جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ / ۰۵:۰۵
کد مطلب: 15642
۰

دانش‌آموزان درگیر قوانین جدید استرس‌زا/ فرجه‌های امتحانات رو به فراموشی می‌روند

طبق برخی اخبار رسیده آموزش و پرورش قرار است برنامه امتحانی را در اختیار مدیر هر مدرسه‌ای قرار دهد تا با توجه به شرایط و برنامه‌ریزی خودش برای امتحانات برنامه‌ریزی کند و حتی فرجه‌ها را نیز لغو کند.

به گزارش فارس از همدان با توجه به اینکه فصل امتحانات نزدیک است و دانش‌آموزان روز‌های حساس و پر التهابی را پشت سر می‌گذارند شنیدن خبری مبنی بر اینکه برگزاری امتحانات در طول دی ماه و بدون فرجه برگزار می‌شود، بر استرس آن‌ها افزوده است.

طبق برخی اخبار رسیده آموزش و پرورش قرار است برنامه امتحانی را در اختیار مدیر هر مدرسه‌ای قرار دهد تا با توجه به شرایط و برنامه ریزی خودش برای امتحانات برنامه‌ریزی کند.

همین موضوع دغدغه خاطری برای دانش‌آموزان و اولیا ایجاد کرده است چرا که در سال‌های گذشته دانش‌آموزان با اطلاع قبلی از تاریخ برگزاری امتحانات برای حضور در جلسات آزمون آماده می‌شدند.

مرسوم این بود که در ایام امتحانات مدارس تعطیل و دانش‌آموزان برای امتحانات فرجه داشتند که این موقعیت فرصتی مناسبی را برای دانش‌آموز برای مرور درس‌ها مهیا می‌کرد؛ اما با قانون جدید که دانش‌آموزان باید در ایام امتحانات نیز در مدرسه حاضر شوند و فرجه‌ هم ندارند باعث نگرانی بسیار از والدین و همچنین دانش‌آموزان شده است.

در همین ارتباط خبرنگار فارس صحت و سقم این قضیه را پیگیری و  نظرات مسئولان را جویا شد.



* هیچ اجباری برای تعطیلی فرجه‌ها وجود ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: هیچ گونه جبر و اجباری مبنی بر اینکه دانش‌آموزان در ایام امتحانات تعطیل نباشند وجود ندارد و در اختیار مدیران مدارس است که به کمیسیون خاص آموزش و پرورش اعلام و تعطیل کنند.

عباس حسنی‌محتشم  اظهار داشت: آیین نامه امتحانات تمام قوانین را مشخص کرده که چه کاری انجام بدهند و در این شکل بیشتر برنامه‌ریزی‌ها توسط مدیر مدرسه صورت می‌گیرد.

وی بیان داشت: بر این اساس نوبت اول با توجه به نمرات مستمری که از دانش‌آموز به عمل می‌آ‌‌ید می‌تواند جایگزین نمره دانش‌آموزان قرار بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان داشت: نمرات مستمر را دبیر مربوطه می‌تواند در سر کلاس بگیرد و این شیوه به خاطر این است که آرامش برای دانش‌آموز و خانواده‌ها حاکم شود.

وی ادامه داد: ما اصراری به اینکه دانش‌آموزان در ایام فرجه در سر کلاس حضور داشته باشند نداریم و معلمان می‌توانند نمرات مستمر را به جای ‌پایانی بگذراند و یک امتحانی هم در نوبت اول بگیرند تا محدودیتی هم برای مدارس و دانش‌آموز نباشد.

حسنی‌محتشم تأکید کرد: آیین نامه صراحتاً مشخص کرده که می‌توانیم نمرات مستمر را به جای پایانی داشته باشیم و دانش‌آموزان در ایام امتحانات تعطیل نباشند اما ما اعلام کردیم به دلیل اینکه دانش‌آموزان به این شکل عادت کردند نمی‌توانیم با این سرعت تعطیلی مدارس را لغو کنیم.

وی اذعان کرد: بر آنیم تا دانش‌آموزان از حداکثر فرصت آموزش استفاده کنند و اگر امتحانات را به شکل گذشته برگزار می‌کردیم دانش‌آموز سه هفته متوالی از آموزش دور می‌ماند.



* برگزاری این نوع آزمون برای بالا رفتن سطح یادگیری دانش‌آموزان است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نیز به فارس گفت: وضعیت برگزاری آزمون به خاطر بالا رفتن سطح یادگیری دانش‌آموزان به شکل دقیق‌تری برای جلوگیری ‌از بی‌نظمی مدارس صورت می‌گیرد.

محمود نقوی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس در این قانون آمده که دانش‌آموز دو نمره شامل مستمر و نمره ارزشیابی پایانی خواهد داشت.

وی بیان داشت: شکل و شیوه برگزاری آزمون پایانی در اختیار مدارس قرار داده شده چرا که در گذشته که تاریخ امتحانات در روز معینی اعلام می‌شد، اما اعلام تاریخ امتحانات در دی ماه قانونی و آیین نامه‌ای نیست.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش همدان تصریح کرد: در حال حاضر در هیچ استانی برگزاری امتحانات از تاریخ مشخصی اعلام نمی‌شود و فقط یک ماه دی را برای اخذ آزمون پایانی اعلام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما تاریخ مشخصی را برای برگزاری امتحانات اعلام کنیم بسیاری از مشکلات اعم از بر هم خوردن سرویس مدارس، سرویس معلمان و... پیش می‌آید و آموزش هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و نوعی بی‌برنامگی در مدارس به وجود می‌آید.

نقوی تاکید کرد: تعطیلی کلاس در آزمون دی ماه ممنوع است مگر در شرایطی که مدرسه دو شیفته باشد که در کمیسیون خاص باید بررسی شود و در گذشته که تعطیل بوده غیر قانونی عمل می‌شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان یادآور شد: ما در استان 7 مدرسه متوسطه داریم که دو شیفته هستند و بقیه ثابت صبح هستند و با این وضعیت مدارس تعطیل نمی‌شود.

وی افزود: به مدیران مدارس ابلاغ کردیم تا امتحانات پایانی را در دی ماه برگزار کنند و همه عوامل هم باید معلم را در اجرای بهتر آزمون یاری کنند و این تصمیم مدیر مدرسه است که با اعلام به کمیسیون خاص آموزش و پرورش مدرسه را تعطیل کند.

نقوی ادامه داد: ما فرجه به شکل تعطیلی کامل نداریم چرا که که به جای 15 روز، دانش‌آموزان در یک ماه امتحان می‌دهند و هدف ما از این نوع برگزاری آزمون این است که نمی‌خواهیم نمره ارزشیابی پایانی کمرنگ بشود و در کنار آن نیز نمره مستمر جایگاه واقعی خودش را پیدا کند به طوری که زمان یادگیری به شب امتحان موکول نشود و یادگیری در طول دوره تحصیلی صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا یک معلم می‌تواند نمره مستمر را جایگزین نمره پایانی کند، خاطرنشان کرد: یک معلم نمی‌تواند نمره مستمر را به جای پایانی بدهد چرا که در قانون دو نمره مستمر و ارزشیابی پایانی تعریف شده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان همدان به چگونگی احتساب نمره در آزمون پایانی اشاره و تاکید کرد: در راهنمایی تأثیر نمره مستمر و پایانی به صورت 50 درصد است اما در متوسطه این نمرات ضریب می‌خورد.

وی یادآور شد: شکل برگزاری آزمون به خاطر بالا رفتن سطح یادگیری دانش‌آموزان به شکل دقیق‌تری برای جلوگیری‌ از بی‌نظمی مدارس صورت می‌گیرد.



* حضور دانش آموزان در ایام امتحانات در مدرسه دلسردی ایجاد می‌کند

رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان همدان نیز در این ارتباط گفت: با حضور دانش‌آموزان در کلاس در ایام امتحانات نوعی دلسردی نسبت به مدرسه در بین ‌دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.

اسدالله احمدی اظهار داشت: در زمان امتحانات اگر فرجه‌ای منظور شده برای این است که دانش‌آموز فرصتی را در منزل برای مرور درس‌ها داشته باشد و در این بین اگر کلاس فوق برنامه‌ای در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزانی که ضعیف هستند فقط باید برگزار شود تا یادگیری دانش‌آموزان ضعیف عمیق صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: این کلاس‌های فوق برنامه نباید برای همه دانش‌آموزان برپا شود بلکه فقط برای دانش‌آموزانی که نیاز دارند تا به این شکل معلم نیز فرصت بیشتری را در اختیار دارد تا به دانش‌آموزان ضعیف آموزش دهد اما برای همه دانش‌آموزان جواب نمی‌دهد.

رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان همدان افزود: با حضور دانش‌آموزان در کلاس در ایام امتحانات نوعی دلسردی نسبت به مدرسه در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هر قانونی در جای خود مزایا و معایبی دارد، خاطرنشان کرد: با برگزاری این نوع آزمون در مدارس مدیران می‌توانند برنامه‌ریزی کرده و برنامه دبیران و دانش‌آموزان را هماهنگ تنظیم کنند تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر نارضایتی والدین از این شیوه اذعان کرد: باید ببینیم بهره‌وری در کجا و در کدام شیوه بالاست و با نارضایتی چند اولیا نمی‌توانیم بگوییم این شیوه درست نیست.

وی بیان داشت: اگر امتحانات در دست مدیران مدارس باشد بهتر است چرا که مدیر بهتر می‌تواند با مشورت اولیا و مربیان برنامه‌ریزی کند.

یک دانش آموز نیز در این زمینه روند برگزاری امتحانات را به ضرر دانش‌آموزان دانست و افزود: با توجه به اینکه ساعت کلاس‌های درس تا نیمه‌های بعد ازظهر طول می‌کشد، با چنین شیوه‌ای امکان درس خواندن مطلوب برای دانش‌آموزان فراهم نیست.

زهرا حسینی‌ با اشاره به اینکه در ایام فرجه حضور در کلاس‌ها باعث خستگی مضاعف دانش‌آموز می‌شود، ابراز داشت: آموزش و پرورش باید مدیران را ملزم به تعطیلی مدارس در ایام فرجه امتحانات کند.  

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد