شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ / ۱۸:۴۵
کد مطلب: 15735
۰

۱۲۰ رشته اسلامی به دروس دانشگاهی اضافه شد+جدول

علوم سیاسی، جامعه شناسی و روانشناسی بیشترین مغایرت را با معارف اسلامی داشته اند

روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت‌گرا، دانش اجتماعی مسلمین ، ارتباطات گرایش حج و زیارت، مالیه و بانکداری اسلامی و مدیریت اماکن متبرکه مذهبی به رشته های علوم انسانی اضافه شد.

بازنگری در علوم انسانی به مرحله تازه ای رسیده است و نهادهای متولی آن، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سعی در ارائه رشته های جدید دارند که هنوز مشخص نیست با حجم و انواع مختلف این رشته ها با پسوندهای اسلامی، این رشته ها چگونه قرار است وارد برنامه درسی دانشگاه ها شوند.

عضو گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌ای با اشاره به تصویب 120 رشته جدید در گروه علوم حوزه‌ای دانشگاهی در مقاطع مختلف نام این رشته ها را اعلام کرده است؛ نام های جدیدی همچون، روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت‌گرا، دانش اجتماعی مسلمین، ارتباطات گرایش حج و زیارت، مالیه و بانکداری اسلامی و مدیریت اماکن متبرکه مذهبی در میان آنها وجود دارد.

حجت الاسلام معصومی با بیان اینکه تاکنون 120 برنامه گروه علوم حوزه‌ای دانشگاهی در مقاطع مختلف به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است، به ایسنا گفت:‌ در این بازنگری‌ها رشته‌های علوم سیاسی، جامعه شناسی و روانشناسی بیشترین مغایرت را با معارف اسلامی داشته و کمترین منابع اسلامی را داشته‌اند. همچنین علوم تربیتی با معارف اسلامی هماهنگ بیشتری را داشته است.

وی با اشاره به تهیه و تصویب 120 رشته جدید در این حوزه، گفت: 10 برنامه آن مربوط به مقطع کارشناسی، 54 برنامه مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و 56 برنامه نیز مربوط به مقطع دکتری است. همچنین 25 برنامه جدید نیز در مقاطع کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکتری در دست تهیه است.

معصومی در خصوص برخی از برنامه‌های پیشنهادی گروه علوم حوزه‌ای – دانشگاهی که به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است، به دروس تصویب شده در مقطع کارشناسی اشاره کرد و گفت: این رشته‌ها شامل تبلیغ در حج و زیارت، جغرافیای فرهنگی، زبان و فرهنگ روسی، زبان و فرهنگ فرانسه، علوم حدیث، فرهنگ و معارف اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، کارشناسی معارف اسلامی و مطالعات اجتماعی، کلام اسلامی، معارف اسلامی و مطالعات زنان است.


