جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۵:۱۶
کد مطلب: 15975
۰

خاطرات اضطراب شب امتحان

فصل امتحانات خاطراتی از امید و ناامیدی را در انسان رغم میزند، روزها و شبهایی امتحانی که افراد با استرس سپری می کنند در سرنوشت تحصیلی انان ثبت می شود.
به گزارش مهر، دوباره حال و هوای امتحان در مدارس و دانشگاها نمایان شده، یاد اضطرابهای شب امتحان بخیر، ماههایی که در تب و تاب امتحان فرو می رفتیم و ذهن پرمشغله خود را فقط در یک جهت هول می دادیم و شب بیداریها و استرسها را برای کسب موفقیت به تن می خریدیم.

بعضی  وقتها نیز خودمان را سرزنش می کردیم که چرا با اینکه درس خواندیم و مفاهیم درسی رو به خوبی یاد گرفته ایم اما به خوبی از عهده پاسخوگویی به سوالات امتحان بر نمی آییم.

دلشوره های سر امتحان امان خیلی ها را می برد، نگرانی گرفتن نمره کم، سفارش والدین برای کسب نمره بالا همه و همه در تمامی مقاطع تحصیلی ذهن را آرام نمی گذارد.

اضطراب امتحان معمولاً با نزد‌‌یک شد‌‌ن امتحانات نمایان می‌شود‌‌، به طوری که هرکسی د‌‌ر طول زند‌‌گی خود‌‌، حد‌‌اقل یکبار این احساس را تجربه کرد‌‌ه است.


کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اضطراب امتحان به سری واکنشهای هیجانی ناخوشایند نسبت به موقعیتهای ارزیابی در مدرسه یا سرکلاس گفته می شود.

فریبا رضایی ادامه داد: معمولا نشانه های اضطراب به صورت عدم تمرکز، واکنشهای نامطلوب جسمی مانند آشفتگی معده، اختلال خواب، اختلال در میل غذا ، سرگیجه ، تغییر فشارخون و تغییرنبض ظاهر می شود.

وی ادامه داد: افت عملکرد تحصیلی از لحاظ اجتماعی در زمان اضطراب دیده می شود که سن اضطراب اغلب از 10 تا 11 سالگی شروع و تا بزرگسالی ادامه دارد.

کارشناس مسئول بهداشت روان علوم پزشکی شیراز بیان کرد: با افزایش سن، اضطراب روندی صعودی پیدا می کند و در حدود  30 درصد در بین دانش آموزان دیده می شود.

رضایی ادامه داد: در یک طبقه بندی کلی عوامل موثر در ایجاد اضطراب را به سه دسته، شخصیتی، خانوادگی و آموزشگاهی می توان تقسیم کرد.

وی بیان کرد: میزان اثر گذاری هرکدام از عوامل در افراد مختلف متفاوت است اما شرایط خانوادگی و محیطی اثر بیشتری دارند که برای کاهش استرس به تبع باید مداخله در عوامل محیطی داشت.

کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به راهکارهای کاهش استرس یادآور شد: آموزش تن آرامی به بچه ها در تمامی مراحل زندگی بخصوص در امتحانات به کاهش استرس کمک می کند.

رضایی افزود: ایجاد محیط آرام و بدون استرس برای بچه ها از وظایف والدین در راستای کاهش استرس محسوب می شود و افراد نیز خود باید از انجام فعالیت های استرس زا پرهیز کنند.

وی با اشاره به فراهم کردن شرایط خواب مناسب عنوان کرد: متاسفانه در فصل امتحانات خواب افراد کم  و تمرکز به سمت درس می رود که این موضوع سیکل معیوب ایجاد و باعث کم شدن قدرت فراگیری می شود.

کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: اختلال درتغذیه از دیگر مشکلات ایجادی در زمان امتحانات است که افراد باید درصورت نخوردن غذای کامل، غذای مفید،مقوی و کم حجم را در برنامه غذایی خود جا دهند.

رضایی با اشاره به یادگیری روش صحیح مطالعه اضافه کرد: نباید مطالعه متمرکز در شب امتحان باشد و باید به تدریج در طول سال انجام شود همچنین یادداشت برداری یا خلاصه نویسی نیز به بهبود روند مطالعه کمک می کند.

وی بررسی روند تستی یا تشریحی بودن امتحان توسط فرد را موثر دانست و اظهار داشت: در روش مطالعه برای کاهش استرس می توان از امتحانات و نمونه سوالات قبلی ایده گرفت تا روش صحیح خواندن را متوجه شد.

کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبا تاکید بر اهمیت مدیریت زمان تصریح کرد: حاضر شدن به موقع در جلسه امتحان و مدیریت زمان ،تامین وسایل مورد نیاز جلسه، مرور کلی روی سوالها اول جلسه امتحان،خواندن دستور العمل امتحان قبل از شروع جلسه به کاهش استرس کمک می کند.

رضایی یادآور شد: ارتباط افراد بادوستان خونسرد و آرام ،استراحت در اتاق تاریک شب قبل از امتحان و استفاده از روش حساسیت زدایی از دیگر مواردی است که به کاهش استرس در زمان امتحانات کمک می کند.

وی بیان کرد: خم شدن افراد روی برگه در جلسه امتحان به علت فشار بر قفسه سینه ایجاد اضطراب می کند و باید از این کار پرهیز شود و در صورت ایجاد استرس با بستن چشم و کشیدن نفس عمیق ریلکسیشن کوتاهی انجام و به ادامه امتحان بپردازند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود