پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۰
کد مطلب: 16180
۰

تلفن همراه؛ بیماری همراه!

تقریبا هر ماه مطالعاتی درمورد ارتباط تلفن‌های همراه و سلامت انسان منتشر می‌شود كه نتایج این تحقیقات ۲ دسته است: اولین گروه ادعا می‌كنند تلفن‌های همراه هیچ تاثیر منفی‌ای روی سلامت انسان ندارد و دومین گروه خلاف این ادعا را دارند و معتقدند كه تلفن‌های همراه عوارض خطرناكی برای سلامت انسان دارند.

همه ما درمورد ارتباط استفاده زیاد از تلفن‌های همراه و افزایش احتمال سرطان‌های مغز چیزهایی شنیده‌ایم، اگرچه تحقیقاتی هم بوده‌اند كه مدعی شده‌اند هیچ ارتباطی میان این دو مقوله نیست، اما مسئله این است كه این گروه از تحقیقات عموما با حمایت مالی شركت‌های بزرگ تولیدكننده تلفن‌های همراه انجام گرفته‌اند و برای همین در صحت آنها اندكی تردید وجود دارد. به هرحال باید درمورد استفاده از تلفن‌های همراه به‌شدت دقت كرد و از خطرات احتمالی‌ ‌آنها آگاه بود. این مطلب تمام خطرات احتمالی تلفن‌های همراه را به شما می‌گوید.

خطر جدی است

اخیرا مطالعاتی در مناطق مختلف جهان صورت گرفته كه نگرانی‌های زیادی را باعث شده است. مطالعه‌ای در اروپای شمالی نشان داده افرادی كه بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌كنند و طی شب هم تلفن همراه خود را نزدیك خود می‌گذارند نسبت به بقیه بیشتر از مشكلات خواب رنج می‌برند. مطالعه‌ای كه در اسپانیا صورت گرفت هم نشان داد اختلالات رفتاری و افت تحصیلی در كودكانی كه تلفن همراه دارند بیشتر از كودكانی است كه این وسیله را ندارند.

در مطالعه‌ای در ایالات‌متحده و كانادا هم مشخص شد مردانی كه تلفن همراه خود را در جیب‌های جلوی شلوار خود می‌گذارند بیشتر از مشكلات جنسی و نیز كاهش تعداد اسپرم رنج می‌برند. به هرحال تمام این مطالعات در گروه‌های چندصد نفره تا چندهزار نفره صورت گرفته‌ و برای اثبات ادعاها باید تحقیقات گسترده‌تری صورت بگیرد، اما به هرحال یك نكته مسلم است و آن هم این است كه «امواج تلفن همراه به سلامت شما كمكی نمی‌كند» پس بهتر است خطر را یا حداقل احتمال خطر را جدی بگیرید.

این توصیه‌ها می‌تواند خطر استفاده از تلفن‌های همراه را كاهش دهد

۱- در زمان‌های حداكثری تماس بگیرید: زمانی كه میزان آنتن تلفن همراه شما كم است از گرفتن تماس با آن خودداری كنید و زمانی تماس بگیرید كه آنتن آن چهارخط (full) باشد. زمانی كه تلفن همراه شما آنتن ندارد و مشغول جست‌و‌جو برای یافتن شبكه ارتباطی است بیشترین تشعشعات مغناطیسی را دارد و بهتر است در این زمان آن را از خودتان دور نگه دارید.

۲- بیشتر تایپ كنید: هرقدر تلفن همراه از شما دورتر باشد، خطر آن كمتر است، پس مشخص است كه فرستادن پیامك كار عقلانی‌‌تری است تا تماس تلفنی.

۳- از هدست و اسپیكر استفاده كنید: به همان دلیل ذكر شده در بند ۲، استفاده از اسپیكر تلفن همراه یا استفاده از هدست كه فاصله شما را با آن بیشتر می‌كند به‌نفع شماست.

۴- از سمت شماره‌گیر آن را در جیب‌تان بگذارید: اگر می‌خواهید تلفن همراه‌تان را در جیب‌تان بگذارید، حواس‌تان باشد كه اشعه‌های مغناطیسی از پشت آن ساطع می‌شود، برای همین سمت صفحه و شماره‌گیر را به سمت بدن و سمت پشت تلفن همراه را به سمت خارج بدن بگیرید و بعد آن را در جیب خودتان بگذارید.

۴ خطر ثابت شده

اگر فكر می‌كنید توصیه‌های ذكر شده در بالا كارایی ندارد و این توصیه‌ها سختگیرانه به نظر می‌رسد، این را بدانید كه به احتمال زیاد در آینده نزدیك شركت‌های سازنده تلفن همراه روی محصولات خود برچسب‌هایی را نصب خواهند كرد كه مثل بسته‌های سیگار خطرات آنها را متذكر خواهند شد، حتی اگر این اتفاق هم نیفتد باید گفت كه همین حالا ۴مورد مشخص شده است كه تلفن‌های همراه به سلامت انسان آسیب می‌رساند.

این اعتیاد روی كار شما چه تاثیری می‌گذارد؟

۱- تلفن همراه روی دقت و تمركز شما تاثیر می‌گذارد؟

راستش را بخواهید «شما مالك تلفن همراه‌تان نیستید، او مالك شماست.» تحقیقات در فنلاند نشان داده بیشتر افراد بی‌دلیل در فواصل كوتاه تلفن همراه خود را چك می‌كنند و بسیاری هم بارها و بارها طی روز فكر می‌كنند تلفن همراه آنها زنگ‌خورده است، درحالی كه اینگونه نیست. دركل این وابستگی به تلفن‌های همراه باعث حواس‌پرتی و عدم تمركز و كاهش توان یادگیری و انجام كار می‌شود. پروفسور اولاسرویتا، رئیس گروه تحقیقاتی فنلاند می‌گوید: «اعتیاد به تلفن همراه باعث می‌شود بسیاری از افراد تلفن همراه خود را دردست بگیرند و با عملكردهای مختلف آن یا بازی‌های آن، خود را سرگرم كنند، یا ای‌میل‌های قبلی خود و پیام‌هایی را كه قبلا دریافت كرده‌اند را دوباره بخوانند. این روال نه‌تنها تمركز و دقت را كاهش داده بلكه وقت افراد را هم هدر می‌دهد و خود آنها پس از ساعت‌ها وقت گذاشتن روی تلفن همراه خود از بی‌حاصل بودن كارشان عصبانی و ناراحت می‌شوند.»

توصیه: تلفن همراه‌تان را درمحل كار، یا كلاس درس یا حتی درخانه، درجایی دور از دسترس خودتان قرار دهید و فقط هر ساعت یك‌بار به آن نگاه كنید.

لانه‌ای برای میكروب‌ها

۲- تلفن همراه شما را بیمار می‌كند

با دقت به تلفن همراه‌تان نگاه كنید، قطعا نشانه‌های آلودگی را روی آن می‌بینید، تازه خطر اصلی چیزی است كه با چشم نمی‌توانید آن را ببینید، یعنی میكروب‌ها.

دكتر تیم جولیان، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی كه تحقیق او و گروهش در نشریه ژورنال میكروبیولوژی به چاپ رسیده، می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما نشان داده ۲۰ تا ۳۰درصد از میكروب‌هایی كه روی صفحه كلید و روی صفحه نمایش تلفن همراه شما جمع می‌شود به انگشتان شما انتقال می‌یابد كه احتمال ابتلای این میكروب‌ها به دهان یا چشم اصلا كم نیست.»

توصیه: اگر صفحه نمایشگر تلفن همراه شما از آن نوع است كه اثر انگشت یا لك روی آن می‌ماند به‌راحتی می‌توانید آنها را با پارچه‌ها و دستمال‌های مخصوص به‌طور مرتب تمیز كنید، برای تمیز كردن صفحه كلید هم از دستمال و الكل استفاده كنید. یادتان باشد حتما لای كلیدها را هم كاملا تمیز كنید.

چشما‌ن‌تان را دوست دارید؟

۳- تلفن همراه شما،چشما‌ن‌تان را بیمار می‌كند

نزدیك كردن تلفن همراه به چشم و خواندن حروف ریز پیام‌های كوتاه و تغییر و جابه‌جایی فاصله تلفن همراه با چشم می‌تواند باعث آزار چشم‌ها و ایجاد مشكل در روند بینایی شود؛ علائمی مثل سردرد، خشكی چشم و دوبینی برخی از مشكلاتی است كه این كار ایجاد می‌كند. پزشكان معتقدند بسیاری از مشكلات چشمی افراد جوان در سال‌های اخیر ناشی از استفاده آنها از تلفن‌های همراه است.

توصیه: سعی كنید از تلفن‌های همراهی استفاده كنید كه فونت پیامك‌های آن بزرگ باشد یا تلفن همراه خود را به گونه‌ای تنظیم كنید كه پیامك‌ها و كل نوشته‌ها با بزرگ‌ترین فونت باشد، همیشه صفحه تلفن همراه را در فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری چشمان خود قرار دهید و اگر مثلا با آن بازی می‌كنید هر چند دقیقه یك‌بار به چشمان‌تان استراحت بدهید و حداقل ۳۰ثانیه چشمان‌تان را ببندید یا به دوردست‌ها نگاه كنید.

به اضطراب‌های خودتان اضافه نكنید

۴- تلفن همراه شما را مضطرب می‌كند

برای چه تلفن همراه دارید؟ برای ‌آنكه ۷ روز هفته و ۲۴ساعته دردسترس باشید؟ حالا وضعیت به گونه‌ای است كه همیشه انتظار دارید تلفن همراه‌تان زنگ بخورد. نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه وركشایر نشان می‌دهد بسیاری از افراد همیشه در اضطراب تماس تلفن هستند و دائما تلفن همراه خود را چك می‌كنند تا ببینند زنگ خورده یا ای‌میل یا پیامك جدیدی برایشان ارسال شده یا نه، دركل این تحقیق نشان داده این افراد به‌شدت اضطراب و استرس وابسته به تلفن‌های همراه خود را دارند.

توصیه: سعی كنید روزی حداقل یك تا ۲ ساعت تلفن همراه‌تان را خاموش كنید. بهتر است وقتی می‌خوابید هم تلفن همراه‌تان را خاموش كنید نه اینكه آن را روی آپشن «ساكت» قرار دهید.     مجله ایده آل
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...