیا paramnesia هم می‌گویند. (پارا معنی موازی می‌دهد و قسمت دوم یعنی mnimi معنی حافظه البنه به یونانی)

برای اولین بار امیلی بویراك، دانشمند فرانسوی در سال 1867 این واژه را در در کتابش با عنوان «آینده دانش روانشناسی» به كار برد. این پدیده كمی پیچیده است و تئوری‌های متفاوتی در مورد آن وجود دارد اما حدود 70درصد از مردم اظهار می‌کنند، این احساس را تجربه كرده‌اند. هر چند بیشتر این اتفاق در افراد 15 تا 25 سال می‌افتد و دانشمندان عقیده دارند با بالا رفتن سن این اتفاق كمتر می‌افتد.

تئوری‌های مختلفی درباره این پدیده وجود دارد و حتی دسته‌بندی‌های متعددی نیز برایش كرده‌اند. نگاهی كه به كتاب‌ها و فیلم‌های مختلف بیندازید، حتما نمونه‌هایی از این پدیده را خواهید دید. با ما باشید تا آنچه را باید در مورد این پدیده بدانید، با شما در میان بگذاریم. این پدیده در میان افراد با درآمد بالا و تحصیلات عالی و همچنین آنهایی كه زیاد سفر می‌روند، بیشتر دیده شده است. اما آنچه اتفاق می‌افتد این است كه فردی كه دژاوو را تجربه می‌كند گاهی یك حس قوی نسبت به این‌كه حادثه مورد نظر قبلا در گذشته برایش رخ داده، دارد.

تجربه دژاوو غالبا با حسی از آشنایی و همچنین احساس غرابت همراه با وحشت و مرموز بودن همراه است. معمولا چنین حسی به یک رویا ربط داده میشو;د اما گاهی این حس به قدری قدرتمند است که شخص اطمینان دارد واقعا در گذشته شاهد این ماجرا بوده است.

تئوری‌های مختلفی درباره این پدیده وجود دارد و حتی دسته‌بندی‌های متعددی نیز برایش كرده‌اند. نگاهی كه به كتاب‌ها و فیلم‌های مختلف بیندازید، حتما نمونه‌هایی از این پدیده را خواهید دید. با ما باشید تا آنچه را باید در مورد این پدیده بدانید، با شما در میان بگذاریم.

به نظر میرسد که تجربه دژاوو بسیار معمول باشد، در تحقیقات رسمی، بیش از 70% جمعیت جهان لااقل یک مرتبه چنین حالتی را تجربه کرده اند. در ادبیات گذشته نیز اشاراتی به دژاوو دیده میشود و این نشان میدهد که این پدیده تنها مختص زمان ما نیست.

بد نیست بدانید حتی در بین مسلمانان هم بعضی از عوام از آیه 173 سوره مبارکه اعراف و تعریف عالم "ذر" چنین نتیجه گرفته اند که ما پیش از این یک بار در این جهان زیسته ایم و این همان خاطرات است! که چنین تفسیر و نتیجه ای باطل است , گرچه مفسرین چنین تفسیری هم درباره آیه نکرده اند چراکه نتیجه آن چیزی شبیه همان تناسخ بودیسم است که در اسلام جایگاهی ندارد .

عده دیگری میگویند که این پدیده به خاطر تجربیات خروج روح از بدن ایجاد میشود، به این ترتیب بدن شخص میتواند هنگام خواب، از مکانها و موقعیتهایی دیدن کند که بدن خاکی او هرگز آنجا نبوده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که دژاوو ناشی از واکنش‌های عاطفی به وقایع مشابه است؛ برخی دیگر خاطر نشان می‌کنند که مدارهای کوتاهی در مغز ایجاد می‌شود که رویدادی را کسری از ثانیه زودتر از واردشدن آن به خودآگاهی فرد به حافظه او می‌فرستند . بدین ترتیب که پیام های الکتریکی در مسیر اعصاب بواسطه محرکهایی آنی و بر اثر برانگیختگی لحظه ای دچار کم و زیاد شدن سرعت شده و در نتیجه دو نسخه مشابه از پیام در زمانهای متفاوت به مغز رسیده و و در نتیجه فرد احساس می‌کند که این واقعه قبلا برای او رخ داده است

نظریه هایی نیز وجود دارند که عدم ارتباط صحیح دو نیمکره مغز و همچنین تحریکات بیش از حد سریع نورونی را عامل این پدیده می داند. شاید یکی از تصدیق شده ترین تئوریها مربوط به تاخیر در رسیدن نور به یکی از چشمها باشد. درواقع یک چشم به جای هماهنگی کامل با چشم دیگر، با تاخیری اندک پیام آنچه دیده را به مغز میرساند این حالت به ایجاد حسی از آشنایی در برابر منظره ای منجر میشود که تنها یک بار دیده شده، اما پیام دیدن آن دوبار به مغز مخابره شده است.
 

علم چه می‌گوید؟
به تازگی مطالعه‌ای روی افرادی كه چنین تجربه‌ای داشته‌اند انجام شده كه در آن 4 نفر از شهروندان انگلیسی ابراز كردند، به طور مداوم این حالت را تجربه می‌كنند. آنها از تماشای اخبار اجتناب می‌كنند، زیرا احساس می‌كنند قبلا آنها را دیده‌اند و می‌دانند چه چیزی قرار است گفته شود.
پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی طی تحقیقی به این نتیجه رسیده‌اند كه مركز مغز فرد كه هیپوكمپوس نام دارد، نوعی ماشین حساب، تجسم‌كننده و بررسی كننده اطلاعات مربوط به حافظه است. این فضا از مكان‌هایی كه فرد می‌بیند یا تجربه می‌كند نقشه‌برداری و برای استفاده در آینده ذخیره می‌کند. اما هنگامی که 2 تجربه شبیه هم آغاز می‌شود، این نقشه‌های ذهنی به روش‌های مختلفی تعبیر و بازخوانی می‌شوند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد این پدیده، نتیجه عملکرد ناهنجار مغز در بررسی و محاسبه اطلاعات جدید است.
آنها احتمال می‌دهند، مدارهایی كه وقتی چیزی را به خاطر می‌آورید فعال می‌شوند در افراد تجربه كننده دژاوو همیشه در حالت «روشن» است. در طول سال‌ها بسیاری از دانشمندان سعی در نادیده گرفتن ارتباط این پدیده با تجارب زندگی گذشته داشتند. اما حالا آنها سعی دارند با مطالعه حافظه به كشف چیزهای بیشتری درباره اینكه چگونه حافظه شكل می‌گیرد،‌ذخیره و بازیابی می‌شود دست پیدا كنند.  

فرضیه‌ها و آزمایش‌های مختلف
بیش از 40 تئوری درباره این كه دژاوو چیست و چه علتی دارد وجود دارد؛ 2 قرن است كه مردم سعی می‌كنند دلیل این پدیده را كشف كنند که از فلاسفه و روانشناسان تا كارشناسان ماورالطبیعه هر كدام نظری دارند.
فروید معتقد است، این تجارب ناشی از امیال سركوب شده یا خاطرات مربوط به یك رویداد استرس‌زاست كه افراد نمی‌توانند به طور طبیعی به آن دسترسی پیدا كنند. در مطالعه‌ای كه در دانشگاه «دوك» انجام شد آنها عكس‌های متنوعی از مكان‌های متفاوت را به گروهی از دانش‌‌آموزان نشان دادند با این سؤال كه كدام مكان برای آنها آشناتر است. هرچند قبل از نشان دادن عكس‌ها، آنها تمام عكس‌ها را برای حدود 10 تا 20 ثانیه تماشا كردند. در این آزمایش عكس‌هایی كه به طور ناكافی مشاهده شده بودند به میزان زیادی آشناتر نشان داده می‌شدند.مطالعه دیگری كه توسط آلن براون انجام شده تئوری «تلفن همراه» را برای این پدیده در نظر گرفته است. به این معنا كه وقتی توسط چیزی ذهنتان منحرف می‌شود ممكن است توجه چندانی به اطراف‌تان نداشته باشد اما واقعا این چیزها به صورت آگاهانه در حال ثبت شدن هستند.

در سال ۲۰۰۱ یک بیمار مبتلا به آنفلوآنزا گزارش شد که برای تخفیف علائمش به او آمانتادین و phenylpropanolamine تجویز شده بود. بعد از آن، حالتی شبیه دژاوو در شخص ایجاد شده بود به طوری که در وسط دوره درمان فکر می‌کرد، قبلا یک دوره درمان را به اتمام رسانده است. عده‌ای هم دژاوو را با رؤیاها مرتبط می‌دانند، آنها معتقدند از آنجا که بیشتر خواب‌ها صبح روز بعد به یاد آورده نمی‌شوند، بعضی از آن‌ها به حافظه بلندمدت منتقل می‌شوند و بعدها در شرایط واقعی مشابه، شخص سایه‌ای از رؤیاها را به یاد می‌آورد و تصور می‌کند آن وقایع را قبلا تجربه کرده است.  
اولین توضیح زیستی آشناپنداری بر این پایه است که دو پیام حسی در مغز ــ احتمالا یکی از هریک از چشم‌ها یا یکی از هریک از نیمکره‌های مغز ــ به علتی از هماهنگی خارج می‌شود و موجب می‌شود فرد، واقعه مشابهی را تجربه کند.

دوبینی مغزی نامی بود که در ابتدا برای فرآیند مسوول این عارضه انتخاب شد؛ اما شواهد امر با آن متناقض بود. اطلاعات دو چشم در تجزیه و تحلیل بینایی خیلی زود و قبل از آن که حسی را درک کنیم، باهم می‌آمیزند. علاوه بر آن آشناپنداری در افراد نابینا نیز رخ می‌دهد (توجه داشته باشید که آشناپنداری فقط به دیدن مربوط نمی‌شود و فعالیت‌ها را نیز دربر مـی‌گـیـرد)‌. ایـن مـطـلـب تـوسـط کـریـس مـولین، روان‌شناس دانشگاه لیدز انگلستان تایید شده است.
افرادی وجود دارند که برای رهایی از صرع غیرقابل درمان، ارتباط بین دو نیمکره مغزی آنها توسط جراحی قطع شده است. در صورتی که فرضیه دوبینی مغزی درست می‌بود، باید انتظار می‌داشتید که این افراد دچار آشناپنداری پایدار شوند؛ در حالی که تاکنون گزارشی مبنی بر وقوع این حالت منتشر نشده است.
دومین توضیح شهودی وجود نوعی از انحراف در درک زمان است. پیام‌های ورودی به گونه‌ای اشتباه تفسیر می‌شوند و با برچسب زمانی نامناسبی مشخص می‌شوند و باعث می‌شود که تجربیات به اشتباه قدیمی یا جدید طبقه‌بندی شوند. اگر سیستم حافظه مانند یک نوار ضبط باشد، گویی سوزن ضبط با سوزن بازپخش تداخل کرده است. این یک مقایسه جالب است اما به نظر می‌رسد که فاقد اساس آناتومیک مغزی باشد.
 
هم‌اکنون تئوری دیگری پدیدار شده است.
به نظر می‌رسد آشناپنداری به این علت مانند تکرار یک تجربه قبلی به نظر می‌رسد که در حقیقت تا اندازه‌ای این احساس را در ما ایجاد می‌کند. ‌آنی کلیرلی، روانشناس دانشگاه کلرادو در فورت کولینز به خاطر علاقه‌اش به اختلالات حافظه این نظریه را مطرح کرد. او با در نظر گرفتن مواردی چون هنگامی که احساس می‌کنیم مطلب درست سر زبـانـمان است یا وقتی چهره یک فرد برای ما آشناست اما او را به خاطر نمی‌آوریم، سعی کرد همتاهایی برای آشناپنداری پیدا کند. او می‌گوید یـکـی از تـئـوری‌هـای آشناپنداری این است که مـی‌تـوانـد یـک فـرآیـنـد مـربوط به حافظه باشد؛ خصوصیات یک وضعیت جدید ممکن است از تجربه‌های قبلی آشنا به نظر برسد.
یک امکان این است که آشناپنداری بر پایه قسمت‌های مختلف حافظه که منشاء دقیقی دارند استوار است، مانند تشابه بین دو محیط یا چشم‌انداز دو منظر، تصور کنید در سالن خانه جدید دوست خود نشسته‌‌اند و به اطراف نگاه می‌کنید. ناگهان با این احساس ترس‌آور روبه‌رو می‌شوید که گویا قبلا اینجا بوده‌اید، در عین حال می‌دانید که این امکان‌‌پذیر نیست. کلیرلی این مطلب را این طور توضیح می‌دهد که احتمالا این حساس آشناپنداری شما به این خاطر است که چیدمان مبلمان مشابه چینشی است که قبلا در جای دیگری دیده‌اید و برایتان آشناست.میگنا دات آی آر.اگرچه نظریه تشابه مورد تایید خیلی‌ها قرار گرفت اما مولین قانع نشد. شک مولین از آنجا ناشی شد که در یک مطالعه که او به همراه آکیرا اوکونور در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در میسوری انجام شد، به نکته جالبی دست یافت. این مطالعه روی یک مرد 39 ساله مبتلا به صرع انجام شد که قبل از وقوع صرع دچار آشناپنداری می‌شد. مدت زمان این آشناپنداری به اندازه کافی طولانی بود که بتوان در طول آن آزمایش‌های لازم را پیاده کرد.

این محققان بیان کردند که اگر آشنایی پایه آشناپنداری باشد، باید بتوان با پرت کردن حواس فرد از چیزی که به آن نگاه می‌کند موجب توقف آشناپنداری شد. اما در این فرد مورد آزمایش، پرت کردن حواس توسط نگاه کردن به جایی دیگر و تـمـرکـز بـر آن نـتـوانـسـت موجب توقف تجربه آشناپنداری شود که نشان می‌دهد آشنایی نمی‌‌تواند کلید آشناپنداری باشد. مولین می‌گوید این حقیقت که قبل از وقوع صرع در بعضی‌ها آشناپنداری رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که فعالیت اشتباه بعضی از قـسـمـت‌هـای مـغز باعث جابه‌جایی احساسات مربوط به آشنایی می‌شود.  

پژوهشها :
هنوز برای بروز این حالت را که “آشناپنداری” یا دژاوو (Deja vu) می‌گویند، توضیح قطعی علمی پیدا نشده است. گرچه نظریه های متفاوت علمی و حتی مذهبی مانند تناسخ برای توجیه آن ارائه شده است.
اما محتمل ترین توضیح برای دژاوو این است که این حس، نوعی پیش آگاهی یا غیبگویی نیست، بلکه نوعی بی ترتیبی حافظه به شمار می آید و تصور “یاد آوری” یک تجربه است.
ماهیت گذرای دژاوو بررسی آن را مشکل می‌کند.البته برخی افراد دچار شکل مزمن دژاوو هستند، و یک بررسی در کلینیک حافظه در دانشگاه لیدز در انگلیس بر روی این افراد در حال انجام است. پژوهش‌های علمی پژوهش‌های نوروفیزیولوژی و رونشناسی ، دژاوو را یک حالت «پیش‌آگهی» و یا «غیب‌گویی» نمی‌دانند ، بلکه آن را یک اختلال حافظه و ناشی از تداخل حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت ارزیابی می‌کنند.

عجایبی از یک بیماری
آشناپنداری به خودی خود مقوله عجیبی است و هنوز جنبه‌های مختلف آن به درستی شناخته نشده است. اما نکات جالب توجهی درباره آشناپنداری وجود دارد. مثلا این که حدودا 10 درصد مردم اظهار می‌کنند که هیچ وقت آشناپنداری را تجربه نکرده‌اند در حالی که برخی از افراد به طور مکرر دچار این حالت می‌شوند. کودکان برای اولین‌بار در حدود 8 یا 9 سالگی دچار این حالت می‌شوند که نشان می‌دهد درجه‌ای از بلوغ‌شناختی برای تجربه این حالت لازم است. جالب است بدانید که آشناپنداری با افزایش سن کمتر و در مواقع خستگی، اضطراب یا عصبانیت بـیـشـتـر مـی‌شـود. هـمـچـنین این حالت همراه با وضعیت‌هایی که باعث اختلال درک زمان می‌شوند (مانند صرع و اسکیزوفرنی) تشدید می‌شود.
هرچند که ژنی برای آشناپنداری وجود ندارد، ممکن است که بعضی از ژن‌هایی که با صرع همراه هستند بعضی از ما را بیشتر در معرض آشناپنداری قرار دهند. وقتی که مشکلات شدت می‌گیرند قسمت‌هایی از مغز که به خاطر آوردن آشنایی و هیجان را تنظیم می‌کنند، به طور گسترده‌ای باهم ارتباط دارند. یک تحریک کوچک می‌تواند باعث احساس آشنایی خفیفی شود، در حالی که یک تحریک قوی می‌تواند به نواحی مجاور هیجانی سرایت کند و موجب احساس آشفتگی، سرنوشت شوم یا اخطار قبلی شود.

در سال 1955، ویلور پینفیلد آزمایشی را انجام داد که در آن شـوکـهای الکتریکی ضعیفی را به قسمتهای مربوط به حافظه بلندمدت مغز وارد کرد و به این ترتیب نشان داد که دژاوو ضعیفی را حتی به طور مصنوعی نیز می‌توان ایجاد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد 8 درصد از کسانی که در آزمایش شرکت کرده بودند تصور می‌کردند در گذشته زندگی می‌کنند. برخی از دانشمندان بر این باورند که نقش هـیـجـان در ایـجـاد حـس عـجـیـب‌پـنـداری کـه با آشناپنداری همراه است یک نقش محوری است. آنها بر این باورند که قسمت دیگری از مغز که آمیگدال نام دارد و با هیجان مرتبط است نیز در آشناپنداری نقش دارد. آنها می‌گویند احتمالا بدون برانگیخته شدن هیجان، مغز نمی‌تواند شخص یا مکانی که قبلا دیده‌اید را شناسایی کند.

از سوی دیگر انگیزش نامتناسب هیجانات باعث می‌شود که احساس کنید موضوع برایتان آشناست در حالی که واقعا این‌طور نیست. آخــریــن جـزء آشـنـاپـنـداری، یـعـنـی احـسـاس غیرممکن بودن، احتمالا از بخش علت‌یابی مغز نـشـات مـی‌گـیرد. وقتی دانش عقلانی و غریزه هیجانی دو چیز مختلف را بیان می‌کنند، احساس می‌کنید که در این میان چیزی اشتباه است. این جزء‌نهایی در افراد مبتلا به دمانس وجود ندارد، بنابراین آنها این تجربیات خود را کاملا طبیعی می‌پندارند. در حالی که آشناپنداری در حال فاش‌‌کردن رازهای خود می‌باشد، هنوز راه طولانی وجود دارد تا متوجه شویم چگونه در برابر واقعیت، خیال‌پردازی، رویا یا تجربه تصمیم‌گیری می‌کنیم. در نـهـایـت بـه گـفته وایلد، آشناپنداری یکی از عـجیب‌ترین تجربه‌های مغزی در افراد طبیعی است.

رویاها:
عده ای اعتقاد دارند که دژاوو خاطره رویاهایی است که میبینیم. هرچند بخش بزرگی از رویاها معمولا به یاد نمی ماند، مغز شخص در حالت خواب دیدن در بخشهایی فعالیت نشان میدهد که کار پردازش حافظه دراز مدت در آن انجام میگیرد.
چنین تصور میشود که رویاها با نادیده گرفتن بخش حافظه کوتاه مدت، مستقیما وارد حافظه دراز مدت میشوند. در این مورد ۵۴۸; دژاوو میتواند خاطره رویایی فراموش شده باشد که با واقعه در حال وقوع، عناصری مشترک داشته باشد.

آن سوي علم
تا اينجا، به برخي از ديدگاه هاي علمي رايج و پذيرفته شده در ارتباط با دژاوو و علل به وجود آمدن آن اشاره کرديم، و کوشيديم تا براي اين پديده شگفت انگيز، توجيه علمي پيدا کنيم. در اين قسمت قصد داريم تا با ديدي فراعلمي و فراطبيعي (و البته مبتني بر يافته ها و کشف هاي جديد علمي در ارتباط با توانايي هاي فوق العاده ذهن و مغز انسان) به دژاوو و پديده هاي مشابه بنگريم.

هنگامي که صفحه هاي کتاب ارزشمند و وزين "جهان هولوگرافيک" با ترجمه استادانه "داريوش مهرجويي" را ورق مي زنيم. به توانايي ها و قابليت هاي فوق العاده و نامحدود ذهن انسان در تعامل با دنياي بيرون و سفر در بعد زمان و مکان پي مي بريم ذهن انسان قادر است با دستيابي به توانايي هاي خاص، به مجموعه اي از هزارتوي تونل هاي و راه هاي فرعي که در لايه هاي زيرين ضمير ناخودآگاه ما قرار گرفته و هر چيز موجود در جهان را به هر چيز ديگر متصل مي کند، در بعد زمان و مکان به جلو يا عقب رفته و چيزهايي را از قبل ببيند و تجربه کند.

يکي از واقعيت هاي پذيرفته شده در مورد ذهن، عدم وجود زمان خطي در ذهن ماست که موجب مي شود تا ما در روياها و خواب هايمان طي زماني بسيار کوتاه (شايد در حد چند ثانيه) به اندازه چند ساعت، تصاوير متحرکي را به همراه کوچک ترين
جزئيات آن مشاهده کنيم و حتي برخي از چيزها و رويدادهايي را که قرار است در آينده اتفاق بيفتد يا در گذشته هاي دور اتفاق افتاده اند، ببينيم و درک کنيم.

يکي از افرادي که توانايي ذهني عجيبي در سفرهاي زماني داشت، "استفان اوسوويکي" بود که در يک آزمايش علمي در سال 1935 شرکت کرد. در اين آزمايش، يک قطعه از بدن زني موميايي شده به اوسوويکي داده شد تا او با استفاده از توانايي خاص خود بتواند در مورد گذشته صاحب موميايي اطلاعاتي را به ترتيب دهندگان اين آزمايش ارائه مي دهد. اين قطعه از بدن موميايي شده به زني مصري تعلق داشت که قدمت تاريخي و علت مرگ او با کمک آزمايش هاي علمي مشخص شده، اما هيچ گونه اطلاع رساني در اين زمينه به اوسوويکي صورت نگرفته بود.

در حين انجام اين آزمايش، اوسوويکي پس از در دست گرفتن قطعه موميايي شده به حاضران گفت که صاحب موميايي، زني جوان بوده است که در دربار فراعنه زندگي مي کرده و شوهرش از بزرگان مصر بوده است. اوسوويکي قادر بود صحنه هايي را که مي ديد، با سرعت بيشتري به جلو ببرد (به مانند نوار ويديويي)؛ و از ميان حوادث زندگي زن به سرعت بگذرد و به صحنه مرگ زن در هنگام زايمان و پس از آن، موميايي شدن زن اشاره کند. نتايج اين آزمايش، تمام حاضران را تکان داد.

برخورد با چنين توانايي ها، دانشمندان را بر آن داشته تا در زمينه توانمندي هاي نامحدود ذهني به نحو جدي تري تحقيق کنند. يکي از فرضيه هاي پر طرفدار در اين زمينه، "گذشته همچون هولوگرام" نام دارد که به وسيله دکتر "بوهم" و همکارانش در دهه 1940 ارائه شده است.

براساس اين فرضيه، گذشته کاملاً از دست نرفته و هنوز در قالب هايي که در دسترس ادراک بشري است، وجود دارد؛ و ذهن هاي قدرتمند و با استعداد مي توانند به اتفاق هاي گذشته دست يابند. دژاوو را نيز مي توان با کمک همين فرضيه توجيه کرد و ادعا نمود که به وجود آمدن حس آشناپنداري با يک مکان يا چهره خاص، به دليل وجود خاطره اي مشترک بين ذهن فرد و آن مکان يا چهره خاص در گذشته بوده است که هم اکنون در زمان حال، تداعي شده است. با اين فرضيه مي توان نوعي از دژاوو را که با رويدادهاي صورت گرفته در گذشته در ارتباط هستند، توجيه کرد. در اين الگو، رويدادهايي که در گذشته به وقوع پيوسته اند، در زمان حال تکرار مي شوند و همين تکرار شدن موجب ايجاد حس آشناپنداري در افراد مي شود.

فرضيه ديگري نيز در زمينه توانايي سفر ذهن در زمان وجود دارد که "آينده هولوگرافيک" نام دارد و با استفاده از شواهد بي شمار علمي ثابت مي کند که دست کم برخي از رويدادهاي آينده را نيز مي توان ديد، دکتر بوهم و دکتر "پريبرام" فرضيه آينده هولوگرافيک را در دهه 1950 گسترش دادند و آن را "اميدوار کننده ترين راه حل ممکن براي کساني که درگير معماي پيش آگاهي و آشناپنداري نسبت به آينده هستند،" دانسته اند.

بر اساس اين فرضيه، همه ما انسان ها داراي توانايي پيش آگاهي هستيم اما بايد بتوانيم بااستفاده از تمرين هاي ذهني خاص، اين توانايي بالقوه را شکوفا سازيم و قادر شويم تا به مسيرهاي متعدد آينده سري بزنيم.

به طور کلي، بررسي هاي دانشمندان نشان داده که 60 تا 70 درصد موارد سفر به آينده و پيش آگاهي ذهني، در خواب و در هنگام خواب ديدن روي مي دهد که اين مسئله حکايت از وجود اين توانمندي در عميق ترين بخش هاي ذهن و روان ما دارد.

پرسش کليدي و مهمي که در اين ميان مطرح مي شود، عبارت است از اين که اگر فرضيه آينده هولوگرافيک و پيش آگاهي درست باشد و ذهن ما بتواند به آينده سفر کرده و آنچه که در آينده رخ خواهد داد، مشاهده کند، پس آيا نمي توان به اين نتيجه آزاردهنده و کابوس وار رسيده که آينده ما با تمام جزئيات از پيش مشخص و تثبيت شده است و ما را از اين آينده نوشته شده گريزي نيست؟ و آيا ما به مانند عروسک هاي دست و پا بسته اي نيستيم که دست سرنوشت بر اساس فيلم نامه اي از پيش نوشته شده، ما را به بازي گرفته است؟ در پاسخ به اين پرسش ها که جزو سوالات هميشگي و بنيادين بشر بوده و هست، بايد گفت که خوشبختانه موارد بسياري وجود دارند که در آنها از پيش آگاه شدن افراد از حوادث ناگواري که قرار بود در آينده براي آنها اتفاق بيفتد، در نهايت به نجات يافتن آن افراد منتهي شده و آنها را از آينده که قرار بود برايشان روي دهد، رهانيده است.

در توجيه اين موارد بايد گفت که به دليل وجود جهان هاي موازي و مسيرهاي متعدد آينده، هر کدام از ما قادريم با افزون بر توانايي هاي ذهني خود و درايت و روشن بيني بصري، از فرو افتادن در "آينده اي نامطلوب" اجتناب کرده و به سمت آينده هايي بهتر و زيباتر گام برداريم.
در اين ميان، بروز تجربياتي چون دژاوو (آشناپنداري) و پيش آگاهي را مي توان به عنوان سيگنال هايي از گذشته و آينده براي هدايت ما به سمت مسير درست زندگي مان در نظر گرفت. شايد شما هم اين شعار تبليغاتي مشهور مربوط به دوربين هاي "هندي کم سوني" را شنيده باشيد که مي گويند: "دوربين زندگي، دگمه بازگشت به عقب ندارد"؛ اما مي دانيم که دوربين زندگي ما، دگمه رفتن به جلو دارد.  


ماوراء الطبیعه:
نظر کسانی که به تناسخ تجدید تجسم اعتقاد دارند، درباره دژاوو این است که این خاطرات، بخشهایی از خاطرات زندگی گذشته فرد هستند که هنگام قرار گرفتن در محیطی آشنا، به سطح ذهن فراخوانده میشوند.
بد نیست بدانید حتی در بین مسلمانان هم بعضی از عوام از آیه ۱۷۳ سوره مبارکه اعراف و تعریف عالم “ذر” چنین نتیجه گرفته اند که ما پیش از این یک بار در این جهان زیسته ایم و این همان خاطرات است! که چنین تفسیر و نتیجه ای باطل است , گرچه مفسرین چنین تفسیری هم درباره آیه نکرده اند چراکه نتیجه آن چیزی شبیه همان تناسخ بودیسم است که در اسلام جایگاهی ندارد .
عده دیگری میگویند که این پدیده به خاطر تجربیات خروج روح از بدن ایجاد میشود، به این ترتیب بدن شخص میتواند هنگام خواب، از مکانها و موقعیتهایی دیدن کند که بدن خاکی او هرگز آنجا نبوده است.

عصب شناسی:
برخی از دانشمندان می‌گویند که دژاوو ناشی از واکنش‌های عاطفی به وقایع مشابه است؛ برخی دیگر خاطر نشان می‌کنند که مدارهای کوتاهی در مغز ایجاد می‌شود که رویدادی را کسری از ثانیه زودتر از واردشدن آن به خودآگاهی فرد به حافظه او می‌فرستند .
بدین ترتیب که پیام های الکتریکی در مسیر اعصاب بواسطه محرکهایی آنی و بر اثر برانگیختگی لحظه ای دچار کم و زیاد شدن سرعت شده و در نتیجه دو نسخه مشابه از پیام در زمانهای متفاوت به مغز رسیده و و در نتیجه فرد احساس می‌کند که این واقعه قبلا برای او رخ داده است!

نظریه هایی نیز وجود دارند که عدم ارتباط صحیح دو نیمکره مغز و همچنین تحریکات بیش از حد سریع نورونی را عامل این پدیده می داند. شاید یکی از تصدیق شده ترین تئوریها مربوط به تاخیر در رسیدن نور به یکی از چشمها باشد. درواقع یک چشم به جای هماهنگی کامل با چشم دیگر، با تاخیری اندک پیام آنچه دیده را به مغز میرساند این حالت به ایجاد حسی از آشنایی در برابر منظره ای منجر میشود که تنها یک بار دیده شده، اما پیام دیدن آن دوبار به مغز مخابره شده است.

این تئوری با وجود پذیرفتنی بودن، به خاطر سر و کار داشتن با لحظه بسیار کوتاهی از زمان، قابل آزمودن نبود و از طرفی گزارشات متعدد از بروز حس دژاوو در افراد نابینا، تناقضی پر اهمیت در این ایده ایجاد نمود.

فراروانشناسی دژاوو با پیش آگاهی، غیب گویی یا قوه درک فوق حساس، رابطه نزدیکی دارد و نزد عامه مردم معمولا به عنوان شاهدی بر تواناییهای ذهنی ذکر میشود. توضیحات غیر علمی این حالت را به پیش گویی، شهود و خاطرات زندگی گذشته مرتبط میداند.

مصرف بعضی از داروها می‌تواند ، باعث شود احتمال دژاوو بالا برود. در سال ۲۰۰۱ مورد یک بیمار مبتلا به آنفلوآنزا گزارش شد که برای تخفیف علایمش به وی آمانتادین و phenylpropanolamine تجویز شده بود و متعلقب آن ، حالتی شبیه دژاوو در شخص ایجاد شده بود به طوری که در وسط دوره درمان فکر می‌کرد ، قبلا یک دوره درمان را به اتمام رسانده است. داروهایی که باعث افزایش دوپامین در مغز بشوند می‌تواند احتمال دژاوو را افزایش دهند.

مواد مخدر
بنا به گزارشهای موجود، بعضی مواد مخدر یا محرک احتمال بروز دژاوو را در مصرف کننده افزایش میدهند. بعضی داروهای مخدر نیز با استفاده همزمان میتوانند حس دژاوو را ایجاد نمایند. بنا بر یک گزارش، مرد سالمی که به آنفلوانزا مبتلا شده بود با مصرف همزمان یک داروی ویروس کش و ضد حساسیت، دچار حالت توهم و آشناپنداری شده بود. این تجربه برای او چنان جذاب بود که تمام داروهای تجویز شده خود را به همان ترتیب مصرف کرد و ماجرا را به عنوان یک مورد مطالعاتی برای روانشناسان حکایت کرد.

تناسخ
نظر کسانی که به تناسخ تجدید تجسم اعتقاد دارند، درباره دژاوو این است که این خاطرات، بخشهایی از خاطرات زندگی گذشته فرد هستند که هنگام قرار گرفتن در محیطی آشنا، به سطح ذهن فراخوانده میشوند. عده دیگری میگویند که این پدیده به خاطر تجربیات خروج روح از بدن ایجاد میشود، به این ترتیب بدن اثیری شخص میتواند هنگام خواب، از مکانها و موقعیتهایی دیدن کند که بدن خاکی او هرگز آنجا نبوده است.

دژاوو و ارتباط با بیماری‌های روانپزشکی
بسیاری از روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند كه بین احساس دژاوو و بیماری‌هایی روانپزشکی مانند روان‌گسیختگی (شیزوفرنی) و اضطراب ارتباطی وجود دارد. احتمال رخ دادن دژاوو در افرادی که این اختلالات را دارند، بیشتر است همچنین در افرادی که صرع قسمت گیجگاهی مغز دارند، دژاوو بیشتر از همه دیده می‌شود. مصرف برخی از داروها هم می‌تواند، باعث شود احتمال دژاوو بالا برود. داروهایی که باعث افزایش «دوپامین» در مغز شوند، می‌توانند احتمال دژاوو را افزایش دهند.

البته قویترین رابطه پاتولوژیک دژاوو با صرع توام با اختلال حافظه است و این ارتباط، محققان را به این نظریه سوق داده است که شاید دژاوو نوعی ناهنجاری عصب شناختی است که با ترشحات الکتریکی نابجا در مغز رخ میدهد.
که البته ین فرضیه , چنین نتیجه می دهد که عده کثیری از مردم دچار ناهنجاری هستند!! چراکه بر اساس تحقیقات رسمی حدود ۷۰% افراد حداقل یک مورد تجربه دژا وو را داشته‌اند, پس چندان نگران نباشید و بهتر است همان فرضیه غیب گو بودن یا قوه درک فوق حساس داشتن را برای خود قائل باشید !


دژاوو، سینما و ادبیات
در سریال‌ها و فیلم‌های گوناگونی به پدیده دژاوو اشاره شده است. از جمله مشهورترین فیلم‌ها می‌توان به فیلم درخشش (The Shining) اشاره كرد كه در آن متصدی هتل یك صحنه دژاوو دارد. در فیلم ماتریكس هم وقتی «نئو» گربه‌ای را دوبار می‌بیند، «ترینیتی» به او توضیح می‌دهد كه او یك دژاوو داشته و این پدیده ناشی از یك اشتباه در ماتریكس است و وقتی اتفاق می‌افتد كه ماشین‌ها چیزی را تغییر می‌دهند. دژاوو همچنین عنوان فیلمی از تونی اسکات در سال ۲۰۰۶ با بازی «دنزل واشنگتن» است که در مورد مسافرت زمانی است.  

وقتی دژاوو چند دسته می‌شود
تعریف انواع دژاوو سخت است. آنهایی كه در این زمینه مطالعه كرده‌اند معمولا طبقه‌بندی‌های خاص خودشان را دارند كه هر كدام به تئوری مربوط به آن وابسته است. «آلن بروان»، استاد روانشناسی دانشگاه متودیست جنوبی، 3 طبقه‌بندی برای دژاوو در نظر گرفته است. او اعتقاد دارد این پدیده در اثر اختلال عملكرد بیولوژیك مثل صرع، آگاهی ضمنی و ادراك مستقیم به وجود می‌آید. در سال 1983 نیز دكتر ورنون نپ،‌ مدیر موسسه اعصاب سیاتل، 4 دسته‌بندی برای دژاوو از جمله صرع، ذهن متافیزیكی،‌ اسكیزوفرنی و تداعی‌كنندگی در نظر گرفت. اما انواع شایع دژاوو شامل 3 مورد زیر است:  

انواع مختلف دژاوو
دژاووکو deja vecu : این نوع آشناپنداری معمولا <قبلا زندگی شده> ترجمه می‌شود و در جمله‌ای به نقل از چارلز دیکنز (نویسنده مشهور انگلیسی) توضیح داده می‌شود. به گفته این نویسنده بزرگ همه ما احساسی را تجربه کرده‌ایم که گاهی بر ما چیره می‌شود، چنان که تصور می‌کنیم آنچه را که می‌گوییم و انجام می‌دهیم، قبلا گفته و انجام داده‌ایم، در زمانی دور، آنگاه که در میان همین چهره‌ها، اشیاء و موقعیت‌ها بوده‌ایم، کاملا می‌دانیم چه خواهیم گفت مانند این‌که ناگهان چیزی را به خاطر آورده باشیم.

اغلب افراد هنگامی که از دژاوو صحبت می‌کنند در حقیقت دژاووکو را تجربه کرده‌اند. اگرچه این حالت معمولا درباره اتفاقات بسیار پیش‌پا افتاده رخ می‌دهد، اما احساس آن به قدری تکان‌دهنده است که حتی تا سالها بعد در ذهن شخص باقی خواهد ماند.

دژاووکو به تجربه‌ای دلالت می‌کند که حواسی بیش از حس بینایی را درگیر می‌کند و به همین دلیل عبارت دژاوو به معنی از پیش دیده شـده نـمـی‌تواند در توضیح این پدیده صحیح باشد. در چـنین وضعیتی حواس انسان تا حد زیادی به جزییات توجه کرده و شخص تصور می‌کند همه‌چـیـز هـمـان‌طـور کـه قبلا اتفاق افتاده به وقوع مـی‌پـیـونـدد. اخـیـرا دانـشـمـنـدان و مـحققان علم روان‌شناسی این اصطلاح را برای توصیف احساس بسیار قوی و ماندگار پدیده آشناپنداری به کار می‌برند که در اثر نوعی ناهنجاری حافظه رخ می‌دهد.

دژاسنتی deja senti‌‌: این پدیده حالتی است که شخص حس می‌کند چیزی را قبلا احساس کرده است. این تجربه به‌رغم دژاووکو منحصرا یک واقعه ذهنی است و هیچ جنبه الهامی در آن وجود ندارد و خاطره آن به ندرت پس از وقوع در ذهن شخص باقی می‌ماند. این یادآوری معمولا با شنیدن صدای کسی یا افکار شفاهی خود فرد آغاز می‌شود و فرد تصور می‌کند عباراتی که نشان از یادآوری گذشته است در ذهنش شکل گرفته است، اما یکی دو دقیقه بعد هیچ‌یک از کلماتی که موجب این یادآوری شده است را به خاطر نمی‌آورد و تنها احساس می‌کند که این احساس مشابه دفعات دیگری است که آن را تجربه کرده است.

دژاویزیته deja visite‌‌‌: این نوع آشناپنداری کمتر شایع است و عبارت است از احساس آشنایی غیرواقعی نسبت به یک مکان جدید. این عبارت از پیش دیده شده معنی می‌شود. در این حالت شـخـص در مکانی جدید احساس می‌کند این مکان را می‌شناسد و حتی قبل از این مسیرهای مختلف را در شهر یا عمارت طی کــرده اســت. عــده‌ای از پـــژوهــشــگـــران ایـــن نـــوع آشناپنداری را به رویا، تناسخ و همچنین تجربیات خروج روح از بـدن مـرتـبط ساخته‌اند. همچنین عده‌ای بر این باورند که مطالعه فراوان درباره جزییات یک مکان خاص می‌تواند موجب بروز چنین حسی شود.

برای تشخیص دژاویزیته از دژاووکو مهمترین نکته این است که منبع احساس را بیابیم.
منبع بروز دژاووکو، رخدادی زمانی است و این در حالی است که در حالت دژاویزیته، ذهن ما با یک مکان احساس آشنایی می‌کند.  

هیپتونیزم همه چیز را افشا می‌کند
مولین و اوکونور تصور می‌کنند که آشناپنداری نتیجه جدایی بین آشنایی و یادآوری است. حتما می‌دانید که ما می‌توانیم نسبت به چهره یا نام افراد احساس آشنایی داشته باشیم بدون این که حتی به یاد بیاوریم کجا با آن برخورد کرده‌‌ایم.

اوکونور و مولین با استفاده از هیپتونیزم توانستند حس عجیب‌تری از آشنایی در افراد ایجاد کنند و آنها را در وضعیتی مشابه آشناپنداری قرار دهند. به یک گروه از افراد پازلی برای چیدن داده شد. سپس، در حالت هیپنوتیزم از آنها خواسته شد که همان پازل را مجددا حل کنند اما نباید آن را به یاد بیاورند.

از گروه دیگری بدون آن که پازل را قبلا دیده باشند زیر هیپنوتیزم به آنها گفته شد که پازلی به آنها داده خواهد شد و به آنها احساس آشنایی دست خواهد داد که علت آن را نمی‌دانند. هر دو حالت موجب ایجاد آشنایی عجیبی شد که بعضی از افراد آن را مشابه آشناپنداری عنوان کردند. مولین و اوکونور امیدوارند که توانایی آنها در ایجاد حالتی مشابه آشناپنداری در آزمایشگاه به آنها برای بررسی بیشتر این پدیده کمک کند. آنها بر این باورند این آزمایش نشان می‌دهد که آشنایی و یادآوری تفکیک‌پذیرند، و این که شما می‌توانید احساس آشنایی داشته باشید بدون آن که قبلا آن موضوع را تجربه کرده باشید.

مطـالـعات انجام شده روی مغز توسط جان آلـگـتـون و مـالـکـوم بـراون از دانـشگاه کاردیف انگلستان که اخیرا بررسی تصاویر مغزی و مطالعه روی حیوانات آزمایشگاهی را به پایان رسانده‌اند از این نظریه حمایت می‌کند که مدارهای مختلفی در مغز یادآوری و آشنایی را تنظیم می‌کنند. آنها می‌گویند که قسمت‌های مختلف بخش داخلی گیجگاهی مغز که در دوطرف مغز قرار دارند، مسوول جنبه‌های مختلف به یادآوری حافظه هستند. ناحیه خمیده‌ای که از مرکز این بخش عبور می‌کند و هیپوکامپ نام دارد به خاطر آوردن را از طریق حافظه شخصی تنظیم مـی‌کـنـد. ضمنا مطالعات نشان می‌دهند که نواحی اطــراف هـیـپـوکـامـپ کـه پــاراهـیـپــوکــامــپ نـامـیـده می‌شود در احساس آشنایی نقش دارد. این نتایج با شواهد اسکن مغزی مرد لهستانی که در ابتدا معرفی شد و افراد مشابه وی جور درمی‌آید. در اسکن مغزی این افراد تخریب عظیم سلول‌های عصبی در بخش گیجگاهی داخلی دیده می‌شود. هـمچنین صرعی که منشاء آن بخش گیجگاهی داخلی باشد پیش‌درآمدهای آشناپنداری می‌شود که این نیز تایید دیگری بر یافته‌های فوق می‌باشد.

این احتمال وجود دارد که مولین و کلیرلی هر دو درست گفته باشند. قسمتی از قشر مغز به نام قشر پری رینال اطلاعات مربوط به ارتباط‌های فضایی، زمانی، مکانی و ترتیب وقایع را ثبت می‌کند. بنابراین احساسات طبیعی آشنایی می‌توانند از مناظر و موقعیت‌های مختلف ناشی شوند. درواقع به نظر آلن بروان، روان‌شناس دانشگاه ساترن‌متودیست در دالاس تگزاس راه‌های زیادی برای ایجاد آشنایی کاذب وجود دارد. آزمایش‌های او امکان وقوع حالات دیگری را بیان می‌کند. به عنوان مثال، او از گروهی از افراد خواست که برای یک لحظه به منظره‌ای نگاه کنند و مدتی بعد به آنها اجازه داد که منظره را با دقت بیشتر تماشا کنند. او می‌گوید اگر به منظره‌ای برای یک لحظه نگاه کرده باشید و مدتی بعد همان منظره را دوباره ببینید به نظر می‌رسد که قبلا آن منظره را دیده‌اید ولی فاصله زمانی آن بسیار کوتاه‌تر از فاصله زمانی واقعی به نظر می‌آید.

مـشـکل اصلی برای توضیح آشناپنداری این نیست که چگونه می‌توانید بدون آن که چیزی را بشناسید برایتان آشنا باشد، بلکه مشکل واقعی این اسـت کـه چـرا ایـن احساس باعث آشفتگی ما می‌شود. اد وایلد از انستیتو اعصاب در لندن بیان مــی‌کـنـد کـه خـلـق و هـیـجـان نـیـز در احـسـاس آشناپنداری سهیم‌اند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

عالی بودخدا قوت
مجتبی فرخی
Romania
به نام خدایی که اسمانی را میگریاند تا گلی را بخنداند
دوستان اولا از مطلب ممنون
کسانی که این جور اتفاقات برایشان انجام میشه اغلب دارای استرس اند و به اینده فکر میکنند
باید بدونید در واقع انسان خالق زندگی خودش در دنیاست و شما به هرچی فکر کنید در زندگی سما به وجود میاد
برای درمان توصیه میکنم درباره قانون جذب مطالعه کنین
یوگاوهیپنوتیزنم نیز بسیار مفیدن من در حدود یک ماه که با این ها اشنا شدم
زندگیم چرخیده و متحول شده
در پناه حق باشد.
...
Germany
همه دچار اين چيزها ميشنن و ربطي به استرس نداره
Iran, Islamic Republic of
عزيزان سلام ولي اين مطالب فقط بر اساس ديد ماترياليستي غربي هاست در حاليكه اگه كتاب معرفت نفس علامه حسن زاده را بخونيد و مطلب اتحاد عاقل به معقول ملاصدرا را در اين كتاب جويا شويد به دليل متقن برهاني و جذابي كه دليل اصلي اين پديده است پي مي بريد
يا علي
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
موافقم،این نظریه که در خواب روح از بدن جدا میشه بیشتر منطقی به نظر میاد، نباید دید ماتریالیستی داشته باشیم و بخوایم به زور به فعالیت های عصبی - مغزی ربطش بدیم
مصطفی رحیمی
Sweden
تشکر مجتبی جان فرخی
نظر شما بس نیک است انشالله در باره قانون جذب مطالعه میکنم ،یوگا هم تمرین خواهم کرد.
دوست عزیز متوجه نشدم که منظور شما از هپنوتیزم چیست، آیا هپنوتیزم ره یاد بگیرم یا در باره اش مطالعه کنم که کمکم کنه به آنچه که میخواهم طرح اش کنم ؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام. منم وقتی بچه بودم زیاد این مورد تجربه کردم که حس میکنی آینده برات آشنا هست و یا اینکه حس میکنی داری جلوتر از حال حرکت میکنی و هسی. میتونی آینده رو پیشگویی کنی. و یا برات صحنه ها آشنا هستن. همون طور که مقاله هم گفت حس عجیبی هست و عجیب تر اونکه آشفته میشی و حس جالبی برات نیست. یک حس ترس و آشفتگی داره. این چیزی هست که عجیبه. و مهم تر اونکه هنوز هم نظر قطعی داده نشده پس مشخصه که آشناپنداری هنوز نیاز داره تا بیشتر روش مطالعه بشه.
دنیای ما عجیب تر از اونی هست که تصورش بکنین.
برای من مواردی که از آشناپنداری اتفاق افتاده گاهی این حس ایجاد شده که مرگم نزدیکه و یا میخواد اتفاق بدی برام بیفته. یه حس بد و آشفتگی که قبلا که سنم کم بود بیشتر اتفاق می افتاد.
یک مورد عجیب هم که اونم موقع بچگیم اتفاق افتاد این بود که وقتی خواب بودم بارها میشد که میدونستم خواب هستم. یعنی خواب بودم و در رویا میدونستم که در رویا هستم. واقعا حس مرموز و عجیبی بود.
به خدا توکل کنین. این دنیا خیلی عجیبه

ولی الان خیلی خیلی کم شده.
elly
تحقیقتون واقعا کامل وعالی بود... من از4سالگی با این پدیده اشناشدم، بدون اینکه هیچ بیماری داشته باشم، فقط اون موقع هیچکس هیچ توضیحی براش نداشت و من دچار اشفتگی بودم.. اما بعد ازمدتی متوجه یکسری ازتغییرات دراین مسئله شدم.. که بعد فهمیدم قوی بودن ضمیرناخوداگاه دلیل ان است...
ممنون از مقاله جامع تون، امیدوارم موفق باشید
پوشان
دوستان من یه تجربه کاملا متفاوت دارم که تو هیچیک از موارد بالا گفته نشده.


------------
شما می توانید همینجا کامنت بذارید
خنگ
Iran, Islamic Republic of
نه خخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
سلام میشه لطفا تجربتونو برامون بگین؟واقعا لازمش دارم
دکتر میلاد
عالی بود. من با هولوگرافیک و اتصال کوتاه عصبی بیشتر موافقم.
ماجده
واقعا لذت بردم. سپاسگزارم
سارا
عالی
نه فوق العاده بود
خیلی مفید بود
تبریک و خدا قوت
فلیکا
واقعا عالی بود!خیلی به تحقیقم کمک کرد.
آزاده
United States
منم اینطور میشم خیلی عذابم میده_ مرسی
مبینا
فوق العاده بود
بسیار بسیار سپاسگذارم
مصیب سعادت
United States
آفرین ، آفرین ، تا آخرش خوندم ، کتاب جهان هولوگرافیک رو هم خریدم ، ممنون از جمع آوری اطلاعاتتون :)
سحر
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی ممنونم. خسته هم نباشید.
متشکرم.بسیار استفاده کردم
سهند
من دژاوو رو بعد از مصرف ماریجوانا تجربه کردم تا دوساعت با جزییات همه چیزو به یاد میاوردم حس میکردم یه صحنه رو چن بار دارم زندگی میکنم بعضی موقع ها سعی میکردم واکنش خودمم تو اون صحنه بیاد بیارم هیچ چیز واسم جدید نبود داشتم دیوونه میشدم این خاص ترین و بد ترین تجربه تو زندگیم بود همش سعی میکردم تحلیل کنم وقایع اطرافو سعی میکردم واکنش اون دو نفری که باهاشون بودم بیاد بیارم تا ببینم دنیای بیرونم ثابته یا مدام داره تغییر میکنه این دومین بار و اخرین باری بود که مواد مصرف کردم
امین
Iran, Islamic Republic of
وای منم از ماری جوانا استفاده کردم تا همین الانم حالم بده
نمیدونم چکار کنم خواب مرگمو دیدم چند روز پیشم یه اتفاق عجیبی واسم افتاد انگار ک اون لحظه من اونجا بودم
امین
Iran, Islamic Republic of
سهند میتونی کمکم کنی؟
شیدا
Iran, Islamic Republic of
خیلی عجیبه ولی من بهم یک حالتی دست میده که خیلی شبیه دژاوو هست ولی در واقع فقط شبیهشه...همه اسن حالت منو با دژاوو اشتباه میگیرن...
من تا قبل از 12 سالگی همین حالت دژاوو بهم دست میداد...الان 13 سالمه
من یک زمانایی(روزی یک بار به بالا...البته این مال سال پیش بود الان ماهی یک بار) حالت تهوع خاصی بهم دست میده که در هیچ زمانی جز همین حالت بهم دست نمیده
صحنه از 2 ثانیه قبل آشناس و 5 تا20 ثانیه بعد و میتونم بگم چه اتفاقی می افته و در اون 25 ثانیه منتظر اتفاق یک ثانیه بعدشم...
تمام حرفها...حالت ها...احساس ها رو میتونم پیش بینی کنم
الان خیلی این حالت کم شده...
یک بار که رمان میخوندم و داشتم صحنه ی توی رمان رو مجسم میکردم دقیقا این حالت بهم دست داد و نیازی نبود که دوباره تصورش کنم و از قبل اون مکان تو ذهنم اومد...
من تمام حالت های دژاوو رو خوندم و باید بگم فقط شبیه بود...هر چی بیشتر اون حالت به من دست بده بد تر حالت تهوع دارم و گاهی سردرد و سرگیجه هم بهش اضافه میشه
ممنون
مهسا
United Kingdom
حالت شما خیلی جالب بود و دوست دارم بیشتر در بارش بدونم اگه میشه برای تحقیقاتم مرسی
سوگلی
Iran, Islamic Republic of
خيلي حالاتتون برام جالب بوى خيلي دوست دارم بيشتر دربارش بدونم ممنون ميشم كه واسم جي ميل كني منم اين حالت واسم ايجاد ميشه مثلا وقتي توپارك نشستم احساس میکنم دقیقا دیدمش
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام... من هم حالت شبیه شما را داشتم، خیلی برام عجیب بود یه صحنه هایی رو میدیدم یا تصور میکردم که برام تکراری بودن و بعد اون ادما رو یادم میرفت... برای دکتر مغز و اعصاب توضیح دادم و بهم گفت این یه نوع تشنج ذهنی و اگه شدید باشه ممکنه باعث تشنج بدنی هم بشه
United Kingdom
اتفاقا این مورد که دژاوو همراه حالت تهوع باشه هم برای من اتفاق میفته. توی این موارد من برای چند ثانیه حس می کنم که بدنم و بخصوص دست هام سرد میشه.
Romania
منم الان 13 سالمه بعضی موقع ها اینجوری میشم به طوری که توی 1 یا 2 ثانیه میتونم پیشبینی کنم میتون حرف بعدی اون فرد رو بگم یه جوری که انگار اون فرد قبلا اون حرف رو گفته بود
رضا
Romania
منم 13 سالمه هر وقت این اتفاق برام پیش میآد توی همون 5 6 ثانیه میتونم 3 ثانیه بعدیش رو پیش بینی کنم به طوری که میدونم اون فرد کلمه ی بعدی چی میخواد بگه
رویا1379
Iran, Islamic Republic of
من این حس رو دوست دارم یه حس عجیبه
Iran, Islamic Republic of
منم دقيقا اينطور ميشم
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

سلام خیلی ممنون
انشاءالله سربلند باشید
الهه
Iran, Islamic Republic of
ممنون از اطلاعات جامعتون
من به فاصله های زمانی نامشخص دجار این حالت میشم ولی نکته جالب تقویت این حسه.اوایل میترسیدم ولی بعد برام جالب شد و تصمیم به تقویت این حس گرفتم تا اونو به زمان هایی که دچار این حس نیستم گسترش بدم مثلا اسم آدماهای ناشناش و اتفاق های چند دقیقه بعد درست بگم به نظر من ارتباط بیشتری با حس ششم داره توانایی انسان ها از اونچه که فکر میکنیم فراتره و یک الهام یا غیب گویی نیس بلکه قدرت مغز برای آگاهی بیشتر که هنوز ذره ای از اون برامون روشن نشده به جای فرار و توجیه های خنده دار و انکار باید بیشتر توجه کرد که این حالت دریچه ای برای کشف این هدیه بزرگ خدا یعنی مغز و پیوند عجیب اون با روح ممنون
Romania
واقعا امکانش هست یه همچین قدرتی مغز داشته باشه
United States
ممنون خیلی مفید بود
mojtaba
Iran, Islamic Republic of
ولی من 12 سالم بود همش صحنه تکرار شده انگار قبلا اتفاق افتاده ولی دیگه کمتر شده 1سال انجوری بودم 13 ساله که شدم کمتر شده
امیر
سلام
من هیچکدوم از حالات بالا رو نداشتم اما به خدا همه عمرمو تو چنددقیقه دیدم که الان داره اتفاق میوفته خاهشا کمک کنید چون به مرگم ختم میشه .ممنون
music
Iran, Islamic Republic of
!! واقعا؟؟ خیلی عجیبه! میشه لطفا از یه طریقی آی دی خودتون و بهم بدید؟؟ دوس دارم بیشتر بدونم.. اگه ممکنه
Sager
Iran, Islamic Republic of
چجور میشه این
سامان
Iran, Islamic Republic of
سلام
من یک ساله دچاره این حس شدم یعنی میدونم تا سال بعد چه اتفاقی میوفته الان 6 ماه گزشته..میدونم شما چه جوابی میخواین بدین..میدونم درسام به کجا میرسه..دارم دیوونه میشم انگار 10 ساله دارم تو این یک سال زندگی میکنم حتی فیلم و سریال هارو هم قبلا دیدم و میدونم اخرشون چی میشه..کمکم کنین
poorya
Iran, Islamic Republic of
واقعا راست میگی یا داری شوخی میکنی چون این چیزی که میگی واقعا پدیده جالب و عجیب و قابل مطالعه هست.
mobina
Estonia
ناموسا راس میگی یا سرکارمون گذاشتی برادر؟خخخ.اخه مگه میشه؟اگه این طوری بود که اسمتون قطعا یه جا ثبت میشد
من دیگه نظراتتونو نمی خونم.کم کم دارم می ترسم
عرفان
United States
سلام .
این حالت به منم پیش میاد.
ولی وقتی به کسی میگم.. انگاری دارن مسخره میکنن و ...
دیگه به هیچ کس نمی گم. الان کم شده.. اما برگرده خوب میشه. ..
امین
Iran, Islamic Republic of
واقعا منم دیگه نمیتونم به کسی بگم
Iran, Islamic Republic of
مخم پکید هیچی سردر نیوورردم خیلی پیچیده اس
محمد
Iran, Islamic Republic of
باریکلااااا...نه باریکلاااااااا...نــــــــه باریکلاااااا...نـــــــــــــــــــــه عااااااااااااالی بود اطلاعاتتووون.....خدایشش ی چیزایی سرم شد بالاخره از این اینترنت
hos
Iran, Islamic Republic of
سلام
با خوندن نظرات دوستان ترغیب شدم تجربم رو به اشتراک بذارم
من و برادرم از این صحنه ها زیاد میبینیم و دیگران هم درکمون نمیکنن.
تو آخرین تجربه که صحنه برام آشنا بود پیش برادرم بودم و بهش گفتم این صحنه رو قبلا دیدم و بهش گفتم حرف نزن و برادرم هیچی نگفت تا اینکه اون صحنه تموم شد و به برادرم گفتم میخواستی فلان حرف رو بزنی ؟ و برادرم تایید کردش
از این قضیه فهمیدم چیزی فراتر از اتصال کوتاه مغزی و ... هست
حالا شاید بعضی ها باور نکنن ولی یادتون باشه ممکنه بعضی از این موارد الهی و بعضی شیطانی باشه
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام من تحربه هام کاملا متفاوت به این صورت که چهره من برای همه آشناست ودلیلش رو نمیدونم
Ashegh elm
Iran, Islamic Republic of
بچه خوشگلی احتمالا
رامین
Iran, Islamic Republic of
سلام
مشکل من اینکه حافظه تصویری خیلی قویی دارم بخاطر همین چهره هیچ کس رو فراموش نمی کنم مثلا اگه یکی رو چندین سال پیش فقط تو یه جایی مثل مطب دکتر دیده باشم دوباره ببینمش می دونم که این فرد رو قبلا دیدم بعد یکم فکر کردن یادم میاد که کجا دیدم
خوب حتما حالا فکر می کنین که مشکل چیه این وسط؟
مشکل اینکه من دیگه همه به نظرم آشنا میان نه تنها تو شهر خودم حتی تو شهرای دیگه هم که من فقط بخاطر تحصیل و این جور چیزا اونجا بودم اکثرا آشنا میان و وقتی یکی به نظرم آشنا میاد دیگه ذهنم رو به خودش مشغول میکنه تا اینکه بفهمم اون فرد رو کجا دیدم حتی شده فرد خاصی یه ماه فکرمو به خودش مشغول کرده

واقعا دیگه دارم قاطی می کنم /-:
آیا این عادیه؟
این حالت داره بیشتر برام پیش میاد چون من آدمای بیشتری رو هر روز میبینم
ایمان
Iran, Islamic Republic of
تا حالا شده توی مکانی باشی که از قبل واست اشناست و همه اتفاق ها تا 10-20 ثانیه بعد رو بدونی?! طوری که میتونی روش کنترل داشته باشی
مثلا من جلوی مغازه دوستم ایستاده بودم و مشتری توی مغازش از همینجا (دژاوو) شروع شد
طوری که رفتم تو مغازه و بدون اینکه قیمت فروش رو بدونم گفتم این جنس رو میخوای ..... بفروشی !
در حالی که توی ذحنم میرم توی مغازه و دوستم به مشتری قیمت فروش جنس رو میگه
مطلب رو کامل خوندم اما به چیزی که واسه خودم و بعضی از دوستان اتفاق افتاده پاسخ داده نشد
خوش حال میشم بدونم این حسی که تجربه میکنیم چیه
پانیذ
Iran, Islamic Republic of
تورو خدا کمکم کنید من دارم دیونه میشم من هر موقع با کسی حرف میزنم قشنگ برای چند لحظه همه چیز میاد جلو چشم که چی می خواد بگه چی می خواد بشه برای یکی دو دقیقه ساکت میمونم و بعدش حرفم رو قطع میکنم و سریع صحنه رو ترک میکنم خیلی میترسم که دیونه شم الان خیلی وقته که دیگه کم تر حرف میزنم و کم تر میرم تو جمعا چون وقتی اون مسئله برام پیش میاد به ذهنم فشار میارم که چرا همچین چیزی میشه و بعدش دیگه نمی تونم هیج حرفی بزنم دکتر هم که رفتم متوجه نشد که دلیلش چی هست 😭😭
امین
Iran, Islamic Republic of
وای منم اینجوری میشم مخصوصا سرکلاسام نمیتونم شرکت کنم
Iran, Islamic Republic of
سلام بیماریتون خوب شد؟؟؟
نازنین
Iran, Islamic Republic of
مطلبتون عالی بود منم یه مشکلی شبیه این دارم ولی متاسفانه فقط شبیه این !
کلیت مطلب تداخل حافظه کوتاه و بلند مدت بود ولی من مثلا این حس رو جایی تجربه میکنم ک توی عمرم پا به اونجا نذاشتم و نمیشناسمش. با مکالمه با کسی حس میکنم میدونم چی میخواد بگه و چی قراره بگیم که اولین باره باهاش حرف میزنم! اخرین تجربم همین دو هفته پیش بود که وارد خونه جدیدی شدیم ک تو عمرم ندیده بودم ولی جاهایی از اونو بلد بودم و میرفتم که که واسم خیلی اشنا بود
شادي
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شكر فهميدم چن نفرم مثل من هسن چون خيلي ترسيده بودم!تجربه منم اينطور بود ك يه بار داشتم تي وي ميديدم بعد ي لحظه ي تصوير اومد جلوم و چند صانيه بعد تي وي همونو نشون داد! ي بارم داشتم ميرفتم خونه يهو ي حسي گف ي فاميل دورمون ك سالي چنبار ميومد خونه ما اومده خونمون و رفتم خونه و ديدم اونجاس!خيلي برام پيش اومده اين مسائل و واقعا گيج شدم و ترسناكه
meys
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اول باید از زحمتی که برای تهیه مطلب کشیده شده تشکر کنم.
نمیدونستم اسم چیزایی که تجربه کردم رو چی بذارم یا درموردش با کی صحبت کنم
همیشه این موضوع اذیتم میکرد
تا امروز که به صورت اتفاقی با این سایت آشنا شدم
من از بچگی صحنه هایی رو میدیدم که میدونستم تکراریه و قبلا یه جایی دیدمشون
اوایل دبیرستان فهمیدم که اینا رو قبلا تو خوابام دیدم
یه روز که با چنتا از دوستام رفته بودیم بیرون وسط صحبت کردن متوجه شدم این صحبت هارو قبلا تو خواب دیدم
دقیقا همونطور همون شکل همه سر جای خودشون و دقیقا به همون ترتیب صحبت میکردن
یه لحظه رفتم تو فکر با خودم گفتم این بار نمیذارم مثل خوابام بشه
تصمیم گرفتم که جمله خودمو نگم یا تغییرش بدم
ولی لبام بدون اختیار اون چیزی که تو خواب گفته بودم رو تکرار کردن
هر چی سعی کردم ولی نتونستم
الان حدود هفت هشت سال از اون موقع میگذره
و باز این صحنه های تکرار و تکرار و تکرار شدن
البته نه به اون شدت ولی میتونستم چند ثانیه بعد رو حدس بزنم
الان تو بیداری یه حس های عجیبی دارم
که توضیح دادنش خیلی سخته
حدود یه ماه قبل عموی من تو تصادف فوت شد
تصادف ساعت 13.15 تا 13.45 دقیقه بوده ولی من حدود ساعت 12.30 میدونستم عموم فوت میشه
از اونجایی که گفتن این مسائل تو فضای واقعی مشکلاتی رو بوجود میاره از شما تقاضا دارم کمکم کنید
ممنون
پارسا
Iran, Islamic Republic of
من هم دچار این موضوع شدم و تاحالا چندین بار برام اتفاق افتاده.نمیدونم چه جوری ولی گاهی اوقات می تونم یک نفر رو که تازه ملاقات کردم رو بشناسم و بدونم که اون ادم خوبیه یا نه.این حس عجیبیه و تا حالا خیلی کمکم کرده.
انسان
Iran, Islamic Republic of
منم یه بار تو گوشیم یه بازی فکری انجام میدادم که توی مرحلش گیر کردم هرچی فکر میکردم نمیدونستم چطور باید حلش کنم بعدش یه بار جوابشو تو خواب دیدم روز بعدش اون چیزی رو که تو خواب دیدم عملی کردم واون معما حل شدیا مثلا مثل خیلی از دوستان که گفتن منم بعضی وقتا قبل از اینکه کسی حرفی بزنه تمام حرفاش جلو ذهنم میاد یا خیلی وقتا هم شده که چند روز قبل از اینکه مثلا یکی از فامیلامون بمیره یه حسی دارم که انگار واقعا به زودی کسی میمیره ولی نمیدونم کی و واقعا این اتفاق میفته.خیلی دوست دارم علت اینارو بدونم
محمد.دانش آموز
Iran, Islamic Republic of
نظریه من این هست که چیزی که داریم تو زمان حال میبینیم به جای اینکه به حافظه کوتاه مدت سپرده شه به حافظه بلند مدت می ره و در همون زمان که مغز دچار این اشتباه میشه چیزی که ما دیدیم بعد از مدت بسیار کوتاه به صورت خاطره در ذهن ما جاری میشه و این خاطره دروغین باعث میشه تا بگیم من این صحنه رو قبلا هم دیدم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
خیلی وقت بود که برام سوال پیش اومده بود
ستایش
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید یه سوال داشتم..اگر حرکاتو عکس های یک فرد برایمان بسیاااار آشنا باشد و اورا تابهحال از نزدیک ندیده باشیم مانند یک هنرمند امکان دیدار واقعی با اورا چند درصد داریم؟
فائزه رضایی
Iran, Islamic Republic of
خیلی اطلاعات جامع و کامل بود
متشکرم
م.ر
Iran, Islamic Republic of
آشنا پنداری یکی از بزرگترین مسائل حل نشده در روانشناسی.علت اون کاملا نا معلومه.ربطی هم به استرس و چیزای دیگه نداره برای هر کسی ممکنه رخ بده.
علی
Germany
باسلام و درود، مرسی از راهنمایی هاتون، من حدودا سال 86/7 یه سری اتفاقات که میخواد بیوفته رو تا چند ثانیه بعدش میتونستم ببینم و بگم تا اتمام حدودا همون سال محرم که نظر کردم ، خلاصه خوب شدم تا تاریخ 94/8 بعدش وقتی من این اين حالت میشم بلافاصله حالت تهوع بهم دست ميده و بالا میارم، خیلی ترس داشتم اما قدرتی که دارم سعی کردم به کسی نگم، ممنون ميشم اگه برای درمانش بیشتر راهنماييم کنید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از اطلاعات خوب شما من هم به این مشکل مبتلا هستم و صحنها را کاملا میتوانم قبل از اتفاق بگویم و بعد از این اتفاق سرد درد های شدید و غیر قابل کنترل ، حالت تهوع ، از دست دادن قدرت کنترل و فکر ، و گریم میگیرد تا حالا دکتر زیاد رفتم اما نتوانستن کاری بکنن از شما دوستان عاجزانه خواهشمندم در صورتی که میتوانید کمکم کنید- با تشکر
الهه
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشيد بابت اين مقاله فوق العاده،من يخ مشكلى دارم كه كاملا نفهميدم شامل كدوم از اين موارد ميشه...من حسه خيلى عجيبى به گذشته و هر چيزى كه مربوط به اون باشه دارم...مثلا اگه يه خونه قديمى ببينم كاملا ميتونم فك كنم كه كيا اينجا بودن چيكارا كردن و جالب اينجاست كه انقد اين حس نزديكه كه من انگار تو اون زمان هم بودم...در هر زمينه اى كه مربوط به گذشته نه چندتن دور نهايتا تا دوره قاجار اين اتفاق ميوفته واسم....ممنون ميشم اگه راهنماييم كنيد چون من اين حس رو دوس دارم...
XXMXX
United States
سلام این کار که فکر کنید این یه بیماریه و یا ازارتون میده حماقته من هم ایجوری میشم اما تونستم به همین وسیله سوالات امتحانی ترم اخرمونپرو بفهمم و بیست شم و خیلی کارهای باحال دیگه امید وارم هرکی از این رنج میبره دیگه اینجوری نشه در عوضش من بیشتر اینجوری شم من میبینم رو به رویه یه ایینه هستم که خودم هر سوالی دارم میپرسم اون یکی که تصویرمه جوای میده و چشمامو میبنپم و میبینم فقط هم تو خواب ماهی یکبار این رابطه برقرار میشه خدا کنه این ارتباط خودم با اون یکی دیگه ی خودم به حدی برسه که همه چیزو در هر زمانی میخام ازش بپرسم موفق باشید دوستان بای
مینا
Romania
سلام منم مثل بقیه دچار این تجربیات اشنا پنداری میشم.. مامان من فوق لیسانس ادبیات داره و وقتی من دررابطه با این موضوع باهاش صحبت کردم گفت توی دانشگاه یه فرضیه برای این حالت داشتن که بهش میگن بعد زمانی یعنی با همزمان داریم توی دو دنیا زندگی میکنیم یک دنیای اصل و یک دنیای فرع! این مسءله رو اینجوری تفسیر کردن و گفتن مثل این میمونه که یک شمع رو جلوی یک غار روشن کنی و سایه ی تو توسط شمع روی صفحه داخل غار بیوفته در اون صورت تویی که خارج از غاری اصلی هستی و سایه ی تو که توی یک بعد دیگس و داخل غار هست فرعی! توی دو بعد ودو فضای متفاوت هستین... و این ماجرای دژا وو هم مثل این میمونه که یک سری وقایع رو در دنیای اصل ببینی و در دنیای فرع که این دنیا باشه دوباره وقایع رو ببینی و به نظرتت برات اشنا بیاد! البته با تفاوت اینکه یک ذره زمان دنیای اصل از ما جلوتره...
hamed
Anonymous Proxy
با سلام
من بیشتر با فکر زیاد به آینده و درگیری مغز موافقم ولی من شده روزی ده بار این حالت برام پیش اومده ، فقط بعد این حالت حدود یک دقیقه حالم خیلی بد میشه احساس خیلی بدی بهم دست میده
Aryan
Iran, Islamic Republic of
پس اسمش اینه آشنا پنداری چیزی که الان در حدود ده ساله زندگی من رو تبدیل به جهنم کرده نمیدونم چقدر به آشنا پنداری نزدیکه اما من گاهی توی موقعیت هایی قرار میگیرم که مطئنم قبلا توی اون موقعیت بودم و تمام چیزها از حرکت افراد تا حرف هایی رو که میزنن میتونم پیش بینی کنم اما هر چقدر فکر میکنم نمیتونم بفهمم این صحنه رو کجا دیدم که حالا انقدر روشن در ذهنم وجود داره این حالت از 30 ثانیه تا 5 دقیقه ادامه داره و حدودا ماهی 4 تا 5 بار اتفاق میافته تا جایی که من فهمیدم تنها فرد خانواده که دچار این حس میشه منم و بقیه با این حس آشنا نیستن امروز توی یک کتاب واژه آشنا پنداری رو دیدم و بلافاصله توی اینترنت سرچ کردم و به این سایت رسیدم این حالت منو بدجوری عصبی میکنه و تا حد زیادی میترسونه و بدتر این که در طی این حالت کنترل رفتارم رو از دست میدم و به شکل وحشتناکی حرکاتم ماشینی و از پیش تعیین شده میشه واقعا دیوانه کنندست اما تا بحال به پزشک مراجعه نکردم اما انگار چاره ای جز مراجعه به روانشناس نیست در ضمن به خاطر مطلب مفیدتون ممنون فقط خواستم احساسم رو با دوستان به اشتراک بزارم ببخشید طولانی شد.
مژده
با سلام من نديدم كسي به حرفايي كه از تجربيات گفته شده آنچنان پاسخي بده اما شخص من حدود دو هفته است كه درگير يه سري توهمات ميشم يعني اينكه يه سري تصاوير كه اصلا تا به حال نديدم مياد توي ذهنم و يهويي بدنم داغ ميشه و سرگيجه و حالت تهوع شايد حدود يك دقيقه طول بكشه اما واقعا دارم ميترسم .اسمي براي اين حالت سراغ ندارين؟؟؟پيش روانشناس برم ميترسم بهم دارو بده و يا اينكه فكر نتونه مشكل منو حل كنه .اينم بگم من اصلا هيچگونه دارو و يا مواد مخدري استفاده نميكنم ولي خيلي حساس و زودرنج هستم و خيلي به جزئيات توجه ميكنم و توي فكر ميرم .ميترسم خيلي زياد.اگه ميشه بهم كمك كنيد ممنون ميشم
مشاور
Iran, Islamic Republic of
باسلام/ روانپزشك دارو تجويز ميكنه نه روانشناس چون روان شناس حق تجويز دارو نداره و با تكنيك هاي رواندرماني و دادن تكليف تلاش مي كنه مشكل شما را حل و يا به حداقل برسونه . بنابراين بدون نگراني حتما به روانشناس مراجعه كنيد . موفق باشيد
مریم
Iran, Islamic Republic of
منم همینطورم دقیقا
رها
Iran, Islamic Republic of
باسلام
من حدود 4 سال پیش وقتی که خوابیده بودم البته صدای تلویزیون و واکنش های اطرافیانمو متوجه میشدم در یه لحظه خود واقعی ام که روی تخت بودم دیدم و در همون لحظه از خود واقعی ام که روی تخت بود خودم گوشه ی اتاقم دیدم یعنی دو نفر بودم در ان لحظه این اتفاق واقعا ذهن منو تا الان درگیر خودش کرده جالب اینجاست که من بیدار بودم و مادرم را هم دیدم که از جلوی اتاقم رد میشد
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
سپاس از جمع آوران این متن علمی
من اولین بار یادمه دقیقا 7 ساله بودم که این اتفاق برام افتاد در یک لحظه (کسری از ثانیه) همه چیزی که در کادر دیدم بود برام اشنا و تکراری بود ولی دفه دوم حدودا بیش از یکسال طول کشید تا اتفاق بیفته و رفته رفته دفعات این جریان بیشتر شد تا همین 5 سال پیش که بجز افزایش دفعات این پدیده مدت دژاوو هم افزایش یافت و اخریا حتی اتفاق افتاده که مدت بیش از 6 ثانیه برام تکراریه طوری که حتی وقتی میخوام سرمو بچرخونم تا از تکراری بودن دربیاد اونم نمیشه و امروز که تقریبا 28 سالمه یکم عجیبتر هم شد !!! امروز با دوستام تو محسط کار در مورد موضوعی بحث میکردیم که یهو صحنه ای قبل از وقوع برام اشنا بود توضیح اینکه : قبل از اینکه چیزیو بگم و مخاطبم جوابم رو بده دقیقا میدونستم چه خواهد شد ! عجیبترین حالتی که از دژاوو برام اتفاق افتاده بود طوری که حس کردم دارم اینده رو قبل از وقوع میبینم
دوستان اگر روانشناس قابلی میشناسن معرفی کنن با اینکه خودم در زمینه روانشناسی بخاطر تفکر و مطالعه زیاد صاحب نظر هستم برای این موضوع شدیدا به کمک نیاز دارم و احساس عجز میکنم
مخصوصا با خوندن این متن که در مورد نارسایی مغزی نوشته بود به وحشت افتادم که نکنه عوارض یک بیماری یا شاید تومور مغزی باشه
لطفا کمکم کنین
زهرا
Iran, Islamic Republic of
درود
من قبلا این حس رو مثل بقیه ی آدما تجربه کردم اما تقریبا یکسال هس که بعد از هر آشنا پنداری دچار اختلال در حافظه کوتاه مدت میشم که بخاطرش به روانپزشک مراجعه کردم و اون نتونست درمانش کنه و من هنوز تقریا به فاصله ی زمانی های نامشخص دچار این مشکل میشم بنابراین با توجه به تجربه ی ای که دارم از این موضوع فک میکنم که به طور مشخص دژاوو رابطه ی جدی ای با حافظه داره هرچند که برام تعریف ماوراء الطبیعه جالب تر هست
سوده
Iran, Islamic Republic of
سلام این اتفاق سالهاست که برای من میوفته در این حد که تو این یک سال اخیر روزی چن بار تکرار میشه و عصبی شدم در این حالت حتی میتونم به یاد بیارم که اون موقع اون صحنه رو دیدم به چی داشتم فکر میکردم و میتونم چن ثانیه بعدشم حدس بزنم و تصویر مبهمی از اینده هم جلو چشمم میاد و این موضوع اخیرا خیلی دردناک شده حس میکنم هر روزمو قبلا تجربه کردم و این داره وحشتناک میشه
مهلا
Iran, Islamic Republic of
سلام....من 14 سالمه و خیلی دچار این حس عجیب میشم...وقتی این اتفاق میافته میتونم صحنه های بعدی رو پیش گویی کنم....نمیدونم چه جوری ولی صحنه های بعد رو میتونم بگم....واقعا" توضیحش سخته.
Iran, Islamic Republic of
بعضی وقتا این اتفاق برای منم می افته احساس می کنم صحنه ای روقبلادیدم ولی انقدرشدیدنیست که صحنه های بعدراپیش بینی کنم بعضی وقتاهم یه احساس غربت بهم دست میده که تواون لحظه توان انجام هیچ کاری روندارم یعنی انقدر حالم بد میشه که فقط دوست دارم چشماموببندم وبخوابم حتی در لحظه های شادی هم این حسوتجربه کردم واقعا نمی دونم چیه
شلیر
Iran, Islamic Republic of
مرسی از توضیحتون منم همچین مشکلی دارم ولی من وقتی دچار اون حالت میشم خیلی میترسم تو اون لحظه باید یکی پیشم باشه وگرنه دیونه میشم یعنی ایقدر میترسم بالا میارم
محمد
Germany
واااااقعااااا بین این همه سایت کااااااملترین مطلب اینجا بود.
مررررررسی، ممنوووون.
درضمن من خیلی این آشنا پنداری برام اتفاق افتاده بیشترین زمانشم پنج ثانیه بوده وقتی این حالت برام اتفاق میوفته تا اتفاق نیوفته نمیتونم به یاد بیارم که الان چی‌میشه ولی وقتی اتفاقش روی میده اونموقع متوجه میشم که تجربش اشنا و تکراریه
باید بگم که من خیلللللللی لذت میبرم وقتی صحنهٔ تکراری برام نمایان میشه.
بازم نهایت سپاس‌رو دارم
مسعود
Iran, Islamic Republic of
من خیلی برام اتفاق افتاده حتی تو مواردی جمله بعدی که طرف میخواسته بگه رو هم تو ذهنم اومده
Sepehr
Iran, Islamic Republic of
من سر میز ناهار بودم بعد داداشم غذاش تموم رفت به سمت سالن بعد من یادم اومد که چند ماه پیش خواب این لحظرو دیدم بعد جلو همه گفتم الان داداشم میره سر گوشیم رمزو بلد نیست بعد ازم میپرسه و بعدم میره تو فلان برنامه که همچی هم مثل حرفام شد من عقیدم پرواز روحه
بهنام منصوری
Iran, Islamic Republic of
سلام.دستتون درد نکنه.کاملترین مقاله ای که خوندم.اما این بیماری زندگی منو فلج کرده.دیروز ام آر آی تسلام حاضر شد.میگن همه چیز عادیه و هیچ ایرادی وجود نداره تو مغزم.اما هرروز با سردرد بلند میشم و تا اون صحنه اتفاق نیفته سردردم قطع نمیشه.تو رو خدا یکی کمکم کنه قبل از اینکه این بیماری نابودم کنه.تنها امید زنده بودنم فقط هیپنوتیزمه.اگه هیپنوتیزمم کمک نکنه بعید نمیدونم خودمو نابود کنم.خواهشا یکی کمکم کنه
Nima
Iran, Islamic Republic of
عجب خیلی عجیبه من بچگی خیلی از این چیزا پیش میومد مثلا در گفت و گو همان مکان و همان شخص و صحبت ها ولی بعضی ها دیگه از اینا گذشته...
رزیتا
Iran, Islamic Republic of
من دیشب نشسته بودم با گوشیم ور میرفتم یدفه به سوهرم گفتم الان لباسشویی خاموش میشه ،شد.باورتون نمیشه تا 4 صبح از ترس نمیخوابید
Iran, Islamic Republic of
اینکه من تو خوابم آدمایی رو میبینم که قبلا هیچ وقت ندیدم و بعدا تو واقعیت میبینمشون نظری ندارین؟به نظرم مربوط به چیزاییه که تو رویا میبینیم،که همون تصویری از آیندس.
Iran, Islamic Republic of
اینکه من تو خوابم آدمایی رو میبینم که قبلا هیچ وقت ندیدم و بعدا تو واقعیت میبینمشون نظری ندارین؟به نظرم مربوط به چیزاییه که تو رویا میبینیم،که همون تصویری از آیندس.
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
من در دوران بچگیم این حس رو به صورت قوی داشتم تا اینکه یه اتفاق برام افتاد یه روز برای خاک سپاری به قبرستون رفتم و از پدرم جدا شدم رفتم پشت یه ساختمون که بعدا فهمیدم مرده شور خونه بوده اونجا یه نفر و دیدم که مشخص نبود خانم یا آقا ولی بسیار زیبا بود اون دست نوازشی به سرم کشید و گفت از این به بعد مراقبتم و همین هم شد تا سه سال قبل هر وقت قرار بود اتفاقی برام بیفته سی ثانیه قبل انگار یه صدایی در گوشم بهم خبر میداد در اون زمان من اعتقادات قوی دینی داشتم ولی دقیقا بعد از یه رابطه جنسی نامشروع دیگه اون حس و تجربه نکردم.البته بعضی مواقع هم اتفاق میفتاد که حادثه ای رو انگار قبلا دیده باشم و آخرین بار که این اتفاق افتاد حمله تروریستی تهران بود که انگار مو به مو این اتفاق و دیده بودم.
علی
Iran, Islamic Republic of
فیلم هندی خوبی بود
دلارام
سلام مطلبتون خوب بود..
من یجور دیگه ای هستم.مطمئنم ک چیزایی که میبینم رو قبلا توی خواب دیدم.چونکه چند سال پیش تصادف کردم و بعداز ظهرش خواب دیده بودم.طوری که وقتی رفتم بیمارستان حتی میدونستم پرستاری که میاد بالا سرم چه شکلیه..خلاصه توی خواب میتونم خیلی چیزا رو ببینم..گاهی خوابم یادم میمونه گاهیم نه..نمیدونم میتونم آینده رو ببینم یا دژاوو یا چیز دیگه ایه
امير
Iran, Islamic Republic of
من يه مدتي هست كه در طول روز چهار الي پنج بار اين اتفاق برام ميوفته،هر دفعه هم بي حس ميشم حالم كلاً خراب ميشه تجربه ي بديه كه تو زندگيم اتفاق افتاده
مسعود
Romania
من بهد از اینکه این حالت بهم دست میده بدنم گرم میشه عرق میکنم و هردفعه بیشتر تو این حالت میمونم مثل اینکه انگار داره پیشرفت میکنه غیر از اون صحنه ای که میبینم تو ذهنم تصاویر دیگه ای هم میاد . نمیدونم شاید اصلا ربطی هم به این موضوع نداشته باشه .اگه کسی میدونه لطفا کمک کنه ممنونم .
Netherlands
نظرات خیلی جالب بود متن هم که نظریات مختلف و جالبی رو مطرح کرد. اما تجربه شخصی من این بود که تو 8 سالگی وقتی دوره نقاهت یک بیماری سخت رو طی می کردم فکر کنم عریون گرفته بودم. ظاهرا خوابی دیدم که به محض بیدار شدن وقایع اون خواب تکرار شد مدتش شاید 10 تا 15 ثانیه بود خوابم هم این بود که در می زنن و مامانم در رو باز می کنه و مامان بزرگ میاد تو . ولی الان با خوندن نظرات دوستان متوجه شدم ممکنه اصلا خوابی در کار نبوده باشه و حالت دژاوو بوده . اما چیزی که با عث میشه فکر کنم که این حالت واقعا دیدن آینده هست . اتفاق چند سال پیش هست. برادرم تویه شهر دیگه تحصیل می کرد و من چند تا خواب دیدم با این موضوع که برادرم سرزده به خونه میاد و با صدای در بیدار شدم همه خانواده گفتن کیه این وقت صبح اما من اسم داداشم رو تودلم تکرار می کردم و می گفتم حتما خودشه و همونطور شد داداشم بود در حالیکه اولین باری بود که بعد از مدتها به ما سر می زد و اولین باری بود که سرزده می اومد. این می تونه دلیلی باشه که خواب اولم رویای صادقه بوده یا لااقل دلیلی برای اثبات تله پاتی.البته به تمام کسانی که مشکل حاد دژاوو دارن توصیه می کنم که حتما به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنند و با دکتر فرهنگ هلاکویی هم تماس بگیرند چون ایشون روانشناس قهاری هستند و دکترای داخل ایران هم معمولا زیاد کمک نمی کنن.
مارمولک
Iran, Islamic Republic of
گفته ها یا درواقه نوشته های شما جالب بود ولی من یه مشکل کوچیک باهاشون دارم و اونم اینکه ماجرای ماوراطبیعیه با دژاوو ربطی نداره و اینکه دقت کردم به ازمایشاتی که شده ، جالب بود و اینکه از اونجا که دولت اجازه ازمایش روی یک انسان رو نمیده ازمایشات شده همه در دوران قدیم بوده پس افراد مورد ازمایش شده یا بیمار بودن یا زندانی که از نظر ذهنی یا جسمی مشکل داشتن پس روی ادم سالمی ازمایش نشده ، منظور از ازمایش تحقیقات جمعی نیست منظورم تحقیق روی یک نفر است . من چنین مشکلی دارم و بر روی فرضیه هم زمان نبودن اعصاب چشم و نورون های مغز احتمال میدم ، ولی به نظر من دژاوو دیدن اینده هست ولی چیزی از داخل جلوی اونو میگیره و این چیز مثل یک ماده ای هست که بدن تولید میکنه ولی هنگامی که تولید نمیشه یا چیزی که باعث تقویت مغز برای دژاوو میشه تولیدش افزایش میابه این اتفاق میوفته و دوره زمانی کودکی نیز دلیل خوبی برای اینه چون مغز انسان در ان زمان در حال پیشرفته ولی بعد از مدتی چیزی که باعث پیشرفته اونه دیگه تولید نمیشه و در یک زمان تایین شده و اثبات شده می ایسته . اگر با دکتری ارطبات دارید و اینو خوندید ازش بپرسید چیزهاای که نیستن و وجود ندارن به شکل سایه یا تجسم ان در محیط سه بعدی و تکرار مکرر ان نتیجه ضعسفسه چشمه یا مربوط به ذهنه ؟ ممنون :)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون از نوشته هاتون خوب بودن ولی من ماهی دو یا سه بار این تجربه رو دارم که این صحنه با جزئیات دقیق واسم اتفاق افتاده و قراره بعدش چی بشه درضمن من موقع خواب یه جورایی خواب مو کنترل میکنم خودمو میبینم که خواب هستم و به این ور اون ور میرم انگار بیدار هستم و خواب نیستم و به حیاط و کوچه و خیابان ها میرم بعد با کلی ترس و لرز بیدار میشم نمیدونم چمه تا حالا به کسی هم نگفتم ممنون میشم یکی کمکم کنه
صدرا ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
من فهمیدم که دلیل دژاوو این است که آن اتفاق به حافظه ی کوتاه مدت میرود و مغز گاهی دچار مشکل می شود و دوباره آن اتفاق را باز خونی می کند و بنابرین حس می کنیم آن اتفاق قبلا هم برایمان افتاده است.
مصطفی رحیمی
Sweden
سپاس فراوان!
جامع ترین معلومات از آشنا پنداری( deja vu) ره ارایه کردین.
کینگ گل
Iran, Islamic Republic of
چرا تبلیغ برای فرانسهها به جای دژاوو همون اشناپندار بگوید تا اعتلای علم ایران بالا ببریم بعد این عمر وا قعا سفر در زمانه اگر مثلا اگر یه دور دور زمین بزنی ۲۴ ساعت از دنیا جلویی.....برای مثال هشتاد روز دور دنیا.......خخخخخخخخخخخ


محمدابادانی مرد اول گل بعد بابا مارلیی
pary
United States
خیلی طولانی بود.کل فلسفه رو توضیح دادین بابا ایولا
فرشید
Iran, Islamic Republic of
آقا ما هم این جوری میشیم ولی اونایی که گفتن تا چند روز و چند سال آیندشون رو میبینن لاف میزنن یا اونی که گفته بود میدونم آخر یه فیلم چی میشه تو اگه راست میگی برو بازی های جام جهانی رو پیش بینی کن برنده شو لافم نزن😂😂
فرزین
Iran, Islamic Republic of
با سلام به همگی. به نظر من این چیزایی که گفته شد صرفا دیدگاه ماتریالیستی هستن. این اتفاقات به خاطر وجود روح توبدنمونه.واما درمورد اونایی که روحو قبول ندارن اگه تجربیات منو که به ذهنشونم نمیرسه داشتن این حرفارو نمیزدن. حتی تواون عالمی که رفتم به جز ما آدما موجودات دیگه ای هم بودن که اگه بگم شبا خوابتون نمیبره.
First Day Is Today
Iran, Islamic Republic of
بازم این روزا فک میکردم مسخره میشدم اما من برای چندین بار یه صحنه رو میبینم مثل فیلم Happy Death Day از بس تکراری شده کل حسام از بین رفتن نمیدونم چی درسته چی غلط رو حرفام کنترل ندارم اما میتونم قبل از این که به صحنه دژاوو برم بفهمم کجاست یا کی قراره اتفاق بیوفته بنظر خودم تخیله اما به مرز دیوانگی رسیدم کسی اصلا میشنوه چی میگم میخام زندگی کنم یکی کمکم کنه 😷🔫
ماهور
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا تازگیا یه صحنه هایی خیلی بران آشناس خیلی این اتفاق میافته وبدتر همه اینکه وقتی این اتفاق میافته حالت تهوع شدید وصغف میگیرم چندثانیه
واقعا نمیدونم چیکار کنم
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
من هر چقدر به اطرافیانم میگم ولی باور نمیکنن میگن تو دیوونه شدی و ...
حتی یه بار داشتم با مامانم حرف نیزدم مامانم یه حرفی زد که قشنگ یادم اومد حس کردم اون حرف و تصویر که قبلا دیدمش و شنیدم
بعد به مامانم گفتم ولی باور نکرد حرفمو
خیلی برام زیاد اتفاق میوفته از این صحنه و مکالمه ها و اتفاقات ، هیچکسم حرفمو باور نمیکنه انقدر این مسئله رو مخمه که مجبور شدم بیام گوگل سرچ کنم مشکلمو
🙁
____
Iran, Islamic Republic of
برای من هم اتفاق میفته به هرکی هم میگم باورشون نمیشه و مسخره میکنن
ولی
به نظر من این یه پیوندی هست که روح و مغزتون باهم برقرار میکنن
یعنی اینکه روح مون برای مدت چند ثانیه کوتاه به آینده سفر میکنه و مغزمون اون تصویر و مکالمه چند ثانیه رو میبینه و میشنوه و ذخیره میکنه
بعد که برامون اتفاق افتاد حس میکنیم این صحنه رو جایی دیدیم
رضا
Denmark
اون کسایی که دیسلایک میدن شما مشکل روانی دارید طرف داره از بدبختی و بیماریش میگه بعد شما دیسلایک میزنید
منم گاهی اوقات در بیداری چیزی میبینم که اونو تو خواب دیدم وقتی این اتفاق میوفته حالم خیلی بد میشه
میم
Iran, Islamic Republic of
سلام
یه موضوعی که خیلی برام عجیبه اینه که هرکی منو میبینه اولین جمله ای که میگه اینکه شما قیافت خیلی برام آشناست، جمله ای که از همه ی غریبه ها میشنوم، کسی دلیلشو میدونه؟
Iran, Islamic Republic of
من گاهی اوقات برای چند ثانیه خیلی کوتاه حس میکنم تو ی دنیای دیگه ای هستم اما همون مکان رو میبینم آیا از لحاظ علمی چیزی هست راجبش؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم