پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۶
کد مطلب: 15635
۰

خلیل عمرانی، شاعر انقلاب درگذشت+عكس

خلیل عمرانی، شاعر انقلاب پس از یک دوره بیماری، بامداد امروز در 48 سالگی درگذشت.
به گزارش مهر،  خلیل عمرانی اوایل آذرماه بر اثر شوک وارد شده به وی پس از عمل جراحی قلب باز و احیا نشدن کلیه‌های وی، دچار شوک ناشی از دیالیز دچار کمبود اکسیژن در مغز شد و به کما رفت.

بالون و آنژیوگرافی نیز نتوانست این شاعر انقلاب را از وضعیت خطرناک نجات دهد و نهایتاً خلیل عمرانی صبح امروز در بیمارستان قلب تهران درگذشت.     نگاهی به زندگی خلیل عمرانی که در 48سالگی درگذشت

خلیل عمرانی متخلص به‌ «پژمان» سال 1343 در روستای‌ لمبدان شهرستان «دیر» به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستا و دوره متوسطه را در شهر به پایان برد و در سال 1363 دانشجوی مرکز تربیت معلم پسران‌ بوشهر شد. دو سال بعد به‌ زادگاهش برگشت و در مدرسه‌ای‌ که خود در آن درس خوانده بود، به تدریس ادبیات پرداخت.


در سال‌ 1367 ازدواج کرد و به دانشگاه‌ یزد رفت و هم‌زمان با تحصیل، در واحد کارشناسی فعالیت‌های ادبی‌ استان به پرورش استعدادهای‌ جوان و نوجوان در زمینه شعر پرداخت. در سال 1372، پس از اخذ لیسانس ادبیات فارسی دبیر دبیرستان آیت‌الله طالقانی‌ بندر دیر شد و یک سال بعد، معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده گرفت. در سال 1376 به تهران آمد و ضمن‌ فعالیت‌های فرهنگی به تدریس‌ ادبیات در اسلامشهر پرداخت و از سال 1378 کارشناس فعالیت‌های‌ ادبی اداره کل آموزش و پرورش‌ تهران شد.


از خلیل عمرانی علاوه بر آثار چاپ‌شده‌ در مطبوعات، این کتاب‌ها منتشر شده است: مروارید فراموش (گزیده غزل‌ها) 1376، ساعت به وقت شرعی دریا (مجموعه غزل) 1380، گزیدهء شعرها (مجموعه نیستان) 1380.



شعری از خلیل عمرانی:


«ابوذر»

می‌خواست خزان جنگل باور شدنم را
دشمن که نمی‌خواست تناور شدنم را
یک فصل ز شمشیرترین سایه گذشتم
اندیشه فردایی دیگر شدنم را
از آتش و فریاد برایم کفنی دوخت
مادر که ببیند من و پرپر شدنم را
در باور من معجزه عشق نمرده است
افسون مکن ای خصم، دلاور شدنم را
بار دگر ای عشق! مدد ساز که انگار
دیروز ندیدند ابوذر شدنم را
تا تازه شود در نفسم جوهر فریاد
تکرار کن ای حادثه! بی‌سر شدنم را

پیکر عمرانی از مقابل وزارت آموزش و پرورش به سمت حوزه هنری تشییع می‌شود
مراسم تشییع پیکر مرحوم خلیل عمرانی صبح فردا از مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش به سمت حوزه هنری برگزار می‌شود.
علی داوودی، مسئول دفتر شعر حوزه هنری در گفتگو با مهر درباره جزئیات مراسم تشییع پیکر مرحوم خلیل عمرانی گفت: این مراسم فردا ساعت 9 صبح از مقابل حوزه هنری برگزار خواهد شد. البته قبل از آن نیز پیکر مرحوم عمرانی از مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خیابان سپهبد قرنی تشییع و به صحن حوزه هنری آورده خواهد شد.

حبیب‌ ایل بیگی مدیر روابط عمومی حوزه هنری نیز در همین زمینه گفت: این مراسم فردا صبح در مقابل درب حافظ حوزه هنری برگزار می‌شود و به احتمال زیاد پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرائت خواهد شد.

به گفته ایل‌بیگی مدیحه‌سرایی به مناسبت سالروز درگذشت امام سجاد (ع) نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

وی افزود: پس از این مراسم پیکر عمرانی برای دفن در زادگاهش به فرودگاه خواهد رفت تا به بوشهر و شهرستان دیر انتقال یابد.


کم لطفی و کم کاری در زندگی عمرانی جایی نداشت
پرویز بیگی حبیب‌آبادی می‌گوید: زلال بودن شخصیت خلیل عمرانی باعث شده بود که در کار شعر هیچ گونه کم لطفی و کم‌کاری از وی به چشم نخورد.
پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر و دبیر سابق جشنواره بین‌المللی شعر فجر در گفتگو با مهر با اشاره به درگذشت خلیل عمرانی گفت: در مورد عمرانی نکته‌ای را که می‌شود گفت این است که صمیمیت در تمام منش، حرکات، رفتار و گفتار وی بارز بود و نشانه‌هایی از آن را می‌شد در همه فعالیت‌های او یافت.

وی افزود: عمرانی را از حیث شخصیتی می‌توان فردی زلال دانست. فردی که بسیار بزرگوارانه و از صمیم قلب با اطرافیان و به ویژه شعرای جوان برخورد داشت و همین موضوع وی را ممتاز کرده بود و به همین خاطر شاید بی‌جهت نباشد که درباره شخصیت وی این شعر را زمزمه کنیم:

بهشت آنجاست کازاری نباشد/ کسی را با کسی کاری نباشد

بیگی افزود: مرحوم عمرانی در فضایی منحصر به خودش زندگی می‌کرد و وقتی از او با عنوان زلال یاد می‌کنیم به معنی آن است که در زندگی‌اش و تا جایی که من ایشان را می‌شناختم و می‌دیدم خیرش به همه رسید و تا جایی که توان داشت در بحث شعر نسبت به دوستان و شاگردانش کم لطفی و کم‌کاری نداشت.


عمرانی هزار شاگرد بسیجی داشت/ انتشار قریب‌الوقوع آخرین اثر عمرانی
رئیس سازمان بسیج هنرمندان می‌گوید: در زندگی و سلوک رفتاری مرحوم عمرانی عشق به اسلام و انقلاب و مردم کشورش بیش از شاعری جلوه داشت.
حسین قنادیان، رئیس سازمان بسیج هنرمندان در گفتگو با مهر با اشاره به سلوک رفتاری و شخصیت مرحوم خلیل عمرانی اظهار داشت: عمرانی بیش از آنکه شاعر باشد، دلسوز مردم، دین و کشور خود بود و شیفتگی به خدمتگزاری به مردم کشورش در کار و رفتار او موج می‌زد.

وی افزود: پاکی و بی‌آلایشی در زندگی عمرانی همواره دیده می‌شد. زندگی او بسیار ساده و در عین حال صمیمی بود و همین موضوع در رفتار جمعی و کردار او هم مشاهده می‌شد. من در تمام سال‌های آشنایی‌ام با وی حس نکردم که هیچگاه عمرانی به دنبال نام و نشان پیدا کردن باشد و بسیار ساده و خاکی می‌زیست و رفتار می‌کرد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به پیشینه معلمی مرحوم عمرانی تاکید کرد: او از همین کسوت و با مقام معلمی به دنبال تربیت نسل جدید شاعران انقلاب اسلامی بود و نگاه او به شعر و تربیت شاعران نیز همانند نگاهش در شغل معلمی به موضوع تربیت توجه داشت و به همین خاطر می‌توان گفت که عمرانی پیش از دغدغه شاعری در کارش دغدغه اسلام و انقلاب اسلامی را داشت.

قنادیان همچنین به تربیت بیش از هزار شاعر در سال‌های اخیر از سوی عمرانی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های عمرانی در یک دهه شکل دهی به انجمن شعر بسیج، در حوزه کارگاه‌های آموزشی و برگزاری جشنواره‌های شعر بسیج موضوعی نیست که به سادگی بتوان فراموش کرد.

وی در پایان ازآماده انتشار شدن آخرین اثر مرحوم عمرانی در این سازمان خبر داد و گفت: آبان‌ماه امسال وی جمعی از شاعران را بسیج کرد تا درباره موضوع آزاد‌سازی سوسنگرد اشعاری سروده و جمع‌آوری شود که این مجموعه تدوین شده و پیش از بیماری ایشان در اختیار ما گرفت که  امیدواریم همزمان با مراسم یادبود وی زیر چاپ برود و منتشر شود.     تسلیت وزیر آموزش‌وپرورش، انجمن‌قلم و بسیج‌هنرمندان در پی درگذشت خلیل عمرانی
در پی درگذشت خلیل عمرانی شاعر انقلاب وزیر آموزش و پرورش، انجمن قلم ایران و سازمان بسیج هنرمندان با ارسال پیام‌هایی درگذشت این شاعر را تسلیت گفتند.

به گزارش فارس، در پی درگذشت خلیل عمرانی شاعر انقلاب حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، انجمن قلم ایران، سازمان بسیج هنرمندان و مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با ارسال پیام‌هایی درگذشت این شاعر را تسلیت گفتند.



* پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش در پی درگذشت خلیل عمرانی

در متن پیام حمید رضا حاجی بابایی آمده است:

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام(الرحمن 26)

گویی مشیت الهی چنین مقدر گشت که انسانی مومن، دلسوز ، مردم دار و اهل قلم دعوت حق را لبیک گوید و روح پاکش در جوار رحمت حق آرامش ابدی یابد.

با اندوه فراوان اطلاع یافتیم ، زنده یاد جناب آقای خلیل عمرانی از همکاران محترم فرهنگی به دیار باقی شتافته است.

انشاءالله آن فقید سعید که عمر گرانبهای خود را در عرصه تعلیم و تربیت و سنگرمبارزه با دیو جهل سپری ساخت در جوار رحمت حق آرمیده و از نعمات واسعه پروردگار متنعم می باشند، اینجانب فقدان این همکار عزیز را به خانواده محترم ایشان و همکاران فرهنگی ودانش آموزانی که در کلاس درس این معلم فرهیخته درس معرفت و محبت آموخته اند تسلیت عرض نموده و برای ایشان غفران الهی آرزو دارم .



* پیام تسلیت مدیر کل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد بمناسبت درگذشت خلیل عمرانی مشاورمعاون وزیر

انالله و انا الیه راجعون

خدمتگزاری در عرصه تعلیم و تربیت توفیقی الهی است که نصیب باغبانان بوستان ادب شده است. جداشدن گلی از گلستان معرفت و دانش ضایعه ای جبران ناپذیر و غمی جانکاه برای بازماندگان است.

با اندوه و تأسف فراوان با خبر شدیم درماه غم و ماتم ماه محرم و در فصل خزان و برگ ریزان، مرحوم خلیل عمرانی از مجموعه ایثارگران تعلیم و تربیت که زیباترین لحظات عمر خود را در راه معرفت و دانش افزایی فرزندانمان سپری و خدمات ارزشمند به جامعه فرهنگی و دانش آموزی در بخشهای مختلف ارائه کرد خانواده محترم عمرانی و بستگان وهمکاران عزیز در سراسر کشور بویژه وزارت آموزش و پرورش را ترک وبه دیار باقی شتافت.

مصیبت درگذشت این همکار عزیز را به خانواده محترم ایشان، همکاران عزیز فرهنگی ام- بستگان- جامعه فرهنگی- دانش آموزی تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبر عظیم خواهانم.

پرویز طاهری

مدیر کل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد



* پیام تسلیت انجمن قلم ایران

انالله و انا الیه راجعون

آنکه می ماند هم اوست.

چه سنگین است گفتن از پرواز شاعری متعهد، انقلابی که در مسیر زندگی هر جا که بود چراغی افروخت و شعر و شعور اموخت.مردی است صادق، صمیمی، سریع که به هنگام بودن یاری بود برای همگان و نبودش باری بر خاطرها.

هیئت مدیره انجمن قلم ایران درگذشت نابه هنگام خلیل عمرانی عزیز را تسلیت گفته و برای خانواده محترم عمری طولانی و صبری جمیل آرزو دارد.



* پیام تسلیت سازمان بسیج هنرمندان به خانواده خلیل عمرانی

حسین قنادیان، رئیس سازمان بسیج هنرمندان طی پیامی درگذشت مسئول انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان را به خانواده ی وی تسلیت گفت.

«انا لله و انا الیه راجعون

سرکار خانم سیده هاجر منیری، همسر و فرزندان شاعر دلسوخته انقلاب اسلامی

رحلت شاعر  گرانقدر، بسیجی دلسوخته ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی، جناب آقای خلیل عمرانی، که عمری را صادقانه در اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم سپری کردند را به شما همسر فداکار و فرزندان محترم آن فقید سعید تسلیت میگویم.

عمرانی عزیز افتخاری است بر تارک شعر انقلاب، ایشان با تربیت جوانان ولایت مدار، شاعران انقلابی نمونه کم نظیری را در عرصه فرهنگ و هنر و بسیج انقلاب به ثبت رسانیدند.

تداوم اندیشه ولایی و دغدغه خدمتگزاری ایشان در جاری فرزندان انقلابی میهن اسلامی و شاگردان فرهیخته آن سفر کرده، تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

امید است خداوند این توفیق را به همراهان بسیجی  ایشان نیز ارزانی دارد. برای آن عزیز سفر کرده  رحمت و مغفرت بیکران را از درگاه حضرت احدیت مسئلت می نمایم.

خدایش رحمت کناد

19/آذر/1391

حسین قنادیان

رئیس سازمان بسیج هنرمندان»   گزارش تصویری / تشییع پیکر زنده یاد مرحوم خلیل عمرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید