شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ / ۲۰:۲۱
کد مطلب: 15403
۰

خمیازه کشیدن جنین در رحم + تصاویر

رشد انسان کامل، یک فرایند طولانی است و اکنون دانشمندان دانشگاه «دورهام» دریافته‌اند که جنین در رحم نه تنها سکسکه کرده، خود را کشیده و آب دهان خود را قورت می‌دهد، بلکه خمیازه هم می‌کشد.
به گزارش ایسنا، به نظر این محققان که به بررسی اسکن‌های چهار بعدی از 15 جنین سالم پرداخته بودند، خمیازه کشیدن نیز یکی از فرایندهای رشد بوده و می‌تواند به پزشکان راه جدیدی برای بررسی سلامت کودک ارائه دهد.

در حالی که برخی از دانشمندان پیش از این از این عمل جنین در رحم خبر داده بودند،‌ برخی دیگر این موضوع را رد کرده و آن را تنها یکی از رفتارهای کودک در حال شکل گیری و باز و بسته کردن دهان خوانده بودند.

اما محققان انگلیسی در پژوهش خود که در مجله PLOS ONE منتشر شده، به قطعیت اظهار کرده‌اند که توانسته‌اند عمل خمیازه را از باز و بسته کردن عادی دهان بر مبنای زمان باز بودن آن، کاملا تشخیص دهند.

پژوهشگران این کار را با استفاده از فیلم چهار بعدی برای بررسی تمام زمان‌هایی که جنین دهان خود را باز می‌کند، انجام دادند. به گفته محققان، عملکرد و اهمیت خمیازه در جنین هنوز ناشناخته بوده اما این یافته‌ها نشان داده که شاید این عمل با رشد نوزاد ارتباط داشته و می‌تواند نشانگر سلامت جنین باشد.

آنها همچنین اظهار کردند که بر خلاف انسان بالغ، جنین به شکل مسری یا در اثر خواب‌آلودگی خمیازه نکشیده، بلکه تناوب آن در رحم ممکن است با بلوغ مغز در اوایل بارداری مرتبط باشد. اسکن چهار بعدی از خمیازه جنین در رحم این پژوهش بر روی هشت جنین پسر و هفت جنین دختر از 24 تا 36 هفتگی بارداری انجام شد. محققان دریافتند که خمیازه کشیدن از 28 هفتگی کاهش یافته و هیچ تفاوت چشمگیری در تعداد خمیازه میان دختر و پسر وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.