کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کي و چطور درس بخوانيم؟

10 دی 1391 ساعت 10:47


پسري ۱۷ ساله هستم و در سال دوم رشته علوم انساني مشغول به تحصيل هستم. به درس خواندن علاقه دارم، اما هر وقت درس مي خوانم، نمي توانم تمرکز کنم. از نظر شما چه ساعتي براي مطالعه بهتر است؟


مشاور:  دوست عزيز بهترين زمان براي مطالعه وقتي است که شما آمادگي لازم از لحاظ جسمي و رواني براي درس خواندن را داشته باشيد.

شما با رعايت نکاتي که در ادامه گفته مي شود مي توانيد شرايط مناسب را براي ايجاد تمرکز و مطالعه مفيد فراهم کنيد.


ايجاد شرايط مناسب براي مطالعه
محل مطالعه را با دقت انتخاب کنيد زيرا محيط فيزيکي تاثير مستقيمي بر توانايي تمرکز شما دارد.

فضاي مطالعه و ديوارهاي اطراف آن بايد خلوت و بدون پيرايه باشد، توجه داشته باشيد که اندازه ميز و صندلي هم مناسب شما طراحي شده باشد.

وجود دو منبع نور در محيط لازم است. همچنين لوازم موردنياز مانند خودکار و ... را طوري در کنار خود بگذاريد که کاملا در دسترس شما باشد.


حفظ آرامش و دوري از آشفتگي
به ياد داشته باشيد که تمرکز، فرآيندي ذهني است، بنابراين اگر بدن در حالت تنش باشد کسب تمرکز مشکل خواهد بود. هر قدر آرام تر باشيد، توانايي بيشتري براي کسب اطلاعات جديد خواهيد داشت.


برخي از روش هاي کسب آرامش
در هنگام مطالعه يا قبل از شروع امتحان از روش هاي تن آرامي استفاده کنيد.

برخي از اين روش ها عبارتند از:

تنفس عميق: با تنفس عميق ريه ها را پر از هوا کنيد، شايد فکر کنيد ريه ها پر شده است، اما هنوز براي نفس کشيدن کمي جا دارند، دوباره نفس بکشيد حال به آهستگي هوا را بيرون دهيد و آرامش را در بدنتان احساس کنيد، عمل تنفس عميق را چند بار تکرار کنيد.

خودگويي مثبت: خودگويي؛ توصيه اي است که به آرامي و به صورت ذهني به خود مي گوييد. به عنوان مثال بگوييد: آماده ام در اين امتحان به خوبي شرکت کنم.

تعيين هدف: براي هر نوبت مطالعه هدف تعيين کنيد.

اين اهداف بايد مشخص باشند، البته در مقابل هر زمان مطالعه مدت زماني براي استراحت نيز تعيين کنيد.

مقابله با عوامل مزاحم؛ عوامل مزاحم رويدادهايي بيروني يا دروني هستند که تمرکز را بر هم مي زنند. تلويزيون، اشخاص و صداها از جمله عوامل مزاحم بيروني اند. عوامل مزاحم دروني نيز اموري است مانند روياهاي روزانه، نگراني ها، افسردگي، بيماري، گرسنگي، تشنگي و هيجانات ديگر.


راهکارهايي براي کاهش عوامل مزاحم
براي کاهش عوامل مزاحم راهکارهاي زير توصيه مي شود:

گنجه ذهني: جعبه اي را تصور کنيد که مي توانيد در آن همه موارد شخصي را انبار کنيد. قبل ازشروع مطالعه هر نوع نگراني، دل مشغولي يا هيجان را شناسايي کنيد همه اين افکار را درون گنجه قرار دهيد و در آن را قفل کنيد.

فهرست فعاليت هاي روزانه: اگر تکاليف زيادي داريد، انجام دادن آن ها ممکن است يکي از عوامل مزاحم دروني باشد. قبل از مطالعه، فهرست انجام کار را تهيه کنيد، بعد از پايان زمان مطالعه براي رويارويي با موارد فهرست وقت بگذاريد.

نه گفتن: فرض کنيد وقتي را براي مطالعه در نظر گرفته ايد. مطالعه در اين زمان اولويت شماست اگر يکي از دوستان براي کار غير ضروري نزد شما آمد يا به شما تلفن زد به پيشنهاد وي نه بگوييد و در پايان مسئوليت پذير باشيد و صداي تلفن تان را قطع کنيد و با توجه و علاقه مطالعه را آغاز کنيد.     خراسان


کد مطلب: 15986

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/15986/کي-چطور-درس-بخوانيم

میگنا
  https://www.migna.ir