پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ / ۲۰:۰۷
کد مطلب: 15783
۱
۳

توصيه روانشناسان: روياهاي شبانه خود را بنويسيد

همه ما در خواب،‌ روياهايي مي‌بينم که اغلب هم آن‌ها را فراموش مي‌کنيم. اما همين روياها، مي‌توانند کليدي براي کشف ناهشيار ما و حتي درمان مشکلات و اختلالات رواني ما باشند. پس به آن‌ها بيشتر اهميت بدهيد.

روياهاي شبانه، پديده‌اي اسرارآميز در زندگي بشر هستند که قرن‌ها تئوري‌ها و فرضيه‌هاي مختلف،‌ کوشيده‌اند آن‌ها را توضيح دهند، اما همچنان، هاله‌اي از ابهام آن‌ها را در بر گرفته و توضيح چندان مشخصي براي آن‌ها وجود ندارد. روياها از هر جنسي که باشند و هر دليل و پايه‌اي که داشته باشند،‌ ظاهرا به هر حال مي‌توانند نشانگر وضعيت رواني ما باشند.
محققين مي‌گويند توجه به روياهاي افراد مي‌تواند بينش بيشتر در مورد مشکلات سلامت رواني آن‌ها را به همراه داشته باشد و احتمالا به درمان آن‌ها هم کمک کند.

به گزارش ديسکاوري، لنس استورم از دانشکده روانشناسي دانشگاه ادلايد،‌ مقاله خود در اين زمينه را در نشريه بين‌المللي مطالعات يونگين‌ها، منتشر کرده است. همان‌طور که از اسم نشريه پيدا است، اين نظريه به ديدگاه‌هاي روانشناس و روانپزشکي به نام کارل يونگ برمي‌گردد. در سال‌هاي آغازين قرن بيستم،‌ يونگ چنين عنوان کرد که بسياري از تصاويري که انسان‌ها در روياهاي شبانه خود مي‌بينند، ريشه در ناهشيار جمعي آن‌ها دارد. وي باور داشت که نشانه‌هايي که در روياها ديده مي‌شوند، حامل معاني خاصي در مورد وضعيت هيجاني افراد هستند، وضعيتي که مي‌تواند درک ما از آن فرد را افزايش دهد و نيز، به درمان او کمک کند.


حالا لنس استورم در مطالعه جديد خود به اين نتيجه رسيده که حق با يونگ بوده است. بنابراين، شايد بهتر باشد شما هم کنار تخت‌خواب خود،‌ دفتر ياداشت و قلمي بگذاريد تا بتوانيد وقتي از خواب بيدار مي‌‌شويد و هنوز،‌ تصوير روشني از روياي خود داريد،‌ سريع آن را يادداشت کنيد.


استورم در اين زمينه مي‌گويد: «يونگ بسيار به تصوير‌هايي که در طيف گسترده‌اي از تمدن انساني تکرار مي‌شد،‌ علاقمند بود، در هنر،‌ مذهب، اسطوره‌ها و روياها. او متداول‌ترين تصاوير کهن‌الگوها را چنين توضيح داده است: قهرمان، يعني کسي که به دنبال رسيدن به اهداف است، سايه، که اغلب به عنوان وجه منفي شخصيت دسته‌بندي مي‌شود، انيما، که تصوير زنانگي در ذهن يک مرد را عنوان مي‌کند، انيموس، که بازنماي تصوير مردانگي در ذهن زن است، مرد پير دانا و مادر بزرگ.»

چنان که استورم توضيح مي‌دهد، صدها تصوير و نماد ديگر وجود دارند که در روياها خود را نشان مي‌دهند و بسياري از آن‌ها، معناهايي را با خود به دنبال دارند، مانند تصوير تپيدن قلب که به معناي نيکوکاري و خوش‌قلبي است، يا اوروبروس که نوعي مار است که دم خود را مي‌خورد، به معناي بقا و جاودانگي. استورم در ادامه مي‌گويد: «همچنين، نمادها و تصاويري در روياها وجود دارند که با ترس، نيرومندي، احساس قدرت، نياز به رهايي و مانند آن در ارتباط هستند».

در تئوري يونگ، اين نمادها، بازنمايي ذهن ناهشيار انسان هستند. آن‌ها مانند يک نگاه اجمالي به درون کدهاي ناهشيار مغز انسان عمل مي‌کنند که به اعتقاد افرادي مانند استورم‌، مي‌توان آن‌ها را رمزگشايي کرد و درک کرد.

در مورد اين که چه‌طور روياها مي‌توانند به درمان مشکلات رواني افراد کمک کنند، استورم توضيح مي‌دهد: «مطالعه ما نشان مي‌دهد که به جاي تفسير تصادفي نمادهايي که در خواب ديده مي‌شوند، آن هم بر اساس کارهاي حدسي که آموزش داده مي‌‌شود، مي‌توان از نمادهاي وابسته به کهن‌الگوها و معناي مرتباط با آن‌ها به عنوان منبعي معتبر استفاده کرد. اين اطلاعات در کارهاي باليني مفيد و کارا هستند.ما بر اين باوريم که به عنوان مثال، تحليل روياها مي‌تواند در درمان اختلال افسردگي مفيد باشد. اين،‌ حوزه‌اي در سلامت روان است که به سرعت در حال رشد و پيشرفت است،میگنا دات آی آر.چون افراد مبتلا به اختلال افسردگي، دوره‌هاي طولاني‌تري از خواب مرحله حرکات سريع چشمي يا به اختصار آر.ايي.ام را تجربه مي‌کنند، مرحله‌اي که مستقيما با پردازش هيجاني و رويابيني در ارتباط است.»

همه ما رويا مي‌بينيم. عليرغم همه بحث‌هايي که در مورد آن وجود دارد، شايد بتوان گفت حوزه‌اي فراموش‌شده به عنوان بخشي از زندگي روزمره ما است. ظاهرا، نبايد روياهاي شبانه خود را دور بريزيم و آن‌ها را راحت فراموش کنيم. بنا بر اين مطالعات، بهتر است زمان بگذاريد و به محض بيدار شدن،‌ آن‌ها را با جزييات ثبت کنيد، با اين کار،‌ احتمالا مي‌توانيد در مورد خودتان،‌ بيشتر بدانيد. همچنين بر اساس آن‌چه اين مطالعات نشان مي‌دهد، ‌براي حل مشکلات خود و حتي درمان اختلالات رواني خود،‌ مي‌توانيد از آن‌ها بهره ببريد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
مطلب بسيار جالبي بود . اميدوارم اين بار نظر من را ببينيد .
Iran, Islamic Republic of
بحث رویاها بحثیه که از همان ابتدای روانشناسی وجود داشته، حتی یکی از ابزارهای درمان روانکاوی تحلیل رویاست و فروید هم کتاب تحلیل رویا را در این زمینه نوشته. رویاها دوجنبه ظاهری و پنهان دارن و چیزی که مهمه دستیابی به این جنبس. من خودم همیشه ی خودکار و برگه بالا سرم هس.
محمد
Iran, Islamic Republic of
با تشکر فراوان و خسته نباشی از مطالب مفید سایت شما
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.