در جدول زیر نام رشته های اضافه شده به برنامه درسی دانشگاه ها را بخوانید؛ گروه گرایش روانشناسی اسلام و روانشناسی اجتماعی، اسلام و روانشناسی، روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت‌گرا، روانشناسی شخصیت، علوم اجتماعی جامعه‌شناسی فرهنگ، دانش اجتماعی مسلمین، علوم و معارف قرآن گرایش تفسیر اجتماعی، فلسفه علوم اجتماعی، دانش اجتماعی مسلمین، فلسفه علوم اجتماعی( دکترا) ارتباطات فرهنگی، ارتباطات گرایش حج و زیارت، دین و رسانه زبان و ادبیات عربی علوم سیاسی اندیشه سیاسی – اجتماعی معاصر ،علوم سیاسی، علوم و معارف نهج‌البلاغه، اندیشه معاصر مسلمین،فقه سیاسی با 3 گرایش،فلسفه سیاسی اسلامی اقتصاد اقتصاد اسلامی، بانکداری اسلامی، علوم حدیث گرایش اقتصاد اسلامی،مالیه و بانکداری اسلامی، فقه اقتصادی با 4 گرایش، ، فلسفه اقتصاد اسلامی فقه و حقوق اصول و فقه اسلامی، فقه خانواده، فقه قضایی، فقه مقارن، فقه پزشکی، علوم اسلامی رشته حقوق بین‌الملل، علوم حدیث تطبیقی، علوم و معارف نهج‌البلاغه، فقه اسلامی ، فقه تربیتی، فقه خانواده ، فقه قضایی با دو گرایش 1 آیین‌ دادرسی 2 جزا و جرم، فقه مقارن، فقه و معارف اسلامی با 4 گرایش، مدیریت مدیریت راهبردی فرهنگ، مدیریت سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، معارف اسلامی و مدیریت گرایش مدیریت دولتی و سیاست‌گذاری عمومی الهیات و معارف اسلامی اخلاق اسلامی با دو گرایش (فلسفه اخلاق، اخلاق کاربردی)، اخلاق کاربردی، ادبیات قرآنی، ادیان ابراهیمی، ادیان غیر ابراهیمی اهل بیت ع شناسی، پیامبرشناسی، تربیت مربی اخلاق، تربیت اخلاقی، تفسیر روایی،‌ حکمت هنر اسلامی، عرفان اسلامی، عرفان و تصوف، علوم اسلامی رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی، علوم اسلامی رشته علوم حدیث، علوم تربیتی گرایش تعلیم و تربیت ارزش‌ها، علوم حدیث گرایش اخلاق ، علوم و معارف قرآنی، فلسفه و حکمت اسلامی، کلام شیعه مبانی و اندیشه‌ها، ،‌ مذاهب اسلامی ، علوم قرآن و حدیث گرایش فلسفه فلسفه اخلاق تطبیقی، فلسفه اسلامی ، فلسفه دین، فلسفه ذهن ، ، فلسفه گرایش فلسفه دین، قرآن و علوم با 10 گرایش سایر برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، بلاغت و نقد ادبی ، مترجمی عربی، ادیان گرایش ادیان ابراهیمی، ادیان ابراهیمی، اصول فقه اسلامی، ، تاریخ اهل بیت(ع)، تاریخ تشیع، تاریخ تشیع اثنی عشری، تاریخ تمدن، تصوف و عرفان اسلامی، تفسیر تطبیقی، جریان‌های کلامی معاصر، حکمت متعالیه، دین پژوهی، سیاستگزاری فرهنگی، شیعه‌شناسی، عرفان اسلامی ، کلام امامیه، کلام شیعه گرایش امامت، مذاهب کلامی، مطالعات تطبیقی گرایش الهیات مسیحی، مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، علوم و معارف نهج‌البلاغه   طرح های متعدد برای بازنگری در علوم انسانی
این درحالی است که به نظر می رسد موازی کاری و ماموریت های مختلف سازمان ها و نهاد های مختلف مسیر بازنگری در علوم انسانی را به مسیر پر پیچ و خمی تبدیل کرده است و هر نهادی همچون، وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌ای هر کدام به نوبه ی خود اطلاعات و طرح هایی را در رابطه با بازنگری در علوم انسانی مطرح می کنند و سیاست واحدی برای چگونگی ورود مباحث اسلامی به دانشگاه ها از سوی برنامه ریزان دولتی این طرح مشخص نیست. (در اینجا بخوانید)

پیش از این در سال 1390با پایان یافتن ماموریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بازنگری سرفصل های علوم انسانی، حجت الاسلام صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی از سوی وزارت علوم مامور بازنگری در محتوا و منابع دروس رشته های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روان شناسی، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی و سایر رشته های علوم انسانی شد.


بازنگری از کجا شروع شد ؟
بازنگری در علوم انسانی از سال 1388 در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است که از اول سال 1390 فاز نخست این اقدام یعنی بازنگری در سرفصل ها به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واگذار شد. واگذاری اصلی ترین مرحله بازنگری در علوم انسانی یعنی بازنگری در محتوا و عناوین دروس به شکلی به رییس دانشگاه علامه واگذار شده است. شریعتی جزو اولین روسای منصوب شده از سوی دولت نهم در سال 84 است که تاکنون بر مسند این دانشگاه نشسته است.  

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی