شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۴
کد مطلب: 15653
۰

استفاده از فناوری جدید برای جراحی ستون فقرات در کشور

جراحی ستون فقرات با استفاده از یک دستگاه فناورانه جدید برای نخستین بار در کشور صورت گرفت.
به گزارش مهر، برای نخستین بار در کشور و با همکاری موسسه خیریه زنجیره امید برای جراحی ستون فقرات، دستگاه نرو مانیتورینگ - nerve monitoring - شانزده کاناله در بیمارستان سینا راه اندازی و نصب شده است.

در تمام جراحی های دنیا اعمال جراحی ستون فقرات را با کمک دستگاهی انجام می دهند که عملکرد نخاع را در حین جراحی کنترل کرده تا قابل رؤیت برای جراح باشد. هرگاه فشاری اضافه بر روی نخاع وارد شود یا آسیب دیدگی به نخاع در حال شروع باشد وضعیت برروی این دستگاه قابل مشاهده است. این دستگاه کنترل عصب، نرو مانیتورینگ (nerve monitoring) نام دارد که تاکنون در ایران برای جراحی های ستون فقرات استفاده نمی شده اما برای نخستین بار توسط موسسه زنجیره امید تهیه و در بیمارستان سینا نصب شده است.

پایش دقیق سیستم عصبی حین اعمال جراحی اصلاحی ستون فقرات همواره یکی از دغدغه های اصلی این نوع اعمال جراحی بوده و هنگامی که اعمال جراحی اصلاحی اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) انجام می شود احتمال آسیب عصبی نخاع وجود دارد و یکی از نگرانی های اصلی تیم جراحی که ممکن است نتایج این نوع اعمال جراحی را زیر سوال ببرد، همین عارضه است.

براین اساس برای بررسی وضعیت عصبی بیماران حین عمل جراحی اسکولیوز و اطمینان از صدمه نخوردن اعصاب، پزشکان باید پس از بیدار شدن بیمار از سلامت نخاع و کنترل بیمار بر اعضای خویش مطمئن شوند که در این زمینه قبل از عمل این موارد به بیمار اطلاع داده می شود و با وجود دستگاه مانیتورینگ راه عصبی، این کنترل بر وضعیت اعصاب توسط تیم جراحی در حین عمل صورت می گیرد.

دوره آموزش کاربردی این دستگاه هفته آینده در بیمارستان سینا توسط پرفسور کیوان مزدا ( پزشک داوطلب موسسه زنجیره امید ) برای جراحی 11 بیمار محروم که دچار عارضه اسکولیوز (انحراف شدید ستون فقرات) هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت و دکتر مسری زادا (پزشک نورولوژیست از کشور فرانسه) نحوه استفاده از این دستگاه را به پزشکان ایرانی در بیمارستان سینا آموزش خواهد داد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود