جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۴
کد مطلب: 16162
۰

شب امتحان چی بخوریم؟

شب امتحان آب و شیر بله، قهوه و شیرینی نه!
یک متخصص تغذیه به دانش‌آموزان توصیه کرد در زمان درس خواندن آب و شیر بنوشید و از خوردن قهوه و شیرینی زیاد خودداری کنید. سیدضیاء‌الدین مظهری در گفت‌وگو با فارس، درباره تغذیه صحیح برای دانش‌آموزان و دانشجویان به ویژه در زمان امتحانات اظهار کرد: افزایش توان یادگیری یک بعد است و مهمتر از آن یادآوری آموخته‌هاست.

توصیه‌هایی که در مورد مواد غذایی تأمین‌کننده نیازهای جسم و مغز می‌شود بیشتر برای برداشتن استرس از روی کودکان، دانش‌آموزان و دانشجویان است که باعث می‌شود آنچه در سلول‌های مغز بر اثر مهارت انباشته شده به پاسخگویی به سوالات منجر شود.

وی افزود: اغلب افراد به اشتباه با مصرف زیاد قهوه و شیرینی سعی در افزایش توان یادگیری خود دارند، غافل از اینکه بی‌خوابی که ایجاد می‌شود یک عامل استرس‌زاست که موفقیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زیرا استفاده زیاد از مواد قندی اگر چه از افت قند خون جلوگیری ‌ می‌کند اما مصرف بیش از اندازه قندها به ویژه قندهای ساده مثل شکلات بعد از مدت کوتاهی باعث خمودگی و خواب‌آلودگی شده و به کاهش توان یادگیری منجر می‌شود.

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه با اشاره به تأثیر زیاد مایعات در افزایش یادگیری تأکید کرد: مایعات مورد نیاز دانش آموزان نوشابه، چای یا قهوه که دفع‌کننده آب بدن و کاهنده ارتباط بدن با آنتی‌اکسیدان‌ها، املاح و ... نیستند بلکه آشامیدنی مناسب بر آنان آب است که توان یادگیری را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: حذف «هله هوله»‌هایی مانند چیپس و پفک و جایگزینی آن با منابع غذایی مثل نان و غلات حاوی سبوس یا برنج‌هایی مثل سبزی‌پلو و عدس‌پلو که قند موردنیاز بدن را به صورت تدریجی رها می‌کنند ضروری است. همچنین لازم است دفعات تغذیه به جای حجم غذا افزایش یابد و همان حجم غذا مثلاً در 6 وعده صرف شود.

به گفته وی، مصرف 1.5 تا 2 لیوان شیر و لبنیات کم‌چرب هم‌ ویتامین‌های گروه D را تأمین می‌کند و هم به فرد آرامش می‌دهد. علاوه بر این نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های رنگی حاوی مواد افزودنی‌ که روی فعالیت مغز اثر دارد باید حذف شود.

این متخصص تغذیه به مادران توصیه کرد: به جای استفاده از کیک و شیرینی برای میان وعده بچه‌ها، بشقابی از کاهو، خیار، گوجه، هویج و جوانه گندم با مقداری روغن زیتون و آبلیموی تازه تهیه کنند که هم انرژی‌زاست و هم اسیدهای چرب لازم را تامین می‌کند.

مظهری در ادامه مواد غذایی حاوی منابع گروه D و امگا 3 را عامل افزایش توان یادگیری در زمان درس خواندن دانست و افزود: آبزیان، ماهی و میگو (به شرطی که از ماهی‌های کناره و حاوی آلودگی جیوه نباشند) منابع خوب امگا 3 هستند. افزودن تخم کتان خیس کرده به سوپ و سالاد هم می‌تواند جایگزین خوبی برای منابع امگا 3 باشد.

وی اظهار کرد: استفاده کنجد و بادام (به طور مثال افزودن یک یا دو قاشق مرباخوری بادام خرد شده به شیر کودکان) نیز بسیار مفید و در روند رشد تأثیرگذار است.

مظهری به والدین توصیه کرد: مسئله یادگیری و یادآوری آموخته‌ها را همزمان مورد توجه قرار دهند زیرا بهترین سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندان تأمین سلامت جسم و فکر و اندیشه است و همان طور که همه می‌دانند عقل سالم در بدن سالم است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!