جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ / ۰۸:۱۵
کد مطلب: 15285
۱
۳

آشنايي با عارضه افتادگي دريچه ميترال

آشنايي با عارضه افتادگي دريچه ميترال
بيماري هاي قلبي و عروقي جزو بيماري هاي مزمن و غيرمسري شايع در بسياري از جوامع از جمله کشور ماست. اين دسته از بيماري ها کاملاً قابل پيشگيري است و با آموزش و اطلاع رساني صحيح و به موقع مي توان از عوارض آن ها در امان ماند.اما زمينه بروز دسته اي از بيماري هاي قلبي از بدو تولد در برخي افراد وجود دارد که يکي از آن ها افتادگي دريچه ميترال است.

اين عارضه که نسبتاً شايع است به تنهايي خطري را متوجه سلامت افراد نمي کند اما در طول زمان و به دلايل مختلف ممکن است تشديد شود.

در اين مطلب درباره اين عارضه با متخصص قلب و عروق گفت وگويي کرده ايم که در ادامه مي آيد.
افتادگي دريچه ميترال يک بيماري مادرزادي است در اين بيماري دريچه استحکام کافي ندارد و به طور کامل بسته نمي شود. دريچه ميترال که بين دهليز چپ و بطن چپ قرار دارد بايد بسته شود تا خون وارد شريان شده و در سراسر بدن پخش شود. اگر عملکرد بافت دريچه دچار مشکل شود، به هنگام بسته شدن تحدب پيدا مي کند يعني به اصطلاح شکم دار مي شود و کامل بسته نمي شود. به اين عارضه «پرولاپس» يا افتادگي دريچه ميترال مي گويند.
دکترشهين غفاري متخصص قلب و عروق با بيان اين مطلب به خراسان ادامه مي دهد: اين عارضه شدت متفاوتي دارد و بر اساس مقداري که دريچه به هنگام بسته شدن به درون بطن افتادگي پيدا کرده است، درجه بندي مي شود.

همچنين اين دريچه ۲لت دارد. اگر افتادگي در يک لت اتفاق بيفتد، اهميت چنداني ندارد، اگر ۲لت دريچه دچار افتادگي درجه ۳ شده باشد، عارضه جدي است و شايع ترين علت تعويض دريچه، همين مشکل است يعني هر دو لت دريچه دچار افتادگي درجه ۳ شود.
اين عارضه ممکن است در طول زمان با علايمي مانند تند شدن ضربان قلب آشکار شود. به طور کلي وقتي ضربان قلب تند مي شود، شدت افتادگي افزايش پيدا مي کند و بالعکس. وقتي شدت افتادگي دريچه بيشتر مي شود، بيماري علامتدار مي شود و علاوه بر درد، تپش قلب و ضربان هاي نابجا احساس مي شود. بنابراين افتادگي دريچه ميترال يک عارضه ثابت نيست و در زماني که ضربان قلب تند مي شود، بيماري علامتدار مي شود.
به عبارتي افتادگي در ضربان ۳۰، ۶۰ و ۹۰ به يک اندازه نيست؛ وگرنه ممکن است در ضربان تند قلب بسياري از افراد دچار افتادگي دريچه ميترال باشند اما اغلب آن ها بيمار محسوب نمي شوند، بنابراين وقتي بيماري تشخيص داده مي شود که با ضربان تند قلب، شدت افتادگي بيشتر و با ضربان کند قلب، شدت افتادگي کمتر مي شود. در چنين مواردي پزشک معالج تعداد ضربان قلب را کند مي کند تا افتادگي دريچه ميترال شدت پيدا نکند، اما بهترين روش براي اين کار، ورزش است. زيرا اثر ورزش روي قلب، کاهش ضربان قلب است. يعني فرد در سال اول شروع ورزش ضربان قلب ۸۰ دارد و در سال بعد ضربان وي بسيار کمتر مي شود.
به اين ترتيب پزشکان ترجيح مي دهند به جاي دارو، فرد را به ورزش و انجام فعاليت هايي که ضربان قلب را کند نگه مي دارد، تشويق کنند.
دکتر غفاري با اشاره به اين که وجود نارسايي دريچه ميترال به همراه «پرولاپس» مشکلات را چندبرابر مي کند، ادامه مي دهد: اگر فقط دريچه دچار «پرولاپس» شده باشد، خطر چنداني ندارد به ويژه اگر درجه يک يا ۲ باشد.
علامت هاي اين عارضه هم اختصاصي نيست. اگر افتادگي دريچه ميترال پيشرونده باشد و شدت بيماري افزايش يابد، ممکن است به قلب آسيب جدي وارد شود و در موارد زيادي نياز است جراحي تعويض دريچه ميترال انجام شود. بنابراين با تشخيص به موقع مي توان از اين عارضه پيشرونده جلوگيري کرد.
بيشتر موارد پرولاپس در اکوکارديوگرافي تشخيص داده و درجه آن مشخص مي شود و لزوم تکرار اکو همان جا تعيين مي شود. همچنين شروع درمان نارسايي قلب همزمان با درمان دريچه قلبي و پيشگيري از نارسايي پيشرونده قلب مدنظر پزشک قرار مي گيرد.
نکته اين جاست دريچه هاي پرولاپس که دچار نارسايي است مستعد عفونت است. بيشتر اين عفونت از راه دهان و دندان منتقل مي شود و اين جاست که بهداشت دهان و دندان اهميت پيدا مي کند.
يک سري بيماري ها هم با پرولاپس ميترال همراه است مانند پرکاري تيروئيد که همزمان روند درمان آن طي مي شود. وي با اشاره به اين که با اين همه بيماري افتادگي دريچه ميترال بيماري خطرناکي نيست، تصريح مي کند: فردي که افتادگي دريچه ميترال با درجه خفيف دارد، بهتر است به طور مستمر اکو انجام دهد تا وضعيت دريچه، نوع پرولاپس و نارسايي احتمالي قلبي اش تحت نظر پزشک متخصص باشد.
البته در افرادي که عروق قلبي شان در ناحيه تحتاني دچار تنگي شده است و يا آنفارکتوس ناحيه تحتاني قلب را پشت سر گذاشته اند، ممکن است پس از مدتي دچار نارسايي بيشتر در ناحيه دريچه ميترال شوند که بايد روند درمان آن ها آغاز شود، زيرا در اين موارد سلامت قلب در معرض خطر قرار دارد.
شيوع اين عارضه در زنان بيشتر است و شايد از علل آن اضطراب و استرس بيشتر در زنان، ضربان قلب تندتر و انجام ورزش کمتر باشد.
يکي از بهترين راه هاي پيشگيري از اين عارضه کند نگه داشتن ضربان قلب است و انجام مستمر ورزش هاي هوازي بهترين توصيه اي است که مي توان به مبتلايان اين عارضه کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
سلام من بیماری قلبی vsdدارم یه سال ورزش اسکواش انجام می دم در هین ورزش دچار تپش ودرد زیادقلب شدم فهمیدم افتادگی دریچه میترال اما خیفیف گرفتم می خواستم بدونم ایا این بیماری خوب می شه یا همچنان میمونه . یا اگه این ورزشو ادامه بدم امکان داره بدتر شه سن من هم 24لطفا راهنمایی کنید
رسپینا
Russian Federation
با سلام...نامزده من افتادگی درچه میترال داره.آیا ممکنه این افتادگی به بچمون هم انتقال پیدا کنه و مشکل قلبی براش ایجاد بشه..ممنون میشم پاسخ بدبد.
سپیده
Russian Federation
سلام منم همین سوال رو دارم جوابی پیدا نکردید براش
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!