پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۶
کد مطلب: 15826
۳

مولفه هاي يک ارتباط موثر

بسياري از مشکلات افراد به حوزه روابط اجتماعي شان برمي گردد.اين درحالي است که با اتخاذ شيوه ارتباطي موثر مي توان با درک ديگران و بر پايه شناخت تشابهات و تفاوت ها، احترام و اعتماد ديگران را جلب کرد. شکي نيست که همه ما گاهي در روابط خود با دوست، همسر، همکار، خواهر يا برادر دچار مشکل مي شويم و نااميد و خسته از تکرار اين موضوع، از خود مي پرسيم اين مشکل چه زماني تمام مي شود؟

واقعيت اين است که هيچ وقت؛ زيرا تا انسان زنده است نياز به همدم دارد و حتي اگر فقط با يک نفر در ارتباط باشد، وقوع مشکل حتمي است.بنابراين نبايد اصل مسئله را پاک کنيم. بايد بدانيم انسان به عنوان موجودي خلاق و تربيت پذير مي تواند هر مسئله اي را هر قدر دشوار و پيچيده حل کند.انسان با فراگيري شيوه ارتباطي موثر قادر است به حل مسائل و فراهم کردن محيط امن و پر از آسايش بپردازد.با اين که برقراري ارتباط به نظر ساده مي آيد اما در واقع منشاء اصلي سوءتفاهم هاي فراوان موجود در روابط بين انسان هاست که گاه به نااميدي،تعارض و درگيري منجر مي شود.در عصر ارتباطات همه ما پيام هاي زيادي ارسال و دريافت مي کنيم. اما ارتباط موثر امري بيش از مبادله اطلاعات است.برقراري ارتباط موثر شامل مهارت هايي نظير توان برقراري ارتباط غيرکلامي، گوش کردن فعالانه، مديريت استرس، توانايي درک و تشخيص احساسات خود و ديگران است.برقراري ارتباط موثر مهارتي فراگرفتني است نه ذاتي و به زمان و تلاش نياز دارد. هر چند عوامل بسيار زيادي در برقراري ارتباط موثر نقش دارد اما مي توان از ويژگي هاي شخصيتي و خصوصيات فردي به نفع آن کمک گرفت. در اين مطلب به نقل از «هلپ گايد» به معرفي اين مهارت ها پرداخته مي شود.



گوش کردن


يکي از مهم ترين ابزارهاي برقراري ارتباط موثر گوش کردن است. با اين که همه ما تقريباً اين نکته را مي دانيم، اما کمتر کسي به اهميت آن پي برده است.

در واقع منظور ما فقط شنيدن کلمات طرف مقابل نيست بلکه درک منظور گوينده است. گوش کردن فعالانه چند ويژگي هم دارد. گوينده احساس مي کند حرفش به خوبي شنيده و درک شده است.گوينده احساس ايمني و آرامش مي کند و عقايد خود را در فضايي آزاد به زبان مي آورد و از شيوه هاي خلاقانه براي حل مشکل استفاده مي کند. در وقت صرفه جويي مي شود زيرا به شفاف کردن توضيحات نيازي نيست و از سوءتفاهم و بروز تعارض احتمالي جلوگيري مي شود. همچنين اگر طرف مقابل بداند حرفش به درستي شنيده شده است، با آرامش بيشتري به مکالمه ادامه مي دهد و امکان اين که احساسات منفي تعديل شوند، بيشتر است. بنابراين اگر توانستيد در يک رابطه سالم با فرد ديگري شرکت کنيد و به نتيجه برسيد، شک نکنيد که گوش کردن فعالانه از طرف هر دوي شما اتفاق افتاده است. براي اين که بتوانيد شنونده فعالي باشيد بايد چند نکته را مدنظر قرار دهيد.میگنا دات آی آر.کاملاً روي گوينده تمرکز کنيد. به زبان بدن و حرکات دست هاي وي دقت کنيد. اگر عادت داريد در طول روز با پيامک و ايميل با اطرافيان خود تماس بگيريد، شک نکنيد که توجه به زبان بدن و حرکات دست ها برايتان دشوار است. اگر نمي توانيد روي حرف گوينده تمرکز کنيد، آن را در ذهنتان چند بار تکرار کنيد.اين کار کمک مي کند که بتوانيد روي گفته هايش تمرکز کنيد. از قطع کردن حرف ديگران بپرهيزيد. گوش کردن به معناي انتظار کشيدن و در نوبت ماندن براي حرف زدن نيست. اگر بخواهيد دايم فکر کنيد که چه جوابي بدهيد، نمي توانيد به گفته هاي طرف مقابل گوش کنيد. در اغلب موارد گوينده حالات چهره شما را مي خواند و مي فهمد که ذهن شما پيش او نيست؛ قضاوت نکنيد اگر مي خواهيد ارتباط موثري برقرار کنيد لازم نيست حتماً با ديگران موافق باشيد يا علايق آن ها را دوست داشته باشيد. بلکه بايد قضاوت را کنار بگذاريد و بدون سرزنش يا انتقاد سعي کنيد به گفته هاي آن ها گوش کنيد. حتي در دشوارترين شرايط وقتي رابطه موثرشکل مي گيرد به ارتباط موثرو سالم با ديگران منتهي مي شود. علاقه خود را به آن چه مي شنويد، نشان دهيد. پذيرنده باشيد و اين امر را در رفتار و گفتار خود نشان دهيد.همچنين خوب است بدانيد بدون زبان بدن و حالات چهره مناسب هيچ ارتباط موثر واقعي رخ نمي دهد.شيوه نگاه کردن، گوش کردن، حرکت کردن و واکنش نشان دادن شما اطلاعات بيشتري از کلماتي که بر زبان مي رانيد، به ديگران مي دهد. اگر به زبان بدن مسلط باشيد مي توانيد بهتر و موثرتر با ديگران ارتباط برقرار کنيد، مشکلات را حل کنيد و با ديگران روابط سازنده تري در محيط کار و خانه داشته باشيد.

براي تقويت اين مهارت اين چند نکته را مدنظر قرار دهيد. ديگران را به دقت نگاه کنيد. در اماکن عمومي، در اتوبوس، مرکز خريد و رستوران مي توانيد حرکات دست و بدن ديگران را زيرنظر بگيريد. مشاهده نحوه استفاده ديگران از دست ها و بدنشان به هنگام صحبت کردن به شما کمک مي کند ياد بگيريد چگونه هنگام صحبت کردن با ديگران، زبان بدن را به کار ببريد.نسبت به تفاوت هاي فردي هوشيار باشيد. مردم کشورها و فرهنگ هاي متفاوت از شيوه هاي متفاوتي در ارتباطات کلامي و غيرکلامي خود استفاده مي کنند. به ياد داشته باشيد که زبان بدن يا ارتباط غيرکلامي بايد در خدمت گفتار باشد نه در تضاد با آن.اگر چيزي بگوييد و شنونده تصور کند از حالات چهره شما بي اعتمادي مي بارد، در گفته شما شک خواهد کرد. همچنين تن صدا در هنگام گفت وگو اهميت زيادي دارد. اگر با يک کودک صحبت مي کنيد بايد تن صداي ملايم تري داشته باشيد.از زبان بدن براي نشان دادن احساسات مثبت استفاده کنيد. اگر در يک موقعيت استرس زا قرار گرفته ايد مانند مصاحبه شغلي مي توانيد با ارتباط غيرکلامي و زبان بدن، اعتماد به نفس خود را به طرف مقابل نشان دهيد. به جاي اين که با سر افتاده، شانه هاي خم، چشم هاي غمگين و صورت غمزده وارد اتاق مصاحبه شويد، شانه هايتان را راست کنيد، سرتان را بالا بگيريد و لبخند بزنيد. اين رفتار باعث مي شود طرف مقابل حس اعتماد به نفس شما را تحسين کند.



مديريت استرس


داشتن استرس کم باعث مي شود در شرايط دشوار بهتر عمل کنيم. اما اگر استرس دايمي و فزاينده باشد، ممکن است قوه تفکر و ظرفيت فرد را براي پذيرش ديدگاه ديگران تحت تاثير قرار دهد. وقتي دچار استرس هستيد احتمال بيشتري وجود دارد که سوءتفاهم بروز پيدا کند و يا رفتارهاي ديگران را بد تعبير کنيد. چند بار تا به حال در شرايط دشوار و در حين مخالفت با همسر، دوست، فرزند يا همکار خود به شدت دچار استرس شده ايد بعدها با خود گفته ايد کاش فلان حرف را نمي زدم يا کاش فلان کار را نمي کردم اگر بتوانيد هنگام گفت وگو استرس خود را مديريت کنيد نه فقط اين مشکلات بروز پيدا نمي کند، بلکه قادر هستيد طرف مقابل را هم به آرامش دعوت کنيد تا هر دو در پايان مکالمه راضي باشيد. در چنين شرايطي بهتر است به واکنش بدن خود به هنگام استرس توجه کنيد.

احتمالاً دست هايتان عرق مي کند، قلبتان فشرده مي شود، معده تان درد مي گيرد، نفستان بالا نمي آيد. تداوم اين واکنش ها به بدتر شدن شرايط منجر مي شود بنابراين لحظه اي آرام بگيريد.از بدنتان کمک بگيريد تا به آرامش برسيد. چند نفس عميق بکشيد. عضلات خود را شل کنيد و از حواس پنج گانه تان براي رفع استرس کمک بگيريد. به دنبال نکته هاي طنزآميز در وقايع اطراف خود باشيد. خنده يکي از بهترين راه هاي رفع استرس است. وقتي همه جدي شده اند، با گفتن يک نکته طنزآميز و خنديدن، حس آرامش خيال و آسودگي را به خود و ديگران منتقل مي کنيد.

آماده مصالحه باشيد. گاهي لازم است فقط نيت خود را براي رسيدن به مصالحه يا پيداکردن نقطه مشترک با ديگران بيان کنيد تا استرستان کم شود گاهي هم بايد شرايط را همان طور که هست رها کرد و چند دقيقه ازديگران فاصله گرفت تا بتوان در محيطي آرام به رفع تنش و استرس پرداخت.



هوشياري عاطفي


شکي وجود ندارد که احساسات نقش مهمي در شيوه برقراري ارتباط ما با ديگران دارد. احساس شما بيش از طرز فکرتان در برقراري ارتباط و تصميم گيري نقش دارد. واکنش شما به نشانه هاي عاطفي و احساسي رفتار ديگران، درک ديگران از شما و شما از ديگران را تحت تاثير قرار مي دهد. اگر ندانيد چه احساسي داريد و چرا فلان احساس را داريد، در ارتباط موثر با ديگران دچار مشکلات جدي مي شويد. نااميدي، سوءتفاهم و تعارض حداقل پيامد اين ناآگاهي در ارتباط است. وقتي نمي دانيد چه چيزي در ارتباط با ديگران شما را آزار مي دهد، دائم فکر مي کنيد بدون اين که بتوانيد ريشه را شناسايي کنيد. با اين که فهميدن احساسات کار ساده اي به نظر مي آيد، اما بسياري از مردم نمي دانند ترس، خشم و غم سرکوب شده باعث ناتواني آن ها در برقراري ارتباط موثر است. اگر از احساسات خود وحشت داريد و مي خواهيد به شيوه منطقي و سرراست با ديگران ارتباط برقرار کنيد مطمئن باشيد که در درک ديگران، حل خلاقانه مشکل و رفع تعارض دچار مشکل مي شويد. هوشياري احساسي يعني آگاهي کامل به تمام احساساتي که پيدا مي کنيم و توانايي مديريت آن ها به عنوان اساس يک رابطه موثر. اين توانايي به شما کمک مي کند که بفهميد ديگران از چه چيزي آزرده شده اند، خودتان از چه چيزي آزرده ايد و مي خواهيد به چه چيزي برسيد، اگر براي رفع مشکل انگيزه داشته باشيد، به هنگام انتقال احساسات منفي مي توانيد به مکالمه موثر ادامه دهيد. فراموش نکنيد که هوشياري احساسي باعث مي شود بدون فکر کردن به احساس، آن را دريابيد و به همين منوال احساس ديگران را بدون به زبان آوردن آن ها بفهميد و از اين طريق ارتباط موثرتري برقرار کنيد. هدف ارتباط موثر ايجاد تعادل بين فکر و احساس است که همزمان به هر دو نياز دارد.     خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا