جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ / ۱۵:۲۴
کد مطلب: 16057
۱

مدرک دانشگاهی چینی هم رسید!

یک وعده غذای خوب با ۳دلار و خوابگاه مناسب دانشجویی ماهانه با پرداخت تنها ۴۰۰ دلار بسیاری از دانشجویان را برای ادامه تحصیل روانه چین کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، شرایط تحصیل در کشور چینی به ویژه برای آسیایی هایی که با زبان انگلیسی مشکل دارند بسیار مناسب است. در حال حاضر تعداد خارجیهایی که در دانشگاههای چین تحصیل می کنند نسبت به ۳ سال گذشته ۲ برابر شده است و انتظار می رود این آمار به زودی افزایش یابد.

دانشگاه های چین با هزینه های بسیار ارزان توجه بسیاری از جوانان امیدوار به آینده را جلب کرده در عین حال این دانشگاه ها به دانشجویان خود نوعی تضمین شغلی هم می دهند. آمار مراکز کاریابی در اروپا نشان می دهد در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلانی که به زبان فرانسوی و آلمانی آشنا هستند روبه کاهش گذاشته و در عوض تعداد دانشجویان آشنا به زبان چینی در حال افزایش است. علاوه بر این با توجه به گسترش فعالیت های تجاری چین در دنیای غرب بسیاری از دانشجویان غربی به تحصیل در دانشگاه های چینی روی آورده اند.

دانشجویان ایرانی در چین

در ایران هم اگر تا دو سال گذشته بیشتر دانشجویان قصد ادامه تحصیل در دانشگاههای هند و مالزی داشتند اما امروز مقصد اکثر دانشجویان کشور چین است.

کامران جمالی که در زمینه اعزام دانشجو به چین فعال است، در این باره می‌گوید:بیشترین مراجعان به چین برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند. در چین دانشگاه‌های ممتازی وجود دارد که حتی توانایی بورس دانشجویان را هم داراست. البته این اقدام در شرایطی رخ می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد:در چین امکان زندگی در خوابگاه وجود دارد. بسته به درجه خوابگاه از ۸۰۰ هزار تومان می‌توان برای آن هزینه کرد تا دو میلیون تومان. این مبلغ سالانه است. اما هزینه غذا روزانه ۳ تا ۴ هزار تومان است که باید از دانشگاه بخرند. هزینه تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌های چین که مورد تایید وزارت علوم هم هست سالانه از ۴ و نیم میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان هزینه بردار است.

جمالی درباره علت مراجعه ایرانی‌ها به دانشگاه‌های چین می گوید:دانشگاه‌های چین ممتاز هستند. در ایران اگر بخواهی در یک دانشگاه ممتاز درس بخوانی باید شرایط سخت کنکور را پشت سر بگذاری. گذشته از آن درس خواندن به یک زبان بین‌المللی موضوع جذابی است. اگر یک جوان شهرستانی برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های تهران در رشته‌های علوم پایه و هنر اقدام کند هزینه زندگی‌اش با تحصیل در چین برابری می‌کند.

ارزیابی دانشگاههای چینی

کسانی که بعد از تحصیل از دانشگاههای کشور چین قصد برگشت به ایران را دارند مشکلی برای پذیرش مدرک رشته شان را هم ندارند.

به گفته محمد حسن مجلس آرا مدیر کل امور دانش آموختگان وزارت علوم به مهر دانشگاههای چینی هم اکنون طبق رتبه های صورت گرفته در ردیف ۵۰۰ دانشگاه معتبر جهان قرار گرفته اند.تعداد زیادی از دانشگاههای کشور چین در ردیف برترین دانشگاههای جهان قرار دارند و تعدادی از دانشگاههای چینی در رتبه بندیهای مختلف شانگهای، QS، تایمز و غیره قرار دارند.

وی ادامه می دهد: بنابراین دانشجویان ایرانی مانعی برای تحصیل در این دسته از دانشگاههای چینی ندارند اگر چه این کشور در بلوک شرق جهان قرار دارد.

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی‌

در کشور چین تحصیلات ابتدائی از ۶ سالگی به مدت ۵ یا ۶ سال است در این دوره ، دانش آموزان ملزم به گذراندن دروس متنوعی نظیر زبان چینی ، ریاضیات و مطالب اخلاقی وورزش و فعالیت های فوق العاده هستند .سپس وارد دوره آموزشی مقطع متوسطه می شوند که۶ سال به طول می انجامد وبه دو مقطع آموزش متوسطه و آموزش فنی و حرفه ای تقسیم می شود.

هریک از این دوره هاخود شامل دو مرحله آموزشی سه ساله مقدماتی متوسطه و دوره سه ساله تکمیلی متوسطه هستند که در قالب دوره های ۴ ساله و ۳ ساله ارائه می شوند.دانش آموزانی که از مدارس مقدماتی متوسطه فارغ التحصیل می شوند از مجوز ورود به مراکز متوسطه .فنی و حرفه ای برخوردارند . در این مراکز آموزشی برنامه های آموزشی ۲ تا۴ سال ارائه می شود.

تحصیلات‌ دانشگاهی‌

دانشگاه ها ، دانشکده ها و مؤسسات آموزش عالی به ارائه برنامه های ۴ یا ۵ ساله و هم چنین دوره های تخصصی ۲ تا ۳ سال مبادرت می کنند. آن دسته از دانشجویان که به اتمام نخستین دوره نایل آیند از مجور حضــــور در دوره‌های بعدی برخوردار می‌شوند . دانشگاه‌های چین به چند دسته تقسیم می شوند برخی از دانشگاه ها مستقیماً تحت نظارت وزارت آموزش عالی قرار داشتند و تعدادی از آنها نیز توسط شهرداری ها و استانداری اداره می شوند.

علاوه بر این تعدادی دیگر نیز توسط مراکز محلی شهرها مورد نظارت واقع می شوند. آن دسته از دانش آموزانی که از مراکز آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده اند می توانند پس از قبولی در آزمون ورودی به دانشگاه راه یابند. سال تحصیلی در مؤسسات آموزش عالی تمام وقت به دو ترم تقسیم می شود. برخی از دانشگاه ها نیز از سه ترم تحصیلی برخوردار هستند. ترم اول از اوایل سپتامبر(شهریور) و ترم دوم از اواسط فوریه (بهمن) آغاز می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم