جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ / ۱۹:۴۵
کد مطلب: 1515
۱
۳

اعضای هیئت علمی تمام وقت فعال در دو دانشگاه اخراج می‌شوند

مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه فعالیت به عنوان عضو هیئت علمی تمام وقت در دو دانشگاه مجاز نیست و با چنین استادی برخورد خواهد شد گفت: در برخورد با چنین مواردی به ادامه خدمت فرد در دانشگاه پایان داده می شود.
رضا عامری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طبق قانون هر فرد تنها در یک جا می تواند استخدام هیئت علمی تمام وقت باشد اما با مجوز رئیس دانشگاه می تواند به صورت همکاری با مرکز دیگری فعالیت کند. وی گفت: دانشگاه می تواند تنها موافقت کند که هر عضو هیئت علمی به صورت پاره وقت و یا مدعو با دانشگاه و یا پژوهشگاه دیگر همکاری داشته باشد و در اختیار دانشگاه نیست که بخواهد برای فعالیت تمام وقت عضو هیئت علمی در دانشگاه دیگر مجوز صادر کند. مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم با اشاره به نحوه برخورد با اعضای هیئت علمی که در دو جا به صورت تمام وقت فعالیت می کنند به مهر گفت: تا کنون با مواردی از این قبیل مواجه بودیم که در صورت برخورد با چنین مواردی یقینا به خدمت فرد در دانشگاه خاتمه داده می شود. وی اظهار داشت: سایر تنبیهات قانونی نیز برای فرد وجود دارد که با توجه به نوع تخلف و رسمی و پیمانی بودن عضویت هیئت علمی در هیئت انتظامی دانشگاه بررسی و به فرد اعلام می شود. عامری تأکید کرد: عضو هیئت علمی تمام وقت یک دانشگاه مجاز است تنها در قالب همکاری پاره وقت و مدعو در خارج از ساعات کاری و موظفی دانشگاه محل خدمت فعالیت داشته باشد. دکتر احمد شعبانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از اخراج 10 استاد جوان این دانشگاه که در دانشگاهی دیگر نیز تمام وقت فعالیت می کردند خبر داد.
  اخراج 10 استاد دو شغله دانشگاه شهیدبهشتی/ توضیحات رئیس دانشگاه
10 نفر از اعضای هیئت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی که از دو سال گذشته به عنوان تمام وقت در این دانشگاه بکار گرفته شده بودند پس از آنکه مشخص شد عضو تمام وقت دانشگاه آزاد یا مراکز دیگر هستند اخراج شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، احمد شعبانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی اخیرا طی نامه ای به روسای دانشکده ها و پژوهشکده های وابسته به این دانشگاه از مورد ملاحظه جدی قرار نگرفتن اعضای هیئت علمی جدید الاستخدام این دانشگاه انتقاد کرده و گفته است: "بدیهی است دانشگاه فرآیند بکارگیری موثر اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام را نظارت خواهد کرد و بازخوردهای لازم را جهت تنظیم مناسب تر امور ارائه خواهد داد." رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این نامه آورده است: "بعضا مشاهده می شود دانشکده ها و پژوهشکده ها امکان تکمیل وظایف آموزشی اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام را فراهم نکرده و در خصوص اشتغال به فعالیت های مربوط به راهنمایی و مشاوره پایان نامه و رساله های دانشجویان نیز مورد ملاحظه جدی قرار نمی گیرند و این در شرایطی است که استفاده از مدرسین مدعو (در تدریس، هدایت و مشاوره پایان نامه ها) در برخی از زمینه های مشابه تخصصی محسوس می باشد."
 
دکتر احمد شعبانی در گفتگو با مهر زوایای گوناگونی از آنچه در نامه یاد شده مورد توجه قرار گرفته را تشریح کرد.
 
شعبانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دانشگاه شهید بهشتی دو سال پیش حدود 100 عضو هیئت علمی پیمانی داشت. پس از بررسی ها مشاهده شد که 10 نفر از این 100 عضو هیئت علمی در دانشگاهها و مراکز دیگر نیز استخدام تمام وقت هستند. یعنی 10 درصد اعضای هیئت علمی پیمانی دانشگاه شهیدبهشتی استخدام دو محل بودند، به عبارتی هم در دانشگاه شهید بهشتی حقوق تمام وقت می گیرند و هم در مراکز دیگر که عمدتا دانشگاه آزاد بود.
 
رئیس دانشگاه شهیدبهشتی افزود: این 10 نفر را که عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه شهید بهشتی نیز بودند، دانشگاه قراردادشان را یکطرفه لغو و عملا اخراج کرد. همزمان خیلی از روسای دانشکده ها مراجعه می کردند و عنوان می نمودند که آنها اشتباه کرده اند. در نامه به روسای دانشکده ها خواسته ایم به شکلی به دانشکده ها تذکر دهیم که اگر قرار است این اعضای هیئت علمی جوان در دانشگاه حفظ شوند باید بر روی آنها نظارت صورت گیرد که خودشان را درگیر اینجا و آنجا نکنند و مدیران گروهها و روسای دانشکده ها مواظبت کنند تا اعضای هیئت علمی جوان حضور تمام وقت در دانشگاه داشته باشند.
 
وی با اشاره به آنچه که تحت عنوان گارد گروههای آموزشی در برابر اعضای هیئت علمی جوان عنوان می شود به مهر گفت: فقط پیشکسوتان و گروهها نیستند که ممکن است در برابر ورود یا بکارگیری حداکثری اعضای هیئت علمی جوان گارد بگیرند بلکه خود این نیروهای جوان نیز مقصر هستند. این نگاه که بخواهند برای اعضای هیئت علمی جوان گارد بگیرند و درس نگذارند در دانشگاه شهیدبهشتی کمتر مطرح است.
 
رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در عین حال خاطرنشان کرد: البته برخی گروهها و دانشکده های خیلی خوب دانشگاه شهید بهشتی استدلال می کردند که در بدو ورود اعضای هیئت علمی جوان نمی توانند آنها را سر کلاسهای تحصیلات تکمیلی بخصوص دوره دکتری بفرستند یا نمی توانند به آنها پایان نامه بدهند.
 
احمد شعبانی در بیان دیدگاههای موجود در فضای مدیریت کلان دانشگاه شهیدبهشتی درباره اعضای هیئت علمی جوان به مهر گفت: اعتقادمان در دانشگاه شهید بهشتی این است که ساعت موظفی اعضای هیئت علمی جوان حتما تکمیل شود و برای اینکه درآمدی داشته باشند تا نگاهشان به بیرون نباشد تدبیری بیاندیشند. به عنوان نمونه اگر قرار است استاد بازنشسته یا استاد دانشگاه دیگر را به عنوان استاد مدعو بکار گیرند، در صورتی که اعضای هیئت علمی جوان می توانند درسی اضافه تر از ساعت موظفی شان ارائه کنند همین اعضای هیئت علمی جوان به جای اساتید مدعو بکار گرفته شوند.
 
وی افزود: با اشتغالاتی که درون دانشگاه برای اعضای هیئت علمی جوان بوجود می آید دیگر آنها به دنبال اشتغال در خارج دانشگاه نمی روند. بنابراین ضمن اینکه ساعت موظفی اعضای هیئت علمی جوان باید پر شود، گروهها و دانشکده ها نیز باید توجه داشته باشند تا اگر درسی وجود دارد که بخواهند برای آن استاد مدعو بکار گیرند، این کار را نکنند و ارائه این دروس را در اختیار اعضای هیئت علمی جوان خارج از ساعات موظفی شان قرار دهند. این کار موجب می شود تا درآمد اضافی به این اعضای هیئت علمی جوان تعلق گیرد که در اول زندگی قرار دارند و نیازمند نیز هستند.
 
رئیس دانشگاه شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: تاکید بر روسای دانشکده ها و مدیران گروههای آموزشی این است که نظارت داشته باشند تا اعضای هیئت علمی جوان 40 ساعت حضورشان طی 5 روز هفته را که قانون تصریح کرده است رعایت کنند و توجه داشته باشند که آنها مجاز نیستند بیرون از دانشگاه فعالیت کنند.
 
به گزارش مهر، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه هیچ گونه گاردی در جذب عضو هیئت علمی جدید در دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد در این زمینه توضیح داد: در دانشگاه شهید بهشتی مشکلی برای ورود عضو هیئت علمی جدید وجود ندارد. با توجه به سیاست استخدامی اعضای هیئت علمی که توسط هیئت اجرایی جذب طراحی شده است هیچ گونه گاردی در ورود نداریم و اگر فردی صلاحیت های علمی لازم و شاخص های دیگر که مدنظر است را داشته باشد برای ورودش با هماهنگی دانشکده ها تصمیم گیری می شود.
 
رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: طی سه سال گذشته موردی را به یاد ندارم که دانشکده ای در دانشگاه شهید بهشتی عنوان کند فردی را برای به عضویت درآمدن در هیئت علمی خود نمی خواهد اما هیئت اجرایی جذب به این جمع بندی برسد که این نیروی مناسبی است و به هر ترتیبی بخواهد به مجموعه اضافه کند. در سایه تعامل مثبتی که دانشکده ها با هیئت اجرایی جذب داشته اند در زمینه جذب عضو هیئت علمی در دانشگاه شهید بهشتی مشکلی نداشته ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

United States
جلوی 2 شغله بودن اساتید هم باید گرفته شود تا تمام وقت اساتید به کارهای پژوهشی اختصاص یابد و دانشجو با در بسته اتاق اساتید مواجه نشود و بودجه پژوهشی دانشگاه درست مصرف شود.و اگر استاد تنها برای درآمد وابسته به دانشگاه باشد در آن صورت کارهای علمی نیز دقیقتر خواهد بود
ندا
Iran, Islamic Republic of
پس تکلیف افرادی که دارای دکترای دو رشته مجزا می باشند چه می شود؟ آیا آنان حق هیئت علمی شدن در دو رشته تخصصی شان را در دو دانشگاه ندارند؟؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی کارآمد نیستند چه سودی داره شاید در دانشگاه آزاد هیئت علمی کار خاصی نداشته باشه ولی در دانشگاههای دولتی وجود مرتب و منظم و موثر استاد کاملا لازمه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.